Kinderen uit huis zetten (verplicht)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 14:25

pfff. waarom moet het zo perfect. je kan toch wel wat opmerkingen erover maken, waarmee je een béétje aan de onderliggende vragen kan voldoen...
laat maar zitten hoor, ik vraag het wel aan een ander.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 19 jan 2009 14:46

DesertRose schreef:pfff. waarom moet het zo perfect. je kan toch wel wat opmerkingen erover maken, waarmee je een béétje aan de onderliggende vragen kan voldoen...
laat maar zitten hoor, ik vraag het wel aan een ander.


Perfect is een rekbaar begrip. Probleem is dat jij lijkt een directe scheidingslijn lijkt te willen aanbrengen bij een discussie tussen morele en of goddelijke wetten ten opzichte van de Nederlandse wetgeving.

Een discussie kan men dus nooit zuiver voeren. Bij het ene beginsel gaat men uit van een theocratie, bij het andere van een democratie.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 19 jan 2009 14:48

Tot een jaar geleden was ik helemaal tegen...todat er iets verschrikkelijks gebeurde in ons gezin en er iemand de deur werd gewezen. Met diegene thuis was de situatie onhoudbaar. Sindsdien geef ik geen oordeel meer over mensen die hun kind de deur wijzen. En dat vraag ik ook aan anderen...

(wat er is gebeurd en dergelijke vertel ik niet...)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 15:07

Dankje voor je open en eerlijke reactie mw. Het lijkt me vreselijk, dat er zo'n breuk in je gezin ontstaat.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 19 jan 2009 15:51

DesertRose schreef:pfff. waarom moet het zo perfect. je kan toch wel wat opmerkingen erover maken, waarmee je een béétje aan de onderliggende vragen kan voldoen...
laat maar zitten hoor, ik vraag het wel aan een ander.
Wat heb je zo nu en dan merkwaardige vragen. Waar komen die vandaan?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 15:54

Die komen uit wat ik hoor in mijn omgeving. daar denk ik dan over na. en dan denk ik: wat zouden anderen daar van vinden.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jan 2009 19:18

Voor mij zou er maar een ding geweest zijn om mijn kinderen de deur te wijzen: als ze weigeren hulp te zoeken bij een verslaving en daardoor de hele kluit bedriegen en geld jatten van de ouders en van eenieder waarvan ze dat maar kunnen doen.

Dat is - dank God - niet gebeurd.
Alle andere zaken, waarvan jij DR ze 'zonde' noemt, zijn in mijn ogen geen reden een kind de deur te wijzen.
Ouders kunnen bidden voor hun kinderen, maar de deur wijzen, uit huis zetten, is liefdeloos en wekt alleen maar grote woede en totaal onbegrip van het kind. Ik heb dat van heel dichtbij meegemaakt en ik kan alleen maar diegene gelijk geven - je zet domweg je kind de deur niet uit.

Gebruikersavatar
Fluitje
Mineur
Mineur
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 feb 2004 22:54
Locatie: Bunsburg
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 19 jan 2009 19:43

Ik heb al mijn kinderen nog thuis, de oudste is 24.

Ik kan ook niet zeggen wanneer de grens bereikt zou zijn. Kan er ook niet over oordelen.
Mijn standpunt is vooralsnog nooit!. Maar ik mag nooit nooit zeggen dus.........

Wel is een feit dat ik hoop dat de deur nooit dichtgeslagen zal zijn.
Mocht het gebeuren dan hoop ik dat wij hem werkelijk op een kier kunnen zetten en een weg terug of een weg naar hem/haar toe.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 19 jan 2009 23:14

Riska schreef:Ouders kunnen bidden voor hun kinderen, maar de deur wijzen, uit huis zetten, is liefdeloos en wekt alleen maar grote woede en totaal onbegrip van het kind


dat het liefdeloos is ben ik het niet gelijk mee eens. Vaak gaat er heel veel strijd aan vooraf voordat ouders hun kind de deur wijzen. En ondanks heel, heel veel bidden en vele manieren/wegen/oplossingen geprobeerd te hebben, kan zo'n strijd te zwaar worden en voor andere gezinsleden zelfs onmogelijk.
(helaas zijn er ook situaties waarin het wel liefdeloos is)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 20 jan 2009 00:19

Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen 'je zet domweg je kind de deur niet uit'. Ik kan me voorstellen als een kind een ander gezinslid geestelijk/lichamelijk letsel toebrengt er wel reden voor is.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jan 2009 07:58

mw schreef:
Riska schreef:Ouders kunnen bidden voor hun kinderen, maar de deur wijzen, uit huis zetten, is liefdeloos en wekt alleen maar grote woede en totaal onbegrip van het kind


dat het liefdeloos is ben ik het niet gelijk mee eens. Vaak gaat er heel veel strijd aan vooraf voordat ouders hun kind de deur wijzen. En ondanks heel, heel veel bidden en vele manieren/wegen/oplossingen geprobeerd te hebben, kan zo'n strijd te zwaar worden en voor andere gezinsleden zelfs onmogelijk.
(helaas zijn er ook situaties waarin het wel liefdeloos is)

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik was misschien te kort door de bocht. Want meestal lijdt het hele gezin mee als er bepaalde problemen zijn met een kind. En 'normale' ouders - let op de aanhalingstekens - doen het inderdaad niet zo maar. Daar wordt over gedubd en gedubd. En advies gevraagd en gekeken naar mogelijkheden. En uit het hart zijn ze - ook weer bij 'normale' ouders - ook nooit.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 20 jan 2009 08:46

Ok, bedankt voor jullie reacties.
Ik merk inderdaad gedeeltelijke instemming,

maar hoe zou het zijn in een geval waar er geen schade wordt toegebracht aan het gezin, maar als er sprake is van een aanhoudende grove zonde.
Moeten ouders zich daarvoor verantwoordelijk voelen? op een dusdanige manier, dat ze hun kinderen onder hun verantwoordelijkheid uit willen hebben?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2009 09:19

Zulke zaken zijn zo persoonlijk. Bij iedereen ligt weer ergens anders de grens. Zo zal het er ook bij veel mensen aan liggen wat die grote grove zonden dan zou zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jan 2009 09:54

DesertRose schreef:maar hoe zou het zijn in een geval waar er geen schade wordt toegebracht aan het gezin, maar als er sprake is van een aanhoudende grove zonde.
Moeten ouders zich daarvoor verantwoordelijk voelen? op een dusdanige manier, dat ze hun kinderen onder hun verantwoordelijkheid uit willen hebben?

Wat is een grove zonde?
En als het in jouw ogen een grove zonde is, zou je het kind (hoe oud???) erop kunnen wijzen dat je dat in jouw huis niet tolereert en verder niets doen dan bidden...

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 jan 2009 10:31

Riska schreef:
DesertRose schreef:maar hoe zou het zijn in een geval waar er geen schade wordt toegebracht aan het gezin, maar als er sprake is van een aanhoudende grove zonde.
Moeten ouders zich daarvoor verantwoordelijk voelen? op een dusdanige manier, dat ze hun kinderen onder hun verantwoordelijkheid uit willen hebben?

Wat is een grove zonde?
En als het in jouw ogen een grove zonde is, zou je het kind (hoe oud???) erop kunnen wijzen dat je dat in jouw huis niet tolereert en verder niets doen dan bidden...
Precies, wat ís een grove zonde. En als je dan als ouders geconcludeert hebt dat iets een grove zonde is (in jouw ogen), dan heeft nog altijd te gelden dat jij niet verantwoordelijk bent voor wat je volwassen kinderen buitenshuis doen. Ik kan me wel voorstellen dat je niet wilt dat die zaken in *jouw* huis gebeuren.
Dit is een totaal andere situatie dan wanneer het gezin schade berokkend wordt, dan moet je soms de (ontzettend moeilijke) keuze maken om 1 kind los te laten om de rest (hopelijk) te redden...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten