Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 21:32

learsi schreef:
Betse MB, lees het Woord en laat de Heere het Zelf aan je uitleggen, Hij kan dat en Hij wil dat.

h.g.
Learsi


Dit insinueert dus dat ik er nog helemaal niets van snap en jij wel, want Hij heeft het jou allemaal al wel uitgelegd?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor learsi » 04 aug 2014 22:09

mealybug schreef:
Dit insinueert dus dat ik er nog helemaal niets van snap en jij wel, want Hij heeft het jou allemaal al wel uitgelegd?


...........Leer de wijze, zo zal hij nog wijzer worden.............onderwijs de rechtvaardige, zo zal hij in leer toenemen.......

Je weet zelf, wat je van de Heere geleerd hebt en wat je van jezelf hebt of van andere mensen of van internet sites overgenomen hebt.
Ik hoef je toch niet te vertellen, dat het Woord geen eigenmachtige uitlegging verdraagt?
Voor zowel jou als voor mij geldt naar een woord van Paulus:.....Benaarstig u om uzelf Gode beproefd voor te stellen, een arbeider die niet beschaamd wordt, die het Woord der Waarheid recht snijdt.....

h.g.
In X verbonden
Learsi

Bambi

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Bambi » 04 aug 2014 22:19

learsi schreef:
Betse MB, lees het Woord en laat de Heere het Zelf aan je uitleggen, Hij kan dat en Hij wil dat.

h.g.
Learsi

Misschien moet je dan zelf beter luisteren als God jou iets uitlegt.

Als je al ziet dat de Heere Jezus met de gelijkenis over de bruiloft van de Koningszoon in Mattheüs 22 al verteld dat de genodigden (de Joden) niet wilden komen, hoe er ook aan ze getrokken werd.
En dat daarna mensen van de straat geplukt werden, die vanaf dat moment de genodigden werden (de heidenen). Zovelen als de dienstknechten konden vinden, staat er.
En als je dan leest dat Paulus dan schrijft dat een deel van de Joden dan verhard wordt, door God zelf in Romeinen 11 en in Handelingen ook leest dat Paulus speciaal geroepen wordt om naar de heidenen te gaan.

Dan begrijp je toch ook wel dat dat deel van de Joden in Rome die daarna zich bekeren, het deel is dat niet door God verhard is en dus uitverkoren is.
En als Paulus dan in Romeinen 7:1 er nog specifiek bij zegt, dat hij het heeft tegen degenen die de wet verstaan (en dat waren niet de heidenen, maar de Joden in Rome) en als je dan ziet dat hij in de rest van Rom. 7 het steeds over de wet heeft en in Rom. 8 ook weer begint over de wet, dan snap je toch ook wel dat hij het over de Joden heeft als hij zegt dat ze van te voren verordineerd zijn.
Zeker als je dan ziet dat hij in Romeinen 9 het er over heeft dat God Zelf uitmaakt wie Hij verhard.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor learsi » 04 aug 2014 22:39

Bambi schreef:Misschien moet je dan zelf beter luisteren als God jou iets uitlegt.

Als je al ziet dat de Heere Jezus met de gelijkenis over de bruiloft van de Koningszoon in Mattheüs 22 al verteld dat de genodigden (de Joden) niet wilden komen, hoe er ook aan ze getrokken werd.
En dat daarna mensen van de straat geplukt werden, die vanaf dat moment de genodigden werden (de heidenen)
En als je dan leest dat Paulus dan schrijft dat een deel van de Joden dan verhard wordt, door God zelf in Romeinen 11 en in Handelingen ook leest dat Paulus speciaal geroepen wordt om naar de heidenen te gaan.

Dan begrijp je toch ook wel dat dat deel van de Joden in Rome die daarna zich bekeren, het deel is dat niet door God verhard is en dus uitverkoren is.
En als Paulus dan in Romeinen 7:1 er nog specifiek bij zegt, dat hij het heeft tegen degenen die onder de wet waren (en dat waren niet de heidenen, maar de Joden in Rome) en als je dan ziet dat hij in de rest van Rom. 7 het steeds over de wet heeft en in Rom. 8 ook weer begint over de wet, dan snap je toch ook wel dat hij het over de Joden heeft als hij zegt dat ze van te voren verordineerd zijn.
Zeker als je dan ziet dat hij in Romeinen 9 het er over heeft dat God Zelf uitmaakt wie Hij verhard.


Wat een en ander met Joh.6:44 en context te maken heeft, ontgaat mij.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 22:51

learsi schreef:...........Leer de wijze, zo zal hij nog wijzer worden.............onderwijs de rechtvaardige, zo zal hij in leer toenemen.......


