DeDwaler schreef:Waar is de toorn en waar is de zonde? Waar is Gods heiligheid en Zijn rechtvaardigheid? Waarom is Jezus aan het kruis gespijkerd? Waarom moest Hij lijden en sterven? Waarom is het Zijn bloed en vlees en niet ons bloed en vlees? Waarom is de gerechtigheid uit God en niet uit ons? Waarom is het Gods Woord en Geest die levend maken?
Gods toorn rust op alle mensen. De hele wereld is voor Hem doemwaardig en voor een gelovige is dat, voordat hij/zij tot geloof komt, niet anders, zoals Paulus ook schrijft:
"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen."
(Efeziërs 2:1-3)
Wat denkt een mens die onder andere het bovenstaande niet te horen krijgt? Nou, als God mij liefheeft, dan komt het allemaal wel goed. Als God liefde is, dan zal Hij me ook wel niet verdoemen. De natuurlijke mens vreest God niet, terwijl hij er alle reden toe heeft.
Ja Gods toorn ligt op alle mensen die niet wedergeboren zijn, omdat ze Jezus niet erkennen als Heer en Koning, maar is dat het Evangelie ?
Evangelie betekend nog steeds de BLIJDE BOODSCHAP en dus niet dat mensen nu onder de toorn van God vallen als ze zich niet bekeren.
Het Evangelie is dat God zo genadig is geweest dat Jezus al voor alle mensen stierf omdat Hij van alle mensen houdt als Schepsel.
Daarmee is er de oproep om Zijn liefde te beantwoorden met liefde van onze kant, niet uit dwang of angst maar uit vrije wil.
Het Evangelie is dus dat God van je houdt ondanks dat je het zelf nergens mee verdiend hebt en zelf niet kunt verdienen door eigen daden.
God kan de mens van binnen uit laten veranderen door de mens een hart van vlees te geven en het hart van steen weg te halen.
Dat is het Evangelie.
DeDwaler schreef: Het gaat in de gelijkenis om de waarheid en de leugen. Het is Gods wil dat we de waarheid doen, maar we liegen en doen de waarheid niet. De mens ziet dus de waarheid doen in de eerste zoon en de leugen doen in de tweede, maar ook al handelt hij als de tweede zoon, hij komt niet tot inkeer.
Deze gelijkenis gaat over het feit dat de Vader van BEIDE ZOONS houdt en dat 1 zoon kiest om alles te doen wat de Vader niet mooi vind, maar uiteindelijk keerde die zoon terug naar de Vader en de Vader aanvaarde die zoon terwijl die hij niet op zijn daden werd beoordeeld, maar slechts alleen door de liefde die de Vader heeft voor zijn zoon. Als je als mens dus naar de Vader wilt gaan staat Hij met open armen op je te wachten.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen zegt de Bijbel ook.
Die andere zoon is wel veel in het huis van de vader maar het zegt hem eigenlijk niks hoe rijk het is om zoon te zijn van zijn vader.
De gelijkenis gaat dus helemaal niet over de waarheid en de leugen. Dat is misschien iets wat door iemand zo gezegt is en je neemt dat dan klakkeloos over of je leest verkeerd.
DeDwaler schreef:Als ik volgens jou niet als christen handel en wandel dan moet je gewoon zeggen wat er aan schort. Ik vraag je om duidelijk te zijn, want hier ben ik niets mee geholpen, Veendam.
Zeggen wat er aan schort klinkt als zeg me wat de regels zijn dan kan ik de regels opvolgen.
Zo werkt het echter niet omdat we vrij zijn van de wet en leven mogen in de vrijheid die we hebben in Christus.
Mijn advies: Leer de vrijheid kennen die je mag hebben in Christus. Dat is een hele uitdaging en om dat te ontdekken is het goed om zelf te lezen in de Efeze brief.
DeDwaler schreef:Het zou in de eredienst trouwens ook niet misstaan om elkaar meer te corrigeren en te laten corrigeren, in plaats van alles met de mantel der liefde te bedekken uit angst om als rechter van medegelovigen te worden gezien of neergezet. Wie ben jij? Oordeel niet! Het blijft verbazingwekkend dat men zo veel uit één vers haalt en zo weinig uit de rest van de Schrift.
Het zou absoluut misstaan om in de eredienst elkaar meer te corrigeren. Als er wat scheef zit in iemand zijn leven en jij merkt dat dan kan JIJ ZELF naar die persoon toegaan en zeggen dat die persoon zichzelf te kort doet door scheef te gaan in zijn wandel. Dat het gedrag is wat niet hoeft omdat we als we wedergeboren zijn wel anders kunnen dan we eerst deden voordat we Jezus hebben leren kennen. Wie een dief WAS, stele niet meer. Omdat het gedrag is dat niet past bij onze nieuwe identiteit die wij hebben in Christus en door Christus onze Here, namelijk dat wij ZONEN zijn geworden van God, Koningen en Priesters van de Enige Ware God.
Heb je zelf de tekst onderzocht vanuit bijvoorbeeld de grondtekst in het Grieks ? Nee ik denk het niet.DeDwaler schreef:Welja, stel je voor dat er geschreven staat wat je niet wilt dat er geschreven staat. Dan vermaal je toch gewoon de Schrift tot nietszeggende pulp?
Het lijkt er wel op trouwens dat het meerdere mensen niet aan staat dat ik zeg dat de kerkdienst bijwonen niet het belangrijkste van het Christelijke leven is, heel typisch eigenlijk.