diversiteit Gereformeerde kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 01 nov 2018 14:46

Chaya schreef:Geworden.
Het verbaasde mij eerst ook wel een beetje.

Dat moet je dus niet doen, dat is geen breedgedragen onderzoek. :wink:

Ik geloof je wel, ik ken ook nog wel zo'n gemeente.
Maar het is ook daar 2018 geworden.

Ik gaf zelf al toe dat het n=1 bewijsvoering is. De gemeente waarover Elburger spreekt zit echter in dezelfde hoek (al hebben ze zich er daar maar vast bij neergelegd blijkbaar).
Triest blijft het. Als je ziet met hoeveel angst mijn schoonvader zijn naderend einde beziet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor mona » 01 nov 2018 16:19

elburger schreef:Van de 750 gaat er in mijn kerk niemand aan de tafel des Heeren.
Wij houden geen HA omdat wij ons niet aan die tafel kunnen vertonen vanwege onze zondenlast.


O, wat ontzettend verdrietig Elburger.
Ik heb een paar vragen:
Gelooft er in jouw gemeente niemand dat het offer van Christus, groter is dan de persoonlijk gevoelde zondenlast?
Zijn er wel mensen die mogen weten dat hij/zijn wedergeboren is?

Zelfs Petrus, die zijn Heiland verloochende, kreeg het brood van de Heere Jezus aangereikt.
Ben er ontdaan van.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor elburger » 01 nov 2018 16:37

@ allen die reageerden.

Ik respecteer de keuze van een ieder!
Als men bij welk kerkgenootschap dan ook is aangesloten, ik ben er blij mee.
Want het betekent voor mij dat men een kind van God wil zijn.
Wie geloofd, oprecht geloofd, vergiffenis vraagt, oprechte vergiffenis zal behouden worden.
Daar ben ik van overtuigd.

Misschien is het triest zoals Stillawake omschrijft zoals het bij vele?, sommige oud gereformeerden aan toe gaat.
Dat mag men vinden.
Maar ik had gehoopt op een klein beetje respect voor mijn geloofsovertuiging.

Ik heb geschreven dat ik het spijtig vind dat de kerkgemeenschap waar ik mij nu bij bevind geen HA houdt.
Maar het Woord van God wat ik daar hoor is hetzelfde als wat ulieden hoort neem ik aan,
Enkel, het is "zwaarder".
Maar ben ik daarom beter als een ander, of minder als een ander?
Geenszins!
Ook ik mag een kind van God zijn, net zoals ulieden allen hier.
Maar het is nu eenmaal zo dat "wij", onze gemeenschap nogal snel worden gezien als farizeeën.
Zich zo christelijk voordoen maar ondertussen zo "rot" zijn als maar kan.

Nogmaals, eenmaal kom ook ik voor de troon van de Drieenige.
En dan hoor ik wel het oordeel, de genade van onze Here Jezus Christus of het hellevuur.

Ik ben hier ook om te leren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2018 16:41

elburger"
Maar ik had gehoopt op een klein beetje respect voor mijn geloofsovertuiging.
[/quote]
Misschien heb je me dan verkeerd begrepen, maar ik heb diep respect voor je en vind je één van de meest serieuze forummers hier.
[quote="elburger schreef:
k heb geschreven dat ik het spijtig vind dat de kerkgemeenschap waar ik mij nu bij bevind geen HA houdt.
Maar het Woord van God wat ik daar hoor is hetzelfde als wat ulieden hoort neem ik aan,
Enkel, het is "zwaarder".

Ik heb ook bij een gemeente gekerkt waar geen (of heel sporadisch) H.A. gevierd werd.
Daar lag een reden aan ten grondslag.
Een gemeente mag nl. geen H.A. beleggen als er onderlinge verdeeldheid is bijvoorbeeld, of als mensen in de ban zijn gedaan. Onder tucht vallen zogezegd.
elburger schreef:Ik ben hier ook om te leren.

Uhh....
Jij, die zoveel goede boeken leest en onder het zuivere Woord verkeert? Wat zou jij hier nog moeten leren?
Ik kan jou niets leren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor mona » 01 nov 2018 17:39

elburger schreef:Maar ik had gehoopt op een klein beetje respect voor mijn geloofsovertuiging.


Ik heb vanuit mijn hart gereageerd, niet uit veroordeling.
Als ik het niet begrijp, mag ik dan niet om uitleg vragen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor MoesTuin » 01 nov 2018 18:27

elburger schreef:@ allen die reageerden.

Ik respecteer de keuze van een ieder!
Als men bij welk kerkgenootschap dan ook is aangesloten, ik ben er blij mee.
Want het betekent voor mij dat men een kind van God wil zijn.
Wie geloofd, oprecht geloofd, vergiffenis vraagt, oprechte vergiffenis zal behouden worden.
Daar ben ik van overtuigd.

Misschien is het triest zoals Stillawake omschrijft zoals het bij vele?, sommige oud gereformeerden aan toe gaat.
Dat mag men vinden.
Maar ik had gehoopt op een klein beetje respect voor mijn geloofsovertuiging.

Ik heb geschreven dat ik het spijtig vind dat de kerkgemeenschap waar ik mij nu bij bevind geen HA houdt.
Maar het Woord van God wat ik daar hoor is hetzelfde als wat ulieden hoort neem ik aan,
Enkel, het is "zwaarder".
Maar ben ik daarom beter als een ander, of minder als een ander?
Geenszins!
Ook ik mag een kind van God zijn, net zoals ulieden allen hier.
Maar het is nu eenmaal zo dat "wij", onze gemeenschap nogal snel worden gezien als farizeeën.
Zich zo christelijk voordoen maar ondertussen zo "rot" zijn als maar kan.

Nogmaals, eenmaal kom ook ik voor de troon van de Drieenige.
En dan hoor ik wel het oordeel, de genade van onze Here Jezus Christus of het hellevuur.

Ik ben hier ook om te leren.


Mooi Elburger
Je bent op een plaats gesteld waar je het Licht van Christus kan laten stralen bij bezwaarden in jou gemeente.
Leerbaar zijn en blijven we ons gehele leven omdat we pas volmaakt zijn als we ontslapen in Christus.
In Hem alleen is uit genade alleen Redding van onze enorm grote mega onmetelijke hoge berg van de zovele zondeschuld die wij onmogelijk zelf kunnen dragen omdat deze enkel groter en hierdoor ondraagbaarder wordt.
De Heer zegt "mijn juk is zacht en mijn last is licht"

moede kom ik arm en naakt tot die God die zaligmaakt!

Komt...komt allen die zo vermoeid en belast zijn met van alles en nog wat en Ik zegt de Heer zal u rust geven

Dat laatste is zo mooi hè...
Ik (God) u (Dat ben jij en ik die dit leest nu)
Het gaat alleen tussen God en jou.
Relatie
Persoonlijk
In het hart
Dank U Heer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor mona » 01 nov 2018 23:51

Ik denk echt dat ik iets niet begrijp....
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor StillAwake » 02 nov 2018 09:14

