Interpretreren van de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor elburger » 11 aug 2020 09:41

De Bijbel, Gods Woord staat daarin opgetekend. God zelf heeft ook deze boodschap door middel van Mozes aan een ieder meegegeven. " Gij zult tot dit woord, dat Ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaard de geboden den Heere, uw God, die ik u gebiede". Deut. 4 : 2.

Duidelijke taal en een ieder die zich daar niet aanhoud begaat zonde.
Laat ik als voorbeeld nu eens het 7e gebod beknopt hier ter discussie stellen: Gij zult niet echtbreken.

Dat is een gebod wat in deze tijd nogal divers wordt onderhouden. Echtbreken, overspel, het verlaten van uw man/ vrouw zonder oorzaak vann overspel.( Matth. 5:32. ...zoo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt dat zij overspel doet; en zoo wie die verlatene zal trouwen, die doet overspel).

Bloedschande is als personen, die elkaar te na staan in het bloedverwantschap, zich met elkaar verbinden, dat mag ook niet. Lees in Lev. 18 : 6 -18 de huwelijkse wetten er maar op na, en de straffen die daarop staan in Lev. 20 : 11,12.

Als mannen met mannen en vrouwen met vrouwen zich sexueel inlaten. Sodomie genoemd, naar Sodom ( Gen 19 : 5 ) en Rom. 1.
Het sex hebben met dieren.( Liv. 18 : 23 )

Polygamie. Het meer dan een vrouw tegelijk hebben. Lamech was de eerste mens die zich daaraan schuldig maakte. ( Gen. 4 :18 )
De Bijbel is hier heel duidelijk in zoals men o.a. kan lezen in 1Cor. 7 : 2 waar staat....een iegelijk man zal zijn eigene vrouw hebben, en ene iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben. In de Bijbel staan voorbeelden genoeg, Salomo, David, Abraham, die meerdere vrouwen hadden, maar het is tegen Gods gebod.( Dat het gebruikelijk is geweest en van godzalige mensen zelf is gepleegd, enn van God in die tijd verdragen, neemt daar echter de zonde uit die daden niet weg)

De lijst kan nog langer, maar dit levert al genoeg stof op, omdat velen de Bijbel op hun eigen manier intepreteren.
Dat is niet des Godes.

Ik constateer dat mannen met mannen en vrouwen mrt vrouwen mogen trouwen, kinderen krijgen. Dat men geslachtsveranderende operaties ondergaat. Dat men draagmoederschap accepteerd, enz, enz.
U vult het wel aan, verwacht ik.

Dit is maar een heel klein punt wat ik nu aanstip.
U mag het ermee oneens zijn, maar voor mij zijn de bovengenoemde voorbeelden, zonde.

En daar komen dus de diverse verschillende interpretaties vandaan.
Nog even dit erbij vermelden ( voor wie het nog niet weten), ik ben een bezoeker van een oud ger. gem.
Zal menigeen veel verklaren waarom ik deze topic ben gestart.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 09:54

Dat is helder op een rijtje gezet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 09:57

Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je dit topic bent gestart. Je hebt hier je mening gegeven (prima) maar waar wil je verder over praten? Wat zijn je vragen aan de rest? Wat is je doel met dit topic naast het geven van je mening? Handig om dat even duidelijk te maken, anders krijg je denk ik vooral weer de mening van anderen die het deels met je oneens zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor elburger » 11 aug 2020 11:45

@Marnix

Ik doe niet snel iets goed, als ik jouw commentaar zo lees. Ik dacht dat de kop van deze topic meer als genoeg zegt. En dat de meningen over hetgeen ik geschreven heb heel ver uit elkaar kunnen liggen. Interpreteren van zovele gedeelten, zovele zinsdelen bemerk ik hier toch dagelijks?! Ik ventileer mijn mening en aangezien die ouderwets is, ben ik benieuwd hoe een ander teksten, zinsdelen intepreteerd. Maar uiteindelijk is de Bijbel de Bijbel, en die mag men m.i. niet naar eigen inzicht intepreteren.
Voorbeeld tenslotte.
De ene dominee sluit homohuwelijken, een ander niet.
Hoe ligt dit bij Klaas, Annie, jou en mij? Dat noem ik intepreteren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 12:24

elburger schreef:@Marnix

Ik doe niet snel iets goed, als ik jouw commentaar zo lees. Ik dacht dat de kop van deze topic meer als genoeg zegt. En dat de meningen over hetgeen ik geschreven heb heel ver uit elkaar kunnen liggen. Interpreteren van zovele gedeelten, zovele zinsdelen bemerk ik hier toch dagelijks?! Ik ventileer mijn mening en aangezien die ouderwets is, ben ik benieuwd hoe een ander teksten, zinsdelen intepreteerd. Maar uiteindelijk is de Bijbel de Bijbel, en die mag men m.i. niet naar eigen inzicht intepreteren.
Voorbeeld tenslotte.
De ene dominee sluit homohuwelijken, een ander niet.
Hoe ligt dit bij Klaas, Annie, jou en mij? Dat noem ik intepreteren.


Ik stel gewoon een paar vragen, waarom voel je je dan telkens zo aangevallen? Mijn vragen zijn volgens mij helder en totaal niet verwijtend: Wat is je doel van dit topic en wat wil je precies met ons bespreken? Dit is een discussieforum dus als je een topic start neem ik aan dat je ergens over wil discussieren. Meestal mondt een topic dus uit in een aantal vragen of stellingen voor de rest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 11 aug 2020 13:00

elburger schreef:De Bijbel, Gods Woord staat daarin opgetekend. God zelf heeft ook deze boodschap door middel van Mozes aan een ieder meegegeven. " Gij zult tot dit woord, dat Ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaard de geboden den Heere, uw God, die ik u gebiede". Deut. 4 : 2.

Duidelijke taal en een ieder die zich daar niet aanhoud begaat zonde.

Als je nu gewoon eens met vers 1 begint, dat lijkt me best belangrijk voor een goede interpretatie: "Nu dan, Israël! hoor naar de inzettingen en naar de rechten, die ik ulieden lere te doen; opdat gij leeft, en henen inkomt, en erft het land, dat de HEERE, uwer vaderen God, u geeft."

Ook in Galaten staat dat niemand aan een verbond/testament iets mag toevoegen: zelfs eens mensen verbond, dat bevestigd is, doet niemand te niet, of niemand doet daartoe. Maar jij voegt direct al iets toe door Israël uit te breiden met ''iedereen.''
elburger schreef:... omdat velen de Bijbel op hun eigen manier intepreteren.
Dat is niet des Godes.
Ik zou niet weten hoe je de Bijbel kunt lezen zonder te interpreteren. En wie bepaald wat Gods interpretatie is?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor elburger » 11 aug 2020 13:41

@ Naamloos.

Intepreteren prima. Maar als iemand zegt dat mannen met elkaar gemeenschap mogen hebben intepreteer ik het op mijn manier, en iemand anders op zijn manier. Mijn manier is dat het zondig is. Iemand anders denkt daar misschien/ zeer waarschijnlijk heel anders over.

En de Bijbel kan en wil ik maar op 1 manier intepreteren. Het is al waarheid.

Over dat iedereen. De Bijbel is er voor iedereen. Niet alleen voor Joden en Grieken . Voor ieder christen en niet christen. Want een ieder die zoekt zal vinden, God vinden als men die zoekt. Moslim, christen, atheist, boedist, maakt niet uit. Het is nog niet te laat om van die heilloze weg terug te keren zoals de verloren zoon terugkeerde in de gelijkenis.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor gravo » 11 aug 2020 15:20

elburger schreef:(...) En de Bijbel kan en wil ik maar op 1 manier intepreteren. Het is al waarheid.(...)

Het zou kunnen dat je niet in staat bent om de Bijbel op meer dan 1 manier te interpreteren, maar als je zegt dat je de Bijbel maar op 1 manier wilt interpreteren, neem je wel veel hooi op je vork.
Want je bent niet de enige die de Bijbel leest. Niet alleen herbergt het verleden een ontelbaar aantal inzichten, lezingen en interpretaties van elk mogelijk Bijbelgedeelte, maar ook nu nog zijn er talloze plaatsen, culturen, groepen, kerken en kringen waarin de Bijbel wordt uitgelegd.
En dan is de vraag of die zich allemaal houden aan die éne wijze van interpretatie die volgens jouw inzicht mogelijk is.

De grote vraag voor elke Bijbellezer is altijd: hoe waardeer ik datgene wat een broeder of zuster uit de Bijbel verneemt.
De Bijbel is immers de Heilige Schrift die wij als christelijke gemeenschap met elkaar delen. Hoe om te gaan met het genoemde veelvoud aan inzichten?

Het is eenvoudig op te lossen door bij interpretatie-verschillen de ander dan maar geen broeder of zuster meer te noemen. Of andermans interpretatie direct als onwaarheid bestempelen. Dan ben je gauw klaar.
Maar waar leidt dat toe?
1. Je leert niets meer bij
2. Je verbreekt kostbare banden in het Lichaam van Christus.
3. Je kunt abusievelijk gaan geloven dat je een uitverkoren positie hebt boven anderen, omdat jouw interpretatie nauw verbonden is aan de goddelijke waarheid en die van alle anderen niet.

De Bijbel bewerkstelligt meer dan wij kunnen overzien.
Daar is het Gods Woord voor. Met die waarheid van de Bijbel, dat het in ieders hart kan spreken zoals de Heilige Geest dat wenst, moeten we ook leren omgaan.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 11 aug 2020 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 11 aug 2020 15:42

elburger schreef:Over dat iedereen. De Bijbel is er voor iedereen. Niet alleen voor Joden en Grieken . Voor ieder christen en niet christen. Want een ieder die zoekt zal vinden, God vinden als men die zoekt. Moslim, christen, atheist, boedist, maakt niet uit. Het is nog niet te laat om van die heilloze weg terug te keren zoals de verloren zoon terugkeerde in de gelijkenis.
Dat de Bijbel voor iedereen is is iets anders dan dat alles in de Bijbel iedereen, altijd en overal geldt.
Je kunt zelf in de Bijbel zelf lezen wat, waar voor wie, of wat voor een bepaalde tijd geldt (zoals bijvoorbeeld het oude verbond).
Dus als je de Bijbel zo serieus neemt, neem dan serieus wat er staat.

En gelukkig is Jezus een verzoening voor onze zonden, ja ook die van de hele wereld. Hij is het Lam Gods dat de zonde der wereld wegnam.
(Dat is niet de alverzoeningsleer, maar de algemene verzoeningsleer.)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor elburger » 11 aug 2020 15:48

gravo schrijft

3. Je kunt abusievelijk gaan geloven dat je een uitverkoren positie hebt boven anderen, omdat jouw interpretatie nauw verbonden is aan de goddelijke waarheid en die van alle anderen niet.


Hier ben ik het absoluut niet mee eens!
Ik verkeer in de onderste lagen van gelovigen, als ik dat zo mag zeggen.
Ik zeg ook niet dat alle interpretaties van anderen fout zijn.
Maar ik schreef; velen interpreteren de Bijbel zoals het hen goed uitkomt.
Ik weet echt niet alles. Maar ik ga er van uit dat als men leeft volgens Gods geboden en de werken doet die zijn naar de Geest, dat men dan zichzelf een goed gelovige mag noemen.
Maar als men dingen uit het verband gaat rukken wat niet overeenstemt met de Bijbel dan interpreteert men het dus op een andere manier. En ja, die is lang niet altijd goed.
In de RK leer interpreteert men ook zaken die niet rijmen met Gods geboden.( hier zal wel een storm van kritiek over los barsten, maar dat neem ik op de koop toe )
Luther heeft het aan de kaak gesteld, maar lang niet alles is sindsdien verandert.

Dus, de RK kerk interpreteert Bijbel gedeelten anders dan ik doe.
En zo zijn er vele mensen die hetzelfde doen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 15:55

elburger schreef:Hier ben ik het absoluut niet mee eens!
Ik verkeer in de onderste lagen van gelovigen, als ik dat zo mag zeggen.
Ik zeg ook niet dat alle interpretaties van anderen fout zijn.
Maar ik schreef; velen interpreteren de Bijbel zoals het hen goed uitkomt.
Ik weet echt niet alles. Maar ik ga er van uit dat als men leeft volgens Gods geboden en de werken doet die zijn naar de Geest, dat men dan zichzelf een goed gelovige mag noemen.
Maar als men dingen uit het verband gaat rukken wat niet overeenstemt met de Bijbel dan interpreteert men het dus op een andere manier. En ja, die is lang niet altijd goed.
In de RK leer interpreteert men ook zaken die niet rijmen met Gods geboden.( hier zal wel een storm van kritiek over los barsten, maar dat neem ik op de koop toe )
Luther heeft het aan de kaak gesteld, maar lang niet alles is sindsdien verandert.

Dus, de RK kerk interpreteert Bijbel gedeelten anders dan ik doe.
En zo zijn er vele mensen die hetzelfde doen.


Mooi gesproken Elburger! Vergeet je niet God te danken dat je niet bent zoals die andere mensen? (Lucas 18: 11-13)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor gravo » 11 aug 2020 15:59

@ Elburger
Ter geruststelling, mijn punt 3. geldt alleen als je besluit dat een ander geen broeder of zuster meer van je is, omdat ze een andere Bijbel interpretatie volgen.
Zo bont zul je het niet zo snel maken, hoop ik.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2020 17:58

elburger23 schreef:Hier ben ik het absoluut niet mee eens!
Ik verkeer in de onderste lagen van gelovigen, als ik dat zo mag zeggen.
Ik zeg ook niet dat alle interpretaties van anderen fout zijn.
Maar ik schreef; velen interpreteren de Bijbel zoals het hen goed uitkomt.
Ik weet echt niet alles. Maar ik ga er van uit dat als men leeft volgens Gods geboden en de werken doet die zijn naar de Geest, dat men dan zichzelf een goed gelovige mag noemen.
Maar als men dingen uit het verband gaat rukken wat niet overeenstemt met de Bijbel dan interpreteert men het dus op een andere manier. En ja, die is lang niet altijd goed.
In de RK leer interpreteert men ook zaken die niet rijmen met Gods geboden.( hier zal wel een storm van kritiek over los barsten, maar dat neem ik op de koop toe )
Luther heeft het aan de kaak gesteld, maar lang niet alles is sindsdien verandert.

Dus, de RK kerk interpreteert Bijbel gedeelten anders dan ik doe.
En zo zijn er vele mensen die hetzelfde doen.
Prisma23 schreef:Mooi gesproken Elburger! Vergeet je niet God te danken dat je niet bent zoals die andere mensen? (Lucas 18: 11-13)
Het stukje van elburger kwam voor mij ook over als: 'de rijke jongeling'. Mattheüs 19:16-30.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor ben db bd » 17 aug 2020 16:26

naamloos schreef o.a.: Dat de Bijbel voor iedereen is is iets anders dan dat alles in de Bijbel iedereen, altijd en overal geldt.

Dit vond ik nou eens een waardevolle opmerking! Dat maakt de zaak voor mij ook discutabel.
Net als elburger geloof ik, lees ik de Bijbel zoals het er gewoon staat, in ons geval volgens de Nederlandse vertaling; Heerlijk !!
Niemand (100.000.000 lezers op dat topic?) heeft dat nog van mij af kunnen pakken, alleen tegen gesproken zonder voorbeelden.
Wel houd ik oude en nieuwe testament los van elkaar, omdat dat twee volkomen andere bedelingen zijn.
( mijn onderbroeken bijv. zijn gewoon van katoen, zegt mijn vrouw)
Leren van het oude testament, dat moeten we wél willen, zo zullen we met elkaar eens zijn, denk ik.
Om het nieuwe testament maar naar de huidige zieke mode te verdraaien naar behoefte, moeten we m.i. gewoon niet willen.
Als anderen dat wel willen, -daar valt m.i. ook de listige 10% vinding in evangelische kring onder,- nou, als je dat meent, ieder moet voor zijn/haar/x eigen geweten verantwoord zijn, toch?
Zelf kijk ik heel graag TV. er zijn zoveel prachtige natuurfilms, reisprogramma's, leerzame geschiedenis documentaires, enz., schatrijk !
Er zullen zeker bezigheden zijn met een hoger geestelijk niveau, dat is dan wellicht t.b.v. andere beoefenaars, maar zo heilig ben ik zelf niet ...

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Interpretreren van de Bijbel

Berichtdoor ben db bd » 17 aug 2020 16:46

Ik verkeer in de onderste lagen van gelovigen, als ik dat zo mag zeggen.

ik weet niet of het goed is om dat te zeggen. Als je leeftijd reeds wat gevorderd is, behoor je m.i. in elk geval niet meer bij de geestelijke zuigelingen te behoren, welke nog geen 'vaste kost' kunnen verdragen, zo leren we van Paulus.
Overigens kan je hoog in de hiërarchie van de theologie zitten, maar laag op de trappen des geloofs en eeuwige levens staan. Denk aan Nicodemus in zijn aanloopfase en kijk ook zelf om u heen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten