waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zonder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 10:32

alexander91 schreef:Toegang tot? Tot de Genade? Zonder kennis van het verbond wel, want de Genade hangt even kortgezegd af van of we geloven dat Christus onze schuld heeft teniet gedaan met zijn offer.

God hangt m.i. niet af van onze kennis van hoe God werkt, of dat nu bedelingenleer is of verbondsleer. De kern is het belangrijkst. We kunnen dus, als het ware, zonder die leringen. Bovendien zijn ze (zoals wij ze hebben) menselijk en zullen ze zeker niet volmaakt zijn.

Maar als ik Gods Woord bestudeer, dan is voor mij de verbondsleer (hoewel deze vele vormen heeft) het meest aannemelijk, terwijl voor jou het de bedelingenleer is (hoewel ook deze vele vormen heeft).

Tegenvraag dus: hebben we zonder bedelingen ook toegang?

PS misschien begrijp ik je vraag verkeerd: wat versta je onder verbond? Ik nam aan dat je de verbondsleer bedoeld, zoals in de titel van dit topic staat, maar ik kan het verkeerd hebben.


grotendeels wel met je eens, hoor.
maar de verbondsleer, welk verbond betreft dat eigenlijk?
In welk verbond zouden wij dan zijn inbegrepen ?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor alexander91 » 24 jan 2014 10:45

mealybug schreef:grotendeels wel met je eens, hoor.
maar de verbondsleer, welk verbond betreft dat eigenlijk?
In welk verbond zouden wij dan zijn inbegrepen ?
Volgens mij is het het volgende:
Eerst bv Gal 3: "als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen", zie ook bv Rom 11.
We zijn Abrahams (geestelijk/gelovig) nageslacht. Het gaat om het verbond met Abraham. Waarover staat "U zult vader worden van een menigte volken."
En ook "Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Ik zal hun tot een God zijn."
Voor het geestelijk nageslacht van Abraham (Gal 3), komt dit zeker uit, want het geestelijk nageslacht (gelovige Jood! & gelovige heiden!) zal straks het hemelse Jeruzalem ingaan, en voor eeuwig daar zijn, en de Heere zal hun God zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 11:04

JCA schreef: Of lees het kostelijke werk van Christopher Love, De strijd tussen vlees en geest, hij heeft hier preken, waarin hij verschillende teksten behandelt over de strijd tussen vlees en geest.


Het hier genoemde boek is zeer de moeite waard.
Zo ongeveer de meest uitgebreide verhandeling over de Galaten tekst van vlees en geest.
Het is even zoeken maar zeker tweedehands te koop.

h.g.
Learsi

Jvslooten

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 11:59

Veel christen menen tegenwoordig dat het Abrahamitische verbond 'verouderd' of 'verlopen' zou zijn met de komst van het Nieuwe Verbond; dit veelal op basis van Hebreeën 8:13. Het moge vanzelfsprekend zijn dat dit een verkeerde voorstelling van zaken is, zoals blijkt als we ook Hebreeën 8:9 in ogenschouw nemen. Hier staat immers duidelijk dat niet het Abrahamitische verbond op het punt staat te verdwijnen, maar het Sinaïverbond. Dat kan ook niet anders: het verbond met Abraham is een eeuwig verbond. Over wie er vervolgens deel hebben aan dit verbond heeft Alexander al het een en ander verwoord. Hier sluit ik mij van harte bij aan.

JCA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 21:07

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor JCA » 24 jan 2014 12:23

In welk verbond wij begrepen zijn?
Van nature zijn wij verloren, vanwege de erfzonde. Dus wij liggen dood in Adam, daar Adam de mensen representeerde in het werkverbond. Nu Adam gevallen is, en wij in Adam gevallen zijn is het werkverbond verbroken.
Het werkverbond vinden we in de volgende Schriftuurplaatsen: Gen. 2:16,17 (vgl. met Gen. 3:2,3); Hos. 6:7; Rom 5:12.

Door Gods grote eeuwigheidsgedachten heeft Hij een volk van eeuwigheid verkoren tot de zaligheid, die Hij in de tijd toe zal brengen. Daartoe is het genadeverbond. Dit genadeverbond is a) van eeuwigheid (ook wel de raad des vredes, of het verbond der verlossing genoemd) en b) zal in de tijd met de uitverkorene gesloten worden.
Het genadeverbond van eeuwigheid en het genadeverbond is dus in wezen een. Het genadeverbond is de volvoering van het verlossingsverbond in de tijd.
Het verbond der genade (verlossingsverbond, of raad des vredes vinden wij in de volgende Schriftuurplaatsen:
Ps. 2:7,8; Zach. 6:13; Luk. 22:29.
Ook komt het verbond der genade voor in de volgende Schriftuurplaatsen:
Gen. 17:4; Ps. 106:45; Jes. 54:10; Luk. 1:27; Hebr. 7:22; Hebr. 8:13; (uiteraard zijn nog meer teksten te noemen).
Waar kunnen we vinden dat eer twee verbonden zijn met betrekking tot des mensen eeuwigen staat: Voornamelijk in Galaten 4:24.

Ter verduidelijking hier nog een citaat in vraag en antwoordvorm over het verbond der genade (met Schriftbewijzen):
Vraag 1
Vr. Is er in de plaats daarvan weer een ander verbond opgericht?
Antw. Ja, het verbond der genade.

Vraag 2
Vr. Wanneer is dat opgericht?
Antw. Direct na de val.
Gen. 3:15. Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen.

Vraag 3
Vr. Wat is het genadeverbond?
Antw. Het genadeverbond is die weg langs welke God door Christus het eigendom wordt van de zondaar, en Hij een eigendom van God.
Jer. 31:33. Maar dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis Israëls maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Vraag 4
Vr. Met wie wordt dat opgericht?
Antw. Alleen met de uitverkoren zondaar.
Ez. 16:6. Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef.

Vraag 5
Vr. Wat eist God in dat verbond?
Antw. Hetgeen Hij erin eist, is tevens een belofte des verbonds; namelijk het geloof in Jezus Christus.
Hos. 2:19. En Ik zal u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult den HEERE kennen. Hab. 2:4. Maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. Ps. 27:8. Mijn hart zegt tot U: Gij zegt: Zoekt Mijn aangezicht; ik zoek Uw aangezicht, o HEERE.

Vraag 6
Vr. Wat belooft Hij daarin?
Antw. Genade hier, en het eeuwige leven hiernamaals.
Hand. 16:31. Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Vraag 7
Vr. Is dat verbond door alle tijden wezenlijk hetzelfde?
Antw. Ja.

Vraag 8
Vr. Hebben dan de gelovigen van het Oude Testament ook aan al de wezenlijke goederen van het genadeverbond deel gehad?
Antw. Ja.
Hebr. 13:8. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid.

Vraag 9
Vr. Hoe gaat de zondaar over in dit verbond?
Antw. God nadert eerst tot hem, als Hij de zondaar vriendelijk nodigt en bidt;
2 Kor. 5:20. Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
Met veel ernst en oprechtheid;
Ez. 33:11. Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
En al zijn zwarigheden oplost.
Jes. 55:2. Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.

Vraag 10
Vr. Wat is het gevolg van zo’n nodiging?
Antw. Hierdoor trekt God met mensenzelen en met touwen der liefde. Hos. 11:4.

Vraag 11
Vr. Wat doet de geroepen zondaar aan zijn kant?
Antw. Hij neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich geheel aan Hem over tot een eigendom.
Hoogl. 2:16. Mijn Liefste is mijne, en ik ben Zijne, Die weidt onder de leliën.

Vraag 12
Vr. Welke zijn de eigenschappen van deze toestemming?
Antw. De zondaar doet dit bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig, oprecht, met een gehele toestemming aan de eisen, zowel als aan de beloften des verbonds.
Ps. 51:8. Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend.

Vraag 13
Vr. Wat zijn de gevolgen van deze toestemming?
Antw. God gedenkt aan Zijn verbond tot in eeuwigheid;
Ps. 105:8. Hij gedenkt Zijn verbond tot in der eeuwigheid; het woord dat Hij ingesteld heeft tot in duizend geslachten.
En de bondgenoten hebben recht om te eisen alles wat tot het leven en de gelukzaligheid nodig is. Ps. 74:19-21. Geef aan het wild gedierte de ziel Uwer tortelduif niet over; vergeet den hoop Uwer ellendigen niet in eeuwigheid. Aanschouw het verbond, want de duistere plaatsen des lands zijn vol woningen van geweld. Laat den verdrukte niet beschaamd wederkeren; laat den ellendige en nooddruftige Uw Naam prijzen.
Bron: A. Hellenbroek, Voorbeeld der Goddelijke Waarheden, voor eenvoudigen die zich voorbereiden tot de belijdenis des geloofs, (uitgebreid), Utrecht/Leerdam, z.j., Pag. 51-53

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 13:04

De Bijbel leert helemaal geen specifiek verbond der genade, in alle teksten die je aanhaalt is dat ook niet te vinden.
Je mikt een aantal verbonden door elkaar, foute boel [-X [-X [-X
Wel is het zo dat in elk verbond uit de Bijbel genade een rol speelt, maar das wat anders dan wat jij er van maakt.
In deze bedeling worden we middels geloof door wedergeboorte een kind van God.
Daar gingen beloften aan vooraf, geen verbonden, die zijn trouwens nooit met de heidenen opgericht.
Een Vader-kind relatie is niet verbondgericht maar relatiegericht.
Verbonden kunnen verbroken worden en Israël heeft dat ook gedaan, maar een Vader-kind relatie kan je niet verbreken.
Zoek alle verbonden maar op in de Bijbel en je zult er geen genadeverbond in vinden, beloften zijn geen verbonden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JCA
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 21:07

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor JCA » 24 jan 2014 14:47

naamloos schreef:De Bijbel leert helemaal geen specifiek verbond der genade, in alle teksten die je aanhaalt is dat ook niet te vinden.
Je mikt een aantal verbonden door elkaar, foute boel [-X [-X [-X
Wel is het zo dat in elk verbond uit de Bijbel genade een rol speelt, maar das wat anders dan wat jij er van maakt.
In deze bedeling worden we middels geloof door wedergeboorte een kind van God.
Daar gingen beloften aan vooraf, geen verbonden, die zijn trouwens nooit met de heidenen opgericht.
Een Vader-kind relatie is niet verbondgericht maar relatiegericht.
Verbonden kunnen verbroken worden en Israël heeft dat ook gedaan, maar een Vader-kind relatie kan je niet verbreken.
Zoek alle verbonden maar op in de Bijbel en je zult er geen genadeverbond in vinden, beloften zijn geen verbonden.


De Bijbel spreekt wel van verbonden. Je mag het boek van Th. Boston nog wel eens nalezen: Het verbond der genade

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 15:01

JCA schreef:De Bijbel spreekt wel van verbonden. Je mag het boek van Th. Boston nog wel eens nalezen: Het verbond der genade
Grapjas, het boek van Th. Boston is de Bijbel niet. :lol: :lol: :lol:
Inderdaad spreekt de Bijbel van verbonden, ik zeg nergens van niet.
Verbond met Adam, Noach, Abraham, Palestijnse, Sinaïtische verbond, David, het nieuwe verbond.
Volgens mij zijn er 9, maar geen daarvan is het verbond der genade.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor Arco » 24 jan 2014 15:05

Palestijnse (..) Verbond. Waar staat dat dan?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor learsi » 24 jan 2014 15:09

Over de verbonden bestaan een aantal goede boeken.
Zelf ben ik in het bezit van "het verbondsmatig Evangelie" van C v.d Waal.
Het is een brede bespreking van zo ongeveer alle in de Schrift voorkomende verbonden.
In al deze verbonden is een structuur te vinden.

Structuur van de verbonden:.......er valt een bevel te onderscheiden, er valt een belofte te onderscheiden, er valt een bedreiging te onderscheiden.

@naamloos.............Jij noemt de beloften en zegt eigenlijk dat de beloften een andere categorie zijn dan de verbonden; de beloften echter maken deel uit van de verbonden. Als wij dus de term "beloften" tegen komen in de Schrift, dan moet er eigenlijk een belletje gaan rinkelen en zullen we moeten onderzoeken of de genoemde "beloften" geen deel uitmaken van een verbond!

Hoofdstuk 8 uit het genoemde boek, heet niet voor niets:...."De structuur van het nieuwtestamentisch evangelie is verbondsmatig.

Bij "Boekwinkeltjes.nl" voor 7 euries te koop

Voor het geld hoef je het dus niet te laten en je zult wellicht wat meer begrip voor de zgn verbondstheologie op kunnen brengen.


h.g
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 15:18

learsi schreef:@naamloos.............Jij noemt de beloften en zegt eigenlijk dat de beloften een andere categorie zijn dan de verbonden; de beloften echter maken deel uit van de verbonden. Als wij dus de term "beloften" tegen komen in de Schrift, dan moet er eigenlijk een belletje gaan rinkelen en zullen we moeten onderzoeken of de genoemde "beloften" geen deel uitmaken van een verbond!
Dat beloften deel uit maken van de verbonden betekent niet dat je de zaak om kan draaien door te zeggen dat wanneer er beloften zijn er ook verbonden zijn.
Bij mij gaat er een belletje rinkelen als op eigen houtje verbonden worden verzonnen, en dingen + mensen aan verbonden gaat toevoegen. #-o #-o #-o
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor elbert » 24 jan 2014 15:19

naamloos schreef:Grapjas, het boek van Th. Boston is de Bijbel niet. :lol: :lol: :lol:
Jouw posts hier ook niet. :?
We zijn met elkaar in gesprek en dat doen we liefst op basis van de Bijbel, maar laten we daarbij wel bedenken dat we elke keer weer op zoek moeten naar wat de Bijbel nu echt zegt. Want met een Bijbeltekst kun je veel kanten op en maar 1 is de goede.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2014 15:26

elbert schreef:Jouw posts hier ook niet.
We zijn met elkaar in gesprek en dat doen we liefst op basis van de Bijbel, maar laten we daarbij wel bedenken dat we elke keer weer op zoek moeten naar wat de Bijbel nu echt zegt. Want met een Bijbeltekst kun je veel kanten op en maar 1 is de goede.
Nee natuurlijk mijn post' ook niet, dat suggereer ik ook nergens. ](*,) ](*,) ](*,)
Deze zin van JCA vind ik wel suggestief: De Bijbel spreekt wel van verbonden. Je mag het boek van Th. Boston nog wel eens nalezen: Het verbond der genade.
T.B. kan in zijn boek wel spreken over het verbond der genade, maar als het in de Bijbel niet terug te vinden is dan zegt dat boek helemaal niets :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor elbert » 24 jan 2014 15:45

naamloos schreef:T.B. kan in zijn boek wel spreken over het verbond der genade, maar als het in de Bijbel niet terug te vinden is dan zegt dat boek helemaal niets :!:
In dat geval zijn er nog wel een aantal andere uitdrukkingen die niets zeggen: geloofsdoop, duizendjarig rijk, genadebedeling enzovoorts.
Maar het gaat er natuurlijk om wat je ermee bedoelt en of dat Bijbels is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor mealybug » 24 jan 2014 15:50

elbert schreef:In dat geval zijn er nog wel een aantal andere uitdrukkingen die niet bijbels zijn: geloofsdoop, duizendjarig rijk, genadebedeling enzovoorts.
Maar het gaat er natuurlijk om wat je ermee bedoelt en of dat Bijbels is.

Nu staan het woord geloof en doop wel heel wat dichter bij elkaar in de Bijbel dan verbond en doop.
Verbonds- en genade-erf , erfzonde, veronderstelde wedergeboorte, etc.
Dus wat dat betreft kunnen we een en ander tegen elkaar wegstrepen.
Zullen we gewoon terug gaan naar wat er wel in de Bijbel wordt gezegd?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 62 gasten