Tempeltheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 20 apr 2022 14:54

Toch maar even een hernieuwde poging het wat "bijbelser" te maken: Jezus deed aan tempeltheologie.

Hoe frappant is het dat in alle evangeliën de botsing tussen Jezus en de tempelelite naar voren komt. Denk maar eens aan zijn tempelreiniging en zijn reactie daarop: hij ging naar de Olijfberg. Met andere woorden: hij positioneerde zichzelf letterlijk en figuurlijk tegenover de tempel. Niet voor niets wordt de valse beschuldiging over wat Jezus had gezegd over de tempel hem uiteindelijk het meest aangerekend. Niet langer het gebouw en de tempeldienst is de verbindende schakel tussen God en mens, maar de eenwording met Christus die de nieuwe Tempel is geworden.

Henk Bakker wijdt er flink wat pagina's aan in zijn laatste boek Jezus. Revisie en reconstructie. Vrij overtuigend, mijns inziens, toont hij aan hoe Jezus' boodschap een vervulling van en kritiek op de tempeldienst is. Jezus' houding tegenover de tempeldienst is niet een tussendoortje of een bonus, het is de kern van zijn boodschap over het Koninkrijk. Daarmee verschuift ook de kern van Jezus' missie: genade is dan vooral "toegang tot Gods heerlijkheid, hier en nu krijgen", wat een ander accent geeft dan "vergeving van zonden om in het hiernamaals eeuwig op de goede plek te mogen komen".

Dat lijkt me een invalshoek die in de reformatorische theologie ten onrechte te weinig aandacht heeft gekregen. Daar ligt de nadruk te veel op de eeuwigheid en niet de heerlijkheid, even gechargeerd gezegd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2022 16:24

Broeder schreef:Toch maar even een hernieuwde poging het wat "bijbelser" te maken: Jezus deed aan tempeltheologie.

Hoe frappant is het dat in alle evangeliën de botsing tussen Jezus en de tempelelite naar voren komt. Denk maar eens aan zijn tempelreiniging en zijn reactie daarop: hij ging naar de Olijfberg. Met andere woorden: hij positioneerde zichzelf letterlijk en figuurlijk tegenover de tempel. Niet voor niets wordt de valse beschuldiging over wat Jezus had gezegd over de tempel hem uiteindelijk het meest aangerekend. Niet langer het gebouw en de tempeldienst is de verbindende schakel tussen God en mens, maar de eenwording met Christus die de nieuwe Tempel is geworden.

Henk Bakker wijdt er flink wat pagina's aan in zijn laatste boek Jezus. Revisie en reconstructie. Vrij overtuigend, mijns inziens, toont hij aan hoe Jezus' boodschap een vervulling van en kritiek op de tempeldienst is. Jezus' houding tegenover de tempeldienst is niet een tussendoortje of een bonus, het is de kern van zijn boodschap over het Koninkrijk. Daarmee verschuift ook de kern van Jezus' missie: genade is dan vooral "toegang tot Gods heerlijkheid, hier en nu krijgen", wat een ander accent geeft dan "vergeving van zonden om in het hiernamaals eeuwig op de goede plek te mogen komen".

Dat lijkt me een invalshoek die in de reformatorische theologie ten onrechte te weinig aandacht heeft gekregen. Daar ligt de nadruk te veel op de eeuwigheid en niet de heerlijkheid, even gechargeerd gezegd.


Is dat wel zo ongereformeerd? Ik krijg van jongs af aan enorm vaak te horen dat de tempeldienst vooruitwijst op Jezus en Hij die vervult. Zoals bijvoorbeeld in Hebreeen 8-10 uitvoerig beschreven is. En dat ons lichaam nu de tempel is waar de Geest in wil wonen. Ik herken het punt overigens wel dat de nadruk wat meer op het hier deel zijn van het Koninkrijk mag liggen en wat minder op het eeuwige leven. Het koninkrijk van God begint hier en nu en we worden opgeroepen daar actief deel aan te nemen en dat zichtbaar te maken in onze omgeving. Waar heiliging nogal eens gericht was op persoonlijke beleving en de samenkomsten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 21 apr 2022 14:36

Marnix schreef:Is dat wel zo ongereformeerd? Ik krijg van jongs af aan enorm vaak te horen dat de tempeldienst vooruitwijst op Jezus en Hij die vervult. Zoals bijvoorbeeld in Hebreeen 8-10 uitvoerig beschreven is. En dat ons lichaam nu de tempel is waar de Geest in wil wonen.


Nee, het ligt allemaal niet zo heel ver uit elkaar, inderdaad. Maar ik denk wel dat een kleine correctie nodig is: in reformatorische kring is aandacht voor de offerdienst en niet de tempeldienst. Tempeldienst behelst meer dan offeren voor vergeving. Het is het gebouw, de symbooltaal van de verschillende niveaus van heiligheid, de plek in het denken over de wereld... Al die elementen en meer komen samen in de tempel. Dan is het wat karig om soms te benoemen dat ons lichaam een tempel is, zeker als we dan niet verder uitleggen wat een tempel is en doet.

selasela
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2021 07:46

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor selasela » 16 okt 2022 10:05

Zelff heb ik niet zoveel kennis over de inhoudelijke kerkelijke dogma's die er zijn.
En maakt het voor mij wat lastig om vanuit kennis van dogma's te reageren.
Toch roept je schrijven een aantal dingen in me op.
Een dogma kan je gebruiken als een bril, om een inhoud of kader te begrijpen. Maar hoe bepaal je welke bril het beste zicht geeft aan de bijbelse boodschap?
Is de beste "bril" die we op kunnen zetten, zegmaar niet de Heilige Geest? Hij is degene die ons onderwijst. Paulus heeft het evangelie van God zelf uitgelegd gekregen. Niet door mensen.
En ookal hebben we nog zoveel verstand van tempel en tempeldienst, van de boeken van Mozes, maar zonder dat we de Here Jezus kennen, kunnen we de boodschap daarin niet kennen, niet begrijpen. En kunnen we ook God Zelf niet kennen. Jezus is de Deur.

Ik hoor je een paar keer zeggen dat in een tempel het goddelijke en het aardse elkaar raken. Dat is zeker zo in elke tempel. Een tempel is een plaats waar een hemelse persoon in aanwezig is, daarin woont. Er zijn ook tempels voor Tamuz, Astarte, Baäl, Satan. De koning van de hemel werd ook aanbeden door Israël.
Maar God is een Persoon, een Iemand. En ik ben ook een persoon, een iemand. En ik kan mij verbinden aan verschillende godheden. Maar,er is maar 1 Schepper, 1 God die leven geeft 1 God die verlost. 1 God die als Rechter en Redder op treedt en die boven elke hemelse macht en persoon staat in heiligheid en kracht en macht. En is het wel de bedoeling dat je God YHWH Zijn tempeldienst en stem volgen. Ook als individu. Dat je Hem kent, en dat is persoonlijk en echt. Dat je Zijn stem hoort.

En nog steeds hebben we een tempeldienst. Het tweede verbond heeft ook een tempel en een tempeldienst. En dat 2 e verbond, is het verbond waar we nu met God in leven.

God liet aan Mozes op de berg een afbeelding van de tempel in de hemel zien. De echte tempel staat in de hemel.
In het 1e verbond ging het om een aardse tempel, met mensen die de priesterdienst deden en dierenbloed, en is het verbond gesloten bij een tastbare aardse berg. Het tweede verbond is anders. Daar heb je ook een tempel, maar die staat in de hemel, en dat is heel concreet. Jezus is in die tempel in de hemel binnengegaan. Daar is ook een priesterdienst, Jezus doet de priesterdienst. Daar is ook verzoenend bloed, maar dat is Jezus' bloed.
De wet van Hod vraagt ook om een tempel, tempeldienst, verzoenend bloed en een priesterdienst. En Jezus heeft deze wet vervuld.
En bij het tweede verbond zijn we geen aardse berg genaderd, en een aardse tempel. maar eentje die in de hemel aanwezig is, zoals dat staat in de hebreeënbrief.

In het o.t. lezen we dat de tempel in de hemel deuren heeft, en pinnen in de dorpels, dat er een altaar is met gloeiende kolen erop. En dat een engel met een tang een gloeiende kool van het altaar afhaalde en Jeremia of Jesaja zijn lippen daarmee reinigde.
Er is leven en dynamiek in de hemel. We kunnen er niet heenreizen. Er staan tronen, er zijn 24 oudsten, engelen, er is een tempel, er zijn engelen die zo hun taken hebben.

Er is dus nog steeds een tempeldienst. Jezus is de Hogepriester.
En Jezus kunnen we persoonlijk kennen.

En ook woont de Heilige Geest die van de Vader en de Zoon uitgaat in Gods verbondskinderen.
Dan als je iets op tv bekijkt, of je een scheldwoord in je op voelt komen als je boos bent, mag je nadenken wat je ermee gaat doen, omdat Gods Geest ook in ons woont.

Maar ook de gelovige mensen samen vormen Gods tempel als levende stenen.

En mogen wij God onze Vader persoonlijk kennen. En dat wij ons door Hem gekend weten. En dat kan door Jezus, die ook God is.

teman

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor teman » 19 okt 2022 12:03

De in alles, overa en altijd Volmaakt zonder zonden Geheel Onverbeelde Christusverschijning IS De Tempel, IS De Volle Waarheid, IS de Volle Tempeltheologie En Nog Veel Meer naar Godspraak in het Godsgericht! Dus Vindt en Verkrijgt Jezus zoals Die Werkelijk is en uw oog wordt OOG En IS SCHOON, u heeft geen bril nodig!

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 23 okt 2022 22:09

selasela schreef:Is de beste "bril" die we op kunnen zetten, zegmaar niet de Heilige Geest? Hij is degene die ons onderwijst. Paulus heeft het evangelie van God zelf uitgelegd gekregen. Niet door mensen.


De crux is: hoe onderscheid je de Geest? En hoe weet je dan dat je "zijn bril hebt opgezet"? Is dat niet een vrome stoplap die op zichzelf niets verheldert of ons verder brengt in het onderscheiden van Gods wil? (Ook al ben ik met je eens dat we in vertrouwen op de Geest geloven en de wil zoeken, maar het als criterium hanteren voor welke interpretatie de juiste is, is veel problematischer dan je nu laat blijken.)

teman

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor teman » 24 okt 2022 11:43

Broeder schreef:De crux is: hoe onderscheid je de Geest? En hoe weet je dan dat je "zijn bril hebt opgezet"? Is dat niet een vrome stoplap die op zichzelf niets verheldert of ons verder brengt in het onderscheiden van Gods wil? (Ook al ben ik met je eens dat we in vertrouwen op de Geest geloven en de wil zoeken, maar het als criterium hanteren voor welke interpretatie de juiste is, is veel problematischer dan je nu laat blijken.)


God de H.Geest zoals men die noemt levert Onweerlegbaar, Onontkenbaar Gods Bewezen Godsbewijs Die Overal, In Alles en Altijd Eeuwig Recht Staat en elke mens en natuurling heeft Die als Toeststeen en Hoeksteen in zich zodat men kan Vergelijken en Zien: Elia op de Horev: Elia Hoorde "Ruisen" en ging naar "Buiten". Het "Ruisen" is het verbeelde woord hier die staat voor Gods Bewezen Onweerlegbaar, Ontkenbaar Gods Bewijs: De Volle Waarheid en wel zo dat het onfeilbaar zeker is dat er geen andere er na kan komen!

Iedereen, echt iedereen is uit, door, en in en van De Wet en Profeten. zelfs kwaden want zij waren voordat zij kwaad werden volmaakt Goed! Kwaad is geen vrucht van de Wet en de Profeten, kwaad is de zonde tegen de H.Geest begaan: de ultieme absolute Ziende Blinde Zonde! Dat is als Volmaakt Goede, en Volmaakt Goed vernietigen!!!! En daar iedereen van De Wet en Profeten was en is, is iedereen Bekent met Volmaakt Goed en dus ook met de H.Geest en dit Bekend zijn is de Toets en Hoeksteen = Christus naar Goddelijke Defenitie!

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 26 okt 2022 12:29

teman schreef:God de H.Geest zoals men die noemt levert Onweerlegbaar, Onontkenbaar Gods Bewezen Godsbewijs Die Overal, In Alles en Altijd Eeuwig Recht Staat en elke mens en natuurling heeft Die als Toeststeen en Hoeksteen in zich zodat men kan Vergelijken en Zien: Elia op de Horev: Elia Hoorde "Ruisen" en ging naar "Buiten". Het "Ruisen" is het verbeelde woord hier die staat voor Gods Bewezen Onweerlegbaar, Ontkenbaar Gods Bewijs: De Volle Waarheid en wel zo dat het onfeilbaar zeker is dat er geen andere er na kan komen!


Dan is het toch vreemd dat we in de kerk zovaak verschillende ideeën hebben over die Volle Waarheid en dergelijke. En iedereen zegt dezelfde Geest te volgen. Wie heeft het dan bij het rechte eind? Jij? En hoe onderscheiden we dat? Nee, teman, je denkt wijsheid te spreken, maar ik vermoed dat je met weinig mensen samenleeft als dit je opvatting van waarheid is.

teman

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor teman » 26 okt 2022 22:12

Broeder schreef:Dan is het toch vreemd dat we in de kerk zovaak verschillende ideeën hebben over die Volle Waarheid en dergelijke. En iedereen zegt dezelfde Geest te volgen. Wie heeft het dan bij het rechte eind? Jij? En hoe onderscheiden we dat? Nee, teman, je denkt wijsheid te spreken, maar ik vermoed dat je met weinig mensen samenleeft als dit je opvatting van waarheid is.


Hoeveel mensen Kennen de Volle Waarheid van Aangezicht tot Aangezicht ? Hoeveel gaan er Heen, naar die Ene Volmaakte Christusverschijning? Wie weet de weg? Kent de Werken? Heeft een Vol-Profetische Geest?

Staat er niet geschreven in de Bijbel:

Psalmen 84:11 NBG51
Want één dag in uw voorhoven is beter dan duizend (elders); ik wil liever staan aan de drempel van het huis mijns Gods dan verblijven in de tenten der goddeloosheid.

En hoeveel Mozessen waren er in de Tent van Samenkomst waar de Ark van Het Verbond stond? Hoevelen zijn weggenomen? Godswijsheid wordt niet aan getallen aan volgelingen of gelijken gemeten. Gods Wijsheid is daar waar men liefdevol Christusgelijk nederig is! Ergens anders wordt Die geen onderdak gegeven en zelfs al zou die ergens anders onderdak vinden dan nog verstaan die daar ook zijn niet alles tenzij men leert Christusgelijk Liefdevol te laten zijn en zelf te worden!!

in je eentje met God zijn is Eén-Samen en niet in je eentje zonder ander! In je eentje met God, hoe droevig dit ook is omdat Beide Wensen dat allen Daar Zouden Zijn, Is De Vreugde Echt en Groter dan die bij elkaar zijn en niet Eén-Samen zijn met God!, Ik zit liever net als David in mijn eentje Eén-Samen met God en Christus dan met al die anderen die daar niet zijn. Bij God en Christus Is Elk Woord Zegen, bij al die anderen veelal geseling!

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 29 okt 2022 13:24

Reactie verwijderd door mezelf.

teman

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor teman » 30 okt 2022 11:46

Broeder schreef:Reactie verwijderd door mezelf.

Waarom heeft u uw eigen reactie weggehaald? Als die niet Goed was had u beter kunnen laten staan en uw verontschuldigingen aanbieden en waarom u verkeerd heeft geschreven, en uw reactie fout was. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaalt en u had ook nog God Lof verkregen omdat u openbaar doet en Goed doet! Of u weg haalt of niet: U heeft geschreven! En als men weg haalt zonder anderen de mogelijkheid te lezen ontneemt u anderen een Goed Oordeel te kunnen geven!! Heel de Hemel viert feest wanneer een zondaar diens hoofd buigt en schuld bekent, zie de tollenaar achter in de " kerk" ook de overspelige krijgt Gods'Lof want ze buigt en ontkent niet en verkrijgt vrijspraak omdat ze naast overspel ook Goed gedaan heeft en zelfs haar overspel was een daad van Goed en kwaad!!

Velen weten niks anders dan farizeïsch en schriftgeleerdheid van De Liefde, Huwelijk en Overspel en Oordelen! Ze zwetsen en brallen ipv van eerst opzoek te gaan Hoe die ene Volmaakte Christusverschijning waar alles openbaar is, Definieert!

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Prisma23 » 30 okt 2022 22:25

teman schreef:Waarom heeft u uw eigen reactie weggehaald? Als die niet Goed was had u beter kunnen laten staan en uw verontschuldigingen aanbieden en waarom u verkeerd heeft geschreven, en uw reactie fout was. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaalt en u had ook nog God Lof verkregen omdat u openbaar doet en Goed doet! Of u weg haalt of niet: U heeft geschreven! En als men weg haalt zonder anderen de mogelijkheid te lezen ontneemt u anderen een Goed Oordeel te kunnen geven!! Heel de Hemel viert feest wanneer een zondaar diens hoofd buigt en schuld bekent, zie de tollenaar achter in de " kerk" ook de overspelige krijgt Gods'Lof want ze buigt en ontkent niet en verkrijgt vrijspraak omdat ze naast overspel ook Goed gedaan heeft en zelfs haar overspel was een daad van Goed en kwaad!!

Velen weten niks anders dan farizeïsch en schriftgeleerdheid van De Liefde, Huwelijk en Overspel en Oordelen! Ze zwetsen en brallen ipv van eerst opzoek te gaan Hoe die ene Volmaakte Christusverschijning waar alles openbaar is, Definieert!


Reactie verwijderd door mezelf.

teman

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor teman » 01 nov 2022 11:29

Prisma23 schreef:Reactie verwijderd door mezelf.


Dag Prisma,

waarom gaat u niet eerst naar die Ene Volmaakte Christusverschijning? Dacht u echt dat ik zomaar schrijf? Denkt u dat echt?

Ja ik weet dat mijn schrijven in veel afwijkt van de "gebruikelijke" leer en traditie, en als u plat vergelijkt met de bestaande leer en traditie van welke kerk dan ook dat ik zo op het platte oog als een ketter beoordeeld zal worden!

Gelukkig is De Volle Waarheid geen plat oog der mensen!!!!

En ik hen allen bij het meest tere die ze hebben heb want geen 'één kan om die Ene Volmaakte Christusverschijning heen voor dat die "constateert, beoordeelt en oordeelt"

OEPS!

Ja Prisma ik heb echt gezocht, elke steen omgekeerd, voorbij de dood geweest en buiten het heelal! Dat is ook de zwakte van elke kerk: die de macht hebben en leren en beleren doen niet zo! Een enkeling die zo doet houdt meestal diens mond omdat die binnen die gemeenschap wilt blijven! Mij intersseert dat niks! Ik ben altijd al veelal in mijn eentje als mens geweest! Nee ik ben geen vondeling, wel dat ik altijd veelal anders was dan anderen. Het zou mooi zijn als er een of meer anderen zouden geweest zijn, en niet, dan is het mll: mee leren leven!!! Daarbij kracht naar kruis!

En ik had nooit gevonden zonder Hulp van Christus en Profetischen en mijn Ziel Naar Hemelse(Volmaakte Christus) Definitie en de Job's ellende in mijn leven! Daarom wijs ik anderen ook daarop: men komt satan niet voorbij als men geen Hemelse(Volmaakte Christus) Definitie(s) heeft!!

En kijk naar hun reacties: Kan niet waar zijn en niet gaan kijken! U schrijft geen ABN Nederlands, etc, tec. Dat is kwaadaardig want men vertrapt: iemand (anders) spreekt de volle waarheid tot het tegendeel is bewezen!!!! En zelf zetten ze zich er boven! Want hun constatering/beoordeling/oordeel is geheel goed!

Hoe schieten ze toch in hun eigen voet!!!!

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Prisma23 » 02 nov 2022 10:11

teman schreef: ...U schrijft geen ABN Nederlands...


Dit is dubbelop, de letter "N" in de afkorting "ABN" staat voor Nederlands.

Zie verder https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... derlands#A
Laatst gewijzigd door Prisma23 op 02 nov 2022 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2022 10:46

Zo te zien is het gesprek met Teman voorbij en komt er ook geen reactie meer. En kunnen we weer terug naar het onderwerp.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten