Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 24 aug 2021 19:59

Chaya schreef:Dus?
En dan gooi je maar een knuppel in het hoenderhok, i.p.v. de mensen te respecteren die de duur van de scheppingsdagen geloven, zoals het in de Bijbel staat?


Dag Chaya, het is geenszins mijn bedoeling om andere niet te respecteren ik hoop dat andere in discussie willen gaan.
En wat mij betreft mogen het letterlijk dagen van 24 uur zijn, daar heb ik geen enkel probleem mee want mijn geloof is niet meer afhankelijk van vast omlijnde denk patronen, ik ben voor vrijheid van gesprek betreft en persoonlijk begrijp ik niet wat jij daar op tegen hebt? als we Gods Woord zelf laten spreken?
Mvg Lydia
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Chaya » 24 aug 2021 20:24

Als je Gods Woord laat spreken, blijf je er vanaf met je eigen interpretatie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 24 aug 2021 20:36

Chaya schreef:Als je Gods Woord laat spreken, blijf je er vanaf met je eigen interpretatie.


Ik denk dat dat ook voor jou geld, als je Gods woord laat spreken blijf je ervan af met je eigen interpretatie, want ook jij interpreteert beste Chaya al dan niet bewust, al dan niet aan geleerd maar je doet het wel, wie heeft jou geleerd dat de scheppings dagen per definitie dagen van 24 uur zouden zijn?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor gravo » 24 aug 2021 23:02

Chaya schreef:Dus?
En dan gooi je maar een knuppel in het hoenderhok, i.p.v. de mensen te respecteren die de duur van de scheppingsdagen geloven, zoals het in de Bijbel staat?

Waarom deze aanval. Betekent "respecteren" soms dat iemand het eens moet zijn met de opvatting van een ander? En dat het uiten van een eigen zienswijze respectloos is jegens de ander?
Als dat zo is, is elk gesprek, elke gedachtewisseling, elke uitwisseling van meningen onmogelijk, omdat er sprake is van een afwijkende mening.
We moeten af van de idee dat er één standaard-mening is in geloofszaken, de alom aanvaarde zienswijze die overal en altijd dezelfde is en dat er daaromheen tal van gebrekkige mindere opvattingen zijn. Zo is het nooit geweest en zo zal het nooit zijn. Christenen zijn er in soorten en maten. Dat geldt ook voor hun opvattingen, inzichten en meningen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor MoesTuin » 24 aug 2021 23:40

Chaya schreef:Als je Gods Woord laat spreken, blijf je er vanaf met je eigen interpretatie.

maar laat je in je hart de heilige Geest spreken die je op verrassende wegen brengt....de bijbel overstijgend...kerkmuren overstijgend....want de Geest gaat zo veel verder juist heden ten dage met iedere gelovige waarbij Hij Woning (in het hart) mag hebben.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor hans0166 » 25 aug 2021 07:29

gravo schreef:Waarom deze aanval. Betekent "respecteren" soms dat iemand het eens moet zijn met de opvatting van een ander? En dat het uiten van een eigen zienswijze respectloos is jegens de ander?
.......... Christenen zijn er in soorten en maten. Dat geldt ook voor hun opvattingen, inzichten en meningen.


Naar mijn mening is het niet zo heel raar, de inconsequentie van een bepaalde poster kan reacties oproepen, vooral omdat er respect gevraagd wordt, maar niet geboden.
Ik ben het ook niet altijd eens met Chaya, maar haar mening/overtuiging met drie of meer ter verantwoording roepen vind ik ook niet zo heel respectvol.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2021 08:28

hans0166 schreef:Naar mijn mening is het niet zo heel raar, de inconsequentie van een bepaalde poster kan reacties oproepen, vooral omdat er respect gevraagd wordt, maar niet geboden.
Ik ben het ook niet altijd eens met Chaya, maar haar mening/overtuiging met drie of meer ter verantwoording roepen vind ik ook niet zo heel respectvol.


Aan de andere kant gebeurt er niet echt iets spannends. Chaya en haar mening worden volgens mij niet echt ter verantwoording geroepen, Lydia geeft aan dat anders te zien en vraagt hoe men hier over denkt. Daar ontstond volgens mij een prima discussie over en het lijkt me waardevol als Chaya daaraan deelneemt. Maar een gebrek aan respect? Ik snap dat de opmerking "ik snap niet dat men ergens alleen onderwijst dat de aarde in 24/7 is ontstaan" wel wat lomp is, maar ik zie geen disrespect richting mensen die dat wel geloven en ik vond de vervolgdiscussie waarom / wanneer je alles letterlijk zou moeten nemen of niet, wel zinvol.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor hans0166 » 25 aug 2021 09:01

Marnix schreef:Lydia geeft aan dat anders te zien en vraagt hoe men hier over denkt. ................... en ik vond de vervolgdiscussie waarom / wanneer je alles letterlijk zou moeten nemen of niet, wel zinvol.


Het vervolg van de draad, zeg maar vanaf de post van Gravo gisteren is zeker niet verkeerd, maar het probleem dat ik met de genoemde posts heb is dat die ene persoon helemaal NIET zit te wachten hoe anderen erover denken. Roepende respect te hebben maar alles aan de kant schuift. Anderen ter verantwoordingn roept, maar zelf naar het moderatie forum rent als er iets niet zint. En ach.. Moestuin die denkt vat te krijgen op Chaya tja ... of eigenlijk andersom.. peuter gedrag.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2021 09:30

Heldere uitleg, gravo! Het is inderdaad nog maar een paar eeuwen geleden dat mensen de bijbel zo letterlijk gingen lezen, omdat ze hoopten dat de natuurkundige wetenschap zou kunnen bewijzen dat God bestaat. Het was een teleurstelling voor de kerken toen de wetenschap ook prima zonder God bleek te kunnen. Ondertussen hadden ze zich al zo daaraan vastgeklampt dat ze niet meer terug konden. Zelf vond ik het erg boeiend om te lezen hoe Karen Armstrong onder andere hierover vertelt in 'De kwestie God' https://lalageleest.nl/2021/07/31/de-kwestie-god-karen-armstrong/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2021 09:32

hans0166 schreef:Het vervolg van de draad, zeg maar vanaf de post van Gravo gisteren is zeker niet verkeerd, maar het probleem dat ik met de genoemde posts heb is dat die ene persoon helemaal NIET zit te wachten hoe anderen erover denken. Roepende respect te hebben maar alles aan de kant schuift. Anderen ter verantwoordingn roept, maar zelf naar het moderatie forum rent als er iets niet zint. En ach.. Moestuin die denkt vat te krijgen op Chaya tja ... of eigenlijk andersom.. peuter gedrag.


Nou ja een goede les voor Lydia: Probeer je eens in te leven in christenen die geloven dat de wereld in 6x24 uur is geschapen (zijn er heel veel) en verdiep je in hun argumenten. Misschien kan je dan wat beter voorstellen waarom dit heel gangbaar is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2021 09:57

gravo schreef:Waarom deze aanval. Betekent "respecteren" soms dat iemand het eens moet zijn met de opvatting van een ander? En dat het uiten van een eigen zienswijze respectloos is jegens de ander?
Als dat zo is, is elk gesprek, elke gedachtewisseling, elke uitwisseling van meningen onmogelijk, omdat er sprake is van een afwijkende mening.
We moeten af van de idee dat er één standaard-mening is in geloofszaken, de alom aanvaarde zienswijze die overal en altijd dezelfde is en dat er daaromheen tal van gebrekkige mindere opvattingen zijn. Zo is het nooit geweest en zo zal het nooit zijn. Christenen zijn er in soorten en maten. Dat geldt ook voor hun opvattingen, inzichten en meningen.

Ik houd er niet van als mensen aan de Bijbel gaan morrelen en dat doe je als je openlijk durft te betwijfelen of het inderdaad wel 6 dagen duurde.
Lydia is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.
Een groot gedeelte van de EO achterban was destijds geschokt, vanwege de uitspraken van de heer Knevel.
Maar:
"EO-prominent Andries Knevel biedt dinsdag in het omroepblad Visie de leden van de Evangelische Omroep zijn excuses aan. Hij stelt in een open brief dat hij mensen heeft gekwetst door op televisie het letterlijke scheppingsverhaal in twijfel te trekken. Zijn verklaring heeft in de achterban van de omroep voor veel beroering gezorgd."

En waarom noem jij het van mij een aanval? Het is eerder andersom. Er wordt weer eens een knuppel in het hoenderhok gegooid, de veren vliegen in het rond, ach, zo herkenbaar en terugkerend.
Als je net een rijke zondag achter de rug hebt, waarin de Heere werd geopenbaard in al Zijn volheid. Waarin wij werden bepaald hoe klein wij van Hem denken! Dan is dit topic echt zo verdrietig om te lezen.
Nogmaals, het gaat niet om mijn interpretatie, ik lees wat er staat. Het gaat ook niet over mijn mening, die hier nogal exclusief is geworden.
Maar Lydia heeft niet in de gaten kennelijk dat zij met een dergelijk topic twijfelt aan de geschiedenis van Gods schepping.
Echt gravo, als je in Genesis 1 al begint te morrelen, kun je al niet meer verder lezen in feite. Want hoe kan dat nou, dat de slang tot Eva gesproken heeft? Welnee, dat moet je niet zo letterlijk nemen.
Hetzelfde geldt voor de zondvloed. Kan toch niet?
En al verder lezende ontnemen we God Zijn souvereiniteit en macht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 25 aug 2021 10:22

="Chaya] als je in Genesis 1 al begint te morrelen, kun je al niet meer verder lezen in feite. Want hoe kan dat nou, dat de slang tot Eva gesproken heeft? Welnee, dat moet je niet zo letterlijk nemen.
Hetzelfde geldt voor de zondvloed. Kan toch niet?
En al verder lezende ontnemen we God Zijn souvereiniteit en macht.


Voor mij is de vraag van de slang aan Eva letterlijk en bevat uitermate belangrijke geloofs vragen(genesis 3;15/16 ook de zondvloed beschouw ik als 'n waar gebeurd verhaal uit de Bijbelse geschiedenis. waar Jezus ook naar verwees. maar waarom het vraagstuk wat ik ter discussie stel z'n halszaak is begreep ik niet, en nog niet, dus mijn excuus. de moderator mag dit topic wat mij betreft op slot doen.

mvg Lydia.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor hans0166 » 25 aug 2021 10:44

Chaya schreef:.
Echt gravo, als je in Genesis 1 al begint te morrelen, kun je al niet meer verder lezen in feite. Want hoe kan dat nou, dat de slang tot Eva gesproken heeft? Welnee, dat moet je niet zo letterlijk nemen.
Hetzelfde geldt voor de zondvloed. Kan toch niet?
En al verder lezende ontnemen we God Zijn souvereiniteit en macht.


Ik denk dat je Gravo's post(s) van gisteren nog eens moet lezen, denk dat daar vrij duidelijk het probleem van hier beschreven/uitgelegd wordt. En mogelijk meer perspectief biedt om in gesprek te blijven met de protestantse/reformatorische gedachten in het achterhoofd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2021 10:45

Chaya schreef:Ik houd er niet van als mensen aan de Bijbel gaan morrelen en dat doe je als je openlijk durft te betwijfelen of het inderdaad wel 6 dagen duurde.
Lydia is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.
Een groot gedeelte van de EO achterban was destijds geschokt, vanwege de uitspraken van de heer Knevel.
Maar:
"EO-prominent Andries Knevel biedt dinsdag in het omroepblad Visie de leden van de Evangelische Omroep zijn excuses aan. Hij stelt in een open brief dat hij mensen heeft gekwetst door op televisie het letterlijke scheppingsverhaal in twijfel te trekken. Zijn verklaring heeft in de achterban van de omroep voor veel beroering gezorgd."

En waarom noem jij het van mij een aanval? Het is eerder andersom. Er wordt weer eens een knuppel in het hoenderhok gegooid, de veren vliegen in het rond, ach, zo herkenbaar en terugkerend.
Als je net een rijke zondag achter de rug hebt, waarin de Heere werd geopenbaard in al Zijn volheid. Waarin wij werden bepaald hoe klein wij van Hem denken! Dan is dit topic echt zo verdrietig om te lezen.
Nogmaals, het gaat niet om mijn interpretatie, ik lees wat er staat. Het gaat ook niet over mijn mening, die hier nogal exclusief is geworden.
Maar Lydia heeft niet in de gaten kennelijk dat zij met een dergelijk topic twijfelt aan de geschiedenis van Gods schepping.
Echt gravo, als je in Genesis 1 al begint te morrelen, kun je al niet meer verder lezen in feite. Want hoe kan dat nou, dat de slang tot Eva gesproken heeft? Welnee, dat moet je niet zo letterlijk nemen.
Hetzelfde geldt voor de zondvloed. Kan toch niet?
En al verder lezende ontnemen we God Zijn souvereiniteit en macht.


Ik snap je punt alleen, alleen is de discussie (die volgens mij wel zinvol is) of je God Zijn soevereiniteit en macht zo wel ontneemt of juist niet. Gaat het wel om klein van God denken of doen we dat juist als we Hem beperkingen tot wat wij denken.

Wat ik bijvoorbeeld heb aangegeven:

- Tijdens de eerste dagen van de schepping was er helemaal geen zon en maan. Hoe werden die dagen dan precies bepaald? Duurden dagen voordat er zon en maan was bijvoorbeeld al 24 uur?
- Het scheppingsverhaal is in tegenstelling dat veel andere verhalen in de Bijbel geen ooggetuigeverslag maar iets wat eeuwen lang mondeling werd overgedragen en pas veel later werd opgetekend.
- En stel nou eens dat de schepping in 6 dagen werd gedaan maar dat dat niet precies dagen waren zoals wij die nu kennen, van 24 uur. Zou dat dan iets afdoen aan Gods almacht of betrouwbaarheid? Zou God dan niet almachtig zijn, niet de Schepper van hemel en aarde? Is het groot van Hem denken of klein als ons geloof daarvan afhankelijk is?

Ik vind dat wel een zinvolle discussie hier en snap niet dat dat zoveel weerstand bij je oproept. Mensen die zo kijken geloven ook dat God hemel en aarde schiep, dat de slang de mensen verleidde waardoor de zonde op aarde kwam, dat God in de tijd van Noach met de zondvloed de mensheid strafte enz. En het zou vreemd zijn als het het algemene statement van Refoweb werd dat de schepping in 6x24 uur in twijfel wordt getrokken maar we kunnen hier toch wel als volwassen mensen op dit forum over discussieren? Daarom reageerde ik elders ook even, het is goed dat dit soort vragen bespreekbaar gemaakt kunnen worden ipv dat er met een paar dogma's dit soort dingen als onbespreekbaar worden bestempeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2021 10:48

Lydia63 schreef:Voor mij is de vraag van de slang aan Eva letterlijk en bevat uitermate belangrijke geloofs vragen(genesis 3;15/16 ook de zondvloed beschouw ik als 'n waar gebeurd verhaal uit de Bijbelse geschiedenis. waar Jezus ook naar verwees. maar waarom het vraagstuk wat ik ter discussie stel z'n halszaak is begreep ik niet, en nog niet, dus mijn excuus. de moderator mag dit topic wat mij betreft op slot doen.

mvg Lydia.

Lydia, nogmaals, je mag je persoonlijke vragen hebben bij gebeurtenissen uit de Bijbel. Die heb ik net zo goed.
Maar wees daar terughoudend mee. Ik bedoel, wat zijn je intenties?
En voordat je een nieuw topic opent, neem dan even de tip ter harte van PCrtje en Prisma.
Zoek eerst of er al eens een discussie geweest is hierover, dan kun je daarop voortborduren.
Dan zie je ook dat er weinig nieuws onder de zon is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron