Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Berichtdoor Gtn » 10 okt 2020 15:58

Ruth zei aan de grens van Moab: uw God is mijn God.

Was zij toen al een kind van God?

Of moest zij nog verder doorgeleid worden, tot Boaz die haar loste? En was ze pas vanaf dat moment een kind van God?

Wat vragen die bij me opkwamen nav een gedeelte uit een preek.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Berichtdoor gravo » 10 okt 2020 16:32

Gtn schreef:Ruth zei aan de grens van Moab: uw God is mijn God.
Was zij toen al een kind van God?
Of moest zij nog verder doorgeleid worden, tot Boaz die haar loste? En was ze pas vanaf dat moment een kind van God?
Wat vragen die bij me opkwamen nav een gedeelte uit een preek.


Ik weet nooit zo goed wat ik van dit soort posts moet denken. Het lijkt een serieuze vraag, maar zelf vind ik het altijd een beetje ongemakkelijk om zo'n anachronisme toe te passen.

We weten allemaal dat de priegelige uiteen-rafeling van de orde des heils typisch een product is van de tijd ná de Reformatie met name in het bevindelijk gereformeerde protestantisme, toch maar een kleine uithoek van het christendom als je het op de totale wijdte van het christendom in tijd en ruimte bekijkt.
Bovendien heeft Ruth of de schrijver van het boek Ruth nooit en nergens iets mee gekregen van de christelijke taal en het gedachtegoed dat hierbij hoort. Zij verhield zich tot de Israëlitische godsdienst.
En toch menen wij met terugwerkende kracht de gereformeerde visie op het heil in Christus en de bewegingen die daar bij horen in de ziel van de mens te projecteren op alle Bijbelse figuren en dus ook zonder meer op Ruth. In termen en uitdrukkingen die de Bijbel-schrijver niet zou hebben kunnen begrijpen.

En dan krijg je van dit soort vragen: "Wanneer wordt ze nou precies een kind van God?", "moest zij nog verder worden doorgeleid?"
Het ontbreekt er nog maar aan of we onszelf afvragen of Ruth wel een hoedje droeg als ze elke zondag (!) naar de kerk ging.

Maar iets zegt me dat Gtn dit allemaal best wel weet.
En dan beschouw ik de vraag als een beetje vilein: dan is het een vraag die het ongerijmde in degene die gaat antwoorden naar boven moet halen.

Ben benieuwd Gtn, hoe je hier op reageert. Wat is je intentie met deze vraag?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Berichtdoor Gtn » 10 okt 2020 17:11

Nee hoor het is echt niet de bedoeling jullie te beoordelen op het antwoord.
Dit kwam echt voorbij in de preek (die verder niet over Ruth ging), en het schuurde gewoon. Als Ruth mag zeggen "uw God is mijn God" dan denk ik dat we dat moeten laten staan, en de conclusie mogen trekken dat Ruth een gelovige vrouw was.

Maar het werd zo stellig gezegd dat ik benieuwd was hoe hier breder tegenaan gekeken wordt. Zelf ben ik van mening dat er in de GerGem nogal eens een schema over de Bijbel gelegd wordt, en dat vervolgens de uitleg daar op aangepast wordt. Dit gevoel had ik hier ook bij. Maar omdat er meer kerken zijn dan de GerGem was ik wel benieuwd of dit breder gedeeld werd of juist niet.

Gewoon een oprechte vraag dus. Ben benieuwd naar de verschillende visies.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Berichtdoor Gtn » 10 okt 2020 17:14

gravo schreef:We weten allemaal dat de priegelige uiteen-rafeling van de orde des heils typisch een product is van de tijd ná de Reformatie met name in het bevindelijk gereformeerde protestantisme, toch maar een kleine uithoek van het christendom als je het op de totale wijdte van het christendom in tijd en ruimte bekijkt.
Bovendien heeft Ruth of de schrijver van het boek Ruth nooit en nergens iets mee gekregen van de christelijke taal en het gedachtegoed dat hierbij hoort. Zij verhield zich tot de Israëlitische godsdienst.
En toch menen wij met terugwerkende kracht de gereformeerde visie op het heil in Christus en de bewegingen die daar bij horen in de ziel van de mens te projecteren op alle Bijbelse figuren en dus ook zonder meer op Ruth. In termen en uitdrukkingen die de Bijbel-schrijver niet zou hebben kunnen begrijpen.

gravo


Goed verwoord, dankjewel.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Berichtdoor BladeStraight » 10 okt 2020 18:16

Ja. Elk mens die in geloof God mag aannemen als de hare is een kind van God. Dat betekent niet dat je daarna niet nog veel moet en kunt leren over Hem.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2020 21:37

Gtn schreef:Ruth zei aan de grens van Moab: uw God is mijn God.

Was zij toen al een kind van God?

Of moest zij nog verder doorgeleid worden, tot Boaz die haar loste? En was ze pas vanaf dat moment een kind van God?

Wat vragen die bij me opkwamen nav een gedeelte uit een preek.


Hierboven is al wat gezegd over het beoordelen van het geloof van mensen.... en het uitpluizen. Mee eens dat we dat niet moeten doen. Een paar gedachten:

- allereerst is wat Ruth hier zegt niet zozeer een geloofsbelijdenis. Het is vooral trouw aan Naomi die je hoort. Ik deel mijn leven met het uwe en blijf bij u. Naomi zei namelijk: ga toch terug naar je volk, je cultuur, je religie. Ik heb je niets meer te bieden. En dan volgt deze reactie. Het is dus vrij zinloos om hier een geloofsuitspraak aan te verbinden.

- wat we wel kunnen vaststellen is dat vooral deze keuze essentieel en bepalend is voor haar verdere leven. Ruth en Orpa staan op een kruispunt in hun levens en de kant die ze opgaan is bepalend voor alles. Hun geloof, hun toekomst etcetera, alles. Beiden maken een andere keuze met verschillende gevolgen.

- Boaz is niet bepalend voor de verlossing van Ruth of het leren kennen van God. Als vrouw nam je de cultuur, religie etc van je man over. Toen Ruth trouwde werd ze onderdeel van een joods gezin dus ze had jarenlang gehoord over de God van Naomi, Machlon / Kiljon enz. Ze kende het, ze was ook al deel van het joodse volk door haar man. De functie van losser is om dat voort te zetten. En is in dit verhaal vooral bijzonderen omdat uit die relatie de Verlosser voortkomt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten