Hedendaagse meditaties

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 11 mar 2019 07:56

Tweede Lijdenszondag
Eerste zondag in de Veertigdagentijd

"Amen, amen, Ik zeg u: geen dienaar is groter dan zijn heer en geen afgezant groter dan wie hem stuurt; als ge deze dingen wéét, zalig zijt ge als gij ze doet!"

(Johannes 13:16-17 Naardense Bijbel 2014).

HIJ TOONT ZIJN LIEFDE (8).

Dít Pésachmaal dat veranderde in het éérste Avondmaal léért ons een belangrijke les.
Als je aan Tafel gaat, kan dat in een totaal verkeerde houding.
In óns hart kán leven: wie onder ons is de belangrijkste aan deze Tafel?
Hier in Johannes 13 leren we een beschamende les.
Dat we totaal vergeten zijn elkaar de voeten te wassen, de minste te zijn.
Het gaat Jezus er totaal niet om wie van alle Avondmaalsgangers de belangrijkste is.
Maar wie van óns de minste wil zijn.
Geen van hen die deelnam aan de Maaltijd!
Jezus, die Gastheer is, heeft als slaaf aller voeten gewassen.
Dienaar en Bedienaar.

Vergeet nooit dat niet de Ambtsdrager iemand aan Tafel is, die de lakens én het ongezuurde brood én het sap van de vrucht van de Wijnstok onder ons deelt.
Maar de Slaaf van de Heer, ons áller dienaar.
Een dienaar is niet belangrijker dan een Heer, een afgezant niet méér dan zijn Zender.
Het is fijn dit te wéten, handel ernaar.
Dan ben je zalig!

Jezus dient óns.
Hij levert Zich uit aan jou en mij.
Dat besef je pas als je het ongezuurde brood in handen neemt, Christus de Schuldeloze, en de beker met het ongegiste sap van druiven, Christus de Schuldeloze.
[Waarom gebruiken wij in vele kerken het gewone dagelijkse gezuurd brood en waarom gebruiken wij gewone alcoholhoudende wijn??
En niet ongezuurde matzes en druivensap?]

Hij, die óns dient is in ons midden de mééste.
Die onze voeten waste.
Die ons Zijn schuldloos leven in handen gaf.
Zijn schuldloos bloed.
Die de prijs betaalde, één prijs voor een ieder van ons.
Om ons met de Vader te verzoenen.
Om onze zonden te vergeven.
Om ons heen te zenden in vrijheid.

O, als we dát wat we weten, eens deden.
Hóór, de Meester is dáár en Hij roept jullie!

(wordt vervolgd)

P Gerrets (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor hans0166 » 11 mar 2019 14:41

MoesTuin schreef:[Waarom gebruiken wij in vele kerken het gewone dagelijkse gezuurd brood en waarom gebruiken wij gewone alcoholhoudende wijn??
En niet ongezuurde matzes en druivensap?]



bij het pesach behoort ongezuurd brood en wijn, die rare moderne gewoontes om het maar door een sapje te vervangen slaat nergens op ...

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor Jesaja40 » 11 mar 2019 15:13

Peter Gerrets (emeritus predikant) voegt in zijn meditatie toe:

Waarom gebruiken wij in vele kerken het gewone dagelijkse gezuurd brood en waarom gebruiken wij gewone alcoholhoudende wijn??
En niet ongezuurde matzes en druivensap?


Onvermengde druivensap behoort ook tot de vrucht van de wijnstok en is juist bestemd voor hen die om wat voor reden dan ook geen alcohol mogen gebruiken.

Voor Pesach is er altijd volop matzot מצות in te kopen voor een heel jaar.
Juist omdat deze מצות ongezuurd zijn blijven zij een jaar lang gewoon goed mits men die op een droge plaats bewaard.
In die מצות zien wij de striemen en de gaten die duiden op het offer van de Messias.

Hoe mooi kan aanschouwelijk onderwijs zijn. Breek maar eens een matse hoorbaar voor een microfoon en leg daarbij gewoon uit: zo werd de Messias verbroken, zo moet ook de mens breken met het verkeerde dat in hem/haar is.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 11 mar 2019 18:57

Jesaja40 schreef:


Onvermengde druivensap behoort ook tot de vrucht van de wijnstok en is juist bestemd voor hen die om wat voor reden dan ook geen alcohol mogen gebruiken.

Voor Pesach is er altijd volop matzot מצות in te kopen voor een heel jaar.
Juist omdat deze מצות ongezuurd zijn blijven zij een jaar lang gewoon goed mits men die op een droge plaats bewaard.
In die מצות zien wij de striemen en de gaten die duiden op het offer van de Messias.

Hoe mooi kan aanschouwelijk onderwijs zijn. Breek maar eens een matse hoorbaar voor een microfoon en leg daarbij gewoon uit: zo werd de Messias verbroken, zo moet ook de mens breken met het verkeerde dat in hem/haar is.


Inderdaad zou dat heel mooi zijn, zichtbaar hoorbaar....komt de Boodschap nog veel dieper binnen....tot in het hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 13 mar 2019 22:03

BIDDAG

Eigenlijk hoor ik te schrijven: Biddag voor Gewas, Arbeid en Visserij.
Dat is té beperkt.
Ik betreur het dat we niet één nationale Dag van Gebed hebben.
Maar in bepaalde dorpen of streken worden deze dagen op andere data gehouden.

Helaas komt er in de kerkdiensten weinig van dat bidden terecht.
Er worden gewone kerkdiensten gehouden.
Er wordt gezongen, uit de Bijbel gelezen, gepreekt en de dominee bidt.

En écht, niet om kritisch te zijn, waarom geven we in deze kerkdiensten op Biddag en Dankdag de gemeenteleden niet de vrijheid om zélf te bidden in het openbaar.
We hebben het over bidstonden en de enige die bidt is de predikant.

Biddag.
Omdat we diep beseffen dat we Gods hulp, Gods interventie, Gods gaven en talenten en Gods zegen nodig hebben in álles.
Om een baan te vinden en te houden.
De fysieke-, emotionele-, psychische kracht om ons werk goed te kunnen doen.
De landbouwers, de veeboeren, de vissers zijn afhankelijk van de weersomstandigheden, maar ook in de bouwsector, in de wegenbouw.
Hoeveel wijsheid, kennis en kunde is niet nodig in het onderwijs, in ziekenhuizen, in de zorg waar ook verleend.
Bij justitie, politie, voor alle hulpverleners.
Laten we bidden voor állen die ouders zijn.
Veel te veel worden de ons toevertrouwde kinderen gevormd, opgevoed door crècheleiding, overblijfmoeders, personeel van kinderdagverblijven.
Weten we eigenlijk wat onze kinderen méé krijgen?

En zien we om naar onze ouders, grootouders?
Hoe komt het dat er zoveel eenzamen zijn?
Dat we 'de vreemdeling die binnen onze poorten woont' negeren?
Haten?

Dat we slordig met medemensen, met dieren en met het leefmilieu omgaan?

Biddag overbodig?
Bidden zinloos?
Zonder God zal het ook wel gaan?

Bidden we voor allen die niet meer meekunnen in het arbeidsproces, omdat zij overbodig zijn geworden, arbeidsongeschikt zijn geraakt.

En zouden we ook niet bidden voor de komende verkiezingen voor de Provinciale Staten die in mei op hun beurt de leden voor de Eerste Kamer kiezen?

Wij mogen de Here niet buitensluiten.
Want Hij is ons eigenlijke staatshoofd.
Dat zeg ik vooral tegen christenen.
Partijen die Christelijk, Christen of Gereformeerd in het vaandel dragen moeten niet denken dat de Here automatisch aan hun kant staan.

Biddag.
In het boek Spreuken staat: "Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden rechtmaken" (3:6).

En laten tijdens het gebed ook gemeenteleden de vrijheid hebben om te bidden, want dan is het een échte bidstond.
Heel de gemeente bidt!

Op hoop van zegen.

P Gerrets ( emeritus predikant )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2019 22:30

IK VRAAG ME AF.....


Ik zie die volle Bethlehemkerk hier in Den Haag zondagmiddag, mijn Gereformeerde Bondsgemeente
En ik vraag me af: wát onderscheidt ons eigenlijk, en dan bedoel ik plaatselijk en niet landelijk.
Ja, ik vraag me af: wat is hier in Den Haag nu het verschil tussen een Gereformeerde Bondsgemeente, de Christelijk Gereformeerde Kerk, de Nederlands Gereformeerde Kerk en de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt?
Hier in de stad?
Of in mijn geboorteplaats Delft?
In geloofsleer?
Niets!
In liturgische gewoonten?
Een paar verschillen.
In onze gemeente zingen we ritmisch de psalmberijming van 1773 én we zingen uit het oude Liedboek voor de Kerken, Hervormde Gezangenbundel 1938, Weerklank, Op Toonhoogte, Opwekking.
We lezen uit de Herziene Statenvertaling.
In de GKv zingt men uit de Gereformeerde Liedbundel en ook uit allerlei liederenbundels en men leest uit de NBV.
De verschillen liggen dus op het vlak van bijbelvertaling en de te zingen liederen.
Gelukkig zijn er beamers en projectieschermen.
Dus was het geen enkel probleem om zo'n interkerkelijke dienst te houden.
Het thema: IK GELOOF ÉÉN HEER, ÉÉN KERK.
Vanuit de Bijbel leren we dat er voor God twee volkeren zijn.
De biologische nakomelingen van Abraham, Izaak en Jakob waarmee God verbonden sloot.
Verbonden.
Beloften.
Jezus zegt: schapen van deze stal.
Maar Jezus zegt: Ik heb ook nog schapen die niet van deze stal zijn.
Het verbond met Abraham is eigenlijk zeer aards: het beloofde land waarvan concreet de grenzen worden aangegeven; een talrijk nageslacht; de Nakomeling die tot zegen is voor de hele wereld.
En die andere kudde.
De gelovigen-uit-de-heidenen en de gelovigen-uit-de-Joden, de gemeente van Christus.
God kent maar één Gemeente.
Alle naambordjes aan onze kerkdeuren of kerkmuren tellen voor Hem niet.
Dacht je nou echt dat de HERE rekening houdt met de dogmatische verschillen tussen de GG en de GGiN?
Waren de felle discussies tussen de aanhangers van Gomarus en Arminius van het allerhoogste belang?
Hoogoplopende discussies over de toe-eigening van het heil?
Over de predestinatie?
Over de schrijfwijze van HEER, HERE en HEERE?
Ooit weleens gedacht aan een huilende God?
Wát is de boodschap aan de bevolking van onze dorpen en steden als ze al die kerkgebouwen zien?
Mensen op weg naar de kerk die elkaar niet groeten, families die uiteen gevallen zijn door kerkscheuringen.
Nee, ik ben geen theoloog, zeker geen dogmatische scherpslijper.
Wel aandachtige Bijbellezer met aandacht voor kleine details en pastor, herder onder de mensen.
Ik zat in die stampvolle Bethlehemkerk en ervoer: het is goed.
Ik sprak na afloop met medekerkgangers en ze zeiden: dit willen we vaker beleven.
Als het aan theologen en professoren en synodes ligt, blijven we altijd gescheiden.
Als het aan de kerkgangers en vele predikanten ligt, willen we meer.
Gods Geest werkt meestal het sterkst in en door eenvoudige mensen.
Leidinggevenden moeten rekening houden met de regel, met kerkenraden, classicale vergaderingen, synodes.
Iemand schreef me: 'U beleefde een hemel op aarde'. Ja, dat klopt.
Ds. Peter Bakker vroeg: "Eén Kerk?
Of vindt u uw eigen kerk nog altijd de beste kerk?"
Mijn ervaring is, dat gelovigen niet houden van verandering.
We hechten aan ónze plaats, stoel, kerkbank.
'U zit op mijn plaats'.
We hechten aan de manier van zingen, onze liederenbundel, onze manier van Avondmaal vieren.
Als het aan ons ligt zingen we nog eeuwen lang niet ritmisch, de berijming van 1773, zuinig aan met gezangen.
Maar ik verlang naar het moment dat de heilige Geest de volledige leiding overneemt.
Dat de heilige Geest ons gaat laten verlangen naar elkaar.
Psalm 133 'de broeders en zusters van hetzelfde huis, hetzelfde ouderlijk huis, kinderen van één Vader, zouden toch moeten samenwonen'.
Want wáár dié broeder- en zusterliefde woont, gebiedt de HERE Zijn zegen.
Mensen op straat zeggen: 'Kijk toch eens hoeveel die christenen van elkaar houden'.


P Gerrets (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2019 14:14

"Wanneer hij (Judas Iskariot) dan naar buiten gaat zegt Jezus: nú wordt de mensenzoon verheerlijkt en wordt God verheerlijkt in Hem! Als God door Hem wordt verheerlijkt, zal God Hém ook verheerlijken door Hem, ja onmiddellijk zal Hij Hem verheerlijken!
Kindertjes, nog maar kort ben Ik bij u; ge zult Mij zoeken en zoals Ik tot de Judeeërs heb gezegd 'waar Ik heenga kunt u onmogelijk komen' zeg Ik dat thans ook tot u; een nieuw gebod geef Ik u, dat ge elkaar liefhebt!- zoals Ik u heb liefgehad, dat gij ook elkaar liefhebt; hieraan zullen allen herkennen dat gij leerlingen van Mij zijt, als ge onder elkander liefde hebt"

(Johannes 13:31-35 NB).

HIJ TOONT ZIJN LIEFDE (9).

Judas Iskariot vertrekt uit de bovenzaal.
De leerlingen begrijpen nog altijd niet waarom Judas vertrekt.
Jezus weet het: Judas bereidt zijn verraad voor.
Merkwaardig dat Jezus nú weet dat de verheerlijking nadert.
Jezus grijpt vooruit op de totale eindoverwinning en begint niet over verraad, arrestatie, het voor het gericht komen, de veroordeling, de terechtstelling, het afschuwelijke kruislijden.
De mensenzoon wordt verheerlijkt, God wordt verheerlijkt in Hem.
Jezus verheerlijkt de Vader en onmiddellijk zal de Vader Hem verheerlijken.
Jezus ziet de verheerlijking in de opstanding.

Een onbegrijpelijk vooruitgrijpen.
De gebeurtenissen zullen zich binnen korte tijd afspelen.
Ik verlaat jullie.
Jullie zullen Mij zoeken, maar Mij niet vinden.
Want wáár Ik heenga, kunnen jullie niet komen.
Jezus' vertrek, Jezus' tocht zal Hem voeren in het dodenrijk, alléén!

Dáárom zegt Hij iets heel bijzonders.
Jezus kondigde het nieuwe verbond aan bij de Pésachmaaltijd, het éérste Avondmaal.
Deze beker is het nieuwe verbond in Mijn bloed.
Nu voegt Hij er een nieuw gebod aan toe.
NIET: jullie zullen elkaar liefhebben als jezelf.
Nee, niet EIGENLIEFDE is de maatstaf!!
MAAR: jullie zullen elkaar liefhebben, zoals Ik jullie heb liefgehad.
JEZUS' LIEFDE is de maatstaf.

Het verbaast mij telkens het oude gebod te horen, zelden dit nieuwe gebod.
Vergeet Johannes 13:34 nooit!!
Dááraan herkennen buitenstanders dat jullie Mijn leerlingen zijn, als jullie onderling met die liefde elkaar liefhebben!!

Elkaar liefhebben met Jezus' liefhebben mét de nederige liefde van de voetwassing en met de kruisliefde, waarin schuldigen vergeving ontvangen.

Is deze liefde ons kenmerk, onze liefde voor christenen onderling van welke kerk we ook zijn?

Laten we dit spoor na in families, in huis, op school, kerkelijke activiteiten, in de straat, in dorp en stad, bij eigen volk en bij de vreemdeling in onze poorten?

Dat Nederlandse media zeggen: 'Deze christenen zijn waarachtige volgelingen van Jezus Christus!'

(wordt vervolgd)

P Gerrets (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 21 mar 2019 11:12

"Simon Petrus zegt tot Jezus: heer, waar gaat U heen? Jezus antwoordt: waar Ik heen ga ben je niet bij machte Mij nú te volgen, maar later zul je volgen!
Petrus zegt tot Hem: waarom ben ik niet bij machte U thans te volgen?- mijn lijf-en-ziel zal ik voor U inzetten!
Jezus antwoordt: je lijf-en-ziel wil je voor Mij inzetten?- amen, amen, zeg Ik jou: nee, er zal geen haan kraaien voordat je Mij driemaal verloochent"

(Johannes 13:36-38 Naardense Bijbel 2014).


HIJ TOONT ZIJN LIEFDE (10).


We bespreken de laatste verzen van Johannes 13.

Wat valt mij op?
Jezus wéét wie Hij is.
Zijn uur breekt aan (: 1);
Tijd van overplaatsing: Hij verliet de hemel en kwam op aarde en nu verlaat Hij de aarde en keert terug naar de Vader (: 1);
De Vader heeft Hem alles in handen gegeven (: 3);
Hij wéét dat één uit Zijn 12 leerlingen onrein, niet zalig is, Hem voor geld zal uitleveren en Hij wéét op het laatst dat het Judas Iskariot is (: 11,:18,:21,:26);
Als mens brengt hem dat geestelijk in verwarring (:21);
Hij reikt Judas een stukje brood in wijn gedoopt en wijst hem aan (:26);
En nú, in die laatste verzen, wéét Hij ook wie Hem verloochenen zal (: 38).

Jezus wéét dit alles NIET omdat Hij de Zoon van God is, want Hij heeft Zijn goddelijke positie opgegeven en is mens geworden. Als mens wist Hij dingen door de heilige Geest die Hij ontvangen had bij Zijn doop in de Jordaan. Hij is ons volkomen gelijk geworden, alleen Hij zondigde niet. Hij was de mens naar Gods wil en door de gaven van de heilige Geest liet Hij Zich leiden.
Eén van die gaven is: een woord van kennis, dat is: informatie ontvangen die een ander niet heeft - het is je door niemand vertelt - Gods Geest deelt het je mee.
Alles wat ik over Jezus heb geschreven tot nu toe, over wat Hij wéét/wist, wéét/wist Hij van de heilige Geest.

Wát weten de leerlingen?
Judas Iskariot stond onder invloed van de duivel, dia-bolos, dat is: uitéén-werper.
Die steeds meer vat op hem krijgt.
Hij was totaal teleurgesteld in Jezus die niet de Messias was, zoals Judas had verwacht. Eerst teleurgesteld, hij fraudeert, hij geeft Jezus aan, levert hem voor 30 zilverstukken uit aan de geestelijke leiders die van Jezus afwillen (: 2;:27;:30).

En de andere leerlingen verbazen mij, onthutsen mij door hun totale onkunde.
Waar waren hun gedachten?
Wisten ze eigenlijk wie ze waren?

Waarom was er niemand die spontaan opsprong en de voeten van Jezus en zijn broeders waste?
Waarom liet Petrus Jezus begaan, totdat Jezus bij hem kwam?
Toen protesteerde hij.
Hij liet Jezus toe, maar nam het niet over.
Waarom zei niemand: wie onder ons is niet rein, is niet zalig, is Uw vijand?
Pas als Jezus zegt: iemand van jullie zal Mij voor geld prijsgeven, klinkt ieders stem: wie is het? In een ander evangelie: ben ík het?
Betekent dit, dat iedereen zich daartoe in staat achtte?
En als Judas aangewezen wordt, is er niemand die Judas te grazen neemt.
Zelfs als Judas het stukje brood eet en vertrekt, begrijpt niemand wat hij gaat doen.

Dan spreekt Jezus over Zijn naderend vertrek. Daar waar Ik heenga kunnen jullie onmogelijk komen (: 33).

En Petrus komt daar nu op terug (: 36).
Is hij doof? Jullie kunnen dáár onmogelijk komen, heeft Jezus zojuist gezegd (: 33).
Waar gaat U heen?
Waarom kan ik U onmogelijk volgen?
Nú, in ieder geval niet. Later!
En dan Petrus zoals we hem kennen: 'ik zet mijn hele wezen voor U in' (: 37).
Elders: 'ik ben bereid voor U de gevangenis en de dood in te gaan'.

Het moet een dolksteek in zijn hart zijn geweest, dat Jezus antwoordt: 'Jij, jouw leven voor Mij inzetten?'
Morgenochtend kraait er pas een haan als jij drie keer afstand van Mij genomen hebt.

Petrus, ga jij voor Mij opkomen?
Jij?
Je zult tot driemaal toe ontkennen dat jij ook maar iets met Mij te maken hebt.
Jij, een held?
Een lafaard zul je zijn.

Jezus heeft door de heilige Geest zelfkennis.
Wij?
Wij, kerkgangers, belijdenis gedaan of door onderdompeling gedoopt?
Wij, ambtsdragers?

Spreken wij binnen het kerkgebouw of binnen onze gelovige dorpsgemeenschap vaak te grote woorden?
Zouden we in een ondergrondse kerk of gemeente diezelfde woorden spreken?
Openlijk van Jezus getuigen in een Arabisch land?

Nee, óók in Nederland is het niet meer vanzelfsprekend christen of christin te zijn.
Kerkdiensten of samenkomsten te houden.
Onze kinderen naar christelijke scholen te sturen.
Een docent die iets ten nadele van Mohammed zegt, wordt naar huis gestuurd.
Een heel dorp te schande gemaakt door de media, omdat het bekend staat als 'een christelijk dorp'.
De Duitse Bondskanselier Angela Merkel heeft ooit gezegd tegen hen, die vreesden voor islamitische vluchtelingen:
'Dit dwingt iedere christen om zijn of haar geloof weer eens serieus te nemen, naar de kerk te gaan, de Bijbel te bestuderen en te leren wat ons christelijk geloof inhoudt'.
Dát bepaalt onze door Christus geïnspireerde houding ten opzichte van iedereen die ánders is.

Johannes 13 is een onthullend hoofdstuk.
Zijn wij orenwassers of voetwassers?
Dienstbaar?
Getuigen van Christus in woord-en-daad?
Of dienaren van de Mammon?
Merken de vreemdelingen temidden van wie ik woon de liefde van Jezus op door mijn leven heen?

Ik ben onrein,
niet zalig
God-vijandig
Verrader
Ontkenner

van nature

Maar door het geloof in Jezus Christus
en de inwonende Geest
rein
zalig
vriend-van-God
en van allen die Hem vrezen
getuige in woord-en-daad

Opdat zij die mij vreemd zijn
broeders-en-zusters in Christus worden.

(wordt vervolgd)


P Gerrets (Emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 31 mar 2019 10:18

"DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE"


"Niet over u allen zeg ik dit: Ik weet welke (mensen) Ik heb uitgelezen; nee, het is opdat het Schriftwoord wordt vervuld 'die mijn brood verslond heeft tegen mij zijn hiel geheven' [Psalm 41:10]; Ik zeg het u nú, vóórdat het geschiedt, opdat ge moogt geloven, wanneer het geschiedt, dat Ik het ben; amen, amen, Ik zeg u: wie opneemt die Ik uitstuur neemt Mij op, en wie Mij opneemt neemt Hem op die Mij uitstuurt! Als Jezus dat zegt bevangt verwarring zijn geest en betuigt hij en zegt hij: amen, amen, Ik zeg u dat één uit u Mij zal prijsgeven"

(Johannes 13:18-21 Naardense Bijbel 2014).


DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE (1).


Al eerder zei Jezus tegen Zijn leerlingen: "en jullie zijn rein,- echter niet allen" (:10).
Ik vraag me af, of zij deze opmerking wel gehoord hebben.

Zojuist heeft Jezus gezegd: "Zalig zijt gij als ge ze doet" (:17b) en aansluitend: "Niet over u allen zeg Ik dit".

Eenvoudiger: Als jullie begrijpen wat de voetwassing ten diepste betekent
: dat jullie pas Mij kunnen dienen, als Ik jullie éérst dien en hierin Mijn voorbeeld volgt, zijn jullie zalig, maar niet iedereen onder jullie.

Met andere woorden: één onder jullie is onrein én één onder jullie is niet zalig.

En het wordt spannender:
Eén onder jullie eet Mijn brood, maar is Mijn tegenstander (:18). Letterlijk staat er: "heeft zijn hiel tegen Mij opgeheven" en zal Mij trappen of schoppen.
Eén onder jullie 'verkoopt Mij/levert Mij uit'
(:21).

Jezus is in zijn geest verward en geschokt.
Kan dat?
Het grijpt Hem aan.
Het is immers
verschrikkelijk te weten dat één van jouw volgelingen, leerlingen, door de uiteenwerper langzamerhand in bezit genomen een plan aan het uitwerken is waarbij hij jou zal uitleveren aan de geestelijke leiders.

En dan tóch met hem aan tafel gaan.
En tóch zijn voeten wassen.
Dit laat Jezus niet onberoerd.

Maar Zijn leerlingen geven ons de indruk de woorden van Jezus niet te horen of te begrijpen.

Kijk Jezus weet wie Zijn werkelijke, Zijn uitgekozen leerlingen zijn. Dat betekent niet dat zij alles begrijpen, helaas niet.
Maar Jezus vindt het na de voetwassing blijkbaar nodig hierover te spreken, nog vóórdat de verrader zijn plan ten uitvoer brengt. Als waarschuwing vóóraf.

Deze volgende tekst lijkt verdwaald en hoort ogenschijnlijk hier niet thuis.
'Als je een afgezant van Mij in jouw huis ontvangt en opneemt, dan herberg je Jezus. En als je Jezus herbergt, verleen je de hemelse Vader onderdak' (:20).

Dát heeft ook een keerzijde:
'Als we weigeren een gezant van Jezus te ontvangen, weigeren we Jezus en als we Jezus weigeren, weigeren we God'.

Judas Iskariot is één van de Twaalf.
Waarom bevindt hij zich in die kring?
Hij is door Jezus geroepen.
Maar heeft hij ooit Jezus in zijn hart geherbergd?

Hij was een kritische volger én beheerde de kas van de groep.
Hij was een fraudeur en tóch drie jaar door Jezus begenadigd.
Die taak heeft Jezus hem nooit ontnomen.
Judas werd gefrustreerd omdat de Messias heel anders te werk ging als hij zich had voorgesteld.
En werd een tegenstander, een verrader.

Het wrange is, dat we een volgeling van Jezus kunnen zijn, een kerkganger en tóch geen christen.
Een christen worden we niet door in een christelijk gezin geboren te worden of door de kinderdoop.
Wij moeten wederom geboren worden, geloven in Jezus en verzegeld worden met de heilige Geest.
Jezus ontvangen in ons hart en huis.
Weigeren we Hem de toegang, dan kan ons leven rampzalig aflopen.

(wordt vervolgd)


P Gerrets. (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 01 apr 2019 21:35

"De leerlingen hebben elkaar aangekeken, in vertwijfeling over wie Hij dit zegt!
Eén van zijn leerlingen heeft gelegen aan de boezem van Jezus; hem heeft Jezus (het meeste) lief, hém geeft Simon Petrus dan een wenk en zegt tot hem: zeg wie het is over wie Hij dat zegt. Hij vlijt zich zodoende tegen de borst van Jezus en zegt tot Hem: heer, wie is het?
Dan antwoordt Jezus: diegene is het voor wie Ik het brokje (brood) zal indopen en aan hem geven. Dan doopt Hij het brokje in, neemt het en geeft het aan Judas Simonszoon Iskariot. En ná dat brokje dán komt de satan bij hem binnen; dan zegt Jezus tot hem: wat je doet, doe het snel!
Maar niemand van wie aanliggen herkent waarvoor Hij dat tot hem zegt.
Want sommigen hebben gedacht, daar Judas de geldzak had, dat Jezus tot hem zegt: 'koop wat we nodig hebben voor het feest!' of dat hij de armen iets moet geven.
Dan neemt hij het brokje tot zich en gaat naar buiten, meteen: maar het is nacht geweest"

(Johannes 13:22-30 NB).


DE VERRADER, ÉÉN UIT JULLIE (2).



Persoonlijk vind ik deze verzen huiveringwekkend.
In het voorafgaande heeft Jezus tegen zijn leerlingen gezegd:
Eén van jullie is niet rein (:11).
Even later:
Eén van jullie is niet zalig (:18).
Eén van jullie is Mij vijandig gezind (:18).
En zojuist:
Eén van jullie zal Mij prijsgeven (:21).

Waarom volgde er op :11, :18 geen reactie van de leerlingen?
Ze waren met 12. En één deelnemer is onrein, niet zalig, én vijand van Jezus, verrader. Aan deze Pésachmaaltijd, aan deze Avondmaalstafel.
Dat is toch schokkend!!!

En nu in :22 kijken ze elkaar vertwijfeld aan: 'over wie heeft Hij het?'
Het sijpelt maar langzaam door.
De 'Slaaf van dienst' heeft toch de voeten gewassen van álle leerlingen?
De enige die een rel veroorzaakte was Petrus.
In andere evangeliën lezen we dat álle leerlingen aan Jezus vragen: 'Ben ík het Heer?' en niet zoals hier, dat Petrus via Johannes aan Jezus vraagt: 'Wié is het Heer?'

Ben ík het?
Dan lijkt het erop dat niemand ervan overtuigd was, dat hij het in ieder geval niet van plan was.
In mijn jeugd kwam ik af en toe in de Christelijke Gereformeerde Moriakerk in Rijswijk (ZH). In een middagdienst stelde ds. Prins: 'Iedere aanwezige hier in de kerk is een potentiële moordenaar!' En zei hij: 'Ik kom nu van de preekstoel af én geef u allen de gelegenheid om ons van het tegendeel te overtuigen'. Hij ging onderaan de kansel staan en wachtte daar enkele minuten. Het was doodstil en niemand kwam naar voren. Dit heeft diepe indruk op mij gemaakt.

En hier in de bovenzaal: 'Eén van jullie is een verrader!' Je zou verwachten dat Petrus als eerste zou antwoorden: 'Ik, beslist niet!' Zelfs Judas vraagt: 'Ben ík het Heer?' 'Jij hebt het gezegd', antwoordt Jezus.

Hoe verblind en dom zijn de leerlingen.
Zelfs als Jezus door het aanreiken van een stukje brood ingedoopt in de wijn aan Judas Iskariot hem als verrader aanwijst dringt het nog niet tot hen door (:26).
Als Jezus hem de opdracht geeft snel te doen wat hij van plan is, snapt niemand het (:28-29).
Sommigen denken dat Jezus heeft gezegd: 'Doe de nog nodige inkopen voor het feest' of: 'Deel geld uit aan de armen'.
Onvoorstelbaar.
Je verwacht dat die stoere kerels Judas knock-out slaan.
Niets van dit alles.

Geen optreden van Petrus.
Zelfs niet van de door Jezus geliefde Johannes.

Judas vertrekt na het eten van het brood.
Het is nacht, aardedonker.
Judas, bij het begin van de maaltijd had hij een duivels plan (:2).
In :27 heeft Satan hem 'overgenomen'.
Er lijkt geen weg terug.

(wordt vervolgd)

P Gerrets. (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 20:21

"Als iemand achter Mij aan wil komen"


"Hij riep de menigte met de leerlingen bij zich en zei tegen hen:
'Als iemand achter Mij aan wil komen, laat hij dan met zichzelf breken, zijn kruis opnemen en Mij volgen'"

(Marcus 8:34 Willibrordvertaling 1995).


Dít woord van Jezus heeft mij bereikt via de radio. Op Biddagavond 1969 werd een kerkdienst uitgezonden uit de Christelijke Gereformeerde Kerk in Aalten.
En dit was de uitgangstekst voor de preek.

Ik lag op bed. Al enkele weken. Ik worstelde met mijzelf, met mijn homoseksualiteit, mijn verlangen naar God. God was mij niet onbekend, totaal niet. Vanaf dat ik kind was, was ik geboeid door de Bijbel. Ik wist wat bidden was.
Ik ging naar de kerk. Een vrome jongen met een geheim. Door een middelbare schoolvriend kwam ik in orthodox-reformatorische kringen. God werd mij vanaf de kansels geschilderd als...niet als Vader, méér als Wetgever, Toezichthouder, Rechter. Die minutieus op ons leven toezag en ons voortdurend op zonden betrapte. Ik was op een avond in elkaar gezakt en moest een maand rust houden.

En toen zei Jezus tegen de menigte en zijn leerlingen: "Als iemand achter Mij aan wil komen...".
Dit was nieuw voor mij.
Jezus nodigt mij uit.
Jezus stelt mij voor een keus.

In de kerkelijke kringen waarin ik toen kwam, was en is dit vloeken in de kerk.
Een mens is een stok en een blok.
Een mens heeft niets te kiezen. Er wordt voor de mens gekozen. De uitverkiezing tot zaligheid of tot de eeuwige ondergang ligt van vóór de schepping vast.

En tóch zeg ik: Jezus spreekt tot de menigte én zijn leerlingen.
Als iemand achter Mij aan wil komen....
Een uitnodiging.
Een keuze.

Ik kan er met 'ja' of 'nee' op antwoorden.
De voorwaarden zijn:
a. breek met jezelf;
b. neem jouw kruis op je.

a. breek met jezelf.

Wat is dat? Dat veroorzaakte in mij de zwaarste strijd. "Heer, laat door mij heen Uw wil gedaan worden en niet mijn eigen wil". Wie komt er op de troon van mijn hart: Jezus óf mijn eigen ik?
De worsteling ging over: 'wat gebeurt er als Jezus mijn verdere leven gaat bepalen?' Dan verlies ik de regie, de controle. Dat leverde een felle strijd op.

b. neem jouw kruis op je.

Goed lezen! Niet: Jezus' kruis. Maar: mijn kruis! Als ik de Gekruisigde en Verrezen Heer volg, zal ik delen in de smaad en spot en hoon die Jezus ten deel viel.
Ik voeg me bij een door de wereld, ook door de religieuze wereld, afgewezen, ter dood veroordeelde rabbi.
De consequenties van mijn navolging van Jezus.

En volg Mij.

Vandaag, 31-03-2019, heb ik 50 jaar geleden 'ja' gezegd op 31-03-1969.
Ja, ik kom achter U. Uw wil gaat boven mijn wil. Ik aanvaard de consequenties van de navolging. Ik volg U.

En ik merkte dat de troon van mijn hart bezet werd door een Ander.
Ik wilde onderwijzer worden, Hij riep mij om predikant te worden.
Ik wilde in eigen land blijven, Hij riep mij om in Brussel te studeren.
Ik wilde in het Nederlands studeren, Hij vond het nodig om mijn studie in de Franse taal te doen.
Ik wilde na mijn studie in België blijven, Hij stuurde mij terug naar Nederland.
Ik wilde dienen in de traditionele kerken, Hij bracht mij in de Pinkstergemeenten.
Zo kwam ik in Enschede, waar ik helemaal niet naar toe wilde en ik een verschrikkelijke tijd heb gehad.
Ik wilde niet werken met autoritaire en dominante voorgangers, maar ik moest.
Ik vond mijzelf totaal ongeschikt.
Onbegrijpelijk dat ik met mijn homoseksuele geaardheid deze taak mocht uitoefenen.
Ik kon nergens mijzelf zijn.
Ik moest dienen in het harnas van de Pinkstervoorgangers.
Ik wilde gezond zijn, maar heb altijd een broze gezondheid gehad.
Zolang met een geheim rondlopen.

God, waarom? In 1996 kwam mijn geheim openbaar. Afwijzing van velen. Acceptatie door weinigen. Volkomen begrijpelijk.
In hetzelfde jaar startte de nierdialyse en onderging ik talloze lichte en zware medische ingrepen.

Vanaf 2009 ben ik actief op Facebook.
Soms denk ik: nu pas kom ik 'uit de verf'.

31 maart heb ik mijn leven lang belangrijker gevonden dan 15 juni, mijn geboortedag.
De dag van mijn wedergeboorte is tóch de dag dat het échte leven begon?

Ja, mijn leven is totaal anders verlopen dan ik had gedacht.
Ik heb verdriet over mijn zonden in woorden en gedachten en daden en nalatigheden.
Ik begrijp na 50 jaar vele malen beter dat ik een redder nodig had dan destijds.
Ik heb veel vreugde ervaren in dienst van Hem, die mij geroepen heeft.
Tot aan de dag van vandaag.

Ik heb geen spijt van het aanvaarden van Zijn uitnodiging en de keuze die ik maakte.
Hij is mij lief.
De Bijbel is zó uniek.
Leven aan de hand van de heilige Geest is zo'n avontuur.

Ik ben alleen maar dankbaar.
Ondanks alles.
Dankbaar.

Vandaag 50.
Op 15 juni 70.

"zonder einde is de genade van de HEER, onuitputtelijk is zijn medelijden.
Uw grote trouw is iedere ochtend weer nieuw.
'Ik ben van de HEER', zegt mijn hart, 'Hij blijft mijn hoop'"

(Klaagliederen 3:22-24 Willibrordvertaling 1995).

Mijn stroom van ongerechtigheden is verzwolgen in de nog krachtiger stroom van het eens en voor altijd vergoten bloed van Jezus.
Halleluja!


P Gerrets (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 11 apr 2019 07:25


"Maar Hij heeft door Samaria moeten komen"

(Johannes 4:4 Naardense Bijbel 2014).

En als we die verborgen boezemzonde, dat trauma, die pijnlijke herinnering nou eens Samaria noemen?

In de ogen van de bewoners van Judea is Samaria een gebied waar ze niet komen.
"Joden willen namelijk met Samaritanen niets te maken hebben" (4:9b Willibrordvertaling 1995).

Een Jood die 'rein' in het noordelijke Galilea wilde aankomen, reisde naar de Jordaan, stak de rivier over, reisde door het Overjordaanse en stak in het noorden de rivier weer over en kwam aan in Galilea.

Jezus moest van Zijn Vader dóór Samaria, want Jezus deed niets zonder Zijn Vader.
Welke codes kraakte Hij om het hart van de Samaritaanse vrouw uit Sichar te bereiken?

1. Hij 'verontreinigde' Zichzelf door dóór Samaria heen te gaan mét Zijn leerlingen;

2. Hij reisde op het heetst van de dag, waar normaal gesproken iedereen zijn of haar siësta hield;

3. Om 12.00 uur, in de brandende zon arriveert Hij bij de bron van Jakob bij Sichar;

4. De leerlingen heeft Hij erop uitgestuurd om in Sichar of een andere plaats boodschappen te gaan doen, terwijl het voor de hand lag dat die winkels gesloten waren;

5. Hij ontmoet bij de Jakobsbron de vrouw uit Sichar, die gewend was op dit onmogelijke uur water te putten, omdat zij de andere vrouwen niet onder ogen durfde komen;

6. Een Jood vraagt een Samaritaanse om drinken, dát hoorde niet;

7. Een Joodse man gaat een één-op-één gesprek aan met een Samaritaanse vrouw. Een man alleen gaat geen gesprek aan met een vrouw alleen;

8. Na een gesprek over het levende water en wáár we God moeten aanbidden, rukt Jezus wreed het masker af: "Ga uw man roepen en kom hier" (4:16 Willibrordvertaling 1995).

9. Deze vrouw had 5 mannen gehad en de man met wie ze nu samen was, was haar man niet. Haar leven op zoek geweest naar 'de ware Jakob', naar liefde? Getrouwd en gescheiden? Getrouwd en bedrogen? Waren die mannen gestorven, hadden ze haar in de steek gelaten? Moed om nog eens te trouwen heeft ze niet meer. Ze woont samen. En dát, dát was haar trauma, haar wond, haar zonde.

10. Zij ontdekt gaande het gesprek dat Jezus de Messias is die in het licht brengt wat verborgen is.

11. Dát belijden van wie zij is, het in het licht brengen van haar wonden en zonden bevrijdt haar én ze doet iets onbegrijpelijks. Zonder water te putten keert ze naar Sichar terug en vertelt iedereen (die ze nooit onder ogen kwam): 'Ik heb Iemand ontmoet die álles van mij weet, Hij moet de Messias zijn' (4:28-29 Willibrordvertaling 1995). Dat trekt de inwoners naar de bron van Jakob. Velen geloofden op grond van haar getuigenis, later velen op grond van Jezus' woorden. Twee dagen is Hij er gebleven.

Jezus op missie gaat daar waar de Vader Hem zendt én of Hij daardoor Zichzelf verontreinigt door Joodse wetten deert Hem niet, of het Zijn reputatie schendt, Hij geeft er niet om.
Het gaat Hem om jouw reiniging, jouw innerlijke genezing.
Hij wil mét jou gezien worden, wie jij ook bent en hoe jij ook bekend staat.

Jezus wil dwars door jouw Samaria heengaan.
Hij is niet uit op het handhaven van Zijn eigen reinheid en heiligheid.
Door met jouw zonden en wonden in contact te treden, wordt Hij niet minder rein of heilig, nee jij wordt rein en heilig.
Jij wordt vrij om tegen allen te zeggen: Ik heb Jezus ontmoet die alles van mij weet en dat mij gezegd heeft.

Dit doet Jezus nog steeds, soms door een broeder of zuster heen in jouw leven.
Immers: Jezus wil mét jou gezien worden.

P Gerrets (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 18 apr 2019 06:41

Hoe zijn wij met Jezus verbonden?

"Ik ben de ware wijnstok, en Mijn Vader is de landbewerker. Elke rank aan Mij die geen vrucht draagt die haalt Hij weg, en elke die wél vrucht draagt, die reinigt Hij opdat hij meer vrucht draagt.
Gij zijt reeds rein door het woord dat Ik tot u heb gesproken; blijft één met Mij, zoals Ik één met u: zoals de rank vanuit zichzelf niet bij machte is vrucht te dragen als hij niet één blijft met de wijnstok, zo ook gij niet als ge niet één blijft met Mij.
Ik (Jezus) ben de wijnstok, gij de ranken: wie één blijft met Mij, zoals Ik met hem, die draagt overvloedig vrucht; omdat ge los van Mij niet bij machte zijt iets te maken.
Als iemand niet één blijft met Mij wordt hij naar buiten geworpen zoals de rank, en verdort: ze brengen die bijeen en werpen ze in het vuur, waar ze verbranden.
Als gij één blijft met Mij en Mijn uitspraken één blijven met u,- al wat ge wilt: vraagt het en het zal u geworden.
Daarin wordt Mijn Vader verheerlijkt: dat ge overvloedig vrucht draagt en u leerlingen van Mij wordt"

(Johannes 15:1-8 Naardense Bijbel 2014).


HOE ZIJN WIJ MET JEZUS VERBONDEN (1)?


We lazen in Johannes 14:31 "richt u op, laten wij van hier gaan".
De vraag is: 'is Jezus met zijn elf leerlingen op dát moment écht vertrokken?'
Mijns inziens niet!
Pas in Johannes 18:1 lezen we: "Als Hij deze dingen heeft gezegd trekt Jezus met Zijn leerlingen uit".
Dus neem ik aan dat de hoofdstukken 15, 16 en 17 plaats vinden aan de tafel.

Het gesprek aan tafel gaat gewoon door.
Dat maakt het gesprek in Johannes 15 buitengewoon duidelijker.
Want dit beeld: wijnstok en ranken is niet uit de lucht gegrepen.

In Johannes 13 gaat het over de Tafel, de tafelgasten en hun gedrag, de dienende Jezus. In Johannes 14 over het naderend afscheid, Jezus gaat naar het Huis van de Vader en de enorme nadruk die Jezus legt op de diepe eenheid tussen de Vader en Hem.
Die eenheid én ons.

God zélf is de wijnboer. Jezus is de wijnstok. Wij zijn ranken, wij, in het begin heel ruim genomen (:1).

Ranken, zijtakken die geen vrucht dragen worden weggehaald, afgesneden.
Ranken die wél vrucht dragen, worden ook niet met rust gelaten. Ze worden gereinigd, elders in andere vertalingen: gesnoeid.
Ze worden ingekort, want dan gaan ze méér vrucht dragen (:2).

Het snoeimes is het Woord van God door Jezus gesproken. Dat Woord is door God al de tijd gehanteerd dat deze leerlingen met Jezus optrekken.
Jezus zegt: 'Jullie, elf, zijn gesnoeid in de afgelopen jaren' (: 3).
Alleen als jullie met Mij verbonden blijven, net zó hecht als Ik met jullie, dan blijven jullie vrucht dragen.
Een rank op zichzelf kán onmogelijk vrucht dragen (:4).
Het is die innige verbondenheid met Mij en Mijn innige verbondenheid met jullie waardoor jullie overvloedig vrucht dragen.
Los van de wijnstok brengen jullie niets tot stand (:5).

Deze woorden krijgen aan de Tafel een bijzondere betekenis.
Wie is de rank die geen vrucht droeg?
Wie is er verwijderd?
Wie is losgeraakt?
Wie is niet in staat vrucht te dragen?

Nog ernstiger klinkt het: 'Wie met Mij niet verbonden blijft, wordt op de afvalshoop gegooid, verdort, en wordt in vuur verbrand' (:6).

Wie wordt daarmee bedoeld?
Judas Simonszoon Iskariot!
Dat wordt hier aan Tafel onmiddellijk begrepen.
Hij heeft immers de Bovenzaal verlaten?

Die innige verbondenheid met Mij en Mijn uitspraken geven ons deze belofte: 'Jullie gebeden worden verhoord' (:7).
De Wijnboer wordt verheerlijkt doordat jullie, ranken, veel druiventrossen voortbrengen.
Blijf als Mijn leerlingen innig met Mij verbonden!

(wordt vervolgd)

P Gerrets ( emeritus predikant )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2019 10:45

"En toen heeft hij tot mij gezegd: mijn genade is voor jou genoeg; want de kracht wordt in zwakheid volbracht!"
(2 Korintiërs 12:9a Naardense Bijbel).


GENOEG.


Deze vraag stel ik mezelf en stel ik jullie.
Ik stel deze vraag aan de kerk van Jezus Christus.
De apostel Paulus vertelt over een bijzondere geloofservaring.
Wat was het nu: een droom, een visioen, een openbaring van de Heer?
Was hij bij volle bewustzijn?
In zijn lichaam?
Is hij daadwerkelijk in zijn lichaam opgevaren naar de hemel en heeft hij daar op de derde etage, afdeling Paradijs, iets gezien dat hem met stomheid heeft geslagen?
Of was het een droom, waarbij hij in zijn slaap, droomde dat hij zijn lichaam verliet en dat hij los van dat lichaam in de nabijheid kwam van Gods aanwezigheid?
Heeft hij nou met eigen ogen gezien en met eigen oren gehoord of heeft hij alles gedroomd?
Hij hoorde woorden die hij niet kan en mag doorvertellen.
Hij ontving openbaringen van de Heer.
Paulus heeft dingen geleerd, inzicht gekregen in Gods wereld.
De apostel vertelt elders dat hij inzicht gekregen heeft in 'het geheimenis', het mysterie.
Dat de Thora, de tussenmuur tussen Joden en heidenen is weggebroken.
Over dat ene volk met die ene Herder.
Waarbinnen verschillen wegvallen.
Tussen Jood en niet-Jood.
Tussen man en vrouw.
Tussen werkgevers en werknemers.
Dat voor wie in Christus geloven het oude verbond niet meer geldt, maar het nieuwe verbond in Christus.
Dat de eredienst in het oude testament schaduwbeeld is van de werkelijkheid van het nieuwe verbond.
Alles wijst naar Jezus Christus heen.
Paulus had hierover kunnen opscheppen, zich hierop kunnen beroemen.
Maar dat wilde hijzelf niet.
En God ook niet.
Daarom stond God toe dat een engel van satan hem lichamelijk pijn deed.
Hij had last van stekende pijnen.
Alsof hij door doornstruiken omgeven was en zich steeds prikte.
Soms ervoer hij vuistslagen, enorme tegenslagen.
Paulus heeft in gebed God gevraagd of deze aanvallen konden worden weggenomen, tot drie keer toe, maar God antwoordde: mijn genade is voor jou genoeg.
Steken en vuistslagen.
Was het een oogziekte? Was het zijn zwak optreden? Was het dat hij niet een begenadigd spreker was? Of de voortdurende tegenwerking van Joodse kant, de steniging, de geselslagen, het jaren verkeren in gevangenschap, de schipbreuk, de pogingen hem uit de weg te ruimen, honger en dorst en slapeloze nachten?
Mijn genade is jou genoeg.
Het gaat niet om een briljante theologische carrière, begaafd spreker zijn, goed in de markt liggen, veel kennis, een gezond lichaam, nee....het gaat alleen om Gods genade.
Letterlijk: daad waardoor vreugde wordt bewerkt.
God geeft zijn eniggeboren Zoon die door zijn vrijwillig lijden en sterven, door zijn opstanding en hemelvaart óns mensen met God verzoent.
Ons volledig vrijspreekt, ons Zijn gerechtigheid toerekent.
Ons de toegang verleent tot het eeuwige leven om altijd met Hem samen te zijn.
Er zal voor jou, Paulus, altijd genoeg genade zijn.
Onuitputtelijke bron van reiniging en heiliging, van vergeving, van eeuwig leven.
Voor Paulus.
Maar ook voor jou, voor u.
God zal nooit zeggen: Sorry, het is op!
Toen bekend werd dat ik een erfelijke nierziekte had, ben ik op doktersadvies bij een bevriend domineesechtpaar geweest in Nieuw-Buinen. In de veenkoloniën. Lange wegen, lange kanalen. Drie weken in conclaaf met God. Bidden, roepen, smeken, stil zijn en luisteren. Gods antwoord: 'Vrees niet, want Ik ben met u. Zie niet angstig rond, want Ik ben jouw God. Ik help je, ook sterk Ik je, ook ondersteun Ik je met Mijn heilrijke rechterhand' (Jesaja 41:10).
Daarna heb ik nooit gebeden om genezing. Door dit antwoord van God leef ik in vrede. Heb ik 15,5 jaar nierdialyse overleefd, 27 medische ingrepen, de transplantatie en leef ik met mijn chronische vermoeidheid, artrose, evenwichtsstoornissen, staar in mijn enig functionerend oog.
En ik zie Gods kracht door mij heen aan het werk.
Gods genade is mij genoeg.
Denk erom: klus niet bij.
Geen eigen werken om toe te voegen aan Gods genade.
Er zijn zoveel christenen die het volbrachte werk van Jezus nog willen aanvullen.
Uit dankbaarheid toch nog de Thora gehoorzamen.
God slaat vroeg of laat al jouw eigen werk uit handen.
Daarom maakt Hij je zwak.
Zwakker.
Totdat jij zegt: 'Genade!'
Genade alleen.
En niet genade plus.
Jezus alleen.
En niet Jezus plus.
Echt, ik spreek uit eigen ervaring.
Wat wordt er door volgelingen van Jezus geroepen, geschreeuwd om kracht, om power.
God brengt jou aan het einde van jouw eigen vroomheid, jouw eigen kracht.
Totdat je eindelijk vraagt:
'God, schenk mij om Jezus' wil, genade'.


P Gerrets. (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hedendaagse meditaties

Berichtdoor MoesTuin » 09 mei 2019 11:23

PORSELEIN.

"Maar wij hebben deze schat in aardewerken vaten, zodat zal blijken dat die overgrote kracht uit God is en niet uit ons"

(2 Korintiërs 4:7 Naardense Bijbel 2014).

Ik ben nu nog ruim één maand 69.
En 50 jaar belijdend christen.
46 jaar predikant.
Door en door verdorven.
Uitermate zwak.
Broos.

Dat wéét ik beter dan jullie.
Door de heilige Geest zie je wat anderen niet zien.

Aan wie vertrouw je jouw kostbaarheden toe?
Aan wie jouw huissleutel?
Jouw waardepapieren?
Jouw vermogen?
Jouw schat?

Wij screenen tot op het bot onze veiligheidsbeambten, politiepersoneel, bankpersoneel, beveiligers.
Een ieder die verantwoordelijkheid draagt voor geheime informatie.

Ondanks onze screening blijken er toch onbetrouwbare figuren in dienst te zijn genomen. Fraudeurs. Contactpersonen van belanghebbenden in het buitenland.

Jezus vertrouwt de kas, de boekhouding toe aan Judas Iskariot.
Drie jaar lang.
Terwijl Jezus wist wat geen leerling wist.
Judas Iskariot haalde met enige regelmaat geld uit de groepskas.

En Christus vertrouwt zijn lammetjes, zijn bokjes, zijn schapen toe aan Petrus.
Petrus, de zelfverzekerde Petrus.
Die na de arrestatie van Jezus door zijn knieën ging toen dienstmeisjes van Kajafas hem recht op de man vroegen of hij bij Jezus behoorde.
'Ik ken die mens niet!' Drie maal.

En de Here vertrouwt zijn kostbaarste schat toe...aan de bank, verbergt die in een kluis, of begraaft die metersdiep in de grond.
Nee, Hij stopt die schat in een aardewerken vat, vaas.
Een porseleinen kruik.
De meest onveilige plaats.
Zo broos.
Zo kwetsbaar.
Zo breekbaar.

De cardioloog die mij dotterde riep zijn assistenten erbij en zei: 'Kijk, deze meneer heeft porseleinen bloedvaten'.
Dat doet 15,5 jaar nierdialyse met je.
Aders verkalken.
Bij mijn niertransplantatie op 29-12-2011 moest een topchirurg van het LUMC erbij geroepen worden die eigenlijk geen dienst had. Alleen hij was in staat de donornier aan te sluiten, omdat vele bloedvaten in mijn buik verkalkt waren.
Die chirurg heette: Dr. Schaapherder.
Hij bezocht mij na de transplantatie en vertelde me hoe moeilijk deze operatie was geweest.
Daarom wist ik van te voren hoe riskant mijn hartkatheterisatie zou kunnen zijn.

O, zo velen van ons denken dat ons niets kan overkomen.
Maar in Gods ogen zijn wij een kunstwerk.
A Masterpiece.
Een porseleinen vaas.
Delfts Blauw of Chinees.
Prachtig beschilderd, veel waard, en toch broos. Absoluut geen veilige bewaarplaats voor een schat.

En tóch.
De Here vertrouwt zijn schat toe aan mensen die Hem vertrouwen, liefhebben.
Die schat is de heilige Geest van Christus.

Als God ons screent.....áfgekeurd!
Niet waardig, niet betrouwbaar, niet sterk.
En tóch....aardewerken vazen die de rechtmatige Pottenbakker erkennen, worden gevuld met de rijke olie van Gods Geest.

Die Geest van Christus was in staat Jezus te laten opstaan uit de doden.
Ons vat, onze vaas, bevat een overweldigende kracht, opstandingskracht.

Een christen kan een doodgewone vaas zijn of kunstig versierd. Stevig of uitermate kwetsbaar. Altijd, hoe dan ook: breekbaar.
Maar in hem of haar die gelooft in het eens en voor altijd volbrachte werk van Jezus, is permanent die kostbare heilige Geest aanwezig.

Vanuit een voor het oog uiterst zwak mens kunnen woorden of daden voortkomen die je voor onmogelijk had gehouden.
De vaas zelf....
En de toeschouwers zeggen...
Dit moét van Gods Geest komen.
Die woorden, die daad van liefde.
Opdat God de eer krijgt die Hem toekomt.

Hoe kun je hoogmoedig zijn?
Waarom je minderwaardig voelen?
Als Gods Geest in jou woont en door jou werkt?

En als je door omstandigheden schade oploopt, een barst?
Wat gaat er dan van ons uit?
Bitterheid, woede, boosheid, of vloeit er dan uit ons die kostbare balsem, die olie van Gods Geest?

Eén gebed:
"Laat uit mij en door mij Uw liefde vloeien, opdat U verheerlijkt wordt".

P Gerrets (emeritus predikant)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten