Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Haaibaai schreef:Het Heilig Doopsel is alleen geldig door een vrouw en een ernstige noodsituatie,daar buiten niet.
Het Heilig Doopsel zal toe gediend moeten worden door een bevoegde en gewijde bedienaar der Kerk staande in de Apostolische Successie.Wat de reformatie betreft moet het ook een bevoegde en in zijn ambt bevestigd zijn en ook zijn deze doopsels geldig mist de juist formule is gebruikt op grond van de Heilige Schrift en er ruimschoots water over het hoofd gegaan is.
De Kerk staande in de Apostolische Successie Katholiek dus erkent de doopsels uit de reformatie.
Haaibaai schreef:Het Heilig Doopsel is alleen geldig door een vrouw en een ernstige noodsituatie,daar buiten niet.
Het Heilig Doopsel zal toe gediend moeten worden door een bevoegde en gewijde bedienaar der Kerk staande in de Apostolische Successie.Wat de reformatie betreft moet het ook een bevoegde en in zijn ambt bevestigd zijn en ook zijn deze doopsels geldig mist de juist formule is gebruikt op grond van de Heilige Schrift en er ruimschoots water over het hoofd gegaan is.
De Kerk staande in de Apostolische Successie Katholiek dus erkent de doopsels uit de reformatie.
gravo schreef:O, leuk, gelijk maar even dezelfde vraag aan onze RK-broeder:
Hoe sta jij (jullie) tegenover de doop die door een vrouw in een protestantse kerk is bediend? Geldt bovenstaande dan ook onverkort?
Volgens mij kan een protestantse vrouwelijke dominee gezien worden als een "bevoegde, in haar ambt bevestigde bedienaar". De doopformule is ook op orde en ruimschoots water...dat is een kwestie van techniek, daar zal het niet op stuk lopen.
gravo
Marnix schreef:Dat heeft hen (?) al gezegd. Door een vrouw is het alleen geldig als het om een noodgeval gaat. Wat dat laatste precies is weet ik niet precies. Ik dat dat de kerken het idee van dopen als noodgeval bij ernstige ziekte en dergelijke wel hadden losgelaten? Maar als het alleen in noodgevallen geldig is als het door een vrouw is gedaan zal een doop door een protestantse vrouw logischerwijs niet goed worden gekeurd (hoewel ik me afvraag of de meeste katholieke kerken er zo'n punt van zouden maken als Haaibaai hier doet)
Marnix schreef:Dat heeft hen (?) al gezegd. Door een vrouw is het alleen geldig als het om een noodgeval gaat. Wat dat laatste precies is weet ik niet precies. Ik dat dat de kerken het idee van dopen als noodgeval bij ernstige ziekte en dergelijke wel hadden losgelaten? Maar als het alleen in noodgevallen geldig is als het door een vrouw is gedaan zal een doop door een protestantse vrouw logischerwijs niet goed worden gekeurd (hoewel ik me afvraag of de meeste katholieke kerken er zo'n punt van zouden maken als Haaibaai hier doet)
Haaibaai schreef:Het Heilig Doopsel is alleen geldig door een vrouw en een ernstige noodsituatie,daar buiten niet.
Het Heilig Doopsel zal toe gediend moeten worden door een bevoegde en gewijde bedienaar der Kerk staande in de Apostolische Successie.Wat de reformatie betreft moet het ook een bevoegde en in zijn ambt bevestigd zijn en ook zijn deze doopsels geldig mist de juist formule is gebruikt op grond van de Heilige Schrift en er ruimschoots water over het hoofd gegaan is.
De Kerk staande in de Apostolische Successie Katholiek dus erkent de doopsels uit de reformatie.
meribel schreef:Mijn schoonmoeder was ge’nooddoopt’ net na de bevalling in het katholieke ziekenhuis want er was angst dat ze het niet zou overleven
Nou ze hebben het in de hervormde kerk gewoon over gedaan hoor
hans0166 schreef:het eerste deel over de RK is onjuist.
Naast de gewijde bedienaar kent de kerkprovincie/bisdom ook bedienaars met opdracht, meestal pastoraal werkers/werksters. Deze hebben veelal ook de bevoegdheid de doop te bedienen.
Haaibaai schreef:....Voorts pastoraal werksters hadden ze nooit moeten instellen veel van die vrouwen zijn kenau,s en denken dat zij de baas zijn maar dat is weer een andere kwestie
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten