GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor hans0166 » 20 jul 2021 11:25

Haaibaai schreef:Nou waarde@Hans0166 pastoraal werkers en werksters die dopen als dat plaatsvindt is dat niet volgens de regels en het mag ook niet ,wel in op dracht een Diaken;voorts wij hebben het nog nooit mee gemaakt en hier in het Bisdom gebeurt dat ook niet.Voorts pastoraal werksters hadden ze nooit moeten instellen veel van die vrouwen zijn kenau,s en denken dat zij de baas zijn maar dat is weer een andere kwestie :)


je informatie klopte niet, en dat heb ik even gecorrigeerd. Wat je "vind" is niet altijd wat er in de regels staat. "hadden" heb je niets aan.

Pastorale werkers met een zending mógen gewoon dopen. Dat het bij jullie niet gebeurd is iets heel anders. Er zijn meer bisdommen die de zendingsopdracht op andere manieren samenstellen.
Overigens een diaken mag gewoon dopen zonder opdracht, hij is bij ambte bedienaar van het Woord, mag huwelijken inzegenen en doop toedienen.

De puntjes op de "i" .. de eerste bedienaar is de bisschop, daarna zijn gedelegeerde pastoor, dan de diaken, en dan de personen met zending.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Haaibaai » 20 jul 2021 11:31

hans0166 schreef:je informatie klopte niet, en dat heb ik even gecorrigeerd. Wat je "vind" is niet altijd wat er in de regels staat. "hadden" heb je niets aan.

Pastorale werkers met een zending mógen gewoon dopen. Dat het bij jullie niet gebeurd is iets heel anders. Er zijn meer bisdommen die de zendingsopdracht op andere manieren samenstellen.
Overigens een diaken mag gewoon dopen zonder opdracht, hij is bij ambte bedienaar van het Woord, mag huwelijken inzegenen en doop toedienen.



Het kan zijn@Hans0166 wij zullen het na kijken,wij hebben het nog nooit mee gemaakt en we zitten er midden in.Diaken klopt die staat gewoon in het ambt.Voorts zijn wij van ons Bisdom uit gegaan en daar vindt het niet plaats.En gelukkig maa.rVoorts het Priesterschap is aan de mannen voor behouden.
En pastoraalwerksters had men nooit in moeten stellen het geeft veel gedoe,het mooiste zou zijn dat men dat herroept.
Laatst gewijzigd door Haaibaai op 20 jul 2021 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 20 jul 2021 11:32

Prisma23 schreef:In mijn kerk wat het vroeger nog veel erger, daar waren de mannen de baas terwijl de vrouwen het (pastorale) werk deden.
Maar terug naar het onderwerp, waarom zou de doop door een vrouw voor God niet "geldig zijn? Zippora besneed ook haar zoon ( Exodus 4:25)


In mijn oude kerk was het precies het zelfde, de mannen waren de baas hadden de autoriteit omdat ze dat als christen fundamentalisten geloven dat dat zo hoort, waarbij ze zich baseren op bijbel teksten die de apostel Paulus schreef, waarbij vaak wordt vergeten dat die aanhalingen van Paulus plaatselijk gericht waren voor die bestaande gemeente, en waar het dan ging over vrouwen met 'n heidense achtergrond, die beter konden zwijgen en thuis moesten leren volgens de Apostel Paulus, dus deze waren nog niet volwassen in het geloof.
Maar in het lichaam van Christus dus de kerk, zijn mannen en vrouwen gelijk Gelaten 3;28
dat liet de Apostel Paulus duidelijk merken bv betreft Febe, zij wordt in Romeinen 16:1 genoemd als diaken van de gemeente in Kenchreeën.

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2020/07/ ... wijgen-op/
Laatst gewijzigd door Lydia63 op 20 jul 2021 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 20 jul 2021 11:34

gravo schreef:bron: RD, 17 juli 2021

Interessant theologisch onderwerp. Zoals bekend erkennen bijna alle protestantse kerken de doop die in andere kerkgemeenschappen is bediend, ook van de RKK. Mits deze is bediend door een door dat kerkverband geordende ambtsdrager en gebeurd is in de Naam van de drie-enige God én geen nooddoop betreft. De doop ontleent zijn geldigheid immers niet aan de persoon die doopt, maar aan de instelling van Christus. Zo hebben o.a. Augustinus, Calvijn en Luther betoogd.

Maar nu kan de situatie ontstaan dat een kind gedoopt is door een vrouwelijke ambtsdrager, hetgeen zoals bekend nogal een shibboleth is in bepaalde kerkelijke kring.

De vraag is nu of het bestaande standpunt zal worden gehandhaafd. Omdat het hier de GGiN betreft, een bevindelijk gereformeerd kerkgenootschap aan de uiterste rechterzijde van het gereformeerd protestantisme, is het wel interessant.
Immers, wanneer zij op dit punt een uitzondering maken op de regel dat een doop, onder de genoemde voorwaarden, erkend mag worden, dan zullen veel bevindelijk gereformeerde kerkgenootschappen zich genoodzaakt voelen om hier ook een standpunt over in te nemen.

We zouden hier de (ultra)orthodoxie in werking kunnen zien. Die wil zich immers altijd nog zuiverder maken dan ze al is. En op dit soort nieuwe kruispunten bestaat de mogelijkheid om zich te onderscheiden van andere christenen door een radicaler standpunt in te nemen. Hiermee kun je je onderscheiden. Dat levert direct winst op.
De GGiN kan in eigen kring de teugels strakker aanhalen en haar bestaansrecht ten opzichte van andere kerken daarmee weer voor een tijd rechtvaardigen. Immers, die andere kerken durven het standpunt wellicht niet aan en zijn ze daarmee geen twijfelaars? Zijn ze niet aan het afglijden? Zijn ze nog wel in de ware zin gereformeerd? Gaan die nu echt de vrouw in het ambt erkennen? (zou de valse aanklacht kunnen worden).

Zelf denk ik dat het standpunt van de kerkvaders en reformatoren prima is en ook in dit geval niet principieel hoeft te worden gewijzigd.

Maar vanuit kerkpolitieke inschattingen denk ik toch dat de GGiN met een gezouten statement gaat komen, om de uitzonderingspositie die ze nu heeft verder te onderstrepen. Het zou passen bij de strategie die nodig is om niet alleen de meest strenge interpretatie van de gereformeerde leer te behouden, maar ook het bijbehorende marktsegment. Koopman en dominee, dat zijn ze in die kringen ook altijd geweest.

Op het bestaande sentiment dat de vrouw in het ambt een gruwel is, kan men eenvoudig de doop door een vrouw als verschrikkelijk voorstellen. Alle overwegingen die de wijze voorvaderen hebben overgeleverd, kunnen dan moeiteloos worden gepasseerd, terwijl tegelijkertijd de schijngestalte van een door en door Bijbelse houding kan worden ingenomen.
Ik sluit zelfs niet uit dat dit standpunt, als het maar handig wordt gebracht, veel mensen zal overhalen om ook heel verontwaardigd te worden over de doop door een vrouw(!), waarmee de GGiN ook weer wat zieltjes kan winnen.

Al met al is het misschien helemaal geen theologisch of dogmatisch onderwerp, maar veel meer een bewuste kerkpolitieke steen in de vijver.

gravo


Ik plaats even de link.

https://www.rd.nl/artikel/936200-ggin-o ... door-vrouw
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2021 12:47

Haaibaai schreef:Het kan zijn@Hans0166 wij zullen het na kijken,wij hebben het nog nooit mee gemaakt en we zitten er midden in.Diaken klopt die staat gewoon in het ambt.Voorts zijn wij van ons Bisdom uit gegaan en daar vindt het niet plaats.En gelukkig maa.rVoorts het Priesterschap is aan de mannen voor behouden.
En pastoraalwerksters had men nooit in moeten stellen het geeft veel gedoe,het mooiste zou zijn dat men dat herroept.


Je weet (opnieuw) niet wat je zegt. Zonder pastorale werkers vallen kerken (en de mensen in het ambt) om. Daarnaast is het ook heel bijbels om mensen (zowel mannen als vrouwen) buiten de ambten om met hun gaven de gemeente te laten dienen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 20 jul 2021 13:49

Scriba ouderling C. Dubbeld (Gouda-Gerbrandyweg) gaf het juiste antwoord in deze lijkt mij.

Er stond in het RD:

Scriba ouderling C. Dubbeld (Gouda-Gerbrandyweg) gaf tijdens de synodevergadering aan dat het erom gaat of de doop is bediend door een binnen een bepaald kerkverband wettig geordende ambtsdrager. „Dat dit ook vrouwelijke ambtsdragers kunnen zijn, is niet onze verantwoordelijkheid”, zei hij volgens een synodeverslag in De Wachter Sions, het landelijk kerkblad van de GGiN. „De doop door een bisschop vinden we net zo erg, terwijl we die ook erkennen. Bovendien is er vanouds grote aarzeling bij herdoop.”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor hans0166 » 21 jul 2021 06:25

gravo schreef: erkent de RKK nu de doop die door een vrouw is bediend


ja, want niet de bedienaar wordt erkend, maar het sacrament.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 21 jul 2021 07:16

hans0166 schreef:ja, want niet de bedienaar wordt erkend, maar het sacrament.

Dat is in de protestantekerk (van welke denominatie ook) idem dito.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor gravo » 21 jul 2021 07:27

benefietdiner schreef:Dat is in de protestantekerk (van welke denominatie ook) idem dito.

Dat is nu precies de vraag in dit topic: gaat de GGiN daarin mee?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor benefietdiner » 21 jul 2021 07:44

gravo schreef:Dat is nu precies de vraag in dit topic: gaat de GGiN daarin mee?

gravo

Als de Synode op 8 september het advies van C. Dubbeld opvolgen wel en dat ziet er ook naar uit want overdopen is een taboe. De herdoop of grootdoop (want dat komt er dan veelal op neer) bij de Ger.Gem.in Ned. kan eigenlijk ook niet. Dan moet je op vragen antwoorden waar je geen ja op kunt zeggen.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Haaibaai » 21 jul 2021 07:54

hans0166 schreef:ja, want niet de bedienaar wordt erkend, maar het sacrament.


Het ligt er aan @Hans0166 als het een Priester is als de persona Christi dan heb je gelijk maar daar buiten, daar zijn de meningen over verdeeld in de progressieve kringen,maar bij bij de Katholieken die zich aan de leer houden is het duidelijk en zeer zeker de Katholieken die goed orthodox zijn.

Volgens ons @Hans0166 ben jij en progressieven Katholiek en die vinden dat leken want dat is een pastoraal werker of werkster dat allemaal mogen doen , maar in de Katholieke Kerk die zich aan de Leer houdt op grond van de Heilige Schrift ligt het toch echt anders en dat weet jij ook.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor hans0166 » 21 jul 2021 15:24

Haaibaai schreef:Het ligt er aan @Hans0166 als het een Priester is als de persona Christi dan heb je gelijk maar daar buiten, daar zijn de meningen over verdeeld in de progressieve kringen,maar bij bij de Katholieken die zich aan de leer houden is het duidelijk en zeer zeker de Katholieken die goed orthodox zijn.

Volgens ons @Hans0166 ben jij en progressieven Katholiek en die vinden dat leken want dat is een pastoraal werker of werkster dat allemaal mogen doen , maar in de Katholieke Kerk die zich aan de Leer houdt op grond van de Heilige Schrift ligt het toch echt anders en dat weet jij ook.


Wat heeft het gezamenlijk erkennen van de wederzijdse doop in hemelsnaam íets te maken met of ik een progressief katholiek zou zijn.
Ik noem mezelf zeker niet oerconservatief, maar sta ook niet op de baricades om iedere mode gril maar ingevoerd te krijgen. Traditie en Theologie zijn een organisch gereedschap in de Kerk, niet onbeweeglijk en aan verandering onderhevig, en zeker geen doel op zichzelf.
En ja, ik ben van mening, en gelukkig de kerkleiding ook, dat er soms functies zijn die prima, of zelfs beter uitgevoerd kunnen worden met een zending dan een wijding. Iedereen met een pastorale opdracht, zending, wijding of zelfs ad hoc, kan voor een gemeenschap staan als persona Christi.

In de verklaring van de RK en (destijds) Ned Herv Kerk, Geref kerk en nog een paar, wordt niet over het geslacht van de bedienaar gesproken maar alleen dat het sacrament volgens de regels van die betreffende kerk geoorloofd en wettelijk (kerkrechtelijk) word uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door hans0166 op 21 jul 2021 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Haaibaai » 21 jul 2021 15:37

In de verklaring van de RK en (destijds) Ned Herv Kerk, Geref kerk en nog een paar, wordt niet over het geslacht van de bedienaar gesproken maar alleen dat het sacrament volgens de regels van die betreffende kerk geoorloofd en wettelijk (kerkrechtelijk) word uitgevoerd.



Dat is waar,maar er werd van uit gegaan het ambt voor behouden aan de mannen;zoals de Kerk zelf zegt === de Kerk is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priester===.

Voorts zegt men dat ook in de Nadere Reformatie.Het Ambt is voor behouden aan de mannen Dominee ,Ouderling en Diaken.

Voorts hebben de vrouwen altijd een grote rol gespeeld in de Kerk om maar even te noemen Hildegard van Bingen,Teresa van Avila,Moeder Teresa,Catharina van Siena enz enz en sommigen tot lerares der Kerk.Wij zijn ook niet tegen vrouwelijke Acolieten enz.Voorts zijn wij erg benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek van de GGiN, denk niet dat deze kerkgemeenschap over een nacht ijs zullen gaan en gedegen onderzoek zullen doen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor hans0166 » 21 jul 2021 15:55

Haaibaai schreef:Dat is waar,maar er werd van uit gegaan het ambt voor behouden aan de mannen;zoals de Kerk zelf zegt === de Kerk is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priester===.


Ten tijde van de verklaring waren er al vrouwelijke theologen in zowel Katholieke als Protestantse zijde en in de laatste ook predikanten. Het is niet zo dat ook maar iemand de illusie had dat dopen alleen door mannen uitgevoerd werden.


Voorts hebben de vrouwen altijd een grote rol gespeeld in de Kerk om maar even te noemen Hildegard van Bingen,Teresa van Avila,Moeder Teresa,Catharina van Siena enz enz en sommigen tot lerares der Kerk


Ja dat hebben ze zeker, een hele grote rol, en ze hebben ook gigantisch geleden onder de tegenwerking van met name de lokale kerkelijke autoriteiten, en gedurende hun leven uitgemaakt voor rotte vis. Slechts een enkeling heeft bij leven erkenning gekregen.

Wij zijn ook niet tegen vrouwelijke Acolieten enz.


vrouwelijke acolieten ?.. dus de echte met bevoegdheid tot uitdelen van de eucharistie? .. of alleen meisjes tot een bepaalde leeftijd ?

ben eigenlijk wel benieuwd wie/wat de enz.. is ..

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: GGiN onderzoeken geldigheid doop door vrouw

Berichtdoor Lydia63 » 21 jul 2021 17:37

Uiteraard respect voor het vraag stuk, of 'n vrouw al dan niet mag dopen.
m.i wel Galaten 3;28 maar wie ben ik :roll: ook maar 'n vogeltje wat zingt zoals het gebekt is op dit forum.
Persoonlijk heb ik meer moeite met de kinderdoop en de doopformule opzich.
Want de kinderdoop vind ik niet voldoen aan de persoonlijke keuze om 'n christen te willen zijn.
En niet elke christen geloofd in de drie-enige godheid oftewel in de drie-eenheid 's leer
Maar verder denk ik dat dit vraagstuk 'n storm in 'n glas water zal blijken te zijn.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten