GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor hans0166 » 21 jul 2021 17:45

Lydia63 schreef:En niet elke christen geloofd in de drie-enige godheid oftewel in de drie-eenheid 's leer


hoe zie je dan de relatie van de Vader, de Christus en de Geest ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2021 21:30

Lydia63 schreef:Uiteraard respect voor het vraag stuk, of 'n vrouw al dan niet mag dopen.
m.i wel Galaten 3;28 maar wie ben ik :roll: ook maar 'n vogeltje wat zingt zoals het gebekt is op dit forum.
Persoonlijk heb ik meer moeite met de kinderdoop en de doopformule opzich.
Want de kinderdoop vind ik niet voldoen aan de persoonlijke keuze om 'n christen te willen zijn.
En niet elke christen geloofd in de drie-enige godheid oftewel in de drie-eenheid 's leer
Maar verder denk ik dat dit vraagstuk 'n storm in 'n glas water zal blijken te zijn.


De kinderdoop houdt dan ook niet een persoonlijke keuze in van de mens naar God (dat is bij kinderdopers de belijdenis) maar een persoonlijke keuze van God naar een mens (verbond). In de theologie van de kinderdoop zegt God tegen een kind: Ik ben je God. En als een kind dat bij het opgroeien gaat verstaan volgt de geloofsbelijdenis: U bent mijn God. Maar zoals kinderen van Israel als baby al deel uitmaakten van het verbond, ongeacht de vraag of ze dat later zouden beantwoorden, zo sluit God zijn verbond voor we hebben gereageerd. Maar dat doet aan dat verbond niets af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 22 jul 2021 14:54

Marnix schreef:De kinderdoop houdt dan ook niet een persoonlijke keuze in van de mens naar God (dat is bij kinderdopers de belijdenis) maar een persoonlijke keuze van God naar een mens (verbond). In de theologie van de kinderdoop zegt God tegen een kind: Ik ben je God. En als een kind dat bij het opgroeien gaat verstaan volgt de geloofsbelijdenis: U bent mijn God. Maar zoals kinderen van Israel als baby al deel uitmaakten van het verbond, ongeacht de vraag of ze dat later zouden beantwoorden, zo sluit God zijn verbond voor we hebben gereageerd. Maar dat doet aan dat verbond niets af.


Op zicht vind ik het wel 'n mooie theologie, al stel ik daar nogal wat vragen bij.
Maar begrijp ik jou goed, vergelijk jij de besnijdenis met de doop?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2021 15:04

Lydia63 schreef:Op zicht vind ik het wel 'n mooie theologie, al stel ik daar nogal wat vragen bij.
Maar begrijp ik jou goed, vergelijk jij de besnijdenis met de doop?


Er is hier al heel veel over gezegd op dit forum en ik wil van dit topic geen volwassendoop vs. kinderdoop-topic maken. Overigens vind ik voor beiden veel te zeggen, ik ben als kind gedoopt en heb mijn kinderen ook laten dopen maar ik snap de andere kant ook wel. De lijn (God verklaart Zijn liefde aan het kind en die beantwoordt dat (hopelijk) later) is overal wel gelijk, de discussie is vooral welk symbool bij welk moment hoort. Daar laat ik het even bij, we kunnen hier natuurlijk in een ander topic wel eens verder over van gedachten wisselen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 22 jul 2021 15:37

Marnix schreef:Er is hier al heel veel over gezegd op dit forum en ik wil van dit topic geen volwassendoop vs. kinderdoop-topic maken. Overigens vind ik voor beiden veel te zeggen, ik ben als kind gedoopt en heb mijn kinderen ook laten dopen maar ik snap de andere kant ook wel. De lijn (God verklaart Zijn liefde aan het kind en die beantwoordt dat (hopelijk) later) is overal wel gelijk, de discussie is vooral welk symbool bij welk moment hoort. Daar laat ik het even bij, we kunnen hier natuurlijk in een ander topic wel eens verder over van gedachten wisselen.


Dat ben ik helemaal met je eens Marnix, mijn bedoeling is ook om hier geen discussie over te hebben in dit topic.
Want ik uiten ook enkel maar wat ik beschreef dankjewel voor jou visie en gedachten.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor de passant » 23 jul 2021 09:38

Echt te belachelijk voor woorden , en zo staat het ook niet in de Bijbel, als je geloofd en gedoopt wil worden dan kan en mag dat gedaan worden door welke gelovige die zelf overtuigd christen is dan ook , man of vrouw , dat maakt niet uit , we zijn wel heel ver van de Bijbel afgedwaald.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor hans0166 » 23 jul 2021 11:12

de passant schreef:Echt te belachelijk voor woorden , en zo staat het ook niet in de Bijbel, als je geloofd en gedoopt wil worden dan kan en mag dat gedaan worden door welke gelovige die zelf overtuigd christen is dan ook , man of vrouw , dat maakt niet uit , we zijn wel heel ver van de Bijbel afgedwaald.


tja.. dat zou een hele verandering zijn. al die kerkmuren weg, en opheffing van alle denominaties...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2021 11:45

de passant schreef:Echt te belachelijk voor woorden , en zo staat het ook niet in de Bijbel, als je geloofd en gedoopt wil worden dan kan en mag dat gedaan worden door welke gelovige die zelf overtuigd christen is dan ook , man of vrouw , dat maakt niet uit , we zijn wel heel ver van de Bijbel afgedwaald.


Ernstigste is dat men God beperkt tot eigen gewoonten (Bijv dat God alleen door mannen kan spreken) en dan de nadruk komt te liggen om vorm en symboliek in plaats van wat dat uitbeeldt. Je moet niet afvragen of die druppels water echt zijn maar of dat wat het symboliseert, het verbond van God met mens (en bij het opgroeien en beantwoorden daarvan) echt is. Dan wordt het ook minder belangrijk wie dat heeft uitgevoerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 23 jul 2021 14:03

Marnix schreef:Ernstigste is dat men God beperkt tot eigen gewoonten (Bijv dat God alleen door mannen kan spreken) en dan de nadruk komt te liggen om vorm en symboliek in plaats van wat dat uitbeeldt. Je moet niet afvragen of die druppels water echt zijn maar of dat wat het symboliseert, het verbond van God met mens (en bij het opgroeien en beantwoorden daarvan) echt is. Dan wordt het ook minder belangrijk wie dat heeft uitgevoerd.


Mag ik even een beetje gniffelen Marnix ik dacht dat jij niet in discussie wilde gaan betreft de doop? sorry, dat ik je tegen spreek, maar de doop symboliseert niet het verbond van God met de mens in het algemeen, maar nogmaals dan mijn vraag :

Lydia63 schreef:Maar begrijp ik jou goed, vergelijk jij de besnijdenis met de doop?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2021 15:23

Lydia63 schreef:Mag ik even een beetje gniffelen Marnix ik dacht dat jij niet in discussie wilde gaan betreft de doop? sorry, dat ik je tegen spreek, maar de doop symboliseert niet het verbond van God met de mens in het algemeen, maar nogmaals dan mijn vraag :


Zoals ik al zei: Ik wil in dit topic geen discussie voeren over kinderdoop versus volwassendoop omdat dat heel veel besproken is en regelmatig uit de hand is gelopen en omdat het off-topic is. Het gaat hier over de vraag of een kerk die geen vrouwen in het ambt erkent wel de doop door een vrouw moet erkennen en daar sloot mijn laatste reactie op aan. Want daar wil ik hier wel over discussieren.

Om je vraag toch kort te beantwoorden: ik denk dat de kinderdoop inderdaad vergelijkbaar is met de besnijdenis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 23 jul 2021 18:18

Marnix schreef:. Het gaat hier over de vraag of een kerk die geen vrouwen in het ambt erkent wel de doop door een vrouw moet erkennen en daar sloot mijn laatste reactie op aan. Want daar wil ik hier wel over discussieren. .


Ik reageer op het donker gedeelte als eerste het klopt niet wat je zegt.
Jij gaat wél zeker in discussie en ik citeer jou:

dan de nadruk komt te liggen om vorm en symboliek in plaats van wat dat uitbeeldt. Je moet niet afvragen of die druppels water echt zijn maar of dat wat het symboliseert, het verbond van God met mens (en bij het opgroeien en beantwoorden daarvan) echt is. Dan wordt het ook minder belangrijk wie dat heeft uitgevoerd.


Marnix schreef:Om je vraag toch kort te beantwoorden: ik denk dat de kinderdoop inderdaad vergelijkbaar is met de besnijdenis.


Oke, en dan ben ik het dus duidelijk niet met je eens, de besnijdenis van de kinderen van Israel had te maken met het verbond wat Jahweh met Abraham sloot, dat was 'n verbond van de zijde van God dat alles kun je lezen in Genesis hoofdstuk 12.
het gaat hier letterlijk om 'n verbond met 'n ná geslacht.

De doop is echt wat anders veelal komt de verwarring omdat de kerk de vervanging 'leer uit draagt en dat wij als christenen vaak niet meer weten wat de verbonden voor Israël waren, en wat ons als christenen ( uit de natiën) door de doop verbindt.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2021 19:47

Lydia63 schreef:Ik reageer op het donker gedeelte als eerste het klopt niet wat je zegt.
Jij gaat wél zeker in discussie en ik citeer jou:

dan de nadruk komt te liggen om vorm en symboliek in plaats van wat dat uitbeeldt. Je moet niet afvragen of die druppels water echt zijn maar of dat wat het symboliseert, het verbond van God met mens (en bij het opgroeien en beantwoorden daarvan) echt is. Dan wordt het ook minder belangrijk wie dat heeft uitgevoerd.


En dat gaat dus over de vraag hoe er aangekeken zou moeten worden tegen de doop die is bediend door een vrouw vanuit kerken die de vrouw in het ambt niet accepteren. En sowieso tussen verschillende kerken / vormen. Daar gaat deze discussie over en daar discussieer ik dus over. En niet over kinderdoop of volwassendoop want er zijn al zoveel discussies daarin verzand.



Oke, en dan ben ik het dus duidelijk niet met je eens, de besnijdenis van de kinderen van Israel had te maken met het verbond wat Jahweh met Abraham sloot, dat was 'n verbond van de zijde van God dat alles kun je lezen in Genesis hoofdstuk 12.
het gaat hier letterlijk om 'n verbond met 'n ná geslacht.

De doop is echt wat anders veelal komt de verwarring omdat de kerk de vervanging 'leer uit draagt en dat wij als christenen vaak niet meer weten wat de verbonden voor Israël waren, en wat ons als christenen ( uit de natiën) door de doop verbindt.


Interessant maar zoals gezegd, daar ga ik hier verder niet op in. Misschien in een ander topic. Overigens zei ik dat de kinderdoop te vergelijkbaar is met de besnijdenis en de volwassendoop nog niet. En eerder dat ik beide standpunten goed begrijp. Daar laat ik het bij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor gravo » 23 jul 2021 20:39

Mijn voorzichtige conclusie in deze discussie is dat alle protestanten eigenlijk niet anders kunnen dan de doop, bediend door een vrouw, te erkennen. Zelfs een broeder uit de GGiN heeft dit schot voor de boeg gegeven.
Daarmee is de discussie wel zo'n beetje gevoerd. Al is het nog even wachten op de definitieve uitkomst van het GGiN onderzoek.
Dat Haaibaai daar een andere mening tegenover stelt en ook suggereert dat dit het officiële RKK standpunt is doet wat mij betreft niet zo ter zake. Ik was geïnteresseerd in wat protestanten vinden en heb steeds twijfels gehad bij de universele geldigheid van Haaibaais bijdragen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 24 jul 2021 14:14

Je moet niet afvragen of die druppels water echt zijn maar of dat wat het symboliseert, het verbond van God met mens


en precies op bovenstaande uitspraak reageerde ik van Jou Marnix.
Jij draagt iets uit, wat Bijbels gezien niet klopt maar oké ik laat het nu ook rusten in dit topic.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2021 18:24

Lydia63 schreef:en precies op bovenstaande uitspraak reageerde ik van Jou Marnix.
Jij draagt iets uit, wat Bijbels gezien niet klopt maar oké ik laat het nu ook rusten in dit topic.


Zoals ik al zei, ik begrijp beide kanten van het verhaal wel. In deze discussie gaat het vooral om de kinderdoop-variant en vanuit die kant (Gergem, RKK) en daarom benoemde ik dat de doop teken van het verbond is wat dat is vanuit die doopvisie zo. Als het ging om een evangelische gemeente zou ik dat nooit benoemd hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 23 gasten