Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 26 aug 2021 13:13

Chaya schreef:
Welke vertaling heb jij gelezen? In de Herziene Statenvertaling staat dit:
Toen zei Adam: Deze is ditmaal been van mijn beenderen,
en vlees van mijn vlees!

Deze zal mannin - Of: vrouw; het Hebreeuwse “isha” (vrouw) lijkt op “ish” (man). genoemd worden,
want uit de man is zij genomen."

Ik lees dus niet eindelijk, of iets daaromtrent.


Dag Chaya dit was de NGB vertaling, zelf gebruik ik meerdere vertalingen bij mijn studie.

https://bible.hispage.nl/index.php?sear ... language=0
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Chaya » 26 aug 2021 13:15

Lydia63 schreef:Dag Chaya dit was de NGB vertaling, zelf gebruik ik meerdere vertalingen bij mijn studie.

Dat kan, ik heb m hier ook staan, maar alleen om te vergelijken. Want deze vertaling is toch flink verwaterd.
Kun je even inhoudelijk reageren op mijn vraag? Ik zie geen eindelijk, dus hoe weet jij dan dat Adam dat gedacht zou hebben?
En dat hij er enorm naar had uitgekeken, is al helemaal invulling.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 26 aug 2021 13:21

Chaya schreef:Kun je even inhoudelijk reageren op mijn vraag? Ik zie geen eindelijk, dus hoe weet jij dan dat Adam dat gedacht zou hebben?
En dat hij er enorm naar had uitgekeken, is al helemaal invulling.


Ook gebruik ik deze Bijbel De Staten vertaling met kanttekeningen, en daar wordt wel eindelijk, in de uitlegging weergegeven:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg

En waarom ik dat denk, is omdat ik dus niet geloof in dagen van letterlijke menselijke 24 uur. want die logica lees ik niet in het Genesis verhaal.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Chaya » 26 aug 2021 13:39

Lydia63 schreef:Ook gebruik ik deze Bijbel De Staten vertaling met kanttekeningen, en daar wordt wel eindelijk, in de uitlegging weergegeven:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg

En waarom ik dat denk, is omdat ik dus niet geloof in dagen van letterlijke menselijke 24 uur. want die logica lees ik niet in het Genesis verhaal.

Als het er niet staat, is het niet van belang om te weten.
Ik zou je aanraden om je energie in andere zaken te steken, dan in de hoeveelheid uren die een dag geteld zou hebben in het paradijs.
Het was toen volmaakt! Wij hebben daar geen voorstelling van, hooguit iets wat er misschien dichtbij komt, zoals een mooi stuk ongerept natuur.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor hans0166 » 26 aug 2021 13:48

Chaya schreef: In de Herziene Statenvertaling staat dit:
Toen zei Adam: Deze is ditmaal been van mijn beenderen,
en vlees van mijn vlees!

Deze zal mannin - Of: vrouw; het Hebreeuwse “isha” (vrouw) lijkt op “ish” (man). genoemd worden,
want uit de man is zij genomen."


In de grondtekst staat ruwweg :

"de mens, en hij zegt, deze de tijd(nu?), beenderen van mij en vlees van mijn beenderen"
en het tweede deel
"tot dit, van vlees van mij, zal genoemd worden vrouw (ashe), deze, zij was genomen van(uit) de man.(m-aish)"

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 26 aug 2021 15:13

Chaya schreef:Als het er niet staat, is het niet van belang om te weten.
Ik zou je aanraden om je energie in andere zaken te steken, dan in de hoeveelheid uren die een dag geteld zou hebben in het paradijs.
Het was toen volmaakt! Wij hebben daar geen voorstelling van, hooguit iets wat er misschien dichtbij komt, zoals een mooi stuk ongerept natuur.


Maar het wordt wel zo bedoelt, enkel voor ons leken mag dat niet ter discussie staan zo het lijkt?

Nu ben ik reeds ruim 40 jaar 'n Bijbel student en ben leergierig wat wil zeggen ik zoek het eea graag uit waar ik graag mijn energie in steek.
Ik begrijp jou bezorgde hint om daar niet mee bezig te zijn, en het was ook veel gemakkelijker als ik niet zo leergierig was geweest in dat opzicht heb je gelijk, maar met alle respect het is ook 'n dooddoenertje toch?
In Hebreeën 4:1-10 gaf de apostel Paulus te kennen dat Gods rustdag in zijn generatie nog steeds voortduurde, en dat was meer dan 4000 jaar nadat die rustperiode, de zevende dag, was begonnen. Hieruit blijkt duidelijk dat elke scheppingsdag, of werkperiode, op zijn minst duizenden jaren lang was. toch/ wat is jou probleem om de scheppings dagen in periodes te ziet? ik bedoel daar doen we toch geen afbreuk mee aan de heiligheid van Gods Woord ?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 26 aug 2021 15:29

Lydia63 schreef:Maar het wordt wel zo bedoelt, enkel voor ons leken mag dat niet ter discussie staan zo het lijkt?

Nu ben ik reeds ruim 40 jaar 'n Bijbel student en ben leergierig wat wil zeggen ik zoek het eea graag uit waar ik graag mijn energie in steek.
Ik begrijp jou bezorgde hint om daar niet mee bezig te zijn, en het was ook veel gemakkelijker als ik niet zo leergierig was geweest in dat opzicht heb je gelijk, maar met alle respect het is ook 'n dooddoenertje toch?
In Hebreeën 4:1-10 gaf de apostel Paulus te kennen dat Gods rustdag in zijn generatie nog steeds voortduurde, en dat was meer dan 4000 jaar nadat die rustperiode, de zevende dag, was begonnen. Hieruit blijkt duidelijk dat elke scheppingsdag, of werkperiode, op zijn minst duizenden jaren lang was. toch? wat is jou probleem om de scheppings dagen in periodes te ziet? ik bedoel daar doen we toch geen afbreuk mee aan de Heiligheid van Gods Woord ?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 26 aug 2021 15:37

excuus dubbele reactie ergens doe ik iets fout. :wink:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2021 16:18

Lydia63 schreef:Marnix, je hebt gelijk! ik ga hier aan werken, ik zie in wat ik fout doe.
Ik begrijp nu pas hoe belerend dat het eigenlijk over komt dus nogmaals ik zie in wat ik fout doe.
bedankt voor deze Eye opener, en mijn excuus aan andere die ik evt heb beledigd.

mvg Lydia


Fijn om te lezen, succes met de voornemens!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Chaya » 27 aug 2021 09:19

Lydia63 schreef:Maar het wordt wel zo bedoelt, enkel voor ons leken mag dat niet ter discussie staan zo het lijkt?

Nu ben ik reeds ruim 40 jaar 'n Bijbel student en ben leergierig wat wil zeggen ik zoek het eea graag uit waar ik graag mijn energie in steek.

Wat bedoel je precies met Bijbelstudent?
En wat bestudeer jij dan, alleen dit soort vragen?
Want dan zul je niet verder komen, vrees ik.
Er is maar één ding belangrijk, beste Lydia: hoe kom ik ooit tot God bekeerd?
En dan is ons ochtendgebed:
Leid mij op de Weg tot de Waarheid, en leert U mij naar Uw wil te handelen.
En wilt U mij zegenen, zodat ik de ander tot Zegen kan zijn.

Laat al die andere vragen dan maar liggen. Die hebben geen eeuwigheidswaarde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 27 aug 2021 10:37

Chaya schreef:Wat bedoel je precies met Bijbelstudent?
En wat bestudeer jij dan, alleen dit soort vragen?
Want dan zul je niet verder komen, vrees ik.
Er is maar één ding belangrijk, beste Lydia: hoe kom ik ooit tot God bekeerd?
En dan is ons ochtendgebed:
Leid mij op de Weg tot de Waarheid, en leert U mij naar Uw wil te handelen.
En wilt U mij zegenen, zodat ik de ander tot Zegen kan zijn.

Laat al die andere vragen dan maar liggen. Die hebben geen eeuwigheidswaarde.



Dag Chaya, om je even te antwoorden, ik ben 'n christen, ik ben reeds lang geleden bekeerd verder ben ik 'n amateurs Bijbelstudent, dus niet op theologische wijze, elke Bijbels vraagstuk kan mijn interesse hebben, zolang we het uitgangs punt hebben dat de Bijbel Gods woord is.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor Lydia63 » 27 aug 2021 12:06

ben db bd schreef:ik vind het raar om tijd als een constante factor te willen zien. Voor mij fluctueert deze zichtbaar, en dat maakt alles mogelijk.
Voor God bestaat er zelfs helemaal geen tijd, die is toen, nu en straks gelijktijdig aanwezig (alfa en omega beiden tegelijk)
God kan voor onze voorstelling dus scheppen in 13miljard jaar, of in 6 seconden of indien gewenst in 6 dagen.
De Almachtige was er Zelf bij en heeft het later o.i. Zelf gedicteerd, dus waarom moeten we 'quasi wetenschappelijk' doen?


Met bovenstaande ben ik het helemaal eens Ben,

„Zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen, en mijn gedachten dan uw gedachten.” — Jes. 55:9.

„Wanneer ik uw hemel zie, het werk van uw vingers, de maan en de sterren die gij hebt bereid, wat is dan de sterfelijke mens, dat gij aan hem denkt, en de zoon van de aardse mens, dat gij voor hem zorgt? Ps. 8:3,

Al mogen we ervan uit gaan dat God, 'n God van orde is dus hoe lang hebben deze scheppings-„dagen” precies geduurd?
De bijbel geeft ons een sleutel met betrekking tot de lengte van de zevende dag. Aangezien deze „dagen” alle deel uitmaakten van één ’week’, is het redelijk de conclusie te trekken dat al deze „dagen” even lang waren toch?
Met betrekking tot de lengte van de zevende dag is het werkelijk van belang dat de bijbel niets zegt over ’een avond en een morgen’, een begin en een einde van de zevende dag, zoals in het geval van de andere zes dagen. Dit is een betekenisvolle weglating. Het verslag vermeldt eenvoudig: „Voorts zegende God de zevende dag en hij heiligde die, omdat hij daarop is blijven rusten van al zijn werk, dat God geschapen heeft om het te maken.” Gen. 2:3. zó heb ik al eerder de woorden van de apostel Paulus aangehaald in de discussie In Hebreeën 4:1-10 gaf de apostel Paulus te kennen dat Gods rustdag in zijn generatie nog steeds voortduurde, en dat was meer dan 4000 jaar nadat die rustperiode, de zevende dag, was begonnen. Hieruit blijkt duidelijk dat elke scheppingsdag, of werkperiode, op zijn minst duizenden jaren lang was.A Religious Encyclopædia door Schaff zegt over deze scheppingsdagen: „De dagen van de schepping waren scheppingsdagen, fases in het proces, maar geen dagen van vierentwintig uur.” Evenzo zegt Delitzsch in zijn New Commentary on Genesis: „Er worden dagen van God bedoeld, en voor Hem zijn duizend jaren slechts als een dag wanneer die is voorbijgegaan, Ps. 90:4 . . . De scheppingsdagen zijn, volgens de betekenis van de Heilige Schrift zelf, geen dagen van vierentwintig uur, maar aeonen . . . Deze aardse en menselijke tijdmeting kan namelijk niet van toepassing worden gebracht op de eerste drie dagen.
Alvast 'n fijn weekend gewenst.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Zijn de scheppings dagen letterlijk te lezen? of is er ruimte voor andere uitleggingen?

Berichtdoor ben db bd » 29 aug 2021 13:56

„Er worden dagen van God bedoeld, en voor Hem zijn duizend jaren slechts als een dag wanneer die is voorbijgegaan, Ps. 90:4 . . . De scheppingsdagen zijn, volgens de betekenis van de Heilige Schrift zelf, geen dagen van vierentwintig uur, maar aeonen . . . Deze aardse en menselijke tijdmeting kan namelijk niet van toepassing worden gebracht op de eerste drie dagen.

Lydia, ik vind deze verklaring van meneer Delitzsch prima voor wat hij zegt omtrent dat we moeten denken in aeonen, tijdperken, maar voor mij kan onze Grote Schepper aller dingen zonder moeite die aeonen in een dag op menselijke tijdschaal frommelen.
Zo herinner ik mij dat ik als klein jongetje eens 10 minuten school moest blijven, maar in die tijd liepen de andere kinderen uit mijn buurt wel de weg naar huis uit, en miste ik die dus. Dat ik die ramp nu nog weet, is omdat ik die erger beleefde 'als heel de achterliggende wereldoorlog'. Wij moeten schalen niet vast willen leggen, vind ik, en al helemaal de Goddelijke schalen niet. Die zijn namelijk afhankelijk van omstandigheden.
Bent u wel eens van het dak afgevallen? Mensen die zacht neerkwamen hadden soms als in een film heel hun voorbije leven onderweg langs zien komen. ik kijk graag naar Love Nature op TV. Daar moet ik 'constant' al de honderden miljoenen voorbije jaren aanhoren, waarin beesten zijn 'geëvolueerd'. (hoe vaak zijn ze in die tussentijd dan al ten onder gegaan, omdat wat ze nodig hadden zo lang duurde?)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten