een dunne bijbel voor een gezapig geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Janvanverweg » 10 dec 2011 05:35

Toen schreef:Dus het ligt volgens jou (1a2b3c) wel aan de prediking? Naar mijn idee ligt het aan de passieve houding van de toehoorders. Het helpt echt om dit te zien in de context van profeten uit het oude testament. Het preken tegen een vallei dorre doodsbeenderen...

in de bijbel is het ambt van predikant onbekent! wel zijn er leraren; discipelen die de anderen goed kunnen toerusten. daarnaast zijn er profeten die fouten aan de kaak stellen, darnaast ijn er herders die zwakken steun geven en versterken. ook zijn er evangelisten en apostelen.
bovenal wordt de kerk opgeroepen om elkander toe te rusten. dat er valse leraren als kuitert, hendrikse en van Bruggen in de kerken kunnen bestaan ligt aan de individuele kerkleden die niet in opstand komen. als er een vale herder/ profeet / leraar is dan moet die eruit geschopt worden. maar dit vinden we makkelijker te zeggen van een aner verband dan toe te passen in de onze :(

ik weet niet bij wie van Bruggen hoort, maar als de christenen vanuit die stroming massaal protsteren tegen zijn hoogleraarschap en daar financiele consequenties aan verbinden, dan komt het wel goed.
hetzelfde geld voor dominees die 'fout' prediken; verdwijn uit die kerk, weiger bagger tehoren en ondersteun het niet langer financieel.

we zijn allemaal bang geworden voor kerkscheuring zodat correctie onmogelijk geworden is. zodoende zijn er in vrijwel alle denominaties stromingen die elkaar buitensluiten.
denominaties zijn buiten bijbels. ooit was het een werkbaar model. nu lijkt het wel een wurgstrot te zijn. wees als plaatselijke kerk zelfstanding en zoek samenwerking met gelijkgezinden. als je Crhistus in een kerk herkent dan kan je ermee samenwerken. als Cristus er ver te zoeken is maar je bent ermee verbonden omdat het nou eenmaal dezelfde naam draagt, dan zondig je door een ongelijk juk me heidenen aan te gaan.

kort om, verstop je niet achet ander, bescherm je kerk en bestrijd de valse leraren door ze te ontmaskeren, van financien te onthouden en te weigeren hun product te accepteren. (voor van Bruggen zou dit inhouden dat er een boycot komt op afgestudeerden die bij hem les gehad hebben!) radikaal? ja, zou het werken? zeker
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jan 2012 19:27

Janvanverweg schreef:[quote="Toen" ]Dus het ligt volgens jou (1a2b3c) wel aan de prediking? Naar mijn idee ligt het aan de passieve houding van de toehoorders. Het helpt echt om dit te zien in de context van profeten uit het oude testament. Het preken tegen een vallei dorre doodsbeenderen...[/quote ]
in de bijbel is het ambt van predikant onbekent! wel zijn er leraren; discipelen die de anderen goed kunnen toerusten. daarnaast zijn er profeten die fouten aan de kaak stellen, darnaast ijn er herders die zwakken steun geven en versterken. ook zijn er evangelisten en apostelen.
bovenal wordt de kerk opgeroepen om elkander toe te rusten. dat er valse leraren als kuitert, hendrikse en van Bruggen in de kerken kunnen bestaan ligt aan de individuele kerkleden die niet in opstand komen. als er een vale herder/ profeet / leraar is dan moet die eruit geschopt worden. maar dit vinden we makkelijker te zeggen van een aner verband dan toe te passen in de onze :(

ik weet niet bij wie van Bruggen hoort, maar als de christenen vanuit die stroming massaal protsteren tegen zijn hoogleraarschap en daar financiele consequenties aan verbinden, dan komt het wel goed.
hetzelfde geld voor dominees die 'fout' prediken; verdwijn uit die kerk, weiger bagger tehoren en ondersteun het niet langer financieel.

we zijn allemaal bang geworden voor kerkscheuring zodat correctie onmogelijk geworden is. zodoende zijn er in vrijwel alle denominaties stromingen die elkaar buitensluiten.
denominaties zijn buiten bijbels. ooit was het een werkbaar model. nu lijkt het wel een wurgstrot te zijn. wees als plaatselijke kerk zelfstanding en zoek samenwerking met gelijkgezinden. als je Crhistus in een kerk herkent dan kan je ermee samenwerken. als Cristus er ver te zoeken is maar je bent ermee verbonden omdat het nou eenmaal dezelfde naam draagt, dan zondig je door een ongelijk juk me heidenen aan te gaan.

kort om, verstop je niet achet ander, bescherm je kerk en bestrijd de valse leraren door ze te ontmaskeren, van financien te onthouden en te weigeren hun product te accepteren. (voor van Bruggen zou dit inhouden dat er een boycot komt op afgestudeerden die bij hem les gehad hebben!) radikaal? ja, zou het werken? zeker[/quote][/quote]

Sjonge wat een stoere praat... En ik denk dat je wel heel weinig over en van Van Bruggen hebt gelezen als je hem op één hoop gooit met Hendrikse en Kuitert. Jan, Jan, Jan, doe even rustig man.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Napoleon » 13 jan 2012 01:05

Dus je weet in het geheel niet wie prof. Van Bruggen is (op een interview in een krant na), maar je weet wel te vertellen dat hij een valse profeet is die eruit geschopt dient te worden, dat hij bagger preekt, en dat iedereen die bij hem gestudeerd heeft uit het ambt gezet dient te worden.

Het zou je sieren als je je eerst in een persoon en zijn opvattingen verdiept voordat je zulke woorden gebruikt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Janvanverweg » 13 jan 2012 06:25

Napoleon schreef:Dus je weet in het geheel niet wie prof. Van Bruggen is (op een interview in een krant na), maar je weet wel te vertellen dat hij een valse profeet is die eruit geschopt dient te worden, dat hij bagger preekt, en dat iedereen die bij hem gestudeerd heeft uit het ambt gezet dient te worden.
Het zou je sieren als je je eerst in een persoon en zijn opvattingen verdiept voordat je zulke woorden gebruikt.

ik ken van Bruggen inderdaad niet (op het interview na). er is daarom absoluut geen sprake van iemand onderuit willen halen of iets (buten het gewraakte artikel om) tegen hem hebben. ik weet niet eens welk kerkverband hij bij hoort dus ook daar eb ik ht niet over!

hoeveel goeds iemand ook geschreven of gedaan heeft. dat rechtvaardigt de onzin niet als hij die ook produceert. als een man zijn vrouw een dag per jaar ontrouw is dan vallen alle andere 'trouwe' dagen weg.
in het artikel worden drogredenen genoemd om niet aan Gods opdrachten te behoeven te voldoen. dat is mij een gruwel en maakt dat zijn volgelingen God ongehoorzaam zijn.

mijn punt is dat hoogleraren onzin kunnen verkopen en dat de kerk dat rustig toelaat. de academe is de kerk niet, maar de kerk is wel een groot afnemer van de academie. door het weigeren van een product heeft de consument (in dit geval de kerk) een krachtig middel om de academie bij te sturen. de kerk is niet afhankelijk van de academie; ook buiten de academie zijn er mensen te vinden die aan de bijbelse normen voor ouderling en diaken voldoen :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2012 11:46

Jan, nogmaals, ik citeer je eigen woorden:
"dat er valse leraren als kuitert, hendrikse en van Bruggen in de kerken kunnen bestaan ligt aan de individuele kerkleden die niet in opstand komen."

Hier zeg jij dat Van Bruggen (vooruit, zijn naam schrijf je dan nog met een hoofdletter) een valse leraar is tegen wie je in opstand moet komen. En je maakt je er nu wel heel makkelijk vanaf, he?

Dus iedereen die publiekelijk een verkeerde opmerking maakt, is een valse leraar. Alzo spreekt Janvanverweg.
Dan zou ik je oproepen om al je postings na te lezen, want zodra daar een fout in staat, heb je je eigen oordeel geveld...

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Janvanverweg » 19 jan 2012 07:40

TheKeimpe schreef:Dus iedereen die publiekelijk een verkeerde opmerking maakt, is een valse leraar. Alzo spreekt Janvanverweg.
Dan zou ik je oproepen om al je postings na te lezen, want zodra daar een fout in staat, heb je je eigen oordeel geveld...

heeft van Bruggen zijn opmerkingen terug genomen? of staat hj er nog steeds achter. dat maakt toch wel een verschil dunkt me.
een opmerking waar niet goed over nagedacht is en die later terug genomen wordt is anders dan een opinie artikel van een hoogleraar.
Zijn academische graad geeft nu eenmaal meer gewicht aan zijn mening. maar Goed als van Bruggen zijn artikel publiekelijk terug neemt is natuurlijk de kou uit de lucht. zolang hij dat niet doet blijft hij achter een misleidende leer staan.

Wat het het artikel leert is niet goed, daar hangt van Bruggens naam aan. dan is het toch 1+1=2 dat van Bruggen iets fouts leert.
Het zal best zo zijn dat hij heel veel goeds leert. maar dat maakt het foutieve nog niet goed. wie durft te corrigeren? hoe kan je als kerk een academische man corrigeren; kerk en academie staan los van elkaar, het zijn verschillende werelden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor learsi » 19 jan 2012 13:37

Van Bruggens stukje in de RD is getrokken uit een lezing, die ook nog ter plekke gevolgd werd door vraag(uit de zaal)en antwoord(v. van Bruggen). Deze lezing is in zijn geheel te vinden bij Jos Bouma blog; zoekitem : van bruggen. Zelf vond ik het teveel tijd kosten om de lezing te beluisteren.

Ik denk, dat je de lezing gehoord moet hebben om goed te kunnen reageren op wat van Bruggen zegt.

h.g. Learsi.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor learsi » 19 jan 2012 13:55

Zou "missionaire activiteit" of "evangelisatie" ook een zgn. "wettisch" werk kunnen zijn?

h.g. Learsi

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Janvanverweg » 23 jan 2012 04:06

dank je learsi voor de verwijzing naar het hele artkel, ik ga het lezen

en zending en evanelisatie kunnen zekker uit wettisme gebeuren, zelfs uit geldelijke ovewegingen.
ik ken veel voorgangers die dat 'beroep' hebben omdat het status, gezag en een goed inkomen geeft.

God zie onze binnenkamer en wij zullen daarover verntwoordin moeten afleggen. maar het blijft een gebod om het evangelie uit te dragen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2012 22:31

Toen schreef:Zeer verkeerd geluid van deze hoogleraar. Hij heeft wel gelijk als hij zegt dat we de gemeente zelf niet moeten vergeten en ook zeer zeker voor onze naaste christenen moeten zorgen. Maar we dienen wel een zoutend zout te zijn, en als het zout smakeloos is geworden waarmee zal het dan gezouten worden?
Binnen de reformatorische gemeentes begint men steeds meer als een stel amish in hun schulp te kruipen. Eigen scholen en instellingen zijn zeker een zegen, maar we moeten niet met z'n allen op de biblebelt gaan kruipen, met een eigen kledingstijl en interessante lezingen houden voor jongeren die allemaal ja knikken (jijdaar ea jongerenavonden). We moeten de stad in! Net zoals Jona naar Ninevé moest gaan! Die zat ook veel liever bij de Israëlieten en werd nog kwaad toen z'n wonderboom verdorde.
Er is geen reden om niet meer te evangeliseren: Houdt aan tijdig en ontijdig!


Ik vind dat je jijdaar behoorlijk tekort doet in jouw omschrijving. Erg jammer. Er wordt daar op geweldige wijze het Evangelie onder de mensen verspreid en met succes. Ik heb de stellige overtuiging dat er zegen op het werk van Jijdaar rust.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 53 gasten