elburger schreef:Misschien is het triest zoals Stillawake omschrijft zoals het bij vele?, sommige oud gereformeerden aan toe gaat.
Dat mag men vinden.
Maar ik had gehoopt op een klein beetje respect voor mijn geloofsovertuiging.
Ik heb absoluut respect voor je overtuigingen, maar ben het er principieel mee oneens. Christus zelf heft ons geboden de maaltijd tot Zijn gedachtenis te houden.
Mijns inziens is de bediening van de sacramenten een eis om kerk genoemd te kunnen worden.
Niet eens zozeer "ware" kerk, maar uberhaupt "kerk". Dat dit niet in het door Smytegelt opgestelde eisenpakket staat doet daar weinig aan af.
elburger schreef:Ik heb geschreven dat ik het spijtig vind dat de kerkgemeenschap waar ik mij nu bij bevind geen HA houdt.
En heb je dat ook bij de verantwoordelijke personen aangegeven? Lijkt me dat je daar dan een roeping in hebt...
elburger schreef:Maar het Woord van God wat ik daar hoor is hetzelfde als wat ulieden hoort neem ik aan,
Enkel, het is "zwaarder".
Ik kan onmogelijk beoordelen wat jij op zondag hoort. Maar "zwaarder" betekent vaak ook eenzijdiger.
elburger schreef:Maar ben ik daarom beter als een ander, of minder als een ander?
Geenszins!
Ook ik mag een kind van God zijn, net zoals ulieden allen hier.
Daar ben ik oprecht blij om.
elburger schreef:Maar het is nu eenmaal zo dat "wij", onze gemeenschap nogal snel worden gezien als farizeeën.
Zich zo christelijk voordoen maar ondertussen zo "rot" zijn als maar kan.
Juist in zwaardere kringen worden vaak extra regels aangemaakt om maar zo ver mogelijk bij een (vermeende) grens weg te blijven. Een trekje wat de farizeeen ook hadden. Farizeisme hoeft niet eens te maken te hebben met "rot van binnen zijn", "hypocrisie" of iets anders negatiefs. Het is vooral een ten diepste mens-middelpuntig wetsbeeld.
Kijk de vragenrubriek er maar op na: Veel (zwaardere) "deskundigen" proberen om in vragen over zondagsheiliging, muziek, vrije tijdsbesteding, mediagebruik en noem maar op om de wet naar de letter na te leven (vaak zelfs niet eens wetten die eenduidig uit de Bijbel komen, waar de geest van diezelfde wet wel eens onderbelicht blijft.

Dat wordt door veel mensen (waaronder ikzelf) als farizeisme bestempeld, zonder dat het per definitie met hypocrisie verweven is.
Niet als aanval op de persoon, maar als uitleg waarom ik (laat ik voor mijzelf spreken) de bevindelijkere kerken "Farizeistisch" noem.
elburger schreef:Nogmaals, eenmaal kom ook ik voor de troon van de Drieenige.
En dan hoor ik wel het oordeel, de genade van onze Here Jezus Christus of het hellevuur.
Ik hoop toch dat je al voor die tijd mag weten dat Hij voor jouw zonden gestraft is.
Dat de genade ook voor jou is mag je al voor je sterven weten.
elburger schreef:Ik ben hier ook om te leren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Ignotus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 nov 2018 08:58

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Ignotus » 02 nov 2018 11:22

mona schreef:Elburger,
Ik denk dat het er niet om gaat of we denken de ware kerk te zijn, of dat we weten welke denominatie daar het dichtst bij komt.
Het gaat er om dat we een ware christen zijn, van welke kerk we ook lid zijn.
De ware kerk bestaat uit mensen van alle denominaties en vrije gemeenten wereldwijd, die gekocht zijn door het bloed van het Lam.


In het licht van de hier gaande zijnde discussie moest ik denken aan een artikel van één onzer Belijdenisgeschriften. Uiterst leerzaam om daar kennis van te nemen. We zien dan namelijk dat de ware Kerk daar is waar (1) het Woord zuiver gepreekt wordt, (2) waar de sacramenten zuiver bediend worden en (3) waar de kerkelijke tucht functioneert. En dan zien we, in tegenstelling tot wat jij schrijft, de ware Kerk bestaat uit gelovigen en ongelovigen. Een Bijbels gegeven wat we ook in de Paulinische brieven aantreffen. De apostel Paulus spreekt de gemeenten aan als 'heiligen', 'geroepen', 'in Christus Jezus'. Geenszins moeten we hier uit concluderen dat de hele gemeente bestaat uit ware gelovigen. Nee, Paulus spreekt zijn hoorders aan naar wat zij moeten zijn! Goed om te beseffen als we zijn brieven nader bekijken. Opvallend vind ik ook dat onze Belijdenisgeschrift, naar aanleiding van de hypocrieten, zegt dat "zij naar het lichaam in haar zijn". Wederom een Bijbels gegeven. Denk hier aan het welbekende Bijbelgedeelte uit het Johannesevangelie, namelijk Johannes 15. In de ware Wijnstok zijn goede en kwade ranken te vinden. De uitkomst is tweërlei. De één mag vrucht dragen, de ander zal afgesneden en verbrand worden. Een aangrijpende prediking en dat naar aanleiding van een artikel van één onzer Belijdenisgeschriften. Een prediking die de vraag bij ons neerlegt wie en wat wij zijn in het licht van de eeuwigheid. Ook daarin geeft onderstaand artikel handvatten, gegrond op Gods Woord, om ons te onderzoeken of wij iets kennen van het Goddelijke genadewonder.

Artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: Van het onderscheid en de merktekenen der ware en valse kerk.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Jesaja40 » 02 nov 2018 12:28

elburger citeert:

Ik heb geschreven dat ik het spijtig vind dat de kerkgemeenschap waar ik mij nu bij bevind geen HA houdt.
Maar het Woord van God wat ik daar hoor is hetzelfde als wat ulieden hoort neem ik aan,
Enkel, het is "zwaarder".
Maar ben ik daarom beter als een ander, of minder als een ander?
Geenszins!


Ik begrijp uw spijt dat in uw kerkgemeenschap geen HA wordt gehouden. Tegelijkertijd is het uw persoonlijke keuze in deze situatie te blijven verkeren. Eigenlijk zegt u dat het niet mogelijk is en dat u wel aan het HA zou willen deelnemen. Dan vraag ik mij af: beseft uw kerkelijke gemeente dat zij met die instelling (om wat voor reden dan ook) mensen weren van het HA. Beseft u dat u daarmee uw Verlosser tevergeefs laat roepen. Proef ik niet een beetje maar mijn (onze) zondigheid laten het niet toe, die zijn zo torenhoog geworden? Beseft u niet, dat wie zijn zonden belijden en met een oprecht hart geloven zomaar door een (weloverwogen?) besluit van de kerkenraad (en meestal ook de predikant) buitengesloten wordt.

Als de Eeuwige u roept geeft u dan geen gehoor aan die oproep? Hoe gaat u daarmee om en hoe ziet u dit? Die vraag is niet uit nieuwsgierigheid maar uit bezorgdheid naar u.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor naamloos » 02 nov 2018 14:10

Ignotus schreef:En dan zien we, in tegenstelling tot wat jij schrijft, de ware Kerk bestaat uit gelovigen en ongelovigen. Een Bijbels gegeven wat we ook in de Paulinische brieven aantreffen. De apostel Paulus spreekt de gemeenten aan als 'heiligen', 'geroepen', 'in Christus Jezus'. Geenszins moeten we hier uit concluderen dat de hele gemeente bestaat uit ware gelovigen. Nee, Paulus spreekt zijn hoorders aan naar wat zij moeten zijn!
Ik ben het met @Mona eens dat de ware kerk bestaat uit mensen van alle denominaties en vrije gemeenten wereldwijd, die gekocht zijn door het bloed van het Lam. De ware kerk is hetzelfde als het lichaam van Christus, de Bruid ...... enz.

Zeker mag je concluderen dat Paulus gewoon bedoelt wat hij zegt. Als hij zegt 'heiligen, geroepenen, gelovigen, die in God de Vader en de Heere ​Jezus​ ​Christus​ is' dan bedoelt hij niet stiekem iets anders.
Waarom zouden ongelovigen zich bij de gemeente hebben aangesloten? Ze horen het evangelie wat Paulus verkondigd maar ze geloven het niet.
Toch gaan ze zich vervolgens aansluiten bij de samenkomsten van de gelovige gemeente. Jaja, da's logisch .... :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
De Gemeente moet worden wat zij is, dat klopt. Maar er staat niet dat ze gelovig moeten worden, dat zijn ze nl. al.
Zie bijv. Ef: Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is.
De gemeente wordt opgeroepen de oude mens af te leggen, allerlei zonden worden bij name genoemd om die niet meer te doen en hij zegt dan: 'vergeef​ elkaar, zoals ook God in ​Christus​ u ​vergeven​ heeft.'

En of er geloofsafval is, dat is weer een andere discussie.
Laatst gewijzigd door naamloos op 02 nov 2018 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor gravo » 02 nov 2018 14:44

elburger schreef:(...) Van de 750 gaat er in mijn kerk niemand aan de tafel des Heeren.
Wij houden geen HA omdat wij ons niet aan die tafel kunnen vertonen vanwege onze zondenlast.(...)

Als ik deze opmerking afzet tegen de topic-titel "diversiteit Gereformeerde kerken" dringt zich wel een conclusie op.
Allereerst een vraag, om het een en ander te verifiëren: Is het werkelijk zo dat het Heilig Avondmaal niet meer wordt bediend? Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. Als dat inderdaad zo is, dat vraag ik me ook af of die "afschaffing" of "opschorting" voortkomt uit praktische of uit theologische overwegingen.

In het eerste geval zou het dan achterwege worden gelaten, omdat men de handelingen voor niets uitvoert: de tafels schikken, het avondmaals-stel gereed maken, voor brood en wijn zorgen, een voorbereidingsdienst houden, het formulier lezen, de gebeden doen, gevolgd door de oproep om de dood des Heeren te verkondigen totdat Hij komt. Als er dan niemand aangaat, lijkt die hele voorbereiding zinloos te zijn. Alhoewel, er kan ook een sprake van uitgaan. Ondanks onze ongelovigheid en zonden, wordt de dis toch aangericht, want het werk dat God doet in het hart van een mens mag en kan niet "om praktische redenen" verborgen blijven of worden verdoezeld. Nogmaals, ik kan er werkelijk niet bij dat dit staande praktijk zou zijn in een zich gereformeerd noemende kerkgemeenschap.

Misschien wordt het ook om theologische redenen achterwege gelaten? Inderdaad, vanwege eigen zonde en ongeloof? Maar is dat een geoorloofde denkwijze? Mogen de sacramenten ter zijde worden geschoven vanwege de zondige natuur van de kerkleden? Dat lijkt me in strijd met alles wat de boodschap van Wet en Evangelie inhoudt. Wij komen niet aan dit Avondmaal om daarmee te betuigen dat wij zonder zonde zijn. Het al dan niet bedienen van de sacramenten is NIET één van de sleutels van het hemelrijk. Wij kunnen er mogen daarmee de geestelijke staat van gemeenteleden niet bepalen noch deze staat bevestigen of ontkennen. De opdracht is: verkondigt de dood des Heeren totdat Hij komt. Theologisch lijkt me dat er dus geen poot is om op te staan. Ook de belijdenis spreekt een dergelijke praktijk mijns inziens tegen. Eén van de kenmerken van de ware kerk is het recht bedienen van de sacramenten.

Het zou nog zo kunnen zijn dat het Avondmaal niet gevierd wordt vanwege onenigheden, conflicten of grove openlijke zonden. Ik meen dat Chaya dat ook opperde. Maar dat zou het ambt en de sacramenten nooit structureel kunnen aantasten. Als het goed is zijn er dan andere zaken in gang gezet: censura morem > persoonlijke gesprekken, waarschuwingen, eventueel stappen van uitsluiting (ban). Allemaal bedoeld om de zondaar te redden en het Avondmaal heilig te houden. Nooit om het Avondmaal dan maar niet meer te vieren. Maar deze situatie lijkt me hier ook niet het geval.

In het geval dat het Avondmaal toch gewoon niet wordt bediend, dan denk ik dat we de conclusie moeten trekken dat deze kerkgemeenschap niet meer tot de gereformeerde kerken / gemeenten mag worden gerekend. Het is dan een denominatie geworden die zelfs het woord "christelijke" eigenlijk niet verdient.
Want met de erkenning dat niemand gelooft wordt ook gezegd dat de prediking zonder enige vrucht is geweest, dat men geen verwachting heeft op enige verlossing en dat men zich dus alleen van de wereld zonder God en zonder hoop onderscheidt, door een aantal kerkachtige gebruiken te praktiseren, die overduidelijk alleen maar vorm zijn, maar geen enkele christelijke of geestelijke inhoud meer hebben.

Maar ik hoop toch dat dit oordeel niet geveld hoeft te worden, omdat toch nog blijkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die nu door elburger is opgediend.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Ignotus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 nov 2018 08:58

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Ignotus » 02 nov 2018 21:23

naamloos schreef:Ik ben het met @Mona eens dat de ware kerk bestaat uit mensen van alle denominaties en vrije gemeenten wereldwijd, die gekocht zijn door het bloed van het Lam. De ware kerk is hetzelfde als het lichaam van Christus, de Bruid ...... enz.

Zeker mag je concluderen dat Paulus gewoon bedoelt wat hij zegt. Als hij zegt 'heiligen, geroepenen, gelovigen, die in God de Vader en de Heere ​Jezus​ ​Christus​ is' dan bedoelt hij niet stiekem iets anders.
Waarom zouden ongelovigen zich bij de gemeente hebben aangesloten? Ze horen het evangelie wat Paulus verkondigd maar ze geloven het niet.
Toch gaan ze zich vervolgens aansluiten bij de samenkomsten van de gelovige gemeente. Jaja, da's logisch .... :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
De Gemeente moet worden wat zij is, dat klopt. Maar er staat niet dat ze gelovig moeten worden, dat zijn ze nl. al.
Zie bijv. Ef: Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is.
De gemeente wordt opgeroepen de oude mens af te leggen, allerlei zonden worden bij name genoemd om die niet meer te doen en hij zegt dan: 'vergeef​ elkaar, zoals ook God in ​Christus​ u ​vergeven​ heeft.'

En of er geloofsafval is, dat is weer een andere discussie.


Zoals je kunt zien tref je twee verschillende soorten definities aan van het begrip 'ware Kerk'. Elburger ging het in de eerste plaats niet om de Kerk die van Eeuwigheid verkoren is tot de zaligheid en in de tijd getrokken zal worden. Want ja, dat is de Kerk die verzoend is en zal worden door Christus' Kruisverdiensten. Daarnaast heb je de defintie zoals je deze kunt lezen in onder andere artikel 29 van de onze Nederlandse Geloofsbelijdenis. De merktekenen van deze ware Kerk zijn drieërlei; (1) zuivere prediking, (2) zuivere bediening van de sacramenten en (3) uitoefen van de kerkelijke tucht. Als deze drie kenmerken aanwezig zijn in een kerkelijke gemeente, dan is dat een ware kerk. Dit in onderscheid van de valse kerk. Van de ware kerk zijn zowel gelovige als ongelovige lid, naar de defintie van de NGB art. 29. Een lijn die Bijbelse basis heeft in o.a. de Paulinsche brieven. Jouw uitleg, die ik zeker kan volgen qua redenatie, maar niet overneem, vindt geen gehoor in de gereformeerde Schriftuitleg. Lees bijv. de Kanttekeningen op de Statenvertaling bij de desbetreffende teksten.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor naamloos » 03 nov 2018 04:49

Ignotus schreef:Zoals je kunt zien tref je twee verschillende soorten definities aan van het begrip 'ware Kerk'. Elburger ging het in de eerste plaats niet om de Kerk die van Eeuwigheid verkoren is tot de zaligheid en in de tijd getrokken zal worden. Want ja, dat is de Kerk die verzoend is en zal worden door Christus' Kruisverdiensten.
Juist ja, maar je reageerde op @Mona en niet op @Elburger.
@Mona: "Het gaat er om dat we een ware christen zijn, van welke kerk we ook lid zijn.
De ware kerk bestaat uit mensen van alle denominaties en vrije gemeenten wereldwijd, die gekocht zijn door het bloed van het Lam."
Nu erken je deze definitie van de ware kerk, maar eerder schreef je: "En dan zien we, in tegenstelling tot wat jij (Mona) schrijft, de ware Kerk bestaat uit gelovigen en ongelovigen." Daar reageerde ik in het eerste deel van mijn post op.
Ignotus schreef: Daarnaast heb je de defintie zoals je deze kunt lezen in onder andere artikel 29 van de onze Nederlandse Geloofsbelijdenis. De merktekenen van deze ware Kerk zijn drieërlei; (1) zuivere prediking, (2) zuivere bediening van de sacramenten en (3) uitoefen van de kerkelijke tucht. Als deze drie kenmerken aanwezig zijn in een kerkelijke gemeente, dan is dat een ware kerk. Dit in onderscheid van de valse kerk. Van de ware kerk zijn zowel gelovige als ongelovige lid, naar de defintie van de NGB art. 29. Een lijn die Bijbelse basis heeft in o.a. de Paulinsche brieven. Jouw uitleg, die ik zeker kan volgen qua redenatie, maar niet overneem, vindt geen gehoor in de gereformeerde Schriftuitleg. Lees bijv. de Kanttekeningen op de Statenvertaling bij de desbetreffende teksten.
Ik kan me vinden in die 3 voorwaarden (hoewel ik dat zelf nooit de 'ware' kerk zal noemen) maar ik ga niet mee in de stelling dat de gemeentes aan wie Paulus schreef uit gelovigen en ongelovigen bestond.
Dat is een conclusie die je trekt uit de gemeentes van deze tijd waar je kerklid kan zijn van 'de ware kerk' door geboorte ipv door geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: diversiteit Gereformeerde kerken

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2018 10:14

elburger schreef:@Stillawake

Van de 750 gaat er in mijn kerk niemand aan de tafel des Heeren.
Wij houden geen HA omdat wij ons niet aan die tafel kunnen vertonen vanwege onze zondenlast.
In mijn oude gemeente zat ik wel aan, en zou mijn nieuwe gemeente het ook herinvoeren, zal ik ook aanzitten.
Nu respecteer in de regels van de gemeente waarbij ik nu aangesloten ben.
Persoonlijk vind ik het spijtig, echter, de diensten vind ik prettiger om bij te wonen dan in mijn oude gemeente.
En dat ik nu in een kerk zit die "extreem/ orthodox" wordt beschouwd vind ik pijnlijk.
Een ieder die geloofd is Gods kind, of je nu PKN'er bent, gereformeerd of lid van de Pinkstergemeenten.
Maar nogmaals, mensen die van de " zwartekousenkerk" zijn, zijn vaak het mikpunt van bespotting.
Dat vind ik triest.


Dat laatste is sowieso triest. Wat het avondmaal betreft, dat lijkt me wel lastig. Je wil zelf aan het avondmaal maar het wordt niet eens gehouden. Terwijl het een opdracht van Jezus zelf is. Wie moet je dan gehoorzaam zijn? Mensen of God? Wat ik vooral moeilijk te begrijpen vind is het argument. Vanwege de zondelast. Dat lijkt heel vroom maar is het niet juist haaks op wat het evangelie leert? Het avondmaal is juist het teken dat aantoont dat wij niet door hoe we leven, kunnen bijdragen aan onze redding, maar daarvoor volledig van Hem afhankelijk zijn. Dat is het wonder van het evangelie, wij verdienen het niet maar hij heeft alles uit genade voor ons gedaan. Als onze zondelast groot is moeten we daarmee naar Hem toe, naar het kruis. En niet eerst zelf beter willen gaan leven zodat we dan wel weer welkom zijn aan Zijn tafel. Dan willen we het zelf (deels) gaan verdienen, toch?? Lastige situatie, veel wijsheid toegewenst!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten