Interpretreren van de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 17 aug 2020 17:51

elburger schreef:De Bijbel, Gods Woord staat daarin opgetekend. God zelf heeft ook deze boodschap door middel van Mozes aan een ieder meegegeven. " Gij zult tot dit woord, dat Ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaard de geboden den Heere, uw God, die ik u gebiede". Deut. 4 : 2.

(....)

Nog even dit erbij vermelden ( voor wie het nog niet weten), ik ben een bezoeker van een oud ger. gem.
Zal menigeen veel verklaren waarom ik deze topic ben gestart.


Beste Elburger
Ik mis hier in het werk van de heilige Geest, de interpreteerder van de bijbel, van God....in ons leven.
De heilige Geest die woont in iedere gelovige.
Hoe wordt de rol / werk van heilige Geest verkondigd / ervaren in de oud Ger gem vraag ik mij af?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2020 18:33

ben db bd schreef:ik weet niet of het goed is om dat te zeggen. Als je leeftijd reeds wat gevorderd is, behoor je m.i. in elk geval niet meer bij de geestelijke zuigelingen te behoren, welke nog geen 'vaste kost' kunnen verdragen, zo leren we van Paulus.
Overigens kan je hoog in de hiërarchie van de theologie zitten, maar laag op de trappen des geloofs en eeuwige levens staan. Denk aan Nicodemus in zijn aanloopfase en kijk ook zelf om u heen.


Paulus noemde zich ook de minste van de broeders. Dus ik denk dat hij wat anders bedoelde.... nederigheid, bescheidenheid, de ander uitnemender achten dan jezelf is wel een christelijke houding.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor ben db bd » 17 aug 2020 19:48

n.a.v.
Ik verkeer in de onderste lagen van gelovigen, als ik dat zo mag zeggen.

Marnix schreef: Paulus noemde zich ook de minste van de broeders. Dus ik denk dat hij wat anders bedoelde.... nederigheid, bescheidenheid, de ander uitnemender achten dan jezelf is wel een christelijke houding.

Ja, laat ik er van uitgaan dat uw lezing ook mogelijk is. U mag dat zo zeggen hoor.
Dan word ik van het getuigenis dat je zo nederig bent, zo bescheiden en de ander zo uitnemend, nog steeds niet blij.
Overigens vind ik de erkenning van Paulus zeer gepast, want wat had hij een kwalijke geschiedenis achter zich!

'O dominee, u zou eens moeten weten hoe slecht of ik ben', zei dat rechtsgereformeerde vrouwtje.
'Och vrouw, hou maar op, want ik weet het, ik weet het allemaal', zei de dominee
'Wat? wie heeft er nou weer zitten roddelen over mij?'

het is een hele ouwe hè? Maar hij drukt nog steeds uit waar het hier over gaat, vind ik. (voor u naar goede gewoonte niet hè?).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2020 21:45

ben db bd schreef:n.a.v.

Ja, laat ik er van uitgaan dat uw lezing ook mogelijk is. U mag dat zo zeggen hoor.
Dan word ik van het getuigenis dat je zo nederig bent, zo bescheiden en de ander zo uitnemend, nog steeds niet blij.
Overigens vind ik de erkenning van Paulus zeer gepast, want wat had hij een kwalijke geschiedenis achter zich!

'O dominee, u zou eens moeten weten hoe slecht of ik ben', zei dat rechtsgereformeerde vrouwtje.
'Och vrouw, hou maar op, want ik weet het, ik weet het allemaal', zei de dominee
'Wat? wie heeft er nou weer zitten roddelen over mij?'

het is een hele ouwe hè? Maar hij drukt nog steeds uit waar het hier over gaat, vind ik. (voor u naar goede gewoonte niet hè?).


Ik denk dat beiden wel kloppen. Niet te hoog van jezelf opgeven. Bescheiden zijn. Bewust zijn van je tekortkomingen. Tegelijkertijd kan het ook een soort vroomheid worden als je je eigen zondige staat telkens maar benoemt. Dat is wel mooi aan jouw kant van het verhaal. De Bijbel leert dat we (in Hem) mogen groeien, vruchtdragen en zo steeds meer op Hem mogen gaan lijken. Je hoort wel eens mensen zeggen: hoe ouder ik word, hoe meer ik ga zien hoe zondig ik ben. Dat snap ik op zich wel, je wordt niet zondiger maar je er wel meer bewust van. Maar een wedervraag mag wel zijn: maar wordt je ondertussen ook heiliger? Geduldiger? Liefdevoller? merk je die groei, dat je vrucht (van de Geest) draagt? Want je kan als druif niet aan de goede wijnstok vastzitten en ondertussen niet groeien toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor elburger » 18 aug 2020 09:52

moestuin vraagt

Hoe wordt het rol/werk van de heilige Geest verkondigt/ ervaren in de oud ger. gem


Moet ik daar nu echt op antwoorden?
Zou het anders zijn dan?
Zit hier niet iets meer achter?

De Heilige Geest is een zegel, en verzegelt de gelovigen van de eeuwige erfenis Gods. Lees Ef. 4 : 30 maar:" En bedroeft den Heiligen Geest niet, door welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing".


De Heilige Geest kan nooit los gezien worden van de Vader en de Zoon. Het is een Drie-eenheid. Iedere gelovige, dus ook oud ger. kennen zich hieraan dat ze kinderen en erfgenamen Gods zijn: 1 Joh. 4 : 13. Hieraan kennen wij dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van zijnen Geest gegeven heeft.

Iedere zonde kan door vergeving worden vergeven, echter, zonde tegen de Heilige Geest zal nooit enige genade ontvangen.
Zo belangrijk achten wij de verkondiging van de Heilige Geest.
Zonder Heilige Geest is een gelovige geen oprechte gelovige. Ons credo is: leef met de Geest, niet naar het vlees/wereld.

En beste moestuin, als u twijfelt an hoe het eraan toegaat in mijn oud ger. gem, en hoe wij de rol van de H.G.verkondigen? Ik zou zeggen, ga eens mee en oordeelt u zelf.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 18 aug 2020 21:52

elburger schreef:Moet ik daar nu echt op antwoorden?
Zou het anders zijn dan?
Zit hier niet iets meer achter?

De Heilige Geest is een zegel, en verzegelt de gelovigen van de eeuwige erfenis Gods. Lees Ef. 4 : 30 maar:" En bedroeft den Heiligen Geest niet, door welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing".


De Heilige Geest kan nooit los gezien worden van de Vader en de Zoon. Het is een Drie-eenheid. Iedere gelovige, dus ook oud ger. kennen zich hieraan dat ze kinderen en erfgenamen Gods zijn: 1 Joh. 4 : 13. Hieraan kennen wij dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van zijnen Geest gegeven heeft.

Iedere zonde kan door vergeving worden vergeven, echter, zonde tegen de Heilige Geest zal nooit enige genade ontvangen.
Zo belangrijk achten wij de verkondiging van de Heilige Geest.
Zonder Heilige Geest is een gelovige geen oprechte gelovige. Ons credo is: leef met de Geest, niet naar het vlees/wereld.

En beste moestuin, als u twijfelt an hoe het eraan toegaat in mijn oud ger. gem, en hoe wij de rol van de H.G.verkondigen? Ik zou zeggen, ga eens mee en oordeelt u zelf.


Beste Elburger, het was gewoon een open vraag omdat ik de oud Ger gem niet ken.
Dank je wel voor het antwoord en fijn dat ook in de oud Ger gem het werk van de heilige Geest zo doorleefd en gekend wordt....Woord en Geest....de heilige Geest werkt het door in het leven van alle dag....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor ben db bd » 27 aug 2020 16:21

jammer dat dit topic voorlopig 'ingestort' is. Het boeit mij namelijk zeer!
Eerstens excuus voor mijn liegen, waar ik ergens hiervoor drie 000 teveel schreef bij mijn 'vrijmoedig' chargeren.
Wat overdrijven kom ik overigens ook wel in mijn Bijbel tegen, denk ik. Zou bij de vele ronde bedragen welke we tegenkomen, niet soms toch wel ook naar boven afgerond worden? Maar we moeten m.i. wel oppassen voor zowel liegen alsook 'muggenziften'.
Wat m.i. wel interessant is om bespreekbaar te maken, dat is het 'oprekken' van Bijbelse verordeningen. Vooral tijd- en cultuurgebonden.
Daarin moeten we m.i. elkaar toch ook wat ruimte bieden voor persoonlijke verantwoording nemen naar onze Schepper toe, omdat de Heere dat m.i. ook Zelf wel doet. Daarin krijgt iedereen immers toch ook een persoonlijke behandeling van onze Schepper?

vergun mij de cultuur bij Ger Gem ca als voorbeeld te nemen. Voor mij als 'vagebonder' is die vaak benauwend. Maar we weten allemaal dat hoe heiliger we leven, hoe groter beloning ons te wachten staat. En hoe nauwer we binnen de geboden - of moet ik zeggen wensen? - van God blijven, hoe moeilijker we foute grenzen over gaan. Neem de TV nou eens. In onze herv. kringen rust daar absoluut geen embargo op. Maar wat is er naast prachtige en leerzame programma's griezelig veel op TV waar wij ons voor schamen. Dat hou je buiten bereik als je heel de TV buiten houdt. (niet op zolder achter een gordijntje uiteraard :wink:
Nog moeilijker wordt het t.b.v. je kinderen. Naar hen toe is TV wel te weren, maar met de GSM lukt dat toch allang niet meer? En daar is toch minstens zoveel vuiligheid op te vinden als op TV? ... Ooit helpt 'opsluiten' niet meer, toch?
Hoe weerbaar krijgen we onszelf en onze kinderen? Dat was de Heere Jezus wel helemaal, 100%.
Dat vereist een nauw geloofsleven, en ja, dat kan ook heel benauwd aanvoelen voor velen.

nog een: vanmorgen las ik nog Paulus' betoog inzake trouwen en echtscheiding. Niet onduidelijk hoor. Doch de meeste mensen hebben toch méér 'levensruimte' nodig, weet ik uit ruime ervaring. Een vriend en broeder o.a. werd zonder waarschuwing in de steek gelaten door zijn vrouw. Geen overspel ter sprake hoor. Nu is hij tegen een nieuwe liefde aangelopen en praat daar met de dominee over. Moet hem dat nu verweten worden? Om niet 'door brandend verlangen verteerd te worden', zal dat wel tot trouwen komen, lijkt mij. Vergeeflijk of niet?

Nou, m.i. is dit zo een topic voor eerlijke zinnige bespreking voor talloze knelpunten in ons christenleven.
Niet dood laten bloeden aub vind ik.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten