Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Hodia » 09 apr 2020 15:37

Geloven doet ieder verschillend mens op zijn/haar eigen manier. Wat houdt dat in?
A- Historisch geloof wordt zogenaamd, omdat het historie/geschiedenis, het verhaal , de beschrijving der zaken van het Woord kent, als waarheid toestemt en erkent en die daar laat als zaken, die men niet meer kan raken dan de wereldse geschiedenis.( Jak 2 vs 19 en Handelingen 26 vs 27: gelooft gij, o koning Agrippa! de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.

B- Tijdgeloof is enige kennis en toestemming van evangelische waarheden als waarachtig, oproepende enige natuurlijke bewegingen in de affecten of hartstochten der ziel, een belijdenis der waarheden in vereniging met de kerk en zich daar uitwendig na gedragen, zonder!! vereniging met Christus tot rechtvaardigmaking, heiligmaking en zaligheid.
Lees hier in Matth 13: 20,21
Hebr. 6 : 4 - 6
2 Petr. 2 vs 20 alwaar geschreven staat:" Want indien zij, nadat zij, door de kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, de besmettingen der wereld ontvloden zijn en in dezelve wederom ingewikkeld zijnde, van dezelve overwonnen worden, zo is hun het laatste erger dan het eerste"
Van het onderscheid van een tijdgeloof, en het zaligmakende geloof zal ik later een uitgebreide verklaring geven.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Hodia » 10 apr 2020 08:39

C- het Zaligmakend geloof.
Ook wel genoemd, het rechtvaardigmakend geloof, beiden ten opzichte van het einde, het welk door het geloof beoogd en verkregen wordt, dit verschilt in de gehele natuur van de vorig genoemden. De dubbelzinnigheid van het woord is dus weggenomen.

Het zaligmakend geloof wordt door verscheidene woorden uitgedrukt.
Zoals het Hebreeuwse woord,- heëmin - geloven, betrouwen, vertrouwen betekend, zo ook het woord -chasa- ; soms betekend, op iemand vertrouwen/ betrouwen op iemand.

Psalm 2 : 12 . Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.

Soms zich betrouwen op iemand:
Psalm 144 : 2 ... mijn Schild, op wien ik Mij betrouwe.

Soms ook toevlucht hebben tot iemand:
Jesaja 14 vs 32..... opdat de bedrukten zijns volks eene toevlucht daarin hebben zouden.

Soms ook toevlucht nemen.
Psalm 36 vs 8...... dies de mensenkinderen onder de schaduw uwer vleugelen toevlucht nemen.

Ook wordt het woord geloven door - batach - uitgedrukt, hetgeen betekend, soms, betrouwen.
Psalm 112 : 7...... mijn hart is vast, betrouwende op den Heere.

Soms, vertrouwen:
Psalm 9 vs 11. Die uwen naam kennen, zullen op U vertrouwen.

Soms, zich vertrouwen op iemand.
Jer. 7 vs 4. Vertrouw niet op valse woorden.

Soms, zich verlaten op iemand:
Jes. 42 vs 17. Maar die zich op gesneden beelden verlaten.

Ook wordt geloven door - samach - uitgedrukt, hetwelk betekend, steunen op iemand:
Psalm 71 vs 6. Op U heb ik gesteunt van den buik aan.

Zie hier dus Hebreeuwse woorden voor ; zich te doen gedragen, hetgeen wij hebben overgezet naar, geloven.

Een ander woord wat nogwel eens gebruikt werd was het woord - emouna -

Het Griekse woord voor geloven, - pistis en pisteuoo - worden somtijds overgezet naar, geloof en geloven, met zicht op de beloften.

Rom. 10 vs 17 . Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Soms wordt het overgezet met, betrouwen, zonder zicht op het woord en de belofte.
Joh. 2 vs 24 : Maar Jezus zelf, betrouwde hun Zichzelven niet.

Toebetrouwen, ook zonder woord:
Rom. 3 vs 2. Dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.
1 Cor. 9 vs 17. De uitdeling is mij evenwel toebetrouwd.

Vertrouwen, ook in gelegenheid waar woord en beloften niet te pas komen.
Luc. 16 vs 11....... wie zal u het ware vertrouwen!

Zo nu kenbaar is gemaakt, gefundeerd, het woord geloven moeten wij nemen naar de zin en de aard, niet uit onze taal, maar uit de Hebreeuwse en Griekse, in welke het Woord Gods is geschreven, zo blijkt dat geloven niet altijd opzicht heeft op beloften, maar ook op vertrouwen, betrouwen, zich aan een ander toevertrouwen, of zich op een ander te verlaten.

Zaligmakend geloof, daar is zoveel over te schrijven , over te vinden in de Bijbel, maar een ding is 100% zeker. Wie het zaligmakend geloof niet bezit voor de volle 100% en er volledig naar leeft, die zal nimmer het Koninkrijk Gods beerven
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Pcrtje » 10 apr 2020 08:50

Hallo Hodia, welkom op het forum. Wat is precies je idee? Ben je gekomen om een grote, lange monoloog te houden?
"Een libelle zweeft over het water..."

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Hidden » 10 apr 2020 12:52

Heus, ik draag het reformatorisch volksdeel een warm hart toe en ik wil niet oordelen of het goed of fout is. Maar toen ik de titel van dit onderwerp las werd ik verdrietig en kwam direct 2 Petrus 1:16a in gedachten. Het leidt voor mij echt af van de essentie van het geloof en het verzoenend werk van Christus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Chaya » 10 apr 2020 13:07

Hidden schreef:Heus, ik draag het reformatorisch volksdeel een warm hart toe en ik wil niet oordelen of het goed of fout is. Maar toen ik de titel van dit onderwerp las werd ik verdrietig en kwam direct 2 Petrus 1:16a in gedachten. Het leidt voor mij echt af van de essentie van het geloof en het verzoenend werk van Christus.

Daar hoef je niet verdrietig over te worden, want het zijn duidingen van de verschillende soorten geloof.
Zo als daar ook voorbeelden van in de Bijbel te vinden zijn.
Het tijdgeloof kun je terugvinden in de gelijkenis van de zaaier.
Demas, die een medewerker van Paulus was, is er een tijdegelovige. ( Demas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen' 2 Tim. 4 : 10.)
Een historisch geloof is dat je gelooft in het bestaan van God, de Bijbel als waarheid beschouwt, maar er verder onbekeerd bij kunt blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor gravo » 10 apr 2020 22:59

Opdreunen van voorgedrukte theoretische lesjes. Alsof dit ook maar enige betekenis of impact heeft op jezelf of op een ander.
Het is een toonbeeld van valse gerustheid, alleen maar op de klank af. Het oplepelen van weetjes. En daarom ongeloofwaardig.
Jezus was geen schoolmeester die oubollige boekjes voordroeg.

De letter doodt, maar de geest maakt levend.
Spreek daarom liever uit het hart dan uit het hoofd!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Hodia » 11 apr 2020 06:34

Prctje schreef

Wat is precies je idee? Ben je gekomen om een grote, lange monoloog te houden?


Mijn idee?
Onderwijs geven naar het Woord van God.
Niemand kent de Bijbel uit zijn/haar hoofd.
Ik hoop op deze manier voor een ieder die leest meer bijzonderheden te schrijven opdat het geloof mag groeien..

gravo schreef

Opdreunen van voorgedrukte theoretische lesjes. Alsof dit ook maar enige betekenis of impact heeft op jezelf of op een ander.
Het is een toonbeeld van valse gerustheid, alleen maar op de klank af. Het oplepelen van weetjes. En daarom ongeloofwaardig.
Jezus was geen schoolmeester die oubollige boekjes voordroeg.

De letter doodt, maar de geest maakt levend.
Spreek daarom liever uit het hart dan uit het hoofd!


Dat is nu precies mijn wens.
Het Woord dichter bij de lezer brengen.
Uitleg geven en verklaren aan de hand van Gods Woord.
Volgens mij is daar niets op tegen, en indien iemand het als storend ervaart, kan ik enkel maar zeggen dat het mij niet om niets anders te doen is als om te roemen in de Heere.

Chaya schreef

Daar hoef je niet verdrietig over te worden, want het zijn duidingen van de verschillende soorten geloof.
Zo als daar ook voorbeelden van in de Bijbel te vinden zijn.
Het tijdgeloof kun je terugvinden in de gelijkenis van de zaaier.
Demas, die een medewerker van Paulus was, is er een tijdegelovige. ( Demas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen' 2 Tim. 4 : 10.)
Een historisch geloof is dat je gelooft in het bestaan van God, de Bijbel als waarheid beschouwt, maar er verder onbekeerd bij kunt blijven.


Juist!!!
Dank voor de verduidelijking

Hidden schreef : Heus, ik draag het reformatorisch volksdeel een warm hart toe en ik wil niet oordelen of het goed of fout is. Maar toen ik de titel van dit onderwerp las werd ik verdrietig en kwam direct 2 Petrus 1:16a in gedachten.
.

2 Petrus 1 vs 116a alwaar geschreven staat:" want wij zijn geen kunstelijk verdichte fabelen nagevolgd....
Laat dat nu juist de essentie wezen van dit schrijven.
Geen kunstelijke fabelen maar de Waarheid schrijven. Het breder leggen van Gods Woord, en onderbouwen met teksten uit de Bijbel.
Daar staat geen woord in het welke NIET waar is.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2020 07:54

Hodia schreef:Mijn idee?
Onderwijs geven naar het Woord van God.
Niemand kent de Bijbel uit zijn/haar hoofd.
Ik hoop op deze manier voor een ieder die leest meer bijzonderheden te schrijven opdat het geloof mag groeien..
Dit is een discussie forum geen "college platform" waar jij het onderwijs geeft en wij de leerlingen zijn. :roll:
Een beetje raar binnenkomen. Daal een treetje af zou ik zeggen!

Historisch geloof: dezelfde manier waarop je je geschiedenis boeken gelooft.
Tijdgeloof: je gelooft iets voor een tijdje en daarna kom je op andere gedachten.
Zaligmakend geloof: het geloof in de Heere Jezus Chistus. "Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor hans0166 » 11 apr 2020 08:55

Hodia schreef:Dat is nu precies mijn wens.
Het Woord dichter bij de lezer brengen.
Uitleg geven en verklaren aan de hand van Gods Woord.
Volgens mij is daar niets op tegen, en indien iemand het als storend ervaart, kan ik enkel maar zeggen dat het mij niet om niets anders te doen is als om te roemen in de Heere.


het is wel beetje preken voor eigen gemeente .. je bereikt er niemand mee die nog niets weet.
Om je boodschap uit te dragen moet je niet binnen gaan staan ( wat dit forum eigenlijk is) maar buiten ..
De meeste mensen die hier komen hebben al hun weg gekozen, in de vorm van hun eigen gemeente/gemeenschap.

Er is niets op tegen, maar wat wil je er zelf mee bereiken?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor gravo » 11 apr 2020 09:04

Eén van de meest storende dingen in orthodox gereformeerde kring vind ik de vlucht in het eindeloos weer oplepelen van "de waarheid". Alsmaar de theorie weer herhalen. Nog een keer uitleggen, weer een keer lesgeven, nogmaals op een rijtje zetten hoe het zit.
Onverstoorbaar wordt alles nog eens van A tot Z uit de doeken gedaan, waarbij het niet de bedoeling is in de rede te worden gevallen.

Ik betwijfel in zulke gevallen echter of men wel weet waarover men praat.
Kijk, een tekstje reproduceren kan ik ook (Ctrl-C, Ctrl-V), maar of het dan iets van jezelf is geworden?

Het verbloemt volgens mij alleen maar dat er bijna niemand openlijk zegt of durft te zeggen:
"Ik ben wedergeboren, ik ben een kind van God, ik mag het ware zaligmakende geloof deelachtig zijn". Waar het in feite om gaat, dus.

Dat schijnt zo lastig te zijn, zo weinig te gebeuren of zo'n ongehoorde werkelijkheid te zijn, dat we dat bijna nooit horen.

Daarom vervallen we maar weer in eindeloze bespiegelingen over "hoe God een mens stilzet", "hoe een mens bekeerd wordt", "wat er met een mens gebeurt als...." of in dit geval om nog eens uit te leggen welke typen geloof er ook alweer allemaal zijn.
Alsof ik dat niet al tienduizend keer gehoord heb, zonder dat het verder iets bijdraagt aan het geestelijk leven.

Merk op hoe anoniem de mens is wien 't mag gebeuren. Het gaat altijd maar om een niet-bestaande, louter denkbeeldige mens, om een theoretische bekeerling, om een opgevoerde toneel-figuur, om een bekeerde-uit-het-boekje en daarmee tegelijkertijd om...niemand concreet. laat staan om jezelf.

Ik neem al die predikingen, lesjes, pseudo-catecheses en boekenwijsheid alleen nog maar serieus als iemand er van te voren eerlijk en oprecht bij zegt dat ie een waar kind van God is, die een waar zaligmakend geloof bezit, verzoend is met God en Hem van harte liefheeft.

Maar al te vaak verhullen de prestaties van al dat godsdienstonderwijs het feit dat men zelf nog niet kan getuigen van het werk van God in eigen hart. Nou, daarmee vervalt de zin en de betekenis van al die schriftgeleerdheid voor mij meteen.

Zonder geloofspraktijk is geloofstheorie napraterij om in het gevlei te komen.
Een soort van goede werken om nog wat te lijken.

Dit heeft mij de ogen wel geopend:

Als ik die indringende persoonlijke vraag stel: ben je een waar kind van God, is je ziel gered voor tijd en eeuwigheid? dan staat de wagen stil. Dat kan men dan niet zeggen. Het wordt wel op vrome, godsdienstige wijze gezegd, zo gepolijst is het ongeloof wel geworden in deze kring, maar de waarheid is overduidelijk: "ik ben nog een vreemdeling van genade. Och, mocht het mij gegeven worden".

Nou, dan neem ik je godsdienstige waarheden en wijsheden niet meer serieus. Houd dan maar je mond.
Want waarom zou ik eerbiedig de geestelijke en godsdienstige lessen moeten aannemen van iemand die zelf niet gelooft?
Omdat het de waarheid is?
Een ongelovige die de geloofswaarheid predikt?

Nop.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2020 09:30

Hodia schreef:C- het Zaligmakend geloof.
Ook wel genoemd, het rechtvaardigmakend geloof, beiden ten opzichte van het einde, het welk door het geloof beoogd en verkregen wordt......

Zo nu kenbaar is gemaakt, gefundeerd, het woord geloven moeten wij nemen naar de zin en de aard, niet uit onze taal, maar uit de Hebreeuwse en Griekse, in welke het Woord Gods is geschreven, zo blijkt dat geloven niet altijd opzicht heeft op beloften, maar ook op vertrouwen, betrouwen, zich aan een ander toevertrouwen, of zich op een ander te verlaten.

Nou, ik mis nog iets heel belangrijks.
Even wat speerpunten uit Jakobus:
- Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof.
Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.
Dwaas, ​wilt u het​ bewijs dat geloof zonder daden nutteloos is?
U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden.
U ziet dus dat iemand ​rechtvaardig​ wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.
- Paulus vertelt wat er echt toe doet nl. het geloof, dat door de ​liefde​ werkzaam is.
- Alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader zal ingaan in het koninkrijk der hemelen leert Jezus.

Mijn conclusie wat de Bijbel onder geloof verstaat is niet alleen iets voor waar aannemen en/of vertrouwen, maar vooral doen.
Een levend geloof is zaligmakend, een dood geloof niet.
Gewoon door je daden laten zien waar je in gelooft, dan is meteen ook duidelijk in Wie je gelooft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Hodia » 11 apr 2020 12:21

Ik zeg niet dat ik de kennis bezit, ik moet het ook hebben van het onderzoek der geschriften.
Persoonlijk ken ik weinig predikers die een preek kunnen geven zonder zich daarop voorbereid te hebben, de schriften onderzocht te hebben.
Ik ben minder als een predikant.
En als men zich stoort aan mijn geschrijf dan is dat maar zo.
Ik schrijf uit ondervinding, ik schrijf uit studie, ik schrijf met mijn hart.

Een waar gelovige, of iemand die een zaligmakend geloof ( denkt te hebben) heeft hebben het ook moeilijk met de vragen en eisen die God stelt aan een waargelovige.

Even een paar denkbeelden mijnerzijds?!
1- Een waargelovige neemt Jezus Christus aan en dat met hun hart, en dat dikwijls.
Men geeft niet om aardse zaken als goederen maar zijn altijd opzoek naar Jezus.
Naar Hem zien zij uit, naar Hem is het verlangen. Men neemt Hem aan, men verlaat zich op Hem, geeft zich aan Hem over, en zo meer.
Men geloofd in God, zoals ook staat geschreven in Joh. 14 vs 1: Gij lieden geloofd in God, geloofd in mij.
Als men zegt in God te geloven dan neem je Jezus aan met het hart zie hiervan Rom 10 vs 10: Met het hart geloofd men ter rechtvaardigheid.

Ah, zal iemand kunnen zeggen, jij schreef, :" een waargelovige neemt Jezus aan met het hart en dat dikwijls.
Daarmee bedoel ik wel duizenden malen, want ieder mens kent zijn/haar struikelingen, ook in het geloof.
Zoekt daarom dikwijls, ook als men een waargelovige is.
Lees hiervoor maar eens de Psalmen en Hooglied door.

2-Een waargelovige neemt Jezus geheel en alleen aan , zonder enige voorwaarden om van Hem tot de Vader gebracht te worden. door de weg van Jezus.Zij wensen dat Hij over hun hart Koning is, alles verdrijft wat tegen Hem weerspannig is en alles op Hem werpe.
Zoals Paulus schreef aan de Fil:"Ja gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Jezus Christus, mijn Heere, om wien ik alle dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. (Fil 3 vs 8 )
Drek, het Griekse woord betekent eigenlijk: dingen die of van de honden uitgeworpen, of den honden voorgeworpen worden; dat is, vuile en verwerpelijke dingen.

3- Een waargelovige verblijd zich in de Heere ook als men droevig is.
Door zwakheid kracht te mogen ontvangen door de kracht van het geloof in Jezus Christus.
Hierop zou ik kunnen zeggen, lees Psalm 102 maar eens de verzen 3,5,7,8 en 10.

Ach, ik zou nog meerdere voorbeelden kunnen geven van wat een waargelovige zoekt, zal vinden , is.
Maar ik wil niet de "betweter" zijn, die van alles maar plakt e.d.
Nog één ding wil ik uitdrukkelijk wel vermelden.
Een waargelovige kent men niet alleen door het uiterlijk, maar een waargelovige kent men zeker door de werken die men doet.
Ik kan naar buiten toe nog zo vroom lijken, godvrezend zijn, wat men ziet van mij, het is uiterlijk, Jeremia omschrijft het prachtig:"Ik, de Heere, doorgrond het hart en proef de nieren, en dat om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen".

Tenslotte nog dit.
Als u zich stoort aan hetgeen ik schrijf, lees het dan toch maar. Het kan u van nut zijn.
Stoort het u heel erg, misschien dat alles hetgeen ik geschreven/schrijf "geblokt" kan worden.
Indien het u bemoedigd, het is niet mijne ere, het is ter ere Gods.
Ben blij dat ik daarin een héél klein radertje mag zijn.

naamloos schreef
Mijn conclusie wat de Bijbel onder geloof verstaat is niet alleen iets voor waar aannemen en/of vertrouwen, maar vooral doen.
Een levend geloof is zaligmakend, een dood geloof niet.
Gewoon door je daden laten zien waar je in gelooft, dan is meteen ook duidelijk in Wie je gelooft.


Wat een mens denkt, het maakt mij niet uit.
Het is God die de ere toekomt.
Mensen hebben zo hun eigen oordelen klaar.
Ik hou mij o.a. vast aan Jeremia 17 vs 10 ( en nog zovele meer teksten uit Gods Woord!! )
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Teus » 11 apr 2020 14:28

naamloos schreef:
Mijn conclusie wat de Bijbel onder geloof verstaat is niet alleen iets voor waar aannemen en/of vertrouwen, maar vooral doen.
Een levend geloof is zaligmakend, een dood geloof niet.
Gewoon door je daden laten zien waar je in gelooft, dan is meteen ook duidelijk in Wie je gelooft.

Dit is geen christelijk geloof.
Dit geloven islamieten, boeddhisten en rooms katholieken ook.
Zij zijn altijd druk doende. Laten zien wie zij aanbidden. Hebben in hun beleving ook nog het gevoel dat het tot een goed leven leidt, hierna.

Het geloof, het vertrouwen, de absolute wetenschap en zekerheid, dat door de Genade van God je zonden vergeven zijn. En dat Jezus er voor betaald heb. Daaruit te leven en Jezus' voetstappen drukken met een opzien naar Hem in een afhankelijk leven. Om Zijn stem te leren verstaan en te doen wat Hij wil. Dat is een oprecht christelijk geloof.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor gravo » 11 apr 2020 15:39

Hodia schreef:Ik zeg niet dat ik de kennis bezit, ik moet het ook hebben van het onderzoek der geschriften.(...)


Ging het maar om kennis, ging het maar om feiten, om onderzoek, om precieze beschrijvingen, om juiste kenmerken. Dan zou je gelijk hebben door zo als docent over geestelijke zaken te spreken. Als het ware geloof met onkunde te maken zou hebben, dan zou je inderdaad alleen maar kennis over hoeven dragen.

Maar dat is niet zo. Het ware geloof is vertrouwen. Ht is een zaak van het hart. Als dit ware geloof niet beoefend wordt (en dat is dus iets heel anders dan slechts "kennis bezitten"), dan is alle omschrijving, al het praten er over niet veel waard.

Laten we er niet over praten, maar er uit.

Beantwoord de enig nodige vraag van Jezus, de Heiland: "hebt gij mij lief?" Daar wordt het pleit beslecht. De rest is bijzaak.
Niet wat wij weten, niet wat wij geloven of hopen is het meest. Geloof, hoop en liefde blijven, maar de meeste daarvan is de liefde.

Als we het er dan over eens zijn dat het een zaak van het hart moet zijn, waarom blijven we elkaar dan zo vroom bestoken met de zaken van het hoofd?

Ik vind dat je eerst een getuigenis moet geven, voordat je je aan de catechese, het onderwijs aan anderen zet.

Vanouds, in de Vroege kerk, werd de catechese gegeven aan bekeerlingen voordat ze zich lieten dopen. Het waren dus lessen die nauw samenhingen met het ware geloof. We kunnen die lessen, die kennis, dat onderwijs niet losmaken van de aanwezigheid van het ware geloof.

In veel orthodoxe kring gebeurt dat helaas wel: dan word je 60, 70, 80 jaar onderwezen in leerdiensten, maar iedereen vindt van zichzelf en de ander dat hij nog geen ware gelovige is. Dan wordt het een farce. Een onheilig toneelstuk, waar uiteindelijk God ten onrechte in gebreke wordt gesteld. We leren alles uit ons hoofd, maar op de persoonlijke vraag naar geloof blijft het stil. Zo wordt "geloof" een taboe.

Richt je op de aanwezigheid van het ware geloof bij jezelf en in je gemeente. Pas dan kan er werkelijk sprake zijn van de gemeente van Jezus Christus.
Anders is het een vrome hobby, dat blijkbaar alleen maar vanuit sociale of psychologische behoeften wordt uitgevoerd. Een schijnvertoning.
Ik verwijt veel orthodoxe gemeenten bewust en volhardend ongeloof om voor mij onverklaarbare redenen.
Wordt het geloof in de knop gebroken? Wordt het door anderen afgekeurd? Weet men, ondanks duizenden preken, nog steeds niet waar het over gaat?
Dan is er toch een grote discrepantie tussen de eenvoudige Bijbelse gegevens over geloof ("geloof alleen") en de werkelijkheid in orthodoxe kring.
En dan heb ik m'n grote vraagtekens bij de Bijbelgetrouwheid van deze ongeloofs-praktijk.

Allemaal onbekeerd, maar wel allemaal een verhaal op zak hoe een bekering er uit zou moeten zien.

Maar we worden niet zalig met onze geloofsleer.
Alleen wie gelooft wordt zalig.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Hodia » 11 apr 2020 17:18

Gravo schreef
Ging het maar om kennis, ging het maar om feiten, om onderzoek, om precieze beschrijvingen, om juiste kenmerken. Dan zou je gelijk hebben door zo als docent over geestelijke zaken te spreken. Als het ware geloof met onkunde te maken zou hebben, dan zou je inderdaad alleen maar kennis over hoeven dragen.

Maar dat is niet zo. Het ware geloof is vertrouwen. Ht is een zaak van het hart. Als dit ware geloof niet beoefend wordt (en dat is dus iets heel anders dan slechts "kennis bezitten"), dan is alle omschrijving, al het praten er over niet veel waard.
en zoveel meer.


Ik stel voor dat je eerst goed leest wat ik schrijf voordat je je begint met corrigeren.
Ik schreef
1- Een waargelovige neemt Jezus Christus aan en dat met hun hart, en dat dikwijls.


2-Een waargelovige neemt Jezus geheel en alleen aan , zonder enige voorwaarden om van Hem tot de Vader gebracht te worden. door de weg van Jezus.Zij wensen dat Hij over hun hart Koning is, alles verdrijft wat tegen Hem weerspannig is en alles op Hem werpe.


Een waargelovige verblijd zich in de Heere ook als men droevig is.
Door zwakheid kracht te mogen ontvangen door de kracht van het geloof in Jezus Christus.
Hierop zou ik kunnen zeggen, lees Psalm 102 maar eens de verzen 3,5,7,8 en 10.


Ik ben hier niet om de "catechiseren"
Ik schrijf gefundeerde feiten op tot doel anderen daarmee te verrijken. En nogmaals, jij, Gravo, en alle anderen lezen, denken, reageren, oordelen, veroordelen. Ik denk aan de woorden van Jeremia ": Ik de Heere, doorgrond het hart, en proef de nieren ............


En uiteindelijk zijn de werken die wij hier doen heel belangrijk met betrekking van genade en vergeving onze werken.
Niet alleen door woord maar ook door daad.
Enkel genade door het bloed van Jezus Christus, op Zijn voorspraak bij de Vader.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten