toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 17:00

Jesaja40 schreef:Veendam citeert:



U heeft er nog steeds niets van begrepen. De eerste pinksterdag die de kerk bedoeld was er al lang voor die tijd. Op de 503 dag van de uittocht uit Egypte vielen er 3000 Israëlische mannen die zich niet wilden buigen voor de Eeuwige. 1345 jaar later, op dezelfde dag komen er 3000 mensen tot erkenning dat Yeshua het verlossende werk heft verricht. Daarmee is de schade, die 1345 jaar geleden aangericht was weer hersteld in aantal. De verstoorde lijn tussen mijn volksgenoten en de Eeuwige is daar hersteld. Dat was ook het punt waar de massale groei plaats vindt. Voor de kerken heeft dat geen enkele waarde, maar wel voor mijn volksgenoten.

Ik begrijp niet waarom u collectief mijn volksgenoten afwijst. Het is ten dele en daarbij zijn het vooral de leiders van mijn volk. Nu laat u het over komen alsof het gehele volk het evangelie heeft afgewezen. Wat is de reden én motivatie om dat op deze wijze te belichten? Bent u beter dan wij in die dagen. Kent u de context van die tijd? Kunt u zich ook inleven in die tijd van extreme verdrukking en corrupte leiders? De Messias kwam en werd geboren in het Huis van Israël. Of eist u de Messias gewoon op als zijnde van de kerken. Dan moet u Lucas 1 nog maar eens grondig bestuderen.


Kijk daar heb ik nu echt een hekel aan dat iemand roept dat ik ergens niets van begrepen zou hebben als ik niet hetzelfde zeg als iemand anders.
Dat er bijna woordelijk het zelfde staat dan er ongeveer 3000 tot geloof kwamen en er ongeveer 3000 stierven weet ik ook wel.
Ook weet ik dat je daarmee kunt zien dat toen de wet kwam ook de dood kwam en toen de Heilige Geest kwam het Leven kwam.
Zo zie je meerdere lijnen zoals 12 discipelen en 12 stammen en de uitzending van de 70 en de 70 oudsten die aangesteld werden door Mozes.
Dat er doden vielen door het aanbidden van het gouden kalf wil ook niet zeggen dat het toen de eerste Pinksterdag was.

Ik wijs helemaal niemand af en al helemaal het Joodse Volk niet. Ik citeer gewoon wat er staat alleen past dat niet in jouw straatje. Inderdaad waren er velen van de leiders van het volk die geloofden in Jezus maar ze wilden daar niet voor uitkomen omdat het hun positie zou schaden. En wat leiders doen daar heeft het volk ook de nadelen van (of de voordelen). Gaat het er om of iemand beter is dan de ander of dat iemand zeg wel of niet zou kunnen inleven in de positie van een ander in de tijd toen ? Nee daar gaat het in het geheel niet om. Ik besef mijzelf heel goed dat ik van oorsprong niet hoor bij het volk van God en dat maakt mij alleen maar dankbaar dat Jezus ook genade bewerkt heeft aan gelovigen die uit de heidenen zijn.
Of ik de Messias opeis als zijnde van de kerken is echt een uitspraak die past bij een uitspraak die een goede vriend van mij eens deed en hij is Messiasbelijdende Jood en doorkneed in de Thora.

Zijn uitspraak was deze:
Denk je nu echt dat de Joden hun Messias zouden willen delen met andere volken ? Nee daar wilden ze dan het alleenrecht op hebben.

Die uitspraak past wel wat bij de houding die ik proef uit jouw opmerking of ik de Messias zou willen opeisen voor de kerken.
(hoezo jaloersheid opwekken bij het Joodse Volk doordat de Heidenen ook mogen delen in de zegeningen van Jezus, de Messias ?)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Jesaja40 » 23 mei 2019 20:12

Veendam citeert:

Ook weet ik dat je daarmee kunt zien dat toen de wet kwam ook de dood kwam en toen de Heilige Geest kwam het Leven kwam.
Zo zie je meerdere lijnen zoals 12 discipelen en 12 stammen en de uitzending van de 70 en de 70 oudsten die aangesteld werden door Mozes.
Dat er doden vielen door het aanbidden van het gouden kalf wil ook niet zeggen dat het toen de eerste Pinksterdag was.


Wilt u het dan echt niet begrijpen? De kerkelijke pinksterdag was niet de eerste, het was de zoveelste in de jaarlijkse rij van de feesten van de Eeuwige. De wet is niet gekomen om de dood te brengen. Deze is een richtlijn om te kunnen leven en een groot kader waartussen de mens zich veilig voelt. De praktijk is echter dat de mens in zich dichter bij de grenzen en de randen van de wet bevind. Als u de Thora leest kunt u daaruit aflezen dat het toen de 50e dag va de uittocht was. Hoe verklaart u dan dat de Geest van de Eeuwige pas kwam op de kerkelijke 1e pinksterdag. Leest u dan niet in de Bijbel dat velen de Geest van de Eeuwige al hadden ontvangen. Onze koning David bidt tot de Eeuwige: neem Uw Geest niet van mij. Heeft u dat wel eens besproken met uw Joodse vriend?

Ik wijs helemaal niemand af en al helemaal het Joodse Volk niet. Ik citeer gewoon wat er staat alleen past dat niet in jouw straatje. Inderdaad waren er velen van de leiders van het volk die geloofden in Jezus maar ze wilden daar niet voor uitkomen omdat het hun positie zou schaden. En wat leiders doen daar heeft het volk ook de nadelen van (of de voordelen). Gaat het er om of iemand beter is dan de ander of dat iemand zeg wel of niet zou kunnen inleven in de positie van een ander in de tijd toen ? Nee daar gaat het in het geheel niet om. Ik besef mijzelf heel goed dat ik van oorsprong niet hoor bij het volk van God en dat maakt mij alleen maar dankbaar dat Jezus ook genade bewerkt heeft aan gelovigen die uit de heidenen zijn
.

U citeert en haalt teksten aan die u leest als zijnde het gehele Huis van Israël heeft Yeshua afgewezen. Daar reageer ik op om dat beeld recht te zetten. Als ik een parallel uit de Thora aanhaal dan past dat niet in uw straatje. Zijn reactie die u aanhaalde kan ik volledig begrijpen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 20:35

Jesaja40 schreef:

Wilt u het dan echt niet begrijpen? De kerkelijke pinksterdag was niet de eerste, het was de zoveelste in de jaarlijkse rij van de feesten van de Eeuwige. De wet is niet gekomen om de dood te brengen. Deze is een richtlijn om te kunnen leven en een groot kader waartussen de mens zich veilig voelt. De praktijk is echter dat de mens in zich dichter bij de grenzen en de randen van de wet bevind. Als u de Thora leest kunt u daaruit aflezen dat het toen de 50e dag va de uittocht was. Hoe verklaart u dan dat de Geest van de Eeuwige pas kwam op de kerkelijke 1e pinksterdag. Leest u dan niet in de Bijbel dat velen de Geest van de Eeuwige al hadden ontvangen. Onze koning David bidt tot de Eeuwige: neem Uw Geest niet van mij. Heeft u dat wel eens besproken met uw Joodse vriend?

Het verschil is dat voordat Jezus Zijn volmaakte offer aanbood in de Hemel op het altaar de Heilige Geest wel op de mensen was maar niet blijvend. Dit zie je onder andere bij Simson, die heel goed wist wat te doen om onder de kracht van de Heilige Geest te komen, alleen toen week de Heilige Geest na tijd ook weer van Simson. Dus ja de Heilige Geest was er met een andere functie toen, omdat bij de eerste Pinksterdag van de kerk zoals jij die dag noemt de Heilige Geest kwam om IN de gelovige te komen en daar te BLIJVEN. Daarom was het ook beter dat Jezus naar de Hemel zou gaan en niet hier op aarde zou blijven, beter voor ons dus, en voor die tijd was de Heilige Geest niet blijvend IN de gelovige.
De wet is inderdaad niet gekomen om dood te brengen maar het resulteerde er wel in.
Er is immers zonder wet ook geen veroordeling dus met wet wel veroordeling.
Ook weet ik heel goed dat God nog steeds de Joodse feesten als kalender aan houdt voor de tijden die nog gaan komen en tijden die geweest zijn maar ik voel mij zelf daardoor niet geroepen om die Joodse feesten te gaan vieren. Voor mij is het in principe elke dag goede vrijdag en pasen en pinksteren op dezelfde dag.


Jesaja40 schreef:U citeert en haalt teksten aan die u leest als zijnde het gehele Huis van Israël heeft Yeshua afgewezen. Daar reageer ik op om dat beeld recht te zetten. Als ik een parallel uit de Thora aanhaal dan past dat niet in uw straatje. Zijn reactie die u aanhaalde kan ik volledig begrijpen.

Zelf ken ik nog wel meer parallelle teksten maar dat wil niet zeggen dat die allemaal aangehaald behoeven te worden.
Dat Gods Geest neerdaalde in de tabernakel en dat Maria zwanger werd van de Heilige Geest en dat de Heilige Geest uitgestort werd met Pinksteren is allemaal vanuit hetzelfde geschreven en overal worden daarvoor dezelfde bewoordingen gebruikt.
De basis is en blijft dat Jezus de Messias is voor de Joden en dat wij, de gelovigen uit de Heidenen in de zegeningen mogen delen.
Iets anders zal je van mij ook niet horen dan dat het eerst voor de Jood was en daarna pas voor de heidenen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 23 mei 2019 21:24

Veendam schreef:
Kijk daar heb ik nu echt een hekel aan dat iemand roept dat ik ergens niets van begrepen zou hebben als ik niet hetzelfde zeg als iemand anders.

Grappig. Iets met pot en ketel en iets met wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

(...) Ook Johan zei al dat er heel wat anders bedoeld werd (...)

(...) (zoals ook Jahan als zei) (...)

Kijk, en nu kan ik ook heel kinderachtig gaan doen en zeggen: Jesaja40 zegt ook al dat jij er niks van begrijpt. Maar dat doe ik natuurlijk niet...

Veendam schreef:Wat jou betreft had Jezus dus niet hoeven sterven, omdat het dus niks uitmaakt voor jou of je buren.
Je bent en blijft altijd onder de toorn van God.
Dat Jezus al van alle mensen hield toen ze nog zondaar waren streep je maar gewoon weg voor het gemak.
God houdt van alle mensen, of ze nu gedoopt zijn of niet, of ze nu geloven in Hem of niet, dat maakt geen klap uit voor God.
Natuurlijk is er wel voor iedereen de voorwaarde om een relatie met God te kunnen aangaan dat ze Zijn Liefde beantwoorden, maar dat is voor gedoopten als ongedoopten precies zo.

Of wil je nu graag zondaar blijven omdat God van de zondaars houdt ?
Of houdt God alleen van je als je alles goed doet volgens de regeltjes en de Wet gaat houden ?
Maar ja, 1 ding is mij wel duidelijk, dat als je met de kerk aan mensen de blijde boodschap van het Evangelie wilt vertellen het beter is dat jij gewoon thuis blijft en je mond houdt tegen mensen die niet in de kerk zitten.


Deze oneerlijke insinuaties ga ik verder niet op in. Je gaat het nu zo verdraaien, alsof ik dat gezegd heb of ooit zou zeggen. Wanneer je mij posts terug zou lezen, weet je dat ik nooit maar dan ook nooit op deze manier met Gods Heilige Woord, wat jij op deze manier zo vertrapt, om zou gaan. Je maakt er iets van, wat ik nooit zou bedoelen en dat weet je drommels goed. Maar stel je voor dat je dat moet toegeven.

Ik ga hier verder mijn tijd niet aan verspelen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 22:07

Dorpeling schreef:
Ik ga hier verder mijn tijd niet aan verspelen.


Vertel me gewoon in twee zinnen wat jij aan een vreemde zou zeggen die niet gelooft over God en waarom je het wel of zo zou zeggen en niet anders.
Zonder Bijbelteksten gewoon zeggen wat het belangrijkste is voor hem om te weten.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 27 mei 2019 15:12

Veendam schreef:God vraagt geen gehoorzaamheid, maar liefde van ons en dat we uit vrije wil God dienen.
Niet omdat het moet, maar omdat we het zelf willen.
En we zijn niet dood in zonde en overtredingen maar we zijn gestorven met Christus en opgewekt met Hem tot nieuw Leven !
Daarom zijn we nu geen slaven of zondaars maar worden we door God gezien als Koningen en Priesters van de Allerhoogste God, Zonen van de Allerhoogste God, Erfgenamen Gods, Heiligen en Rechtvaardigen.

Als je al zou kunnen zeggen dat God ons moet trekken dan is het dat Hij ons trekt met de koorden van Zijn liefde, en dat is dus nooit met dwang of straf, maar met liefde en genade en vrijheid welke wij gekregen hebben door dat wij IN Christus geplaatst werden.
Daarmee veranderde dus onze identiteit van dood mens naar Zonen van God.


Nogmaals, ik heb het over het over het verkondigen van het Evangelie aan ongelovigen. Ken je het verschil tussen vóór en ná of is dit wat jij onder Evangeliseren verstaat?

Laat al die hoofdletters bij 'Koningen, Priesters, Zonen, Erfgenamen, Heiligen en Rechtvaardigen' maar gerust weg. We mogen dan in Christus geplaatst zijn, dat maakt ons nog geen God, zoals de eniggeboren Zoon van God of god(en). De Heere Jezus is uniek en daarom is de gelovige ook in Hem en niet naast Hem. Het is het vlees en bloed van Jezus en Zijn leven en werk, Zijn offer, Zijn heiligheid en Zijn rechtvaardigheid. Het eeuwig leven wordt uit genade (om niet) geschonken en het kindschap en de erfenis is door aanneming door God.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 27 mei 2019 16:17

naamloos schreef:Dat zei Dorpeling ook al.
Ik heb in de strong-vertaling opgezocht met welke woorden het griekse woord nog meer vertaald kan worden.

Dwingen is niet alleen te vertalen met: noodzaken, drijven tot, door geweld, bedreigingen enz. Maar ook met: door toestemming, smeekbeden. Met andere middelen.
Net zoals het 'trekken'' van de Vader te vertalen is met slepen, trekken door inwendige kracht, leiden, dringen.
Zeg maar, iemand prijst Jezus en zijn evangelie zo liefdevol aan dat er mensen zijn die er door aangetrokken worden en zich er door laten meeslepen en zich er aan overgeven.

Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.


Ja, dat kan. Het punt is dat ze allemaal komen. Geen van hen weigert om te komen. Je kunt het werk van God in de mens en de beweging van de mens niet altijd scheiden, maar je kunt het werk van God wel onderscheiden. De natuurlijke mens verlangt immers niet naar de dingen van God. De mens die wel verlangt naar de dingen van God, doet dat omdat God het in hem werkt. Uit het verschil blijkt Gods werk. Als iemand die liefde voor de duisternis heeft toch tot het Licht komt, dan blijkt uit zijn (tegennatuurlijke) daad dat God het in hem doet, want anders doet hij het niet.

Je zei: "Dan mag je achteraf, als conclusie, gerust zeggen dat het uit de hemel gegeven was". Jij zegt het achteraf, maar ik zeg het vooraf, omdat het vooraf is. Dat is ook overeenkomstig wat Jezus zegt en niet zonder reden, want de mens is verloren. Dat betekent dat hij zichzelf niet kan verlossen, maar door Jezus verlost moet worden.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 27 mei 2019 16:48

DeDwaler schreef:Nogmaals, ik heb het over het over het verkondigen van het Evangelie aan ongelovigen. Ken je het verschil tussen vóór en ná of is dit wat jij onder Evangeliseren verstaat?

Laat al die hoofdletters bij 'Koningen, Priesters, Zonen, Erfgenamen, Heiligen en Rechtvaardigen' maar gerust weg. We mogen dan in Christus geplaatst zijn, dat maakt ons nog geen God, zoals de eniggeboren Zoon van God of god(en). De Heere Jezus is uniek en daarom is de gelovige ook in Hem en niet naast Hem. Het is het vlees en bloed van Jezus en Zijn leven en werk, Zijn offer, Zijn heiligheid en Zijn rechtvaardigheid. Het eeuwig leven wordt uit genade (om niet) geschonken en het kindschap en de erfenis is door aanneming door God.


Ja alles is genade en liefde van God voor de mens dat mag gerust verkondigd worden aan de ongelovigen.
God wil hen maken tot zonen, tot heiligen en koningen voor Hem.
Ja zeker is Jezus uniek maar het is ook zo dat wij door het geloof ook zonen van God geworden zijn.
Zoals Jezus IS zo ZIJN WIJ nu in deze wereld, en niet anders dan Hem wat dat betreft.

God wil van de puinhoop van de mens wat moois maken, niks mis mee om te Evangeliseren toch ?
Het eeuwige leven ontvangen en tot bekering komen en tot geloof komen zijn allemaal termen die er op neerkomen dat je Hem aangenomen hebt.
Je kunt ook zelfs zeggen dat je aan God toestemming verleend hebt om je een hele nieuwe schepping te maken van het ene op het andere moment.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 27 mei 2019 18:00

Marnix schreef:Jezus leert dat je alleen door geloof in Hem zalig kan worden. Niet door je te houden aan de wet, door goed te lezen. Je kan het niet zelf verdienen. Die boodschap wekt veel weerstand op. Dat is een doorgaande lijn in de evangeliën. De Farizeeën (en velen die hen volgen) geloven dat je het zelf moet verdienen en dat goede daden je redden. Ze zijn best geinteresseerd in Jezus als Hij wonderen doet maar Jezus leert dat je je moet bekeren en je zaligheid van Hem moet verwachten en niet van je eigen gedrag en dan haken ze af. Zie het slot van Johannes 5 (voor het perspectief van je tekst uit Johannes 6). En in Johannes 6 presenteert Jezus zich als het offer dat ons met God verzoent en dat er alleen door dat offer redding is. We kunnen alleen gered worden door Jezus die door God is gegeven en niet op een andere manier.


Het Woord komt eerst. Het gehoor is door het Woord van God en het geloof is uit het gehoor (Romeinen 10:17).
God opent het hart voor de waarheid, anders verstaan en geloven we het Woord niet. Zie bijvoorbeeld Lydia:

"En een zekere vrouw, van wie de naam Lydia was, een purperverkoopster uit de stad Thyatira, die God diende, luisterde naar ons. En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd."
(Handelingen 16:14)

Marnix schreef:De Joden blijken uit het evangelie helemaal niet bekend te zijn met hun onmogelijkheid, dat blijkt wel uit de evangelien. Ze dachten door de wet zalig te kunnen worden en dat zagen ze als mogelijkheid.


De mens weet dat hij niet volmaakt is. Ze waren reeds lang bekend met de zondigheid, want ze hadden de tempeldienst en de verzoenoffers vanwege alle overtredingen. De (ceremoniële) Joodse wet is de voorafschaduwing van Christus en de heilsgoederen (Hebreeën 10:1) en daardoor scheurde het voorhangsel van de tempel in tweeën, toen alles door de Heere Jezus was volbracht.

Marnix schreef:Petrus leert dat ze niet door de wet zalig kunnen worden maar alleen door geloof in Hem. Daar roept hij ze dan ook toe op. Hij wijst ze niet op hun onmogelijkheid maar op de mogelijkheden in Christus en dat is het bijbelse geluid dat wij ook mogen laten horen. Het is onmogelijk om zelf je zaligheid te bewerkstelligen, de enige mogelijkheid is door geloof in Jezus Christus. Bekeer je dus van je zonden, van het zelf willen doen en ga Hem volgen.


Petrus verwijt hen dat ze Jezus hebben verworpen. Het geloof van de toehoorders blijkt vervolgens uit wat ze zeggen: "En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?" (Handelingen 2:37) Ze beamen (geloven) wat Petrus zegt en dan pas roept hij hen op om, overeenkomstig hun geloof, tot inkeer te komen en zich te laten dopen in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden. Iemand die niet gelooft in wat je zegt vraagt niet wat hij moet doen naar aanleiding van wat je zegt.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 27 mei 2019 18:30

Veendam schreef:Je kunt ook zelfs zeggen dat je aan God toestemming verleend hebt om je een hele nieuwe schepping te maken van het ene op het andere moment.


Nee, dat kun je niet zeggen. Het is een kwalijke illusie om te denken dat God onze toestemming nodig heeft om ons te kunnen verlossen.
Je dwaalt, Veendam.

We zijn verantwoordelijk voor onze daden en dat blijkt uit het feit dat we God niet gehoorzamen. God eist, wij blijven in gebreke. God vraagt, wij antwoorden niet. God smeekt, wij willen niet. God zendt ons Zijn Zoon Jezus en in Hem geloven we niet. God brengt ons door Jezus binnen, want zonder Hem leven we niet.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2019 18:43

Dorpeling schreef:
Of mag ik misschien ook de kanttekeningen niet kopiëren en plakken?

Waarom geef je geen antwoord op mijn andere vraag? Ik kan me nog herinneren dat ik je (een half jaar geleden of was het langer?) het advies gaf om de Bijbel te lezen nadat je aangaf maar niet te kunnen geloven dat het ook voor jou kan, het zalig worden. Je schreef (even in mijn eigen woorden) dat je dat ter harte zou nemen/dat je het zou doen. Hoe is de situatie nu?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2019 18:56

Dorpeling schreef:Als iemand zou weten wel uitverkoren te zijn, denk je dan dat zo iemand er 'moeite' voor zou gaan doen? Nee!

Waarom niet? Waarom staat er dan het volgende?
'Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen. Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus'.
2 Petrus 1:10-11
Dorpeling schreef:En als je van tevoren weet dat je niet uitverkoren bent, ga je er dan moeite voor doen? Nee!
Wat heb je aan dit blinde geredeneer? Ik denk dat ik om genade zou vragen en strijden om in te gaan door de enge poort en kloppen, dat zou ik ook kunnen zeggen.

Maar dat doe je alleen als de nood hoog is. Waarom zou je God ineens wel geloven als Hij zegt dat je niet uitverkoren bent en niet geloven als Hij zegt dat er behoud is in en door Jezus?

Zullen we het er maar op houden dat je aan de verkeerde kant van het net zit te vissen?
Zolang je niet in Christus bent en Hij niet in jou is ben je een vijand van God, Dorpeling (zie o.a. Romeinen 8 )
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 27 mei 2019 20:53

DeDwaler schreef:Nee, dat kun je niet zeggen. Het is een kwalijke illusie om te denken dat God onze toestemming nodig heeft om ons te kunnen verlossen.
Je dwaalt, Veendam.

We zijn verantwoordelijk voor onze daden en dat blijkt uit het feit dat we God niet gehoorzamen. God eist, wij blijven in gebreke. God vraagt, wij antwoorden niet. God smeekt, wij willen niet. God zendt ons Zijn Zoon Jezus en in Hem geloven we niet. God brengt ons door Jezus binnen, want zonder Hem leven we niet.


God heeft in Zijn eigen principes bepaald dat Hij de mens een keuze vrijheid heeft gegeven. Adam nam de verkeerde beslissingen en dat kon, omdat God die keuzevrijheid in de mens gelegt heeft. God doet geen dingen tegen de wil van de mens in door die te gaan dwingen om van God te gaan houden uit vrije wil, nee God wil graag dat de mens zelf met wederkerige liefde naar God terug komen gaat.
Ondanks dat wil God niet dat er ook maar 1 zondaar verloren gaat.
Dus God is er niet blij mee als iemand niet in Hem geloven wil en geen relatie met God wenst te onderhouden, maar God dwingt niet.
Zelfs Saulus had gewoon kunnen zeggen van nee, bekijk het maar, dan was hij vast ter plekke gestorven.

Nee Dwaler, je dwaalt zelf echt als je zegt dat God tegen Zijn eigen regels en principes in gaat.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor mona » 27 mei 2019 21:42

Johan100 schreef:Waarom niet? Waarom staat er dan het volgende?
'Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen. Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus'.
2 Petrus 1:10-11
Wat heb je aan dit blinde geredeneer? Ik denk dat ik om genade zou vragen en strijden om in te gaan door de enge poort en kloppen, dat zou ik ook kunnen zeggen.

Maar dat doe je alleen als de nood hoog is. Waarom zou je God ineens wel geloven als Hij zegt dat je niet uitverkoren bent en niet geloven als Hij zegt dat er behoud is in en door Jezus?

Zullen we het er maar op houden dat je aan de verkeerde kant van het net zit te vissen?
Zolang je niet in Christus bent en Hij niet in jou is ben je een vijand van God, Dorpeling (zie o.a. Romeinen 8 )


Johan, deze tekst uit 2 Petrus is voor gelovigen bestemt, en niet voor mensen die nog in moeten gaan door de enge poort.
Lees maar mee:
2 Petrus 1:1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen die een even kostbaar geloof ontvangen hebben als wij, door de gerechtigheid van onze God en Zaligmaker, Jezus Christus
Aan deze mensen is dit schrijven gericht, broeders en zusters in de Heere.

Je roeping en verkiezing vastmaken betekent dat je - door jezelf volkomen toe te wijden aan God - zeker niet zult struikelen!
Sterker nog: door zo dicht bij de Heere te leven zal jou royaal toegang verleend worden tot het Koninkrijk van God. (vers 11)
Hiertoe roept Petrus de mensen op aan wie hij zij brief heeft geschreven.

Deze tekst heeft geen relatie met de uitverkiezing, dat je daar wel of niet zelf iets aan kunt toe of afdoen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2019 22:21

mona schreef:Johan, deze tekst uit 2 Petrus is voor gelovigen* bestemt, en niet voor mensen die nog in moeten gaan door de enge poort.
Petrus richt zich tot gelovigen, dat klopt. Ik ben al aardig ingelezen, moon ;) Maar ik vind het heel goed van je dat je het opzoekt en neerzet.
Dorpeling stelt dat als iemand weet dat hij/zij uitverkoren is dat diegene dan 'geen moeite meer doet', maar dat klopt niet volgens 2 Petrus 1.

Wat versta jij onder 'ingaan door de enge poort?'

*met gelovigen in mijn eerste zin bedoel ik zoals in vers 1 uitgelegd 'het dierbaar geloof dat je rechtvaardig bent voor God door Jezus Christus'
* als je de woorden 'strijd om in te gaan' van Jezus serieus neemt heb je ook geloof, maar (nog) niet rechtvaardigend
maar dat doe je in wezen alleen als er de nood is dat je er buiten ligt en dat je onrechtvaardig bent, en dan heb je in wezen helemaal geen tijd om over uitverkiezing te redeneren op zo'n manier, lijkt me.

Eigen bevinding ook. Ga ik ergens te snel ofzo?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten