Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor gravo » 05 aug 2022 11:45

Zelden heb ik zo krachtig horen uitleggen wat het onoplosbare probleem is waarmee velen binnen de gereformeerde gezindte een leven lang worstelen.
Het sluit naadloos aan op wat ik hier op Refoweb (en eerder op refoforum) al jarenlang onder de aandacht probeer te brengen. De kwelling die velen ervaren komt ergens vandaan.

De HHK dominee uit onderstaande video verstaat de kunst om vlijmscherp, maar trefzeker het kaf van het koren te scheiden bij de bespreking van een scheefgroei in de bevindelijk gereformeerde dogmatiek. Met name op het punt van de kracht van het Evangelie, het aanbod van genade.

Zeer aanbevolen!

gravo

dr. G.A. van den Brink
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Gtn » 05 aug 2022 18:20

gravo schreef:Zelden heb ik zo krachtig horen uitleggen wat het onoplosbare probleem is waarmee velen binnen de gereformeerde gezindte een leven lang worstelen.
Het sluit naadloos aan op wat ik hier op Refoweb (en eerder op refoforum) al jarenlang onder de aandacht probeer te brengen. De kwelling die velen ervaren komt ergens vandaan.

De HHK dominee uit onderstaande video verstaat de kunst om vlijmscherp, maar trefzeker het kaf van het koren te scheiden bij de bespreking van een scheefgroei in de bevindelijk gereformeerde dogmatiek. Met name op het punt van de kracht van het Evangelie, het aanbod van genade.

Zeer aanbevolen!

gravo

dr. G.A. van den Brink


Zeker zeer aanbevolen.
* verwijderd door moderator. Laten we de discussie niet voeren over een ander forum. *

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Cathy » 06 aug 2022 12:10

* verwijderd door moderator. Laten we de discussie niet voeren over andere fora. *
*Van den Brink heeft duidelijk een snaar geraakt. Ik ben blij dat er mensen zijn, zoals van den Brink, die hun nek durven uitsteken om misstanden aan de kaak te stellen, hoe moeilijk dat ook is in de gereformeerde wereld.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Gtn » 06 aug 2022 15:05

Marnix schreef:Toch mis ik RF ook wel eens want juist de grote verschillen dwingen je om echt terug te vallen op de inhoud en het hart van het geloof. En als dat ontkend wordt is er juist reden om daar te zijn. Helaas mag ik er niet meer komen maar blijf er getuigen van Zijn redding.

* verwijderd door moderator. Laten we de discussie niet voeren over een ander forum. *

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Gtn » 06 aug 2022 15:06

Cathy schreef:* verwijderd door moderator. Laten we de discussie niet voeren over andere fora. *
Van den Brink heeft duidelijk een snaar geraakt. Ik ben blij dat er mensen zijn, zoals van den Brink, die hun nek durven uitsteken om misstanden aan de kaak te stellen, hoe moeilijk dat ook is in de gereformeerde wereld.


Nou, ik vind het ook erg dapper van hem. Je merkt aan alles dat het hem oprecht raakt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2022 16:19

* verwijderd door moderator. Laten we de discussie niet voeren over een ander forum. *
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2022 16:33

gravo schreef:Zelden heb ik zo krachtig horen uitleggen wat het onoplosbare probleem is waarmee velen binnen de gereformeerde gezindte een leven lang worstelen.
Het sluit naadloos aan op wat ik hier op Refoweb (en eerder op refoforum) al jarenlang onder de aandacht probeer te brengen. De kwelling die velen ervaren komt ergens vandaan.

De HHK dominee uit onderstaande video verstaat de kunst om vlijmscherp, maar trefzeker het kaf van het koren te scheiden bij de bespreking van een scheefgroei in de bevindelijk gereformeerde dogmatiek. Met name op het punt van de kracht van het Evangelie, het aanbod van genade.

Zeer aanbevolen!

gravo

dr. G.A. van den Brink
Waar valt de beslissing ?

Volgens dr. G.A.(Gert) van den Brink valt die bij de mens als hij het evangelie gelooft en niet bij de uitverkiezing.

Wat van den Brink verkondigd is een zeer oud twistpunt. Al bij het ‘Infralapsarisme en supralapsarisme’ (de volgorde binnen Gods besluiten) is dit ter sprake gekomen om de leer van de predestinatie te verklaren.

Het belangrijkste verschil tussen deze twee leerstelligheden is de plaats van Gods uitverkiezing. Volgens het supralapsarisme heeft God al voor de zondeval een besluit genomen over wie wel en niet zalig worden, omdat de zondeval volgens deze leer in Gods besluit was inbegrepen. Maar volgens de infralapsaristen deed God dit na de zondeval, omdat volgens hen de zondeval niet tot Gods voorkennis behoorde.

Op de Dordtse synode (1618-1619) werd geen uitspraak gedaan over de juistheid van beide stellingen, maar beiden werden getolereerd. (Wel wijst hoofdstuk 1, artikel 7 van de Dordtse leerregels - zei het met bescheidenheid - op een infralapsarisch standpunt).

Jacobus Arminius (1560-1609) en Franciscus Gomarus (1563-1641) zijn nog lang niet uitgesproken zo hoor ik wel anno 2022.

Volgens Arminius zou God alle ware gelovigen in genade aanvaarden. Dit is ook het standpunt van G.A. van den Brink.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Gtn » 08 aug 2022 06:15

benefietdiner schreef:Waar valt de beslissing ?

Volgens dr. G.A.(Gert) van den Brink valt die bij de mens als hij het evangelie gelooft en niet bij de uitverkiezing.

Wat van den Brink verkondigd is een zeer oud twistpunt. Al bij het ‘Infralapsarisme en supralapsarisme’ (de volgorde binnen Gods besluiten) is dit ter sprake gekomen om de leer van de predestinatie te verklaren.

Het belangrijkste verschil tussen deze twee leerstelligheden is de plaats van Gods uitverkiezing. Volgens het supralapsarisme heeft God al voor de zondeval een besluit genomen over wie wel en niet zalig worden, omdat de zondeval volgens deze leer in Gods besluit was inbegrepen. Maar volgens de infralapsaristen deed God dit na de zondeval, omdat volgens hen de zondeval niet tot Gods voorkennis behoorde.

Op de Dordtse synode (1618-1619) werd geen uitspraak gedaan over de juistheid van beide stellingen, maar beiden werden getolereerd. (Wel wijst hoofdstuk 1, artikel 7 van de Dordtse leerregels - zei het met bescheidenheid - op een infralapsarisch standpunt).

Jacobus Arminius (1560-1609) en Franciscus Gomarus (1563-1641) zijn nog lang niet uitgesproken zo hoor ik wel anno 2022.

Volgens Arminius zou God alle ware gelovigen in genade aanvaarden. Dit is ook het standpunt van G.A. van den Brink.


Misschien moet je je er beter in verdiepen voordat je dit soort dingen roept. Ds. van den Brink is namelijk helemaal geen arminiaan, hij onderschrijft de DL volledig.

Ook erg leerzaam: op geloofstoerusting.nl heeft ds. van den Brink een video serie waarin hij juist laat zien dat er in het hypercalvinisme duidelijk arminiaanse opvattingen zitten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor benefietdiner » 08 aug 2022 07:50

Gtn schreef:Misschien moet je je er beter in verdiepen voordat je dit soort dingen roept. Ds. van den Brink is namelijk helemaal geen arminiaan, hij onderschrijft de DL volledig.

Ook erg leerzaam: op geloofstoerusting.nl heeft ds. van den Brink een video serie waarin hij juist laat zien dat er in het hypercalvinisme duidelijk arminiaanse opvattingen zitten.

Ik zeg ook niet dat G.A. van de Brink een Arminiaan is. Ik zeg dat hij dingen zegt die overeenkomstig Arminius zijn. Van de brink zegt duidelijk dat de beslissing valt bij het geloven van het Evangelie, dan is dat wel het grondbeginsel van Arminius.

Gomarus was het hier niet mee eens en zei dat de beslissing valt bij de uitverkiezing. Hierdoor zijn de Dordtse leerregels ontstaan.

Als, volgens jou, van den Brink zegt dat in het hypercalvinisme (die de uitverkiezing onderschrijven) duidelijk Arminiaanse opvattingen zitten zou dat een contradictie zijn.

En….. ‘wellicht ten overvloeden’ ik ben het met van den Brink eens.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor gravo » 08 aug 2022 16:53

Wat van den Brink benadrukt is dat de uitverkiezing nooit een rechtvaardiging kan zijn voor ongeloof. Als een groot deel van de gemeente onder jarenlange prediking van het Evangelie onbekeerd blijft, dan wordt dat toch vaak logisch verklaard uit Gods raadsbesluit. Immers, zonder Gods werk in ons hart zal dat niet plaatsvinden. Maar op die manier worden geloof en ongeloof eigenlijk twee gelijkwaardige begrippen. Het kan vriezen, het kan dooien.
Maar vergeten wordt dan hoe centraal het geloof staat in het Nieuwe Testament en dat we nooit neutraal en onverschillig kunnen staan tegenover de vraag of wijzelf of een ander gelooft of niet. Die neutraliteit zelf is al een teken van een hardnekkig ongeloof.
Ik zou het, in de lijn van van den Brink, veel meer willen hebben over de vrucht van de prediking. Hoeveel worden getrokken tot God? Hoeveel bekeren zich? Hoeveel komen tot geloof?
Aan God zal het niet liggen. Aan het Evangelie ook niet!
Aan de kerkgangers dan? Deels, naar mijn mening. Van nature zoekt niemand God.
De belangrijkste verantwoordelijkheid voor een gebrek aan vrucht ligt echter bij de prediker. Hoe kunnen zij (de kerkgangers) geloven als zij het niet gehoord hebben? En hoe kunnen zij het horen als het hun niet wordt gepredikt?
Ik ben het eens met van den Brink dat er tendenzen zijn in bevindelijk gereformeerde prediking die leiden tot de aanname dat niet geloven een logische zaak is, omdat beslissingen immers al gevallen kunnen zijn. De uiterste consequentie daarvan is dat prediking eigenlijk helemaal niet meer nodig is. Die draagt in deze gedachtegang immers niets wezenlijks bij, omdat God de Zijnen toch wel kent en die zeker zal toebrengen.
Maar een lege tafel, een hele reeks afgeslagen uitnodigingen of een huis zonder vele woningen....dat is niet wat God belooft of wenst als vrucht op de verkondiging van het Evangelie.

Opdat mijn huis vol worde!

Vrucht op de prediking is dus bij uitstek een keursteen voor Bijbelvastheid, Bijbelgetrouwheid en het gehalte aan Bijbelse waarheid in een christelijke gemeente!

Vraag zo'n predikant eens: waarom komen er onder uw prediking zo weinig mensen tot geloof, terwijl er toch zovelen al jaren onder uw gehoor zitten?

Dat is de pijnlijke kernvraag.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 09 aug 2022 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2022 09:37

benefietdiner schreef:Ik zeg ook niet dat G.A. van de Brink een Arminiaan is. Ik zeg dat hij dingen zegt die overeenkomstig Arminius zijn. Van de brink zegt duidelijk dat de beslissing valt bij het geloven van het Evangelie, dan is dat wel het grondbeginsel van Arminius.

Gomarus was het hier niet mee eens en zei dat de beslissing valt bij de uitverkiezing. Hierdoor zijn de Dordtse leerregels ontstaan.

Als, volgens jou, van den Brink zegt dat in het hypercalvinisme (die de uitverkiezing onderschrijven) duidelijk Arminiaanse opvattingen zitten zou dat een contradictie zijn.

En….. ‘wellicht ten overvloeden’ ik ben het met van den Brink eens.


Er wordt snel geroepen dat iets Arminiaans is als de mens wordt gewezen op zijn verantwoordelijkheden. En Kierkegaard had goed gekeken toen hij zei: “predestinatie is het dogma van de stilzittende vroomheid”. Er wordt in het hypercalvinisme al snel een karikatuur gemaakt van de uitverkiezing waarbij de oproep tot geloof en bekering wordt genegeerd onder het motto “eerst moet God wat doen en dat gebeurt alleen als ik uitverkoren ben. En als Arminius wees op die verantwoordelijk is dat een volop
Bijbelse oproep. Het is belangrijk dat er een goede balans is tussen die twee, uitverkiezing en waartoe Hij ons oproept en door teveel nadruk te leggen op het een en te weinig op het ander (en sowieso door allees teveel te verankeren in dogma’s en leerstellingen) raak je die gezonde balans kwijt en ook de gezonde gereformeerde leer. Daar wijst van den Brink terecht op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Cathy » 10 aug 2022 10:29

Marnix schreef:Het is belangrijk dat er een goede balans is tussen die twee, uitverkiezing en waartoe Hij ons oproept en door teveel nadruk te leggen op het een en te weinig op het ander (en sowieso door allees teveel te verankeren in dogma’s en leerstellingen) raak je die gezonde balans kwijt en ook de gezonde gereformeerde leer. Daar wijst van den Brink terecht op.

Maar wat vind jij dan een goede balans?
Veel teksten over uitverkiezing gaan over het verkiezen van mensen voor een bepaalde taak hier op aarde.
Ik las bijvoorbeeld bij een dominee in de hitte van deze discussie dat hij alleen het eerste deel van Joh 15: 16 citeerde maar de rest niet. Dan krijg je een vertekend beeld naar mijn idee.
Ja, er zijn teksten die duiden op een verkiezing van eeuwigheid tot hemel of hel maar het zijn er weinig.
En om er dan een heel theologisch bouwwerk omheen te creëren; ik vraag me af of dat wijs is.
Zeker gezien de vruchten van die ‘uitverkiezingsboom’.
En ik heb er in mijn tijd in de wijkverpleging akelige vruchten van gezien. Om die reden raakt het mij ook allemaal, ook al ben ik zelf gelukkig zo niet op gevoed en opgegroeid.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor elbert » 10 aug 2022 14:04

Cathy schreef:Maar wat vind jij dan een goede balans?
Veel teksten over uitverkiezing gaan over het verkiezen van mensen voor een bepaalde taak hier op aarde.
Ik las bijvoorbeeld bij een dominee in de hitte van deze discussie dat hij alleen het eerste deel van Joh 15: 16 citeerde maar de rest niet. Dan krijg je een vertekend beeld naar mijn idee.
Ook Joh. 15:16 heeft uiteindelijk als onderbouwing de verkiezing van eeuwigheid. Want het verkiezen van mensen voor een bepaalde taak heeft immers ook maar 1 doel: dat mensen zalig worden. Als God geen mensen uitkiest voor die taak, worden er ook geen mensen gered.
Ik ben het ermee eens dat het praten over de verkiezing tot misverstanden en problemen kan leiden en dus moeten we er voorzichtig mee zijn.
Om het er helemaal niet over te hebben is weer het andere uiterste. Want de verkiezing is een sluitstuk van het geloof: "ik ben gered omdat God me altijd al op het oog had. Er is niks van mij bij, maar dat hoefde ook niet, Hij heeft mij gered. Daarom loof ik Hem."
Dat is natuurlijk wel heel wat anders dan wanneer we beginnen met de uitverkiezing: "als God me niet uitverkoren heeft, dan kan ik het wel schudden, dus geloof ik maar niet". Dat is de ongelovige en dus verkeerde manier om hier mee om te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor hans0166 » 10 aug 2022 15:48

elbert schreef:Ook Joh. 15:16 heeft uiteindelijk als onderbouwing de verkiezing van eeuwigheid. Want .....


Want .. wat? Er staat helemaal niets over de eeuwigheid daar.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het evangelie zonder kleine lettertjes.

Berichtdoor Cathy » 10 aug 2022 20:42

elbert schreef:Ook Joh. 15:16 heeft uiteindelijk als onderbouwing de verkiezing van eeuwigheid. Want het verkiezen van mensen voor een bepaalde taak heeft immers ook maar 1 doel: dat mensen zalig worden. Als God geen mensen uitkiest voor die taak, worden er ook geen mensen gered.

Ik ben het met je eens dat het in Joh 15:16 de verkiezing/ selectie van eeuwigheid is maar zonder de zaligheid als doel. De discipelen werden bestemd om vrucht te dragen. Judas was ook uitverkoren met als doel Gods plannen te volvoeren.
Dat daar dan wellicht ook een zalig leven op volgt kan waar zijn maar staat er niet en behoort tot Gods geheimenissen.

Ik ben het ermee eens dat het praten over de verkiezing tot misverstanden en problemen kan leiden en dus moeten we er voorzichtig mee zijn.
Om het er helemaal niet over te hebben is weer het andere uiterste. Want de verkiezing is een sluitstuk van het geloof: "ik ben gered omdat God me altijd al op het oog had. Er is niks van mij bij, maar dat hoefde ook niet, Hij heeft mij gered. Daarom loof ik Hem."
Dat is natuurlijk wel heel wat anders dan wanneer we beginnen met de uitverkiezing: "als God me niet uitverkoren heeft, dan kan ik het wel schudden, dus geloof ik maar niet". Dat is de ongelovige en dus verkeerde manier om hier mee om te gaan.

Hier ben ik het met je eens. Wanneer je tot overgave bent gekomen zie je achteraf dat het Gods werk was en dat je uitverkoren blijkt te zijn.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 27 gasten