De man is het hoofd van de vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Jesaja40 » 04 aug 2022 13:53

Spons merkt op:

het is heel simpel , de vrouw zorgt voor het eten, de huishouding en het voortplantingsproces zij voedt de kinderen op en behoort te gehoorzamen aan de man.

tevens mag zij niet werken en geen plaats nemen in de maatschappij.

Als dit waarheid zou worden ligt de wereld stil en waarom gaan meisjes dan überhaupt naar een mavo / havo / vwo of hogere school / universiteit ook in refo kringen .... dat hoort toch niet dus zouden dat alleen onderwijs moeten zijn voor mannen....


Hoera, eindelijk een nuchtere opmerking. Hoe vaak komt het niet voor dat moeder de huisvrouw (lees de duizenpoot) haar kinderen helpt bij het uitleggen van lesstof. Of is de uithuizige man soms een miljoenpoot die overal tijd voor heeft en die taak overneemt van zijn vrouw.

Wat zou de kwaliteit zijn in een gezin als de jongens geletterd zouden zijn en de meisjes niets mogen leren. Wat een tweedeling. Nog triester wordt het als er alleen maar meisjes zijn in het gezin. Niet leren en studeren betekent ten diepste armoede in een gezin met uitsluitend dochters.

Dus, ja het is heel gewenst dat ook vrouwen studeren en leren om een rechtvaardige plaats te krijgen in deze maatschappij. Dan nog de praktische invulling: hoe zouden die ongeletterde vrouwen een gebruiksaanwijzing kunnen lezen? Dan plaats je met alle moderne middelen alle vrouwen in de middeleeuwen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Prisma23 » 15 okt 2022 20:53

Jesaja40 schreef:Dus, ja het is heel gewenst dat ook vrouwen studeren en leren om een rechtvaardige plaats te krijgen in deze maatschappij. Dan nog de praktische invulling: hoe zouden die ongeletterde vrouwen een gebruiksaanwijzing kunnen lezen? Dan plaats je met alle moderne middelen alle vrouwen in de middeleeuwen.


Wat een stoere opmerking! Dit is ultieme refo-humor, een refo-man zegt tegen zijn refo-vrouw "blij dat jij gestudeerd hebt, dan kan je in ieder geval de gebruiksaanwijzing van de wasmachine lezen ¨ :D :D :D

selasela
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2021 07:46

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor selasela » 16 okt 2022 05:34

Ik denk dat het niet alleen gaat om fysiek sterker zijn.
Maar ook de verschillende kwaliteiten die man en vrouw hebben.
Het gezin runnen, opvoeden van kinderen, heeft in de maatschappij vaak het beeld dat het iets ondergeschikt is.
Dat terwijl de staat er steeds meer gaat stimuleren dan man en vrouw ful-time gaan werken. Kinderen in de opvang. En de staat geeft gul geld uit aan kinderopvang, gratis onderwijs.
En de staat bepaald ook de normen voor in de kinderopvang, lespakket. En zo draagt de staat ook bij aan de vorming en opvoeding en vorming van kinderen, in scholen en kinderopvang.
De staat vind het wel belangrijk hoe kinderen gevormd worden, en draagt dan ook graag haar steentje bij.

Terwijl de staat ook graag zelf een stem en hand in de opvoeding heeft, zal ze zeker erkennen dat vorming van kinderen belangrijk is.
De vraag is, wat vind de staat, wie het beste kinderen kan opvoeden?
De staat en de bijbel hebben hierin wel een meningsverschil, wat door de tijd heen steeds groter wordt.
Laat vrouwen werken, dan gaat de opvoeding door de hand van de staat gebeuren.
Niet meer in de natuurlijke banden van het gezin. Maar in grote groepen kinderen, zonder biologische banden. onder het pedagogisch beleid van het kinderdagverblijf, standpunten van de school.
Het kinderdagverblijf wordt tegenwoordig al de medeopvoeder en tweede thuis genoemd.

En, een christelijke opvoeding kan wel verschillen dan een opvoeding in de kinderopvang of school waar de staat haar hand in heeft.

En ik denk dat je gezin runnen, je kinderenopvoeden dat dat een belangrijke, zinvolle en aandachtige verantwoordelijkheid is. Dat is helemaal niet zo eenvoudig om dat goed te doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2022 21:24

selasela schreef:Ik denk dat het niet alleen gaat om fysiek sterker zijn.
Maar ook de verschillende kwaliteiten die man en vrouw hebben.
Het gezin runnen, opvoeden van kinderen, heeft in de maatschappij vaak het beeld dat het iets ondergeschikt is.
Dat terwijl de staat er steeds meer gaat stimuleren dan man en vrouw ful-time gaan werken. Kinderen in de opvang. En de staat geeft gul geld uit aan kinderopvang, gratis onderwijs.
En de staat bepaald ook de normen voor in de kinderopvang, lespakket. En zo draagt de staat ook bij aan de vorming en opvoeding en vorming van kinderen, in scholen en kinderopvang.
De staat vind het wel belangrijk hoe kinderen gevormd worden, en draagt dan ook graag haar steentje bij.

Terwijl de staat ook graag zelf een stem en hand in de opvoeding heeft, zal ze zeker erkennen dat vorming van kinderen belangrijk is.
De vraag is, wat vind de staat, wie het beste kinderen kan opvoeden?
De staat en de bijbel hebben hierin wel een meningsverschil, wat door de tijd heen steeds groter wordt.
Laat vrouwen werken, dan gaat de opvoeding door de hand van de staat gebeuren.
Niet meer in de natuurlijke banden van het gezin. Maar in grote groepen kinderen, zonder biologische banden. onder het pedagogisch beleid van het kinderdagverblijf, standpunten van de school.
Het kinderdagverblijf wordt tegenwoordig al de medeopvoeder en tweede thuis genoemd.

En, een christelijke opvoeding kan wel verschillen dan een opvoeding in de kinderopvang of school waar de staat haar hand in heeft.

En ik denk dat je gezin runnen, je kinderenopvoeden dat dat een belangrijke, zinvolle en aandachtige verantwoordelijkheid is. Dat is helemaal niet zo eenvoudig om dat goed te doen.


NIet met je eens. Doel van opvang door de overheid is niet om kinderen een andere opvoeding te geven, maar iedereen, man en vrouw, de kans te geven om te werken. Logisch want als mannen en vrouwen studeren is het ook wel goed als ze ook beiden daar hun talenten kunnen inzetten. De meeste vrouwen die ik ken werken graag, niet omdat het moet. Dat als eerste punt.

Als tweede, dat buiten de ouders om anderen bijdragen aan de opvoeding van een kind is niet iets nieuws wat nu opeens ontstaan in. Vroeger gebeurde dat net zo goed, op school kreeg een kind ook een stuk opvoeding mee, werden normen en waarden bijgebracht enzovoorts. Dat gebeurt nu nog steeds. Plus dat als zowel man als vrouw werken, dat niet wil zeggen dat je geen tijd meer hebt voor opvoeding.

En als derde, dat je heel makkelijk lijkt te hinten naar de vrouw als de Bijbelse opvoeder maar dat is helemaal niet zo in lijn van wat de Bijbel staat. Als het gaat om opvoeding, bepaalde waarden bijbrengen enzovoorts wordt door de Bijbel juist heel vaak op de man gewezen, die had juist een grote rol in het opvoeden van de kinderen (met name de zonen wel). Het idee dat de man maar met werken en de vrouw huishouden en opvoeden is helemaal niet in lijn met wat de Bijbel leert.

Wij werken allebei 4 dagen in de week en de kinderen gaan naar school en drie dagen per week naar de BSO, daarvoor gingen ze drie dagen naar de opvang. Het stukje opvoeding en vorming gaat en ging daar prima dus ik zie het probleem niet zo. Het is sociaal gezien juist heel goed voor kinderen op om jonge leeftijd al regelmatig in een groep zijn en zo leren met elkaar om te gaan en zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Gian » 15 jan 2023 10:21

Al lezende besef ik temeer dat de feministische propaganda van afgelopen decennia ook de refowereld niet ontgaan is. Ik neem het de jongeren niet kwalijk. Het beeld van de (liefst zwarte) leidinggevende vrouw in bedrijfsleven of politiek tegenover de bleke knul met knotje en bakfiets die kinderen naar school brengt, thuis stof zuigt enz.. is realiteit geworden. Minister vd Wal die haar mannetje aan de kant duwt als ze de pers te woord staat, de christenunie die landelijk alleen nog door vrouwen geleid wordt.. De wereld op z'n kop. Is er op zich iets mis met een leidinggevende vrouw, of een huisman? Natuurlijk niet. Maar laten we van de uitzondering niet de regel maken en daarbij selectief wat bijbelsteksten gebruiken, laat staan meedoen met de normen van onze tijd.
Ik geloof tevens niet dat we het tegen moeten houden. Dat is mi niet onze roeping omdat onze roeping -als vreemdelingen en bijwoners in dit verdorven wereld-tijderk- hemels is. Concluderen dat we heel ver van de bijbelse normen afgedwaald zijn is mi niets mis mee. We leven in de huidige slechte aion (Gal1:4). Het zou ons allerminst moeten verbazen. Meegaan is de verantwoorlijkheid van de individuele bijbellezer. Laat hem/haar vooral blijven bij de bijbelse normen, en zich niets aantrekken van de tijdgeest, waarin 'een god' de gedachten van ongelovige propagandamakers verblind (2Kor4vs4).

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Prisma23 » 15 jan 2023 15:24

Afbeelding

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor meribel » 15 jan 2023 18:32

Gian schreef:Al lezende besef ik temeer dat de feministische propaganda van afgelopen decennia ook de refowereld niet ontgaan is. Ik neem het de jongeren niet kwalijk. Het beeld van de (liefst zwarte) leidinggevende vrouw in bedrijfsleven of politiek tegenover de bleke knul met knotje en bakfiets die kinderen naar school brengt, thuis stof zuigt enz.. is realiteit geworden. Minister vd Wal die haar mannetje aan de kant duwt als ze de pers te woord staat, de christenunie die landelijk alleen nog door vrouwen geleid wordt.. De wereld op z'n kop. Is er op zich iets mis met een leidinggevende vrouw, of een huisman? Natuurlijk niet. Maar laten we van de uitzondering niet de regel maken en daarbij selectief wat bijbelsteksten gebruiken, laat staan meedoen met de normen van onze tijd.
Ik geloof tevens niet dat we het tegen moeten houden. Dat is mi niet onze roeping omdat onze roeping -als vreemdelingen en bijwoners in dit verdorven wereld-tijderk- hemels is. Concluderen dat we heel ver van de bijbelse normen afgedwaald zijn is mi niets mis mee. We leven in de huidige slechte aion (Gal1:4). Het zou ons allerminst moeten verbazen. Meegaan is de verantwoorlijkheid van de individuele bijbellezer. Laat hem/haar vooral blijven bij de bijbelse normen, en zich niets aantrekken van de tijdgeest, waarin 'een god' de gedachten van ongelovige propagandamakers verblind (2Kor4vs4).


Nou we zijn zeker ver afgedwaald van de bijbelse normen. Wie is nog lid van een gemeente en deelt ook gewoon al zijn financien met elkaar? En hoe moet ik nou goed voor min slaven zorgen als ik ze niet eens mag hebben
Tijd voor back to basic

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2023 10:01

Gian schreef:Al lezende besef ik temeer dat de feministische propaganda van afgelopen decennia ook de refowereld niet ontgaan is. Ik neem het de jongeren niet kwalijk. Het beeld van de (liefst zwarte) leidinggevende vrouw in bedrijfsleven of politiek tegenover de bleke knul met knotje en bakfiets die kinderen naar school brengt, thuis stof zuigt enz.. is realiteit geworden.


Verschrikkelijk he, mannen die hun kinderen naar school brengen... vanochtend ook gedaan. Geen bakfiets en knotje trouwens, sorry dat ik niet aan je stereotyperingen voldoe :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Minister vd Wal die haar mannetje aan de kant duwt als ze de pers te woord staat, de christenunie die landelijk alleen nog door vrouwen geleid wordt..


Lol, Segers is nog maar net weg of de CU wordt alleen nog maar door vrouwen geleid... de vorige vier lijsttrekkers waren mannen. Van de vijf tweede kamerzetels zijn er drie door mannen bezet en twee door vrouwen. In de eerste kamner twee door mannen en één door een vrouw. Overdrijven is ook een vak :-)

De wereld op z'n kop. Is er op zich iets mis met een leidinggevende vrouw, of een huisman? Natuurlijk niet. Maar laten we van de uitzondering niet de regel maken en daarbij selectief wat bijbelsteksten gebruiken, laat staan meedoen met de normen van onze tijd.
Ik geloof tevens niet dat we het tegen moeten houden. Dat is mi niet onze roeping omdat onze roeping -als vreemdelingen en bijwoners in dit verdorven wereld-tijderk- hemels is. Concluderen dat we heel ver van de bijbelse normen afgedwaald zijn is mi niets mis mee. We leven in de huidige slechte aion (Gal1:4). Het zou ons allerminst moeten verbazen. Meegaan is de verantwoorlijkheid van de individuele bijbellezer. Laat hem/haar vooral blijven bij de bijbelse normen, en zich niets aantrekken van de tijdgeest, waarin 'een god' de gedachten van ongelovige propagandamakers verblind (2Kor4vs4).


Wat is dan je probleem als we het niet hoeven tegen te gaan? Een man kan prima zijn kinderen naar school brengen en een vrouw kan prima actief zijn in de Tweede Kamer. Ik kan niet zoveel met dit soort gefrustreerde mannenreacties. Een beetje dienstbaarheid en nederigheid in de lijn van Jezus kan geen kwaad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gian
Mineur
Mineur
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 dec 2004 22:32
Contacteer:

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Gian » 21 jan 2023 12:14

Marnix schreef:Wat is dan je probleem als we het niet hoeven tegen te gaan? Een man kan prima zijn kinderen naar school brengen en een vrouw kan prima actief zijn in de Tweede Kamer. Ik kan niet zoveel met dit soort gefrustreerde mannenreacties. Een beetje dienstbaarheid en nederigheid in de lijn van Jezus kan geen kwaad.

Ik zou zeggen, niet normaal maken wat niet normaal is. Gewoon passief concluderen, en accepteren dat een godloze samenleving anders denkt ipv meewaaien met de huidige tijdgeest.
Uitzonderingen zijn niet per definitie raar of zondig, het zijn gewoon uitzonderingen. Alleen door het een uitzondering te noemen roept dat reacties op (blijbaar frustraties). En dan is het mi een probleem voor iemand die zich wel christen noemt.
Dienstbaar en nederig hoort mi niet bij 'christelijk' activisme in reactie op de normen en waarden, anders dan de bijbelse. Bepaalde principes zijn gewoon bijbels door het verschil tussen man en vrouw te accepteren. Voorbeelden en aanwijzingen genoeg. Bovendien is het onderscheid een type van hoofd en lichaam.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor naamloos » 21 jan 2023 16:08

Gian schreef:Al lezende besef ik temeer dat de feministische propaganda van afgelopen decennia ook de refowereld niet ontgaan is. Ik neem het de jongeren niet kwalijk. Het beeld van de (liefst zwarte) leidinggevende vrouw in bedrijfsleven of politiek tegenover de bleke knul met knotje en bakfiets die kinderen naar school brengt, thuis stof zuigt enz.. is realiteit geworden. Minister vd Wal die haar mannetje aan de kant duwt als ze de pers te woord staat, de christenunie die landelijk alleen nog door vrouwen geleid wordt.. De wereld op z'n kop. Is er op zich iets mis met een leidinggevende vrouw, of een huisman? Natuurlijk niet. Maar laten we van de uitzondering niet de regel maken en daarbij selectief wat bijbelsteksten gebruiken, laat staan meedoen met de normen van onze tijd.
Ik geloof tevens niet dat we het tegen moeten houden. Dat is mi niet onze roeping omdat onze roeping -als vreemdelingen en bijwoners in dit verdorven wereld-tijderk- hemels is. Concluderen dat we heel ver van de bijbelse normen afgedwaald zijn is mi niets mis mee. We leven in de huidige slechte aion (Gal1:4). Het zou ons allerminst moeten verbazen. Meegaan is de verantwoorlijkheid van de individuele bijbellezer. Laat hem/haar vooral blijven bij de bijbelse normen, en zich niets aantrekken van de tijdgeest, waarin 'een god' de gedachten van ongelovige propagandamakers verblind (2Kor4vs4).


Echt joh? Selectief een onderwerp uit de Bijbel pakken om dat aan te houden is dan blijkbaar weer geen probleem?
Of deel je wel telkens heilige kussen uit als je iemand groet, en bidt je met opgeheven handen en de hele rest?
Oude achterhaalde culturele dingetjes schaar ik niet onder normen en waarden, de moraal.
De Bijbelse moraal voor een christen is: En, broeders en zusters, laat je leiden door alles wat waar is, alles wat eldel, rechvaardig, zuiver, beminnelijk en eervol is, kortom door al wat deugdzaam is en lof verdient. Dan zal de God van de vrede met u zijn.
Er hoeft helemaal geen tegenstelling te zijn tussen de tijdgeest en de H.G.
De vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Daar worden christenen toe opgeroepen, niet om zich wereldvreemd te gedragen en zich af te zonderen, en zo het christendom belachelijk te maken.
Weet je wat werelgelijkvormig is volgens de Bijbel: begeerte, inhaligheid en pronkzucht (vrij vertaald: geld, macht en eer) 1 Joh. 2.
Ik zou zeggen, leef gewoon normaal je leven, met beide voeten in dit 'verdorven wereld-tijdperk' (alsof het vroeger zoveel beter was :mrgreen: ) en leef vanuit de hier bovengenoemde Bijbelse moraal, en doe vooral niet alsof je beter bent dan die ongelovige verblinde propagandamakers.
Jezus zal later vast niet vragen ''en, wie heeft de kindertjes naar school gebracht?"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2023 23:25

Gian schreef:Ik zou zeggen, niet normaal maken wat niet normaal is. Gewoon passief concluderen, en accepteren dat een godloze samenleving anders denkt ipv meewaaien met de huidige tijdgeest.
Uitzonderingen zijn niet per definitie raar of zondig, het zijn gewoon uitzonderingen. Alleen door het een uitzondering te noemen roept dat reacties op (blijbaar frustraties). En dan is het mi een probleem voor iemand die zich wel christen noemt.

Dienstbaar en nederig hoort mi niet bij 'christelijk' activisme in reactie op de normen en waarden, anders dan de bijbelse. Bepaalde principes zijn gewoon bijbels door het verschil tussen man en vrouw te accepteren. Voorbeelden en aanwijzingen genoeg. Bovendien is het onderscheid een type van hoofd en lichaam.


Hm ja als je dan vooral druk maakt om mannen die een kind naar school brengen of thuis even de stofzuiger door het huis halen kan je nog wel wat leren van Jezus die mensen de voeten wast.

Daarnaast heb je twee aspecten. Je beeld is nogal statisch, met zo’n houding kan je slavernij of polygamie ook goedkeuren maar goed, ik heb het gevoel dat we daar niet zomaar uitkomen. Een tweede punt is dat de veranderende tijden er ook voor zorgen dat je vaak niet echt een keus hebt. Niet dat wij allebei een situatie waarbij alleen de man kostwinner is überhaupt zouden willen, maar het zou sowieso geen optie zijn. Misschien met een heel goede baan of als je ver van de Randstad woont maar wij zouden denk ik niet kunnen rondkomen op een enkel salaris of een huis kunnen kopen en dat geldt voor heel veel mensen tegenwoordig. Dus werken mensen vaker allebei. Niet dat we anders zouden willen maar het is ook vaak geen keuze meer. En dan ga je automatisch de taken ook wat meer verdelen. In het huishouden, kinderen halen / brengen. En ik ben blij dat ik mijn kind regelmatig naar school breng :-) overigens zie ik ook totaal geen bezwaren om dat te doen als je jezelf ondertussen ook erg als gezinshoofd wil profileren. Het botst totaal niet. Maar ik krijg van jou het idee dat je het nogal minderwaardig vindt :-) de meeste mannen die ik spreek vinden het echter juist fijn dat ze hier ook tijd aan kunnen besteden. Dus je kan het feministische propaganda noemen maar ook betrokken vaderschap :-) zoals het ook bedoeld ik, de vader die altijd werkt en de vrouw die thuis met de kinderen is is helemaal niet zoals het bedoeld is. Dat promoten is klassiek-gereformeerde propaganda :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Yada » 23 jan 2023 21:31

Marnix (en anderen),

Je reacties zijn een verdediging van je eigen leven. Jongen, moet jij jezelf nog verdedigen? Waar is je Schild?

Wees toch voorzichtig! Stel hè…dat er… heel misschien…ergens…een kleine kans is dat jij iets over het hoofd ziet. Dat jij toch verkeerd zit en dat de grote gevolgen doorwerken in je nageslacht… Dat je de stem van de Goede Herder en Koning op dit gebied mist.

Als je met zo’n houding zou luisteren, onderzoeken en verder vragen hoe iemand nu precies bij zulke uitspraken komt…Hoe komt iemand er nu bij om zulke zaken uit de Bijbel af te leiden? Of ziet hij/zij misschien beter de grote lijnen uit de geschiedenis (het anti-christelijke communisme)? Heeft die persoon misschien meer licht over wat er gebeurd in onze tijd? Proeft hij/zij de geesten van de tijd beter? Zie ik soms teveel op eerste oorzaken/redenen?

Efeziërs 6:12-13 / STV 12 ‭
12 Want wij hebben den strijd niet tegen‭²¹‭ vlees en bloed,‭²²‭ maar tegen de overheden,‭²³‭ tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis‭²⁴‭ dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden‭²⁵‭ in de lucht.‭²⁶13 ‭Daarom neemt aan de gehele‭²⁷‭ wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag,‭²⁸‭ en alles verricht hebbende,‭²⁹‭ staande blijven.

Ons hart is zo arglistig en wij zijn vaak zo hoogmoedig om te denken dat we wel weten hoe het zit. Soms vragen we de Heere welke richting we op moeten en hebben we (soms voor onszelf verborgen) tegelijkertijd al besloten wat het antwoord moet zijn. Vlees onderwerpt zich niet aan God.

De Heere wil dat we op elkaar toezien ook tot opscherping der liefde (Hebr. 10:24) omdat de dag nadert dat Hij terugkomt. Dan kunnen we het wel hebben over de vrucht van de Geest maar zachtmoedigheid, geduld en liefde betekent ook dat je onderwijs en vermaningen in vrede en blijdschap kunt ontvangen. Net zoals de liefde, geduld en zachtmoedigheid ook kunnen (blijven) vermanen.

Het kan zijn dat iemand, uit bewogenheid met de kinderen (om de zaak van Christus), ouders erop wijst dat het niet goed gaat als we maatschappelijk/kerkelijk/in familieverband doorgaan op dit ingeslagen pad.

Soms kom je erachter dat de Heere ook nu nog profeten stuurt om je te waarschuwen maar dat jij ze altijd de mond gesnoerd hebt omdat het niet uitkwam in je leven. Dan ben je al ‘witheet’ voordat je goed gelezen hebt wat iemand nu echt zegt. (Zie bijv. je reactie op het bleke-knul-met-knotjesverhaal van Gian; Ja, zij noemt dit stereotype omdat de overheid dit stereotype zelf maakt… maar daar gaat mijn reactie nu even niet over…) Het gaat er om dat je in gevaar bent om Christus Zelf te verwerpen als je opmerkingen/vermaningen niet aanneemt en onderzoekt.

Onderzoek het…vraag het de Heere. Bewaar deze woorden en kauw er eens op.

Efeziërs 5:10 / STV
10 ‭Beproevende‭¹³‭ wat den Heere welbehagelijk zij.

1Thessalonicen 5:19-24 / STV
19 ‭Blust‭⁴⁰‭ den Geest niet uit.20 ‭Veracht de‭⁴¹‭ profetieën niet.21 ‭Beproeft‭⁴²‭ alle dingen; behoudt‭⁴³‭ het‭⁴⁴‭ goede.22 ‭Onthoudt u van‭⁴⁵‭ allen schijn des kwaads.23 ‭En de God‭⁴⁶‭ des vredes Zelf heilige u geheel en‭⁴⁷‭ al; en uw geheel oprechte geest,‭⁴⁸‭ en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in‭⁴⁹‭ de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.24 ‭Hij, Die u roept, is getrouw, Die het ook doen‭⁵⁰‭ zal.

(PS…Zelf pas ik +/- 15 uur in de maand op mijn neefjes en nichtje. Dat is 2% van hun tijd…Ik zie gewoon hoeveel invloed ik toch heb in hun jonge leven. Ze worden nu gevormd voor hun verdere leven. Hun geweten wordt gevormd. Kun jij de kinderen die de Heere jou gegeven heeft, om hen voor Hem op te voeden, echt met een gerust hart bij iedereen achterlaten?…)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2023 12:38

Yada schreef:Marnix (en anderen),

Je reacties zijn een verdediging van je eigen leven. Jongen, moet jij jezelf nog verdedigen? Waar is je Schild?


Uiteraard verdedig ik mijn eigen leven (op een knot en een bakfiets na overigens) maar dat lijkt me niet zo vreemd. Ik probeer te leven zoals God dat wil en probeer mijn mening door Gods wil te laten vormen. Dus als ik mijn leven, mijn keuzes verdedig verdedig ik daarmee ook wat ik denk dat God van me vraagt.

Wees toch voorzichtig! Stel hè…dat er… heel misschien…ergens…een kleine kans is dat jij iets over het hoofd ziet. Dat jij toch verkeerd zit en dat de grote gevolgen doorwerken in je nageslacht… Dat je de stem van de Goede Herder en Koning op dit gebied mist.


Zeker, maar dat geldt net zo goed voor jou, dat geldt van Gian, voor iedereen hier. Ik probeer de goede keuzes te maken net als jij en het kan zijn dan een van ons er op een bepaald gebied naast zit. Jij denkt dat van mij, ik misschien wel van jou. In het licht van bijvoorbeeld Romeinen 14 kan het zelfs dat je dingen verschillend doet en daar allebei de juiste keuze in maakt. Maar ik kan niet anders doen dan proberen Gods wil te verstaan en de goede keuzes te maken, in het besef dat Jezus Christus is gestorven op opgestaan en daardoor mijn tekortkomingen wil wegnemen.

Als je met zo’n houding zou luisteren, onderzoeken en verder vragen hoe iemand nu precies bij zulke uitspraken komt…Hoe komt iemand er nu bij om zulke zaken uit de Bijbel af te leiden? Of ziet hij/zij misschien beter de grote lijnen uit de geschiedenis (het anti-christelijke communisme)? Heeft die persoon misschien meer licht over wat er gebeurd in onze tijd? Proeft hij/zij de geesten van de tijd beter? Zie ik soms teveel op eerste oorzaken/redenen?

Efeziërs 6:12-13 / STV 12 ‭
12 Want wij hebben den strijd niet tegen‭²¹‭ vlees en bloed,‭²²‭ maar tegen de overheden,‭²³‭ tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis‭²⁴‭ dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden‭²⁵‭ in de lucht.‭²⁶13 ‭Daarom neemt aan de gehele‭²⁷‭ wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag,‭²⁸‭ en alles verricht hebbende,‭²⁹‭ staande blijven.


Mee eens, ik ben soms ook wel snel in het afwijzen van een visie waar ik het niet mee eens ben en kan me daar wel wat meer voor openstellen. Ik hoop dan ook wel een vergelijkbare mate van openheid bij de ander waar te mogen nemen. Als het dan gaat over "mensen die in de greep zijn van feministische propaganda" met als voorbeeld "een bleke knul met knotje en bakfiets een kind naar school brengt en thuis stofzuigt" en "de christenunie die alleen door vrouwen wordt geleid" terwijl net de eerste vrouwelijke partijleider is aangekondigd en dat soort karikaturen helpt dat niet echt mee. Dan vind ik je kind naar school brengen en je niet te goed voelen om bij te dragen aan het schoonhouden van je huis veel meer in lijn van wat Jezus leerde en voorleefde en bevestigt dat mijn keuzes juist.

Ons hart is zo arglistig en wij zijn vaak zo hoogmoedig om te denken dat we wel weten hoe het zit. Soms vragen we de Heere welke richting we op moeten en hebben we (soms voor onszelf verborgen) tegelijkertijd al besloten wat het antwoord moet zijn. Vlees onderwerpt zich niet aan God.

De Heere wil dat we op elkaar toezien ook tot opscherping der liefde (Hebr. 10:24) omdat de dag nadert dat Hij terugkomt. Dan kunnen we het wel hebben over de vrucht van de Geest maar zachtmoedigheid, geduld en liefde betekent ook dat je onderwijs en vermaningen in vrede en blijdschap kunt ontvangen. Net zoals de liefde, geduld en zachtmoedigheid ook kunnen (blijven) vermanen.

Het kan zijn dat iemand, uit bewogenheid met de kinderen (om de zaak van Christus), ouders erop wijst dat het niet goed gaat als we maatschappelijk/kerkelijk/in familieverband doorgaan op dit ingeslagen pad.


Helemaal mee eens, daarom had ik hier ook het gevoel dat ik geroepen werd om iemand te vermanen en liefdevol terecht te wijzen!

Soms kom je erachter dat de Heere ook nu nog profeten stuurt om je te waarschuwen maar dat jij ze altijd de mond gesnoerd hebt omdat het niet uitkwam in je leven. Dan ben je al ‘witheet’ voordat je goed gelezen hebt wat iemand nu echt zegt. (Zie bijv. je reactie op het bleke-knul-met-knotjesverhaal van Gian; Ja, zij noemt dit stereotype omdat de overheid dit stereotype zelf maakt… maar daar gaat mijn reactie nu even niet over…) Het gaat er om dat je in gevaar bent om Christus Zelf te verwerpen als je opmerkingen/vermaningen niet aanneemt en onderzoekt.

Onderzoek het…vraag het de Heere. Bewaar deze woorden en kauw er eens op.


Sorry maar dat zie je helemaal verkeerd. Ik heb heel goed gelezen wat er gezegd is en mijn reactie was niet omdat het niet uitkwam in mijn leven. Het was omdat het in strijd is met wat God me leert, wat Jezus me voorleefde. Heb je door dat je zelf nu ook dingen op een onjuiste manier voor de ander aan het invullen bent? Iemand reageert op een manier waar ik het niet mee eens ben dus die zal er wel niet goed over nagedacht hebben? Het niet goed aan de Bijbel getoetst hebben? Want anders was er wel wat anders uitgekomen?

(PS…Zelf pas ik +/- 15 uur in de maand op mijn neefjes en nichtje. Dat is 2% van hun tijd…Ik zie gewoon hoeveel invloed ik toch heb in hun jonge leven. Ze worden nu gevormd voor hun verdere leven. Hun geweten wordt gevormd. Kun jij de kinderen die de Heere jou gegeven heeft, om hen voor Hem op te voeden, echt met een gerust hart bij iedereen achterlaten?…)


Ja, wel op de plekken waar ze nu naartoe gaan ja. Met een heel gerust hart want het zijn goede plekken voor ze en God gaat met ze mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2023 17:34

Gian schreef:Al lezende besef ik temeer dat de feministische propaganda van afgelopen decennia ook de refowereld niet ontgaan is.
Meestal zo, de refowereld loopt zo'n dertig jaar achter de maatschappij aan, maar maakt uitiendelijk wel hetzelfde proces door. En meestal ook met dezelfde uitkomsten.
Gian schreef:Ik neem het de jongeren niet kwalijk. Het beeld van de (liefst zwarte) leidinggevende vrouw in bedrijfsleven of politiek tegenover de bleke knul met knotje en bakfiets die kinderen naar school brengt, thuis stof zuigt enz.. is realiteit geworden.
Gooi er anders nog wat steriotypes tegenaan. Dat een knotje een modeverschijnsel is: ik vind het ook lelijk, maar ik zie niet in wat dat met het feminisme wat je daar als oorzaak voor aanwijst te maken heeft. En met alle respect, ik ben in zowel Nederland als in Noorwegen nog geen zwarte vrouwen in leidende posities tegengekomen, en wat er mee mis is dat een vader af en toe de kinderen op school brengt of thuis ook de handen uit de mouwen steekt ontgaat me enigszins.
Een deel van het "probleem" zit hem er in dat het voor de meeste mensen vrijwel onmogleijk geworden is om op 1 salaris een huis te kopen, wat de baan van de vrouw bijna een noodzaak maakt.
En vrouwen die wél een man getroffen hebben die dat in zijn eentje kan lopen er nu tegenaan dat er in de omgeving vrijwel niemand overdag thuis is, waardoor het huismeoderschap zoals mijn moeder dat uitoefende nu een uitermate eenzaam bestaan in zou houden.
Gian schreef: Minister vd Wal die haar mannetje aan de kant duwt als ze de pers te woord staat,
Haar "mannetje"... Probeer eens door je eigen vooroordelen heen te prikken.
Gian schreef: de christenunie die landelijk alleen nog door vrouwen geleid wordt..
Een partij zou in mijn ogen door capabele mensen geleid moeten worden, en daarbij zou het geslacht van ondergeschikt belang moeten zijn.
Gian schreef:De wereld op z'n kop. Is er op zich iets mis met een leidinggevende vrouw, of een huisman? Natuurlijk niet. Maar laten we van de uitzondering niet de regel maken en daarbij selectief wat bijbelsteksten gebruiken, laat staan meedoen met de normen van onze tijd.
De uitzondering (en man met een knotje op een bakfiets, een zwarte leidinggevende vrouw): wie is hier nu degene die uitzonderingen tot het nieuwe normaal aan het verheffen is? dat ben je volgens mij helemaal zelf...
Gian schreef:Ik geloof tevens niet dat we het tegen moeten houden. Dat is mi niet onze roeping omdat onze roeping -als vreemdelingen en bijwoners in dit verdorven wereld-tijderk- hemels is. Concluderen dat we heel ver van de bijbelse normen afgedwaald zijn is mi niets mis mee. We leven in de huidige slechte aion (Gal1:4). Het zou ons allerminst moeten verbazen. Meegaan is de verantwoorlijkheid van de individuele bijbellezer. Laat hem/haar vooral blijven bij de bijbelse normen, en zich niets aantrekken van de tijdgeest, waarin 'een god' de gedachten van ongelovige propagandamakers verblind (2Kor4vs4).

Volledig met je eens dat de maatschappij ver van de Bijbelse normen afgedwaald is. Maar dat aan diverse "Martha's" wat vaker de mogelijkheid geboden wordt hun bezem neer te leggen is volgens mij alleen maar winst.
Dat dit een verdorven tijdperk is: kan ik ook nog wel deels in meegaan (al is dat van iedere tijd gezegd), maar wat de bijbelteksten die je er nou bijhaalt daar nou precies mee van doen hebben is me niet helemaal duidelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De man is het hoofd van de vrouw

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2023 17:39

Marnix schreef:Hm ja als je dan vooral druk maakt om mannen die een kind naar school brengen of thuis even de stofzuiger door het huis halen kan je nog wel wat leren van Jezus die mensen de voeten wast.

Daarnaast heb je twee aspecten. Je beeld is nogal statisch, met zo’n houding kan je slavernij of polygamie ook goedkeuren maar goed, ik heb het gevoel dat we daar niet zomaar uitkomen. Een tweede punt is dat de veranderende tijden er ook voor zorgen dat je vaak niet echt een keus hebt. Niet dat wij allebei een situatie waarbij alleen de man kostwinner is überhaupt zouden willen, maar het zou sowieso geen optie zijn. Misschien met een heel goede baan of als je ver van de Randstad woont maar wij zouden denk ik niet kunnen rondkomen op een enkel salaris of een huis kunnen kopen en dat geldt voor heel veel mensen tegenwoordig. Dus werken mensen vaker allebei. Niet dat we anders zouden willen maar het is ook vaak geen keuze meer. En dan ga je automatisch de taken ook wat meer verdelen. In het huishouden, kinderen halen / brengen. En ik ben blij dat ik mijn kind regelmatig naar school breng :-) overigens zie ik ook totaal geen bezwaren om dat te doen als je jezelf ondertussen ook erg als gezinshoofd wil profileren. Het botst totaal niet. Maar ik krijg van jou het idee dat je het nogal minderwaardig vindt :-) de meeste mannen die ik spreek vinden het echter juist fijn dat ze hier ook tijd aan kunnen besteden. Dus je kan het feministische propaganda noemen maar ook betrokken vaderschap :-) zoals het ook bedoeld ik, de vader die altijd werkt en de vrouw die thuis met de kinderen is is helemaal niet zoals het bedoeld is. Dat promoten is klassiek-gereformeerde propaganda :roll:

Marnix: 100% mee eens.
Vooral de minderwaardigheid van de taken van de vrouw zoals ik proef bij Gian en Yada (waarvan ik overigens het gevoel heb dat het 1 persoon is, maar dat terzijde) vind ik storend.
Ik vind het heerlijk om de kinderen van school te halen als ik de mogelijkheid heb, en als mijn vrouw eerder naar haar werk moet dan ik zal ik ook met alle liefde mijn kinderen op school brengen.
Als ik eerder thuis ben dan mijn echtgenote trek ik even de stofzuiger door het huis, en als ik een paar weken weg ben doet zij de klussen in huis. Niks mis mee, het is een systeem waar we ons beiden het meest prettig in voelen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten