Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor StillAwake » 04 nov 2021 11:30

hans0166 schreef:grappig... het IS namelijk hetzelfde, vanaf het begin heeft de reformatie zichzelf ook de sleutels toegeeigend, en gebruikt, die ook de andere "oorspronkelijke" kerken ook gebruiken, en met dezelfde bijbelse gronden.

Vertel me anders het verschil eens tussen deze zaak, waar een koppel moet gaan belijden bij een kerkeraad om "vergeving" te krijgen van ze, en iemand die verzoend wordt met de kerk in een biecht?

Het enige verschil is dat de biecht als sacrament te boek staat, principieel is het echter precies hetzelfde.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor benefietdiner » 04 nov 2021 12:52

hans0166 schreef:grappig... het IS namelijk hetzelfde, vanaf het begin heeft de reformatie zichzelf ook de sleutels toegeeigend, en gebruikt, die ook de andere "oorspronkelijke" kerken ook gebruiken, en met dezelfde bijbelse gronden.

Vertel me anders het verschil eens tussen deze zaak, waar een koppel moet gaan belijden bij een kerkeraad om "vergeving" te krijgen van ze, en iemand die verzoend wordt met de kerk in een biecht?

Ja daar zeg je wat. In de zin van de biechtstoel zou het voor de topicstarters een stuk makkelijker zijn. Maar ja de biecht is in de reformatie afgeschaft (incl. de denominatie waar het hier in deze topic over gaat) en de huisbezoeken voor in de plaats gekomen. Achtereenvolgens is het er zeker niet makkelijker geworden ook niet wat het hanteren van die sleutels betreft.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Veendam » 04 nov 2021 18:42

StillAwake schreef:Je eigen kerkenraad: zou kunnen. Maar de kerkenraad van een genootschap waar je geen lid meer van bent, van een genootschap waar je weg bent gegaan vanuit een vertrouwensbreuk, omdat het Woord er niet op de juiste manier vekondigd wordt, of om welke reden dan ook: neen, dat zie ik toch anders.

De kerkenraad is boven je gesteld, maar na een onttrekking is dat dus niet meer zo.
En waar jij in de Bijbel leest dat een schuldbelijdenis voor een kerkenraad (+ bijbehorende gemeente ??) gedaan moet worden: ik snap het niet.

En als je de schuldbelijdenis puur procedureel ziet: ik zie niet in waarom het dan bij een eerdere gemeente zou moetne plaatsvinden.
Zeker als er sprake is van een vertrouwensbreuk.


Even helemaal buiten kerk"recht" om:
Wanneer de nieuwe kerkeraad bedoeld te zeggen van fix dat met de oude kerkeraad dan hoeven wij helemaal niet te weten wat er is gebeurd en zo want dat is het opgelost en hoeft niemand, maar dan ook niemand ergens van af te weten dan is er wel wat voor te zeggen.
Het verleden gaat de nieuwe kerkelijke gemeente dus niks aan.

Maar ja, als ik dan lees dat er wel getrouwd is na tijd dan krijgen ze daar weer last mee binnen de nieuwe gemeente omdat het dan niet op de juiste manier gedaan is en moeten ze alsnog in de kerk ook trouwen ?
Soms kunnen kerken en kerkeraden zo moeilijk doen...........


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten