Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor elbert » 06 jan 2015 13:41

mealybug schreef:elbert: Omdat ekklesia geen specifiek christelijk woord is en dus ook wat anders kan betekenen dan "christelijke gemeente"

Die indruk krijg ik beslist niet:
Als je verder kijkt dan alleen bijbelteksten, dan ontdek je dat buiten de Bijbel het woord ekklesia ook gebruikt wordt. Maar om binnen de Bijbel te blijven:

Hand. 7:38 Hij is het die in de woestijn tijdens de samenkomst (ekklesia) van het volk bij de Engel was Die tot hem sprak op de berg Sinaï, en bij onze vaderen, en hij was het die de levende woorden ontving om die aan ons door te geven.
Hand. 19:32 De één nu riep dit en de ander wat anders, want de vergadering (ekklesia) was verward en de meesten wisten niet waarom zij bijeengekomen waren.
Hand. 19:39 Maar als u over andere zaken iets verlangt, zal daar in een wettige vergadering (ekklesia) over beslist worden.
Hand. 19:40 Want wij lopen gevaar van oproer beschuldigd te worden om wat er vandaag gebeurd is, omdat er geen enkele reden is aan te voeren waarmee wij rekenschap kunnen afleggen van deze oploop. En nadat hij dit gezegd had, liet hij de vergadering (ekklesia) uiteengaan.

Verder ben ik het eens met mona.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Samanthi

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Samanthi » 06 jan 2015 15:44

Samanthi schreef:
Mijn man is ouderling en heeft een baard en wij zijn echte refo's :lol:
teus schreef:
Wij waren ongeveer 35 jaar lang strong refo, lid van de ggin.
Wij zijn nu niet meer van een kerk, wij zijn leden van het Hemels Koninkrijk, wij behoren tot de Gemeente van Christus.



Refo zijn betekend niet dat je niet tot het Hemels Koninkrijk behoord.
Niet refo ziijn evenmin, alleen zij die gewassen zijn in het bloed van het Lam behoren tot dat koninkrijk.
Er bestaan geen muren de ware gelovige zijn één.


Nu je schrijf dat je 35 lid van de ggin bent geweest, begrijp en voel ik je pijn en frustratie nog beter.
Ik ken ook veel mensen die daar kerken, die vast zitten en nooit tot Christus zullen komen als God niet ingrijpt.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 06 jan 2015 15:52

mona schreef: Waar doet Hij dat dan specifiek?

In de tientallen bovengenoemde bijbelteksten staat de Gemeente voor wat sommigen nu "kerk" noemen.
Mijn vraag is, waarom is er een nieuw woord gekomen wat een veel bredere betekenis heeft gekregen.

Want er is een joodse, heidense, ja zezlfs een linkse en een atheistische en satanskerk.
Maar er was en is slechts 1 Gemeente.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor elbert » 06 jan 2015 16:42

mealybug schreef:Mijn vraag is, waarom is er een nieuw woord gekomen wat een veel bredere betekenis heeft gekregen.
Het woord gemeente (ekklesia) had al een bredere betekenis dan alleen "christelijke gemeente", zie de vorige antwoorden van mona en mezelf. En nu nog: de burgerlijke gemeente, de Israëlitische (joodse) gemeente, enz.
Je doet alsof het woord gemeente slechts exclusief op een christelijke gemeente van toepassing kan zijn, maar dat is niet zo. Het is net zo breed als het woord kerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bambi

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Bambi » 06 jan 2015 16:49

Als je maar bij God hoort en het zelf weet, daar gaat het om.
En als je het ook nog zo uitdraagt, dat anderen daar jaloers en nieuwsgierig door worden, dan is het helemaal goed.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor learsi » 06 jan 2015 17:52

mealybug schreef:Die indruk krijg ik beslist niet:


Mattheüs 16:18 En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.
Mattheüs 18:17 Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn.
Handelingen 2:47 en zij loofden God en vonden genade bij heel het volk. En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe.
...............................................................................................................................................
Openbaring 3:13 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.
Openbaring 3:14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping:
Openbaring 3:22 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.
Openbaring 22:16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.


En vergeet de gemeente teksten uit het OT niet.
Zijn er ongeveer 75.
In de Septuaginta(griekse vertaling v.h. OT uit 150/100 jaar voor Christus) vertaalt het hebr. woord "kahal" al(!) met "ekklesia".
Kahal en ekklesia hebben beiden dezelfde betekenis: "geroepen uit", "bijeen geroepen door".
Ook wordt het vertaald met "synagogei", samenbrenging, verzameling.
Zowel onder OT als NT gaat het bij de gemeente dus om een groep mensen die door de Heere bij elkaar geroepen worden/zijn.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 06 jan 2015 21:50

learsi schreef:Zowel onder OT als NT gaat het bij de gemeente dus om een groep mensen die door de Heere bij elkaar geroepen worden/zijn.

h.g.
Learsi

Gelovige bekeerden dus, geen vrijblijvende "doopleden" , "meelevenden" en eerlijk onbekeerden, die zich op het horen van Zijn Stem blijvend verharden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 07 jan 2015 07:19

elbert schreef:Het woord gemeente (ekklesia) had al een bredere betekenis dan alleen "christelijke gemeente", zie de vorige antwoorden van mona en mezelf. En nu nog: de burgerlijke gemeente, de Israëlitische (joodse) gemeente, enz.
Je doet alsof het woord gemeente slechts exclusief op een christelijke gemeente van toepassing kan zijn, maar dat is niet zo. Het is net zo breed als het woord kerk.


Ik bedoel dus dat de Gemeente een vergadering was, met interactie, en ja, zie mijn vraag aan Learsi hierboven,
Als het woord Kerk "van de Heer" zou betekenen, zou er geen satanskerk, jodenkerk, linkse kerk en scientology-kerk kunnen zijn.
Een vergadering is een samenkomst van mensen die ook met elkaar communiceren, en niet deen kerk(van de Heer) met een dominee (heer) die niet tegengesproken mag worden tijdens een dienst, een "kerk" waarin we "geplaatst" zouden zijn, en niet uit mogen vertrekken om die reden.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor learsi » 07 jan 2015 10:27

mealybug schreef:Gelovige bekeerden dus, geen vrijblijvende "doopleden" , "meelevenden" en eerlijk onbekeerden, die zich op het horen van Zijn Stem blijvend verharden.

Je kunt zelf in het Woord lezen, dat zowel onder OV als onder het NV, onbekeerden en hypocrieten deel uitmaken van de gemeenten.
Google eens op "Jean de Labadie".
Die legde minder nadruk op wat in de Schrift te lezen was, maar meer nadruk op de innerlijke aanwezigheid van God.

Weet jij het ook al beter dan dat wat er Geschreven staat?

Kijk uit dat je niet Roomser wordt dan de Paus. :D
h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 07 jan 2015 11:33

learsi schreef:Je kunt zelf in het Woord lezen, dat zowel onder OV als onder het NV, onbekeerden en hypocrieten deel uitmaken van de gemeenten.
Google eens op "Jean de Labadie".
Die legde minder nadruk op wat in de Schrift te lezen was, maar meer nadruk op de innerlijke aanwezigheid van God.

Weet jij het ook al beter dan dat wat er Geschreven staat?

Kijk uit dat je niet Roomser wordt dan de Paus. :D
h.g.
Learsi

Jezus zegt Zijn gemeente te ZULLEN bouwen.
Iets nieuws, tijdens het OT was er nog geen gemeente.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mona » 07 jan 2015 11:34

learsi schreef:Kahal en ekklesia hebben beiden dezelfde betekenis: "geroepen uit", "bijeen geroepen door".
Ook wordt het vertaald met "synagogei", samenbrenging, verzameling.
Zowel onder OT als NT gaat het bij de gemeente dus om een groep mensen die door de Heere bij elkaar geroepen worden/zijn.
'geroepen uit' of bijeengeroepen door' kan ook ook algemeen opgevat worden.
Het woord ‘kerk’ is afgeleid van het Griekse "kuriakè" (van de Heer)

Twee jaar geleden schreef Boekenlezer hier op dit forum het volgende:
Kuraikè (κυριακή) is de vrouwelijke vorm van kuriakos, en dat betekent inderdaad: van de heer. Dat staat dus in verband met het woord kurios, heer.
Kuriakè is dus een bijvoeglijk naamwoord. Daar hoort natuurlijk een zelfstandig naamwoord bij. Welk zelfstandig naamwoord zou dat moeten zijn? Uiteraard een vrouwelijk woord. Ekklèsia past daar bij. Dan krijg je: (hè) ekklèsia kuraikè, en dat is: (de) gemeente/samenkomst van de Heer. Wij kennen ekklèsia in een religieuze context, maar in het oude Grieks kon dat net zo goed een volksvergadering zijn.

Dit vind ik duidelijk omschreven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mohamed » 07 jan 2015 11:42

Beste Learsi, denk aan de gelijkenis waar degene zonder bruiloftskleding eruit geknikkerd wordt (Mat 22 vanaf 11) staat die niet voor de ongelovigen die uit de kerk geknikkerd moeten worden denk je? Vergelijk het met 1 Kor 5,13.

'Over de anderen zal God wel oordelen. Verwijder die boosdoener uit uw midden.'

Het moge duidelijk zijn dat de gelijkenis en wat Paulus zegt over hetzelfde gaan, de ongelovigen die uit de gemeente verwijderd moeten worden. Atheïstische kerkgangers horen daar niet thuis en de ongelovige op de kansel moet al helemaal aftaaien en ruimte maken voor iemand die dat wel doet.

Voor mij persoonlijk zijn gemeente en kerk inwisselbare begrippen die contextafhankelijk hun betekenis krijgen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor elbert » 07 jan 2015 11:48

mealybug schreef:Ik bedoel dus dat de Gemeente een vergadering was, met interactie, en ja, zie mijn vraag aan Learsi hierboven,
Als het woord Kerk "van de Heer" zou betekenen, zou er geen satanskerk, jodenkerk, linkse kerk en scientology-kerk kunnen zijn.
Etymologie is moeilijk he? ;)
De satanskerk, jodenkerk, linkse kerk enz. hebben een oneigenlijke verwijzing naar het woord kerk. Het zijn dan ook geen kerken. Voor een gemeente geldt dit niet per se, omdat dit op zich een neutraal woord is, zonder een expliciete verwijzing naar God.
mealybug schreef:Een vergadering is een samenkomst van mensen die ook met elkaar communiceren, en niet deen kerk(van de Heer) met een dominee (heer) die niet tegengesproken mag worden tijdens een dienst, een "kerk" waarin we "geplaatst" zouden zijn, en niet uit mogen vertrekken om die reden.
Vind je dat een kerkdienst primair een samenkomst van mensen is die met elkaar communiceren? Dat lijkt me helemaal geen kerkdienst.
Een kerkdienst is een samenkomst van christenen waarin ze met hun Heer communiceren. Of beter: waarin Hij met hen communiceert.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 07 jan 2015 12:16

elbert schreef:Vind je dat een kerkdienst primair een samenkomst van mensen is die met elkaar communiceren? Dat lijkt me helemaal geen kerkdienst.
Een kerkdienst is een samenkomst van christenen waarin ze met hun Heer communiceren. Of beter: waarin Hij met hen communiceert.
Paulus beschrijft heel duidelijk wat de redelijke godsdienst in deze welaangename tijd inhoudt.(Rom 12)
De Geest is overal aanwezig, niet alleen in een kerk of tijdens een kerkdiuenst.
Er staan maar liefst 4 teksten die zeggen dat de huidige tempel ons lichaam is, en niet een gebouw van stenen.
Ook het karakter van de samenkomst wijst op veel meer dan een eenrichtings-exegese van een heer (dominee)
Mochten van Paulus de vrouwen niet meepraten, tegenwoordig mogen mannen ook niets zeggen.
Een beetje meer interactie en onderlinge betrokkenheid zou de "Gemeente" geen kwaad doen.

Efeziërs 5:19 : "en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte".
Het voornaamste doel van de bijeenkomst was het eten van de maaltijd des Heeren: "Daarom, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, wacht op elkander. Heeft iemand honger, laat hij thuis eten, opdat gij niet tot uw oordeel bijeenkomt".

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor elbert » 07 jan 2015 12:53

@mealybug: ik vind ook dat het vandaag mooi weer is.
M.a.w. ik blijf graag bij het onderwerp en spring liefst niet van de hak op de tak.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron