Dorpeling schreef:Jawel hoor. Er blijft wel iets zoals het is. God blijft God, Hij is niet veranderd. En de mens blijft zondaar.
Ook dat veranderd niet aan deze kant van het graf.
Het karakter van God verandert niet, maar hij stelt zijn manier van handelen met mensen wel regelmatig bij.
Kijk bijvoorbeeld wat er staat over het Oude Verbond: Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.
Onder het O.V. staat de wet op stenen tafelen, en komt van buitenaf tot de mens. Onder het N.V. is de wet en zijn Geest in het hart van mensen.
Dorpeling schreef:Wat het m.i is wat ten grondslag aan al die verandering van kerken en leer ligt: het is zo fijn om zelf ook iets te kunnen doen. En in kerken waar het 'door genade alleen' nog gepreekt wordt, doen ze veel te zwaar en ouderwets. Dus gaan ze naar een kerk waar je gewoon zelf God aanneemt wanneer je dat wil, je maakt jezelf bekeerd. Want je moet toch zelf ook nog een steentje bijdragen.
En dat maakt ook niet zalig.
De Bijbel staat vol over 'doen', over 'bekeert u' en over het bevel van 'geloof', zowel in het O.T. als in het N.T.
De wet van Mozes, de profeten, Jezus en de apostelen hameren daar constant op.
De voorwaarde van het Oude Verbond: "
Doe dat en je zult leven.'' En in het N.T. Streef ernaar in vrede te leven met allen en leid een heilig leven; wie dat
niet doet zal de Heer niet zien.
Er staat meerdere keren dat iedereen geoordeeld zal worden naar zijn daden, hetzij goed hetzij kwaad.
God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. Dat geldt ook de onwetenden die vanwege hun onwetendheid gelovig noch ongelovig zijn. Romeinen 2. Matt. 7.
Een bepaald soort theologie maakt daavan dat je bekeert moet
worden, geloof moet
krijgen en dat werken er niet toe doen.
Johannes de Doper predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.
Toen de menigte hem vroeg wat ze dan moesten
doen zei hij dat ze hun voedsel moesten delen, en wie twee stel onderkleren heeft moet delen met wie niets heeft. De tollenaars moesten niet meer eisen dan voorgeschreven is, de soldaten mochten niemand lastig vallen maar moesten tevreden zijn met hun soldij. Wie moet dat nou doen, God of de mens zelf?
En werken doen er wel degelijk toe want anders heb je een dood geloof. Jakobus 2.
Jezus stelt herhaaldelijk dat alleen zij het koninkrijk zullen ingaan die Gods wil
gedaan hebben, en zij die zijn wil niet gedaan hebben zullen buitengesloten worden. En daarbij zullen de goede werken nog beloond worden ook. 1 Korinthe 3.
Dorpeling schreef:Dus ga je naar een kerk van Halleluja prijs de Heer en we barsten te pas en te onpas uit in lofgezangen.
Maar ook dat geeft geen ware rust. Dus ook die kerk laat je achter je. Wat blijft er dan nog over?
Shoppen shoppen shoppen, van de ene kerk naar de andere, maar buiten Jezus is het niet, de ware rust is alleen voor het volk van God.
Gelukkig is Jezus overal waar mensen in Hem geloven, ongeacht het kerkverband.
Als jij Hem in een halleluja-prijs-de-Heer-kerk niet kunt vinden zegt dat natuurlijk helemaal niet dat Hij daar niet is.
Dorpeling schreef:‘Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen en ziet toe, en vraag naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daar in; zo zult gij rust vinden voor uw ziel.' (Jeremía 6:16)
Die tekst, beste @Dorpeling, staat geheel en al in de context van het 'verfoeide doen'.
Lees voor de aardigheid ook hoofdstuk 5 erbij. De Israëlieten hadden God verlaten en weigerden zich te bekeren.
Ze pleegden overspel, ze pleegden bedrog en verrijkten zichzelf. Ze verdraaiden het recht, zelfs over de rug van de armen en de wezen heen.
Ze wentelden zich in ongerechtigheid, gingen afgoden dienen. Ze luisterden naar de valse profeten die hen wijsmaakte dat ze al deze dingen konden doen zonder dat God zou ingrijpen door hen te straffen.
Ik ken geen enkele kerk van welke richting dan ook die dergelijke dingen voorstaat en leert.
Ik heb sterk de indruk (als ik me vergis hoor ik het wel) dat jij met die
oude paden de jouw vertrouwde vorm van een kerkdienst én de door jouw aanvaarde theologie bedoelt. (een theologie die in de tijd van Jeremia helemaal niet bestond, net zo min als 'de kerk')
Door deze tekst aan te halen in dit verband wek je dan de indruk dat die mening goddelijk gezag heeft.
Dorpeling schreef:Verandering betekend in dit geval geen verbetering..
Soms wel, soms niet.
Verandering van vorm (topiconderwerp) kan best verbetering opleveren. Ik vind het de moeite waard om over na te denken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)