GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor elburger » 28 dec 2021 13:33

naamloos schreef

En betekent dat dan dat mannen niets over de opstanding mogen vertellen? Dat zij alleen zijn geboden moeten onderwijzen?


Daar heb je mij niets over zien schrijven en uiteraard klopt die stelling die jij mij voorlegt niet.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor elburger » 28 dec 2021 13:34

Marnix schreef

Stel, er komt iemand naar je toe die zegt: ik ben als kind gedoopt. Door een vrouw. Wat is dan je visie daarop?


Dan is dat zo en ben je gedoopt. niets meer niets minder.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor elburger » 28 dec 2021 13:41

Wat moet elburger zich weer verdedigen, maar goed, dat kan.
Denk dat ik een ieder antwoord heb gegeven, want ook daarvan ben ik in het verleden wel eens van beticht dat ik zulks niet doe.
Mijn doelstelling is om ieder een antwoord te geven, maar ook ik mis wel eens iets of ben voor enige tijd niet aanwezig op dit forum.

Blijft natuurlijk overeind staan dat ik als "orthodox christen" andere denkwijzen heb als bijv een Jehova getuige of iemand van de PKN.

Zolang een ieder de ware weg volgt, mag een ieder zich beschut en beschermt weten in Jezus' kudde.
Wel vruchtdragen svp.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor naamloos » 28 dec 2021 13:51

elburger schreef:Daar heb je mij niets over zien schrijven en uiteraard klopt die stelling die jij mij voorlegt niet.
Ik zei ook niet dat jij daar iets over geschreven hebt, ik vroeg me alleen af of je consequent was. Nee dus!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor gravo » 28 dec 2021 15:59

Ergens in juli van dit jaar werd gepubliceerd dat de GGiN onderzoek doet naar de geldigheid van de doop, bediend door een vrouw.
Vandaar ook dit topic.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek. Die zouden naar mijn gevoel ook de beste trigger zijn om dit topic weer zinvol op gang te helpen.
Weet iemand hoe het staat met het aangekondigde onderzoek? Ik hoor namelijk graag wie dit onderzoek verricht en met welke argumenten de conclusies van het onderzoek worden gestaafd. Ik weet het, kerkelijke molens malen langzaam, maar toch.

Of ging het louter om de publiciteit en blijft het verder bij de aankondiging dat er een onderzoek komt?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor elburger » 28 dec 2021 16:39

naamloos schreef

ik vroeg me alleen af of je consequent was. Nee dus!


Verklaar u nader.

Mijn antwoord in deze;
Wat een onzin.
Als een kind door zijn ouders ter doop wordt gebracht en een vrouwelijke dominee doopt het kind, dan kan dat gedoopt kind daar toch niets tegenin brengen?
Dus volgens mij is hier sprake van een "Babylonische"spraakverwarring.
Eenmaal gedoopt kun je daar niets meer aan veranderen.
OF toch?
Er zijn er die zich later opnieuw laten dopen als men volwassen is.
Mijn inziens is dat volledig overbodig.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23541
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2021 16:44

:cry:
elburger schreef:Wat moet elburger zich weer verdedigen, maar goed, dat kan.
Denk dat ik een ieder antwoord heb gegeven, want ook daarvan ben ik in het verleden wel eens van beticht dat ik zulks niet doe.
Mijn doelstelling is om ieder een antwoord te geven, maar ook ik mis wel eens iets of ben voor enige tijd niet aanwezig op dit forum.

Blijft natuurlijk overeind staan dat ik als "orthodox christen" andere denkwijzen heb als bijv een Jehova getuige of iemand van de PKN.

Zolang een ieder de ware weg volgt, mag een ieder zich beschut en beschermt weten in Jezus' kudde.
Wel vruchtdragen svp.


Je moet je niet zo snel aangevallen voelen. Je bent vrij stellig dus krijg je wat reactie. Ik stelde een vraag, jij gaf een prima antwoord. Dat is toch discussieren? Laat dan dat hele “en weer moet Elburger zich verdedigen” gewoon achterwege, dat is totaal niet nodig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor MoesTuin » 28 dec 2021 21:38

elburger schreef:
(....)

Als een kind door zijn ouders ter doop wordt gebracht en een vrouwelijke dominee doopt het kind, dan kan dat gedoopt kind daar toch niets tegenin brengen?

(...)

Eenmaal gedoopt kun je daar niets meer aan veranderen.
OF toch?
Er zijn er die zich later opnieuw laten dopen als men volwassen is.
Mijn inziens is dat volledig overbodig.


1) Eens, en ook als het een man was die doopt....want het gaat "slechts" om het teken van de Doop....beslist niet om de persoon...

2) Eens, Eenmaal gedoopt blijft gedoopt....nog een keer dopen is onzinnig want je was al gedoopt in de Naam van.....

Dan even terug naar de topic titel vraag: GGiN onderzoekt geldigheid doop door vrouw

Ik begrijp uit de reactie van Gravo dat de GGiN nog altijd op zoek is naar het antwoord en dat zullen ze nooit vinden ook denk ik....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23541
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2021 22:54

MoesTuin schreef:1) Eens, en ook als het een man was die doopt....want het gaat "slechts" om het teken van de Doop....beslist niet om de persoon...

2) Eens, Eenmaal gedoopt blijft gedoopt....nog een keer dopen is onzinnig want je was al gedoopt in de Naam van.....

Dan even terug naar de topic titel vraag: GGiN onderzoekt geldigheid doop door vrouw

Ik begrijp uit de reactie van Gravo dat de GGiN nog altijd op zoek is naar het antwoord en dat zullen ze nooit vinden ook denk ik....


Het idee van overdoop is niet dat een zelfde proces nog eens herhaald wordt. Als mensen daarvoor kiezen is het omdat ze de doopbeloften willen beantwoorden en geloven dat de doop niet bij de beloften aan het kind hoort maar bij de geloofsbelijdenis als antwoord op Gods beloften. Dat even als kleine aanvulling. Het symbool overdoen heeft idd niet zoveel zin. Het is maar een symbool….
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor hans0166 » 29 dec 2021 07:34

MoesTuin schreef: Eenmaal gedoopt blijft gedoopt....nog een keer dopen is onzinnig want je was al gedoopt in de Naam van.....



Als iemand voor zichzelf tot het inzicht komt dat de kinderdoop níet is wat de doop zou moeten zijn, het is immers een teruggrijpen is op de oude traditie, én ervan overtuigd is dat het "goed" is. Zie ik er geen probleem in dat men ervoor kiest.
Het is overigens ook nog maar een heel jonge ontwikkeling dat kerken onderling hun doop erkennen, en soms ook niet.
Mensenwerk.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2021 08:31

elburger schreef:Verklaar u nader.

@Elburger " Maar wie zijn nu degenen die wettiglijk mogen dopen?
**Dat zijn de mannen, zie Matth. 28:19, Gaat dan henen........!
Verder, niemand anders dan mens en dienaar van God, (1 Cor. 4:1) Alzo houde ons een ieder mens, als dienaars van Christus, en uitdelers der verborgenheden Gods."

Jezus gaf zijn discipelen een opdracht en jij trekt de conclusie dat vrouwen daar voor alle tijden en plaatsen van zijn uitgesloten.
Jezus geeft de vrouwen een opdracht en je concludeert dat mannen die boodschap natuurlijk ook mogen doorvertellen.

Wat 1 Kor betreft, vrouwen zijn ook mensen, en net als mannen waren sommigen van hen ook dienaren van God. En dus mogen ze ook dopen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor elburger » 29 dec 2021 08:38

marnix schreef

Je moet je niet zo snel aangevallen voelen. Je bent vrij stellig dus krijg je wat reactie.


Kijk Marnix. Als men stellingen van mij plaatst in bewoordingen die ik niet heb gebruikt, dan kan ik stekelig reageren.Ga geen zaken neerpennen die ik niet heb geschreven! Dat vind ik een kwestie van niet goed lezen.
En ik ben zo iemand die daar opreageert.
Velen zijn stellig in hun reacties, en dat is prima.

En ja, in het bestuursleven heb ik veel ervaring opgedaan om "ondermijnende" meningen dewelke ik niet genoemd heb te weerleggen. Gelukkig heb ik wat dat betreft een prima secretaris die alles tot op de , en . notuleert.
Wit is wit, zwart is zwart en grijs leidt tot woekeringen en uitrekking regelgeving. Dat is in ieders welzijn onwenselijk.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Prisma23 » 29 dec 2021 11:36

elburger schreef:... Gelukkig heb ik wat dat betreft een prima secretaris die alles tot op de , en . notuleert.
...


Wie leest er nu ooit nog notulen...?

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor elburger » 29 dec 2021 15:50

Prisma23 schreef

Wie leest er nu ooit nog notulen....?


Een ieder die verantwoord bezig is met het leiden van een vereniging/stichting.
Lees je ze niet,- vaak genoeg meegemaakt-, krijg je vaak ellenlange vergaderingen en discussies buiten vergaderingen om.
Neem de taak die je op je neemt serieus of stap op.
Het gaat in ons geval om honderdduizenden euro's.

Einde dit onderdeel van discussie
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor MoesTuin » 29 dec 2021 16:44

elburger schreef:Verklaar u nader.



Kan je je hierin vinden Elburger wat Naamloos aan geeft....want dan zijn we erover uit..


naamloos schreef:@Elburger " Maar wie zijn nu degenen die wettiglijk mogen dopen?
**Dat zijn de mannen, zie Matth. 28:19, Gaat dan henen........!
Verder, niemand anders dan mens en dienaar van God, (1 Cor. 4:1) Alzo houde ons een ieder mens, als dienaars van Christus, en uitdelers der verborgenheden Gods."

Jezus gaf zijn discipelen een opdracht en jij trekt de conclusie dat vrouwen daar voor alle tijden en plaatsen van zijn uitgesloten.
Jezus geeft de vrouwen een opdracht en je concludeert dat mannen die boodschap natuurlijk ook mogen doorvertellen.

Wat 1 Kor betreft, vrouwen zijn ook mensen, en net als mannen waren sommigen van hen ook dienaren van God. En dus mogen ze ook dopen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 12 gasten