Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor DeLange » 27 apr 2020 05:49

@Jesaja40

Dank je wel. Ik lees het echter ook in de context wat me verteld is door iemand van de YFC over het begrip eeuwig onder de Joden. Het betreft voor hen (in dit geval eeuwig lijden) een tijd dat te overzien is tot aan hun horizon en tot zo ver is dat lijden er. Wat er achter die horizon zit ligt in Gods handen. Dus God heeft het eeuwige vuur voor hen tot zo ver ze het overzien kunnen in ieder geval..
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2020 07:43

DeLange schreef:@Jesaja40

Dank je wel. Ik lees het echter ook in de context wat me verteld is door iemand van de YFC over het begrip eeuwig onder de Joden. Het betreft voor hen (in dit geval eeuwig lijden) een tijd dat te overzien is tot aan hun horizon en tot zo ver is dat lijden er. Wat er achter die horizon zit ligt in Gods handen. Dus God heeft het eeuwige vuur voor hen tot zo ver ze het overzien kunnen in ieder geval..


Inderdaad zo helder de uitleg van Jesaja, ik heb er veel aan....
Mooi is dat gegeven, alles ligt in Gods handen en daar moeten we het ook laten want alleen Hij overziet het geheel....
Sommige mensen willen alles verklaren of bediscussiëren of weten het antwoord namens God...
Maar dat is veelal ontzettend gevaarlijk terrein waar men zich op begeeft.
Want wij kleine mensjes weten zoveel niet, zoveel is verborgen voor ons....enkel God weet het en overziet alles.
En dan komt het aan op enkel Geloof alleen....
Neem de woorden van de Heer Jezus als antwoord op de strikvraag van de Wet en Schriftgeleerden;
Mattheus 22:34-40

Toen de Farizeeën hoorden, dat Jezus de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar en één van hen, een wetgeleerde probeerde hem in de val te lokken met de vraag:

"Meester, wat is het grootste gebod in de wet?"

Jezus antwoordde: "Gij zult de Heer, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Alles wat verder in de Wet en de Profeten geschreven staat, hangt van deze twee geboden af.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Jesaja40 » 27 apr 2020 14:51

DeLange merkt op en vraagt:

@Jesaja40

Dank je wel. Ik lees het echter ook in de context wat me verteld is door iemand van de YFC over het begrip eeuwig onder de Joden. Het betreft voor hen (in dit geval eeuwig lijden) een tijd dat te overzien is tot aan hun horizon en tot zo ver is dat lijden er. Wat er achter die horizon zit ligt in Gods handen. Dus God heeft het eeuwige vuur voor hen tot zo ver ze het overzien kunnen in ieder geval..


Het begrip eeuwig onder de Joden is een 100% definitief einde of status. Zie Daniël 12:2-4 vrij vertaald uit de Complete Jewish Bible

Velen van degenen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en sommigen tot eeuwige schaamte en afschuw. Maar degenen die kunnen onderscheiden, zullen stralen als de helderheid van de hemelse koepel, en degenen die velen tot gerechtigheid wenden zoals de sterren voor altijd en altijd. "Maar jij, Daniël, houd deze woorden geheim, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen zich hier en daar haasten naarmate de kennis toeneemt."


Psalm 69:28 is als volgt:
תְּנָה-עָוֺן, עַל-עֲוֺנָם; וְאַל-יָבֹאוּ, בְּצִדְקָתֶךָ
Erase them from the book of life, let them not be written with the righteous.

Dit zijn de woorden van David, die onder alle Joden wordt overgenomen door alle eeuwen heen. Regelmatig klinken deze woorden in elke synagoge. Men beseft en weet wat dit betekent om niet in het Boek des Levens te staan. In de Thora vinden wij zeer veel hints en voorbeelden om jezelf af te snijden uit de gemeenschap. Dat besef zit zeer diep in de Joodse geloofsbeleving. En voor de goede orde: wij mogen onderling het altijd hartelijk oneens zijn met elkaar. Dit laatste is om onze gemeenschap sterker te maken in het bestuderen en het mededelen van de rijkdommen van het evangelie, die, jazeker ook in het Hebreeuwse deel van de Bijbel te lezen is.

Het definitieve oordeel is aan de Eeuwige. Maar de aardse opstelling van de mens is medebepalend voor het definitieve vonnis.
Hoe treffend is het dat een kroonprins in de dop sterft en begraven wordt met de toevoeging: de Eeuwige zag wat goeds in hem. (1 Koningen 14:13)
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor rotterdam » 27 apr 2020 15:55

DeLange schreef:Je illustreert het beeld van een dorp waarin de dominee en de pastoor niet meer in een God van wonderen geloofd. Hun kerken zijn leeg. Er is wel een levendige evangelische gemeente met jeugd, waar door deze dominee en pastoor op neer gekeken wordt, maar hun jeugd zitten nu wel in deze evangelische gemeente van deze oprechte Oudste.


Nee hoor het was maar een grapje, je mag dit verhaaltje ook andersom vertellen van mij.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Jesaja40 » 27 apr 2020 19:00

MoesTuin merkt het volgende op:

Toen de Farizeeën hoorden, dat Jezus de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar en één van hen, een wetgeleerde probeerde hem in de val te lokken met de vraag:

"Meester, wat is het grootste gebod in de wet?"


Beste MoesTuin,

U zet iets in een kerkelijke interpretatie en ik wil u graag de juiste context uitleggen. De Sadduceeën waren de grootste vijanden van Yeshua, onverbiddelijk en keihard. Deze waren als de geestelijke leiders van mijn volk in de meerderheid. Zij loochende zelfs de opstanding uit de dood. Met verdriet moet ik vaststellen dat zij hun hard hebben verhard. De schriften die met name door de Farizeeën werden uitgelegd aanvaarden zij niet. Op het pluche gezet door de Romeinen voelden zij zich ontastbaar en waren in de geestelijke toepassing van de wet bikkelhard.

Voor u zal het heel nieuw in de oren klinken: de Farizeeën bevragen Yeshua op hun geestelijke niveau. Is Yeshua werkelijk gelijk aan hun, die dagelijks de wet bestuderen. Zij weten dat Yeshua geen rabbinale opleiding heeft gehad. Vandaar dat zij Hem willen testen of Hij werkelijk aan hen gelijk is in geestelijke kennis. Natuurlijk weten zij drommels goed dat zowel bij Elia als Elisa grote wonderen hebben plaats gevonden. Dat was vele honderden jaren terug. Maar nu zien zij iets nieuws. Zij kennen de woorden van Mosje: die zegt dat een onder jullie geboren zal worden die grote dingen zal doen. Naar Hem moet je luisteren. De Farizeeën hebben dat nog niet geheel in de gaten. Op zich niet vreemd, want ook zij hebben te maken met een onderdrukkende vijand. De geestelijke leiders van mijn volk waren niet meer autonoom en gebonden aan de Romeinse overheden.

Op geestelijk niveau bevragen zij Yeshua, niet om op de proef te stellen maar om er achter te komen hoe hoog Zijn geestelijke kennis is. Het is beslist geen strikvraag, sterker het antwoord van Yeshua komt het middelste deel van de Thora rol.

De hoog geleerde Farizeeën wordt in bedekte term herinnerd aan Exodus 23:21, die de komende Messias beschrijft. Herkennen zij dat direct? Wat lezen wij hier: de kennis van Yeshua gaat veel hoger dan die van de Farizeeën. Wat is de clou van het geheel als ik dat zo mag betitelen? Het niets anders toetsen op kennisniveau, die beslist niet als een strikvraag mag worden gezien, verre van dat zelfs. Jammer dat de kerken in het algemeen dit zo verkondigen.

In Handelingen komt de Farizese opperrabbijn Gamaliël aan het woord in het sanhedrin. Ook hij doorziet het geheel niet, maar is zich zeer bewust dat er iets aan de hand is. Dat Gamaliël een en ander niet begrijpt is dat hij en het gehele volk in die dagen had gehoopt dat de Messias hen zou bevrijden van de boze onderdrukker. Hij heeft deels gelijk, de boze verdrukker heeft een heel andere gedaante, dat is de overwinning op de dood door Yeshua. Die link had hij nog niet gelegd, maar vele andere priesters sloten zich wel aan bij de leer van de apostelen. Waarom? Het merendeel op grond van de getuigenis van 500 ooggetuigen. De opstanding was wettelijk en overtuigend bewezen. De starre Sadduceeën hebben dat altijd ontkent. En Sja'oel, een leerling van Gamaliël werd een vazal van de Sadduceeën en vervolgde de eerste gelovigen. Met gevolg: het ging de grens over en is ook tot u gekomen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor DeLange » 28 apr 2020 07:11

rotterdam schreef:Nee hoor het was maar een grapje, je mag dit verhaaltje ook andersom vertellen van mij.

Oké, nou ja, sommigen denken zo echt :-&
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor hans0166 » 28 apr 2020 09:14

DeLange schreef:Oké, nou ja, sommigen denken zo echt :-&


nou zit er soms ook wel een kern van waarheid in. Verwijder wel eerst de benamingen, het maakt niet zoveel uit hoe het clubje heet.

De eerste twee hebben een grote structuur of achterban waar de leer getoetst wordt, en weten dus waar de paaltjes staan.
De derde (overdreven) doet maar een dotje, en gaat gegarandeerd nat.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 28 apr 2020 13:11

hans0166 schreef:nou zit er soms ook wel een kern van waarheid in. Verwijder wel eerst de benamingen, het maakt niet zoveel uit hoe het clubje heet.

De eerste twee hebben een grote structuur of achterban waar de leer getoetst wordt, en weten dus waar de paaltjes staan.
De derde (overdreven) doet maar een dotje, en gaat gegarandeerd nat.
Haha! Het verschil is vooral een kwestie van tijd lijkt mij.
De eerste 2 (niet allemaal denk ik) hebben net zo'n groot geloof als de derde, het moet alleen een paar duizend jaar eerder gebeurd zijn.
Dat ze niet nat gaan komt alleen omdat ze hun 'geloof' niet in de praktijk brengen. :^o
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor rotterdam » 29 apr 2020 16:12

naamloos schreef:Dat ze niet nat gaan komt alleen omdat ze hun 'geloof' niet in de praktijk brengen. :^o


Je blijft een grapjas, naamloos.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2020 10:05

rotterdam schreef:Je blijft een grapjas, naamloos.
Ja hè! Het is maar net waar je iemands geloofsovertuiging op beoordeelt, op grond van wat ie zegt of wat ie doet.
Zat mensen die er geen enkel probleem mee hebben te geloven dat Petrus op het water liep zolang z'n geloof stand hield, maar wie het 2000 jaar later probeert wordt uitgelachen. Kijk, ik ga ook niet op het water lopen maar ik neem dat hele verhaal dan ook niet letterlijk.
Het is niet zo moeilijk iets te 'vinden' maar doen wat je vindt/gelooft... De Bijbel leert dat we geoordeeld worden overeenkomstig onze daden.

Wel aardig ook i.v.m. geloofsdogma's over bijv. Gods rechtvaardigheid m.b.t. erfzonde, verkiezing, eeuwige verdoemenis enzo.
God wordt vol vuur 'verdedigt' maar ik ken geen mens die het in de praktijk van z'n leven eerlijk vindt zodra hij op een dergelijke 'rechtvaardige' manier behandelt wordt.
Voor mij vallen ze dan keihard door de mand want ze laten alleen maar zien wat ze in hun hart werkelijk denken/geloven over rechtvaardigheid.
Het is hooguit een historisch geloof wat met het hart verworpen wordt. In zo'n soort 'geloof' geloof ik dan weer niet.
God wil gediend en geloofd worden met ons hele hart, ziel, verstand en kracht.
Hij vraagt geen kadaverdiscipline, geen geloof waarin hart en verstand niet met elkaar kunnen harmoniseren.
Ik hoef niet in de Bijbel op te zoeken waar ik in geloof, mijn overtuigingen zitten in mijn hart nl.
Doen waar je in gelooft is niet altijd makkelijk maar het lijkt me veel moeilijker om je verstand en/of hart geweld aan te doen en proberen die principes in de praktijk te gaan brengen. Dat gaat niet lukken zonder huichelaarij en/of jezel te hersenspoelen denk ik!
Voor mij gaat de Bijbel over de moraal, niet over 'geloof in wonderen, profetieën, historische weetjes en al helemaal niet over wetenschap ...'
En die moraal heeft alles met het hart te maken en de daden die daaruit voortkomen. God ziet het hart aan.
En Jezus is het woord dat vlees geworden is, de 'levende moraal.' Vol van genade, liefde, waarheid, vergeving ... Daar geloof ik in!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor DeLange » 30 apr 2020 10:22

hans0166 schreef:nou zit er soms ook wel een kern van waarheid in. Verwijder wel eerst de benamingen, het maakt niet zoveel uit hoe het clubje heet.

De eerste twee hebben een grote structuur of achterban waar de leer getoetst wordt, en weten dus waar de paaltjes staan.
De derde (overdreven) doet maar een dotje, en gaat gegarandeerd nat.

De paaltjes doet mij aan de theoloog Anne van der Meijden denken. Hij zei bij ons vroeger een keer in de kerk dat Jezus niet echt over het water liep en lachend er achter aan dat Hij vast over paaltjes heeft gelopen. En Jezus zou niet echt uit de dood zijn opgestaan. Dat was ook symbolisch ergens voor..
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2020 10:52

DeLange schreef:De paaltjes doet mij aan de theoloog Anne van der Meijden denken. Hij zei bij ons vroeger een keer in de kerk dat Jezus niet echt over het water liep en lachend er achter aan dat Hij vast over paaltjes heeft gelopen.
Ach, we waren er niet bij. Anne v d Meijden ook niet. Ik zie alleen niet in wat zoiets aan je geloof toe of af doet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2020 13:02

DeLange schreef:De paaltjes doet mij aan de theoloog Anne van der Meijden denken. Hij zei bij ons vroeger een keer in de kerk dat Jezus niet echt over het water liep en lachend er achter aan dat Hij vast over paaltjes heeft gelopen. En Jezus zou niet echt uit de dood zijn opgestaan. Dat was ook symbolisch ergens voor..

Ik zou de kerk zijn uitgelopen. :?
Vreselijk, dit is niet alleen een dwaalleraar, maar een spotter.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2020 13:24

DeLange schreef:De paaltjes doet mij aan de theoloog Anne van der Meijden denken. Hij zei bij ons vroeger een keer in de kerk dat Jezus niet echt over het water liep en lachend er achter aan dat Hij vast over paaltjes heeft gelopen. En Jezus zou niet echt uit de dood zijn opgestaan. Dat was ook symbolisch ergens voor..


Als je het dan toch over over water lopen hebt, met dit soort uitspraken begeeft iemand zich op glad ijs...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2020 13:33

naamloos schreef:Ach, we waren er niet bij. Anne v d Meijden ook niet. Ik zie alleen niet in wat zoiets aan je geloof toe of af doet.


Dat staat er in de Bijbel dan ook niet bij, dat het was om het geloof van de discipelen te versterken. Jezus was achtergebleven om te bidden en de discipelen worstelden in hun boot met de storm. Jezus weet dat Hij daar nodig is en daarom gaat hij naar de discipelen toe. Het resultaat is wel (nadat de wind is gaan liggen) dat de discipelen zeggen: U bent werkelijk de Zoon van God. Dus het geheel versterkt hun geloof uiteindelijk wel. En dat van Petrus is het bijzonder, die leert zijn afhankelijkheid van Jezus Christus scherper zien. Omdat ze zien dat Jezus boven de natuur staat en er macht over heeft. Dat zie je ook als Jezus de storm gebiedt om te gaan liggen. Dan vragen ze zich af: Wie is Hij dat zelfs de golven en de wind naar Hem luisteren. Ze ontdekken steeds meer van de macht van Jezus Christus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten