het eeuwig welbehagen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

het eeuwig welbehagen

Berichtdoor gravo » 23 okt 2015 11:43

Volgens mij zou je de gereformeerde theologie vrij goed kunnen samenvatten met de uitleg van het vaak gebezigde begrip "het welbehagen van God", ook wel "het eeuwig welbehagen" genoemd.

Heel in het kort komt het er op neer dat ik niet zalig word omdat ik het wil, maar omdat God het wil.

Eeuwig betekent: het is afkomstig van God, en daarom onveranderlijk, eeuwig bestaand.
Welbehagen betekent letterlijk : 'goede wil'.

In deze gedachte zit veel gereformeerde theologie besloten:

- dat de mens in zonde ontvangen en geboren is, en niet in staat is om het goede te doen, maar geneigd is God en zijn naaste te haten.
- dat er een onoverbrugbare kloof is tussen God en mens. God is heilig, rechtvaardig, barmhartig en goed, de mens is onheilig, onrechtvaardig en slecht.
- dat God de mens wil redden en ook daadwerkelijk redt (als Hij het wil, wie zal dat dan kunnen tegengaan)
- dat alles wat wij aan goedheid, heiligheid, rechtvaardigheid en barmhartigheid willen en doen, ons in feite genadig door God geschonken wordt.
- dat uiteindelijk alleen dát zal plaatsvinden, wat God wil. De mens wikt, maar God beschikt.

Uiteraard wordt deze strikte tegenstelling tussen God en mens buiten het gereformeerde protestantisme, in andere delen van het christendom, niet altijd op dezelfde wijze geleerd en gevoeld.
En uiteraard staat deze opvatting binnen het gereformeerde protestantisme open om misbruikt te worden (zeker in het geval er getwijfeld wordt aan de zekerheid dat God mensen ook daadwerkelijk redt; door een verkeerd godsbeeld valt alle troost dan weg).

Maar voor mij heeft deze leer van het welbehangen wel een grote troost. Want als wij God zien als bron van alle goed, vol heiligheid, rechtvaardigheid, genade en liefde, dan is het toch een grote troost om te weten dat alles wat God wil, zal gebeuren?
En dat alle verzinsels, alle pogingen, alle daden van mensen die dit willen verhinderen tot mislukken gedoemd zijn?

Als je God liefhebt, dan is de uitspraak "de mens wikt, maar God beschikt" geen probleem, maar een troost.
Het komt goed, omdat je niet voor niets op God vertrouwt. Wat God doet is goed.
Het geeft rust en geduld en je kunt omgaan met voorspoed en tegenspoed.
Ook je eigen zaligheid is niet meer iets "in eigen beheer". Ook daar zorgt God voor. En ook daar mag je op vertrouwen (= geloven).
Zomaar? Nou, nee, niet zomaar, maar omdat God het wil. Het is een gegeven.

Hoe staan de refoweb-leden tegenover deze refo-belijdenis van "het eeuwig welbehagen"?

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 24 okt 2015 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor naamloos » 23 okt 2015 13:14

gravo schreef:Heel in het kort komt het er op neer dat ik niet zalig word omdat ik het wil, maar omdat God het wil.
Dat God dat als eerste wilde en het initiatief nam lijkt mij duidelijk, maar dat sluit niet uit dat de mens zelf niet zalig wil worden.
Hij maakt niemand tegen zijn wil zalig.
gravo schreef:- dat uiteindelijk alleen dát zal plaatsvinden, wat God wil. De mens wikt, maar God beschikt>>>
Maar voor mij heeft deze leer van het welbehangen wel een grote troost. Want als wij God zien als bron van alle goed, vol heiligheid, rechtvaardigheid, genade en liefde, dan is het toch een grote troost om te weten dat alles wat God wil, zal gebeuren?>>>
Als je God liefhebt, dan is de uitspraak "de mens wikt, maar God beschikt" geen probleem, maar een troost.>>>
- dat de mens in zonde ontvangen en geboren is, en niet in staat is om het goede te doen, maar geneigd is God en zijn naaste te haten.
We weten vanuit de bijbel dat niet alle mensen zalig worden, dus zij die tot de gelukkigen behoren, die door Gods beschikking van welbehagen tot de selectie behoren, kunnen zich getroost weten. Zo jammer alleen voor al diegenen die er niet bij horen. :shock: Voor hen geen troost bij zo'n leer. God liefhebben kan hij niet want hij is geneigd is God en zijn naaste te haten, geen grote troost voor hen ....

Gelukkig leert de Bijbel dat God wil dat alle mensen zalig worden, en volgens mijn interpretatie van de bijbel heeft God het zo beschikt dat mensen er alleen buiten vallen als ze zelf niet willen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2015 13:21

gravo schreef:Hoe staan de refoweb-leden tegenover deze refo-belijdenis van "het eeuwig welbehangen"?
gravo

Mooi gravo, een regel uit Psalm 89
Wij steken 't hoofd omhoog en zullen d' eerkroon dragen,
Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen;


Dit gaat over de uitverkiezing en de souvereiniteit van God.

In Galaten 1 staat: Wanneer het Gode behaagd heeft Zijn Zoon in mij te openbaren
De gereformeerden - waartoe ik ook behoor - belijden dat de grond, de uitverkiezing dus, het welbehagen van God is.
En dan is die uitverkiezing niet tot schrik, maar tot troost en bemoediging!
gravo schreef:- dat de mens in zonde ontvangen en geboren is, en niet in staat is om het goede te doen, maar geneigd is God en zijn naaste te haten.
- dat er een onoverbrugbare kloof is tussen God en mens. God is heilig, rechtvaardig, barmhartig en goed, de mens is onheilig, onrechtvaardig en slecht.
- dat God de mens wil redden en ook daadwerkelijk redt (als Hij het wil, wie zal dat dan kunnen tegengaan)
- dat alles wat wij aan goedheid, heiligheid, rechtvaardigheid en barmhartigheid willen en doen, ons in feite genadig door God geschonken wordt.
- dat uiteindelijk alleen dát zal plaatsvinden, wat God wil. De mens wikt, maar God beschikt.

Ja!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2015 14:57

Wat wil God dan precies?

Want als God alleen wil dat de uitverkorenen zalig worden en de anderen niet dan is de uitverkiezing een troost voor wie geloven maar niet voor wie niet geloven. Het is dan maar de vraag of God ze uberhaupt wil redden. Alleen wat God wil gebeurt dus als je niet uitverkorenen bent kun je wachten, bidden of wat dan ook tot je een ons weegt, je wordt niet gered. Want God wil het niet.

Maar ik lees ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Maar als God dat wil, waarom gebeurt dat dan niet? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Dat vind ik een lastig iets, hoe zijn die zaken te rijmen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2015 15:43

Marnix schreef:Wat wil God dan precies?
Want als God alleen wil dat de uitverkorenen zalig worden en de anderen niet dan is de uitverkiezing een troost voor wie geloven maar niet voor wie niet geloven. Het is dan maar de vraag of God ze uberhaupt wil redden. Alleen wat God wil gebeurt dus als je niet uitverkorenen bent kun je wachten, bidden of wat dan ook tot je een ons weegt, je wordt niet gered. Want God wil het niet.

We weten van de geopenbaarde wil van God, dat heeft hij laten optekenen in Zijn Woord.
Dat zijn, Zijn nodiging aan ons, de noodzaak van de bekering, hoe ernstig de zonde is en het borgwerk van de Heere Jezus.
Wat niet in de Bijbel staat:
wie er nu precies behouden wordt en wie verloren gaat. Ook de weg die God met een ieder van ons gaat, wordt hier niet geopenbaard.
Het roodgemaakte is onbijbels Marnix.
Je kunt nergens in de Bijbel lezen dat een zonde te groot is om tot Hem te vluchten, noch dat er mensen uitgesloten worden van de zaligheid.
Marnix schreef:Maar ik lees ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Maar als God dat wil, waarom gebeurt dat dan niet? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Dat vind ik een lastig iets, hoe zijn die zaken te rijmen?

Ja, dat kun je dus wel lezen en niet dat je je in allerlei bochten moet gaan wringen. Dat dacht Luther ook, en dan kom je bij de goede werken uit.

Je mag het zelfs zo stellen, als je eenswillend wordt met de Heere (sorry, maar ik vind het een prachtig ouderwets woord), je kunt echt met je hart bidden Uw wil geschiede, kun je het bij wijze van spreken met Hem eens worden als Hij je voor eeuwig uit zou werpen.
Maar nogmaals, Om het eeuwig welbehagen Marnix.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor naamloos » 23 okt 2015 16:01

Chaya schreef:We weten van de geopenbaarde wil van God, dat heeft hij laten optekenen in Zijn Woord.
Zekers, Hij niet wil dat er iemand verloren gaat, Hij geen behagen schept in de dood van zondaren ect ect.
Nou is God natuurlijk meer dan wat er in de Bijbel staat, maar dat Hij er stiekem een tegenstrijdige wil erop nahoud klopt vanzelfsprekend niet.
Chaya schreef:Je mag het zelfs zo stellen, als je eenswillend wordt met de Heere (sorry, maar ik vind het een prachtig ouderwets woord), je kunt echt met je hart bidden Uw wil geschiede, kun je het bij wijze van spreken met Hem eens worden als Hij je voor eeuwig uit zou werpen.
Dat is onbijbels, en geheel tegennatuurlijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2015 16:30

gravo schreef:Volgens mij zou je de gereformeerde theologie vrij goed kunnen samenvatten met de uitleg van het vaak gebezigde begrip "het welbehagen van God", ook wel "het eeuwig welbehagen" genoemd.

Heel in het kort komt het er op neer dat ik niet zalig word omdat ik het wil, maar omdat God het wil.

Eeuwig betekent: het is afkomstig van God, en daarom onveranderlijk, eeuwig bestaand.
Welbehagen betekent letterlijk : 'goede wil'.

In deze gedachte zit veel gereformeerde theologie opgenomen:

- dat de mens in zonde ontvangen en geboren is, en niet in staat is om het goede te doen, maar geneigd is God en zijn naaste te haten.
- dat er een onoverbrugbare kloof is tussen God en mens. God is heilig, rechtvaardig, barmhartig en goed, de mens is onheilig, onrechtvaardig en slecht.
- dat God de mens wil redden en ook daadwerkelijk redt (als Hij het wil, wie zal dat dan kunnen tegengaan)
- dat alles wat wij aan goedheid, heiligheid, rechtvaardigheid en barmhartigheid willen en doen, ons in feite genadig door God geschonken wordt.
- dat uiteindelijk alleen dát zal plaatsvinden, wat God wil. De mens wikt, maar God beschikt.

Uiteraard wordt deze strikte tegenstelling tussen God en mens buiten het gereformeerde protestantisme, in andere delen van het christendom, niet altijd op dezelfde wijze geleerd en gevoeld.
En uiteraard staat deze opvatting binnen het gereformeerde protestantisme open om misbruikt te worden (zeker in het geval er getwijfeld wordt aan de zekerheid dat God mensen ook daadwerkelijk redt; door een verkeerd godsbeeld valt alle troost dan weg).

Maar voor mij heeft deze leer van het welbehangen wel een grote troost. Want als wij God zien als bron van alle goed, vol heiligheid, rechtvaardigheid, genade en liefde, dan is het toch een grote troost om te weten dat alles wat God wil, zal gebeuren?
En dat alle verzinsels, alle pogingen, alle daden van mensen die dit willen verhinderen tot mislukken gedoemd zijn?

Als je God liefhebt, dan is de uitspraak "de mens wikt, maar God beschikt" geen probleem, maar een troost.
Het komt goed, omdat je niet voor niets op God vertrouwt. Wat God doet is goed.
Het geeft rust en geduld en je kunt omgaan met voorspoed en tegenspoed.
Ook je eigen zaligheid is niet meer iets "in eigen beheer". Ook daar zorgt God voor. En ook daar mag je op vertrouwen (= geloven).
Zomaar? Nou, nee, niet zomaar, maar omdat God het wil. Het is een gegeven.

Hoe staan de refoweb-leden tegenover deze refo-belijdenis van "het eeuwig welbehangen"?

gravo

Dus….. zeg maar een samenvatting van de gereformeerde uitverkiezing.
Voor de duidelijkheid mijnerzijds ‘Gods eeuwig welbehagen’ is niemand anders dan Zijn Zoon Christus Jezus. Daarin alleen vind God Zijn genoegen.
Ik lees daar totaal niets van in jouw proza.
Omdat ik daar niets van lees komt denk ik door indoctrinatie door de gereformeerde leer.
Die leer is voor mij tweedehands omdat Jezus op de tweede plaats staat terwijl Hij de eerste plaats behoort te hebben.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor gravo » 23 okt 2015 17:42

Marnix schreef:(...) Maar ik lees ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Maar als God dat wil, waarom gebeurt dat dan niet? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Dat vind ik een lastig iets, hoe zijn die zaken te rijmen?


Dit is exact het kern-probleem dat veel mensen hebben met de gereformeerde leer omtrent de uitverkiezing.

Het gereformeerde antwoord is:
- dat mensen door ongeloof niet zalig worden, moet aan henzelf en hun ongelovigheid worden toegerekend.
- dat mensen door geloof zalig worden, moet aan de genade van God worden toegerekend.

In feite is het dus heel eenvoudig: niemand verdient het om door God aangenomen te worden als Zijn kind. Dat is het uitgangspunt.

Een Bijbels uitgangspunt, want zo vertelt de bijbel ons het begin van de menselijke geschiedenis: Adam en Eva: ongehoorzaam, ongelovig. Kaïn en Abel: twistende broers, jaloers en gewelddadig. De wereld die daaruit ontstaat: de wereld van Noach: hoogmoedig, goddeloos. En verder: de telkens weer terugkerende terugval van Gods eigen volk (je zou toch zeggen: de uitverkorenen), Israël. Lees de tijd van Mozes met het opstandige (toch verloste) volk in de woestijn. Lees de tijd van de (toch door God gezonden) Richteren, lees de tijd van de (toch gezalfde) koningen, lees de tijd van de (toch door God geroepen) profeten. Ze gaan allemaal de fout in. Van Simson tot David en van Mozes tot Jona. Uiteindelijk blijkt de verlossing alleen mogelijk te zijn dankzij het geduld van God en ondanks de steeds weer ongehoorzame mens. En dan hebben we het niet over de heidenen, maar over de Profeten, Priesters en Koningen.
In dat spoor moet je ook de verwerping van Jezus zien. Ook Hij hield geen volgeling over. Sterker kun je de waarheid dat er geen mens is die God zoekt niet illustreren. dat is een rode draad in de Bijbel en het zou van grote hoogmoedigheid getuigen als wij onszelf niet in dat mensbeeld zouden willen herkennen. Aslof wij wél de grote gehoorzame gelovigen zouden kunnen zijn.
Nee, het pessimistisch beeld van het geestelijk gehalte van de mens is niet zomaar typisch gereformeerd, het heeft duidelijke bijbelse achtergronden. Op welke staat van dienst zouden wij mensen kunnen roemen?

Welnu, als het zo met ons allen gesteld is, hoe moeten we die positieve houding van God tegenover ons mensen dan zien? Welke betekenis heeft het dan dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft, opdat een iedere die in hem gelooft zal zalig worden? Wat betekent het dan dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat?

Dat betekent niets meer en niets minder dat God er werkelijk alles aan zal doen om mensen uit de ellende te verlossen. Het is Zijn onvoorstelbare en vastbesloten liefde, dat Hij Zijn vijanden liefheeft. Ja, wij zijn van nature geen vriendjes met God. Wij leven ons eigen leven, bepalen zelf wel wat goed is, berekenen onze eigen kansen, praten iedereen naar de mond om geld of eer of aanzien te verkrijgen.
Maar God heeft ons ondanks dat alles lief.

Maar als iemand die liefde afwijst. Als iemand zich verhardt. Als iemand zich omdraait en nooit meer thuis wil komen...dan blijft de situatie zoals ie is: zonder hoop, zonder God in de wereld. Dan verandert er niets. Een mens gaat niet verloren, een mens is verloren. Als hij niet gered wordt blijft het uitgangspunt gewoon hetzelfde: niemand verdient het om door God te worden aangenomen.

Hoe kan dat? Hoe kan het dat mensen Gods liefde afwijzen?

Mogen we dat God verwijten? Heeft Hij te weinig liefde? heeft Hij te weinig gedaan? Heeft Hij in het geheim besloten wie wel en wie niet gered gaan worden en is dat de reden dat iemand Gods liefde afwijst en verloren gaat? Is Gods verkiezing, waarbij iemand wordt behouden een gelijksoortig mechanisme als een verwerping, waarbij iemand niet wordt behouden?

Nee, dat zou een grote godslastering zijn, een echte blasfemie. Iemands ondergang is nooit aan God te verwijten.

We zien namelijk heel snel over het hoofd, hoe de redding van mensen in feite door God wordt wordt uitgevoerd. Dat gebeurt altijd doordat mensen andere mensen ervan vertellen. In het OT zien we dat profeten, priesters en koningen het woord van God leerden en voorleefden, zodat het gehele volk wist hoezeer God Zich aan hen had verbonden. In onze tijd is het ook de verkondiging van mensen aan mensen die er voor zorgt dat mensen leren vertrouwen en geloven in God. Zo horen zij van Zijn liefde en genade. Zo kunnen zij zich overgeven aan God.

En waar zie we nu (ook in de Bijbel) dat het juist altijd fout gaat: bij de verkondigers. Bij de profeten, bij de schriftgeleerden, bij de priesters, bij de gelovigen die Gods Woord moeten doorgeven. Zij zijn het die de sleutels van het hemelrijk in handen is gegeven. En zij zijn het ook die de deur voor veel mensen sluiten. Het oordeel begint bij het Huis Gods.

Daarom denk ik dat we niet moeten twijfelen aan Gods wil of Hij alle mensen wel wil behouden, maar we moeten twijfelen aan de gelovigen die de opdracht hebben om deze genade van God, Zijn voornemen om iedereen in Zijn Huis op te nemen, door te vertellen.
Zij blokkeren vaak de toegang. En daarmee kunnen zij veel mensen, soms hele volksstammen van God vervreemden. dD enige manier waarop God mensen wil roepen is via de verkondiging. Als dat zout zouteloos is geworden, waarmee zal het dan gezouten worden?

Ik denk niet dat God dan helemaal met lege handen staat, maar dan zijn wij wel het zicht kwijt hoe Hij mensen nog tot Zich kan trekken.
Als wij als gelovigen niet meer in staat zijn anderen te vertellen van Gods Liefde, dan moet God andere wegen bewandelen, buiten ons om.
Dan trekken wij natuurlijk graag de conclusie dat mensen niet meer tot het geloof komen (omdat ze niet meer in ónze kerk komen, in ónze gemeente, omdat ze soms anders denken dan wij en daarom met de nek worden aangekeken), maar God denkt daar misschien wel heel anders over. Misschien gaat Zijn liefde juist wel uit naar al die mensen die door de officiele gelovigen in de marge zijn geplaatst. Misschien weet God wel wegen te vinden naar de heggen en de sloppen, waar wij vermoeden dat er alleen maar ongelovigen wonen. Het is dan niet zo dat God mensen verwerpt (zoals wij vermoeden), maar dat hij wegen vindt om mensen toch nog te vinden, ondanks menselijke verwerping.

God kiest de kleinen uit, de geringen, de armen en behoeftigen. Omdat Hij dat wil. Om het eeuwig welbehagen. Wij denken wel dat wij daar veel van weten. Wij denken wel dat wij gelovigen van ongelovigen kunnen onderscheiden. Maar is dat wel zo? Kunnen wij wel de reikwijdte, en de kracht van Gods eeuwige welbehagen bevatten? Als het ons niet lukt, zou het God dan ook niet lukken? Als wij het niet meer zien (zitten), zou God het dan ook niet meer zien (zitten)?

Leer mij God kennen. Die legt Zich niet neer bij de eerst de beste menselijke tegenwerking, ook niet (juist niet) als die van Zijn eigen volgelingen komt. Lees het cynische verhaal van Jona nog eens door.

Hopelijk heb ik duidelijk gemaakt, dat de gereformeerde leer niets afdoet aan Gods goedheid en genade. Het gaat er meer om te benadrukken hoe groot onze val en verlorenheid is en hoeveel het God kost om de mens te behouden. Welke machtige tegenstanders er zijn en dat wij tot die tegenstanders kunnen behoren, wanneer we met onze geloofsijver mensen bij God vandaan houden.

Misschien wijzen mensen Gods liefde wel af, omdat wij hen afwijzen.
Wat zei Jezus ook al weer tegen mensen die een van deze kleine wilden hinderen? (Matth.18:6)
Wie verwerpt wie in dit geval?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor Teus » 23 okt 2015 20:37

Marnix schreef:Wat wil God dan precies?
God wil dat we zelf kiezen, Hij laat de mens de keuze. De vrije wil van de mens.

Want als God alleen wil dat de uitverkorenen zalig worden en de anderen niet dan is de uitverkiezing een troost voor wie geloven maar niet voor wie niet geloven. Het is dan maar de vraag of God ze uberhaupt wil redden. Alleen wat God wil gebeurt dus als je niet uitverkorenen bent kun je wachten, bidden of wat dan ook tot je een ons weegt, je wordt niet gered. Want God wil het niet.
De zaligen zijn uitverkoren, niet de uitverkorenen worden zalig.
Maar ik lees ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Maar als God dat wil, waarom gebeurt dat dan niet? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Dat vind ik een lastig iets, hoe zijn die zaken te rijmen?

Er komt ook nog bij dat Christus geleden heeft voor alle mensen, alle zonden zijn betaald en dan zijn er nog mensen die zeggen dat God niet wil dat alle mensen zalig worden, niet de wil van God eerbiedigen door de gaven van Zijn eniggeboren Zoon waarin geen zonden was.
Weer onze vrije wil die God ons gaf, God wil ook niet dat we zondigen, gebeurt toch ook?
Wat maakt het uit als God toch niet wil dat we zalig worden, ik ga toch niet in een kramp leven, want dat doe je als je hierin gelooft, omdat misschien toevallig God wil dat ik zalig wordt? ik heb een hekel aan misschientjes.

"Zijn wil geschiedde" is datgene wat Hij bepaald heeft en Hij heeft bepaald dat de mens hierin een vrije wil heeft, Zijn wil geschiedde.

De verwarring van de uitverkiezing is m.i. de meest geslaagde list van satan, dit houdt je echt van God af.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor gravo » 23 okt 2015 22:30

benefietdiner schreef:(...) Die leer is voor mij tweedehands omdat Jezus op de tweede plaats staat terwijl Hij de eerste plaats behoort te hebben.


Een verkeerde conclusie.
Allereerst is het zo dat Jezus zelf altijd verwezen heeft naar Zijn Vader in de hemel. God staat op de eerst plaats. Jezus is Middelaar tussen God en mensen. Jezus zei: "niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede".

Ten tweede: als ik het onderwerp "verkiezing" aan de orde stel (want dat doe ik feitelijk met het topic "het eeuwig welbehagen"), dan stel ik dat onderwerp aan de orde en is het niet zo gek dat de naam Jezus niet zo vaak valt. Dat zegt echter niks over mijn onvoorwaardelijke geloof, mijn lof, aanbidding en eer voor Jezus.

Je had me net zo goed kunnen verwijten dat in mijn topic wel heel weinig over de ingebouwde radio van de nieuwe Ford Focus wordt gezegd. Dat klopt feitelijk wel, maar zo'n verwijt slaat eveneens nergens op.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2015 10:06

Er staan er maar drie teksten die gaan over voor de grondlegging der wereld.

- 1 Petrus 1: 20 Hij is wel van tevoren gekend, vóór de grondlegging van de wereld, maar in de laatste tijden geopenbaard omwille van u.
- Johannes 17:24 Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.

Wie zijn degenen die de Vader Hem gegeven heeft: Zij die acht sloegen op Zijn woord 8 Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt.

- Efeze 1: 4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.

Wie zijn die ons? Gelovigen, want Paulus spreekt tegen hen: aan de heiligen die er zijn in Efeze en geloven in Christus Jezus.
Hoe kom je in Hem? Door bekering en geloof, en niet door verkiezing. God heeft Jezus uitverkoen, en alleen in Hem zijn wij uitverkoren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor benefietdiner » 24 okt 2015 12:04

gravo schreef:Een verkeerde conclusie.
Allereerst is het zo dat Jezus zelf altijd verwezen heeft naar Zijn Vader in de hemel. God staat op de eerst plaats. Jezus is Middelaar tussen God en mensen. Jezus zei: "niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede".

Ten tweede: als ik het onderwerp "verkiezing" aan de orde stel (want dat doe ik feitelijk met het topic "het eeuwig welbehagen"), dan stel ik dat onderwerp aan de orde en is het niet zo gek dat de naam Jezus niet zo vaak valt. Dat zegt echter niks over mijn onvoorwaardelijke geloof, mijn lof, aanbidding en eer voor Jezus.

Je had me net zo goed kunnen verwijten dat in mijn topic wel heel weinig over de ingebouwde radio van de nieuwe Ford Focus wordt gezegd. Dat klopt feitelijk wel, maar zo'n verwijt slaat eveneens nergens op.

gravo

Als er in de Bijbel over ‘Gods eeuwig welbehagen’ gesproken wordt spreekt God de Vader dit van Zijn Zoon Christus, Zijn uitverkorene. God noemt Hem ook wel ‘Zijn knecht’ omdat Christus, als onze Middelaar, de gedaante van een knechts heeft aangenomen. Zie o.a. Jesaja 42.
Zonder Hem Christus is het onmogelijk tot God te naderen. Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van Mij Johannes 14.
Allereerst moeten we via Jezus tot God naderen omdat het God heeft goed gedacht zijn Zoon de belangrijkste rol te geven. De Vader heeft hem tot de centrale figuur gemaakt in de verwezenlijking van al Zijn voornemens. De rol van de Zoon is zo belangrijk dat de Bijbel hem een aantal profetische namen en titels geeft o.a.:
‘De Amen’ Hij is degene in wie Gods beloften gegarandeerd vervuld zullen worden. 2 Korinthiërs 1
De ‘Eeuwige Vader’. God heeft hem de macht en de autoriteit verleend om mensen het vooruitzicht op eeuwig leven in volmaaktheid op aarde te geven. Jesaja 9.
De ‘Hogepriester’ Hij kan ons van zonde reinigen en ons bevrijden van de dodelijke gevolgen ervan. Hebreeën 3, 9, 14, 25, 26.
De ‘Koning der koningen’ Als een door God aangestelde hemelse Koning is Jezus veel machtiger dan welke aardse regeerder maar ook. Openbaring 17.
De ‘Vredevorst’. Als de Heerser van Gods koninkrijk zal Jezus op aarde een wereldomvattende vrede tot stand brengen die nooit zal eindigen. Jesaja 9.
De ‘Wonderbaar Raadgever’ Jezus’ raad is altijd praktisch en volmaakt. Het opvolgen ervan leidt tot redding. Jesaja 9; Johannes 6.
‘Het Woord’ Hij is Vaders Woordvoerder. Johannes 1:1.
Kort gezegd: God de Vader kent zijn Zoon door en door en weet hoe graag zijn Zoon hem wil behagen De Zoon houdt van zijn Vader, en God de Vader houdt op zijn beurt van zijn Zoon. De liefde die Vader en Zoon voor elkaar hebben, smeedt een onverbrekelijke band van eenheid en vertrouwen tussen hen.

Gezien de belangrijke rol van de Zoon, het vertrouwen dat de Vader in hem heeft en de band van liefde tussen de Vader en de Zoon is het toch niet verwonderlijk dat we alleen via Jezus tot God kunnen naderen.
Alleen de Zoon kent de Vader volledig en daarom komt Hij op de eerste plaats.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2015 12:55

naamloos schreef:Er staan er maar drie teksten die gaan over voor de grondlegging der wereld.

Dan ontbreken er bladzijden in jouw Bijbel.

Mattheus 13 vs 35
Opdat vervuld zou worden, wat gesproken is door den profeet, zeggende: Ik zal Mijn mond opendoen door gelijkenissen; Ik zal voortbrengen dingen, die verborgen waren van de grondlegging der wereld.

Mattheus 25 vs 34
Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.

Lukas 11 vs 50
Opdat van dit geslacht afgeëist worde het bloed van al de profeten, dat vergoten is van de grondlegging der wereld af.

Johannes 17 vs 24
Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

Hebreën 4 vs 3
Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.

Hebreëen 9 vs 24
(Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door Zijnszelfs offerande.

Openbaring 13 vs 8
En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld

Openbaring 17 vs 8
Het beest, dat gij gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit den afgrond, en ten verderve gaan; en die op de aarde wonen, zullen verwonderd zijn (welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens van de grondlegging der wereld), ziende het beest, dat was en niet is, hoewel het is.

7 keer vaker dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor mona » 24 okt 2015 13:03

gravo schreef:Allereerst is het zo dat Jezus zelf altijd verwezen heeft naar Zijn Vader in de hemel. God staat op de eerst plaats. Jezus is Middelaar tussen God en mensen. Jezus zei: "niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede".


Is er in het Goddelijk Wezen een rangorde?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: het eeuwig welbehagen

Berichtdoor benefietdiner » 24 okt 2015 13:08

Chaya schreef:Dan ontbreken er bladzijden in jouw Bijbel.

En jij maakt er bladzijde bij in jouw Bijbel.
Want..... ook als staat er wel letterlijk: ‘grondlegging der wereld’ gaat het daar niet over.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten

cron