Te veel wijsheid grenst aan waanzin.
En was de schrijver van deze spreuken zelf echt zo wijs ?
Hij deelde het bed met duizenden vrouwen...

Bambi

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Bambi » 04 aug 2014 22:54

learsi schreef:
Wat een en ander met Joh.6:44 en context te maken heeft, ontgaat mij.

h.g.
Learsi

God trekt iedereen, want niemand komt uit zichzelf.
Maar alleen over het deel van de Joden staat dat God ze van te voren uitverkoren heeft.
Als God trekt, reageert dat deel van de mensen die door God Zelf zijn verhard niet(de Joden) en een ander deel dat zichzelf verhard ook niet (de heidenen), die doen dus niks met die roeping/nodiging/ trekken en bekeren zich ook niet tot God.
Daarom wees ik mede ook op die gelijkenis, want daar staat dat de genodigden ZELF NIET WILDEN, ook al deden de dienstknechten nog zo hun best, om de nodiging van de Koning over te brengen, want ze waren welkom bij de Koning.
En dat gebeurt tegenwoordig ook met de heidenen.

Dus denken dat als God trekt, dat de mens dan ook wil is niet waar, dat is alleen maar bij bepaalde mensen (zoals de discipelen en bij Paulus en een deel van de Joden, dat niet door God verhard is)
Bij de rest staat dat ze behouden worden, als ze geloven dat de Heere Jezus is de Zoon van God.
Zou een rare zin zijn hè, als God ze zelf dat geloof zou geven.

Jvslooten

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 23:00

mealybug schreef:En was de schrijver van deze spreuken zelf echt zo wijs ?
Hij deelde het bed met duizenden vrouwen...


"God zei tegen hem: (...) zie, Ik geef u een wijs en verstandig hart, zodat uws gelijke er vóór u niet geweest is, en uws gelijke na u niet zal opstaan." (1 Kon. 3:11-12)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor learsi » 04 aug 2014 23:16

Bambi schreef:God trekt iedereen, want niemand komt uit zichzelf.
Maar alleen over het deel van de Joden staat dat God ze van te voren uitverkoren heeft.
Als God trekt, reageert dat deel van de mensen die door God Zelf zijn verhard niet(de Joden) en een ander deel dat zichzelf verhard ook niet (de heidenen), die doen dus niks met die roeping/nodiging/ trekken en bekeren zich ook niet tot God.
Daarom wees ik mede ook op die gelijkenis, want daar staat dat de genodigden ZELF NIET WILDEN, ook al deden de dienstknechten nog zo hun best, om de nodiging van de Koning over te brengen, want ze waren welkom bij de Koning.
En dat gebeurt tegenwoordig ook met de heidenen.

Dus denken dat als God trekt, dat de mens dan ook wil is niet waar, dat is alleen maar bij bepaalde mensen (zoals de discipelen en bij Paulus en een deel van de Joden, dat niet door God verhard is)
Bij de rest staat dat ze behouden worden, als ze geloven dat de Heere Jezus is de Zoon van God.
Zou een rare zin zijn hè, als God ze zelf dat geloof zou geven.


We vallen in herhaling, dus lees nog eens op pagina 2 mijn reactie op jou post.

h.g.
Learsi

Bambi

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Bambi » 04 aug 2014 23:25

learsi schreef:We vallen in herhaling, dus lees nog eens op pagina 2 mijn reactie op jou post.

h.g.
Learsi

learsi schreef:
Als je ervan uitgaat dat er oren nodig zijn om het geroepene te kunnen horen, lijkt het erop dat de velen andere oren hebben dan de weinigen.
Elders heeft de Heere het over .............die hoort en verstaat.........
Er is dus een horen zonder te verstaan en er is een horen dat gepaard gaat met verstaan.
Wat te denken van..............die oren heeft om te horen die hore...........................
Wat te denken van........opdat zij horen en niet verstaan.............
En als het geloof uit het gehoor is en het gehoor door het Woord Gods, dan ligt toch de conclusie voor de hand, dat de Heere het aan zichzelf houdt bij wie Hij het oor herschept?
Maar bij wie Hij dat oor herschept(hen die Hij trekt, uit Hem geboren doet worden) daar is een horend oor.
De natuurlijke mens verstaat en begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn.....maar de geestelijke mens, vanwege zijn geboorte uit God, verstaat en begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn .
Hoe komt het dat onder het roepen van de Heere de ene mens wel verstaat en de andere niet?

De teksten in hoofdstuk 6 van het Johannes evangelie (net als de rest van het Woord) nadrukkelijk, dat de oorzaak van dit onderscheid voortkomt uit Gods werk in en aan een mens.
En niet aan een of andere algemeen menselijke kwaliteit.

h.g.
Learsi

In Openbaringen 2 en 3 staat iedere keer: " Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt"
En dat wordt tegen de Gemeenten gezegd.
En de Gemeenten bestonden in die tijd alleen uit wedergeboren Christenen.
Dus je argument gaat niet op.

Jvslooten

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 23:29

Bambi schreef:Zou een rare zin zijn hè, als God ze zelf dat geloof zou geven.

24 Februari schreef je nog: "Weet je wat het grappige is in het hele verhaal? Het geloof moet je geschonken worden door God." En iets recenter nog, in maart dit jaar: "als je dan ziet dat geloof een gave van God is.."; zo ook op 1 december jongstleden, toen je opnieuw dit standpunt verdedigde vanuit de heilige Schrift, en je citeerde:

"Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

2Timotheüs1:9 Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen."

Maar ook daarvoor was je al heel stellig; op 5 november vorig jaar schreef je bijvoorbeeld: "het echte geloof krijg je van God."

Verwarrend hoor..

Bambi

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Bambi » 04 aug 2014 23:53

Jvslooten schreef:24 Februari schreef je nog: "Weet je wat het grappige is in het hele verhaal? Het geloof moet je geschonken worden door God." En iets recenter nog, in maart dit jaar: "als je dan ziet dat geloof een gave van God is.."; zo ook op 1 december jongstleden, toen je opnieuw dit standpunt verdedigde vanuit de heilige Schrift, en je citeerde:

"Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

2Timotheüs1:9 Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen."

Maar ook daarvoor was je al heel stellig; op 5 november vorig jaar schreef je bijvoorbeeld: "het echte geloof krijg je van God."

Verwarrend hoor..

Je voegt inhoudelijk echt wat toe aan de discussie, geen argumenten vanuit jezelf meer zeker? :roll:
24 februari schreef ik in de post ervoor:
Bambi schreef:En mensen die helemaal niet geloven, bidden als ze in nood zitten wel ineens tot God, maar vertrouwen er niet op dat Hij verhoort.
Vaak zeggen ze er dan nog bij: "Als U werkelijk bestaat, help me dan."
En als God ze dan helpt, gebeurt het nog weleens dat ze dan juist gaan geloven.

Mensen die niet bekeerd zijn worden ook ongelovigen genoemd.
Die geloven bij voorbaat al niet dat ze erbij horen, dus waarom zouden ze sowieso dan nog bidden volgens jouw Bijbelvertaling, of Dhr. Henry?


In Efeze2:8 is de genade een gave.
Bij 2 Timotheus zie ik niet wat er in tegenspraak is met wat ik nu zeg.

Het geloof wat je behoudt is het geloof dat de Heere Jezus de Zoon van God is die voor onze zonden gestorven is
En als je wedergeboren bent krijg je het echte geloof, waarin je echt ervaart en voelt dat Hij voor jouw zonden gestorven is.

Raar dat je dat verschil zelf niet wist.

Jvslooten

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 06:28

Bambi schreef:Het geloof wat je behoudt is het geloof dat de Heere Jezus de Zoon van God is die voor onze zonden gestorven is
En als je wedergeboren bent krijg je het echte geloof, waarin je echt ervaart en voelt dat Hij voor jouw zonden gestorven is.

Raar dat je dat verschil zelf niet wist.

Nee sorry, dat verschil wist ik niet. Zou je wat Schriftplaatsen kunnen aandragen waaruit inderdaad blijkt dat er, zoals jij schrijft, tweeërlei soorten geloof zijn? Een "behoudend geloof" en een "echt geloof", zeg maar?

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet, Jvslooten

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 07:25

Jvslooten schreef:
"God zei tegen hem: (...) zie, Ik geef u een wijs en verstandig hart, zodat uws gelijke er vóór u niet geweest is, en uws gelijke na u niet zal opstaan." (1 Kon. 3:11-12)


En die duizenden vrouwen ?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor mona » 05 aug 2014 12:03

Bambi schreef:En de Gemeenten bestonden in die tijd alleen uit wedergeboren Christenen.
Waar baseer je dat op Bambi?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Bambi » 05 aug 2014 12:47

mona schreef:Waar baseer je dat op Bambi?

Het waren heidenen en Joden die Christen geworden waren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 76 gasten