Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor MoesTuin » 13 apr 2020 17:38

Geloof, enkel daar gaat het om (even speciaal voor Hans :wink: , het geloof in de Heer Jezus)


Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;

Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand
des troons van God.

Hebreeën 11 en 12
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2020 18:25

naamloos schreef:Inhoudelijk wel ja, geheel volgens Romeinen 2.
- God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven.
- Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
En wat Jezus zei, wie de wil van de Vader doet zal zijn koninkrijk ingaan.

Het belangrijkste is niet de theorie (lees juiste geloofsleer) maar de praktijk.

Je blijft de focus op het verstandelijke leggen en daarmee vergeet je - wederom - het aller-allerbelangrijkste.
Het ware geloof is nl. een Genadegift! "Want uit Genade bent u zalig geworden". Dus niet omdat je netjes leeft, intelligent genoeg bent om je aan de Wet te houden.
Goddank! Want dan zou het velen voorbijgaan.
En met iets anders kan ik het niet doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor rotterdam » 13 apr 2020 18:37

Teus schreef:

Ach ach, wat een gebrek rotterdam en naamloos, ik heb oprecht medelijden met jullie.


Op de een of andere manier ben jij een gelovige jongen dus mijn broeder.

Ik ga je een mooi verhaaltje vertellen Teus

Er was een klein dorpje met 3 kerken, een Rooms Katholieke kerk, een PKN kerk, en een Evangelische gemeente.
De pastoor heeft een mooi klein bootje en hij nodigt zijn 2 collega's uit om een dagje met hem te gaan vissen.
Aangekomen bij het meertje stappen de 3 eerwaarde heren in het bootje en varen 10 meter uit de wal, leggen het bootje voor anker en gaan vissen.
Na een half uurtje zegt de dominee "ik zou best een pilsje lusten" - "geen probleem" zegt de pastoor, "dat haal ik voor je",
Pastoor stapt uit het bootje en loopt over het water naar de auto en komt terug met 3 biertjes.
"lekker hoor" zegt de pastoor "maar een stukje kaas en worst erbij zou niet misstaan"
Dominee stapt uit de boot en loopt over het water naar de auto en komt terug met een heerlijke stukjes kaas en worst.
De evangelische voorganger begint een beetje neurveus te worden, want, zo denkt hij, nu is het mijn beurt.
En ja hoor, de pastoor zegt "en nu nog een lekkere sigaar erbij en het is leven perfect"
De evengelische voorganger stapt uit het bootje en .....................plons ................. kopje onder.
"kijk" zegt die dominee " geloof heeft hij genoeg maar het ontbreekt hem aan kennis, en zullen we hem nu maar vertellen waar de paaltjes staan?"

Haast alles wat je zegt over de R.K.K. komt uit denkbeelden vanuit de 16e eeuw of hebben nog nooit geklopt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2020 07:40

Nina schreef:Ja, het is zeker belangrijk dat de geloofsleer in je hart belandt, en daar zijn uitwerking heeft. Ik ken heel aardige humanisten, waar sommige christenen een voor beeld aan kunnen nemen. Toch hoop ik dat je het met mij eens bent dat ook zo'n geweldige humanist zonder Jezus verloren gaat. Ik zet mezelf daarmee niet op de rechterstoel, maar spreek de Bijbel na. Ik kan niet in het hart kijken van een ander, en zal daarom nooit een uitspraak doen over een individueel persoon, want dat komt mij niet toe.

Bewijzen die geweldige humanisten niet door hun daden dat Gods wetten in hun harten geschreven staan? Romeinen 2.
Zijn het niet de mensen die de wil van de Vader doen van wie Jezus zegt dat ze in het koninkrijk der hemelen zullen ingaan?
De mensen die nee zeggen maar ja doen zullen hen die ja zeggen en nee doen voor zijn bij het binnengaan in het koninkrijk van God, want zji hebben de wil van de Vader gedaan.
Ik snap niet waarom dat de vraag oproept dat het ingaan in Gods koninkrijk zonder Jezus zou zijn? Dat volgt daar toch helemaal niet uit!
Geloofsvertrouwen en geloofswerken (lees goede werken vanuit je hart, omdat je daarin gelooft) verdienen de zaligheid niet, dat is een genadegift. Het is God die uit genade zalig maakt, niet het geloof en ook niet de goede werken.

Meestal wordt en direct 'nee' geroepen als ik Romeinen 2 aanhaal. Wat het volgens hen dan wel betekent ....? Dat Bijbelgedeelte wordt gewoon genegeerd. Die heidenen waren gewoon mensen met een andere religie, iedereen had in die tijd wel een één of andere religie.
Chaya schreef:Je blijft de focus op het verstandelijke leggen en daarmee vergeet je - wederom - het aller-allerbelangrijkste.
Het ware geloof is nl. een Genadegift! "Want uit Genade bent u zalig geworden". Dus niet omdat je netjes leeft, intelligent genoeg bent om je aan de Wet te houden.
Goddank! Want dan zou het velen voorbijgaan.
En met iets anders kan ik het niet doen.

Misschien zou je eerst eens kunnen vertellen wat jij het allerbelangrijkste vindt.
Ik ontken helemaal niet dat we uit genade zalig worden, integendeel (lees ook de post van Gravo).
Ik denk groter over de genade van God dan degenen die mensen afschrijven als ze de hun bevindelijke theologie niet hebben.
Kun je te groot denken van Gods oneindige eigenschappen? Zijn liefde, genade, mededogen, vergevingsgezindheid, goedertierenheid?
Ook aan jou de vraag: wat doe je met Romeinen 2? Wat betekent het volgens jou? Wat doe je met Matteëus 7?
Ik focus niet op het verstand, ik focus met mijn verstand en hart op God. God die is wie hij is: de 'Ik Ben'.' Zijn eigenschappen horen bij zijn 'zijn.'
En ieder die Gods wetten in het hart heeft gelooft in liefde, genade, goedertierenheid, vergeving enzo, en daarmee gelooft hij ook in God omdat hij dat is. Ze weten het misschien niet goed te verwoorden, maar hun daden spreken voor zich. En ja, dat staat in de Bijbel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Nina » 14 apr 2020 08:57

Naamloos schreef:
Bewijzen die geweldige humanisten niet door hun daden dat Gods wetten in hun harten geschreven staan? Romeinen 2.
Zijn het niet de mensen die de wil van de Vader doen van wie Jezus zegt dat ze in het koninkrijk der hemelen zullen ingaan?
De mensen die nee zeggen maar ja doen zullen hen die ja zeggen en nee doen voor zijn bij het binnengaan in het koninkrijk van God, want zji hebben de wil van de Vader gedaan.
Ik snap niet waarom dat de vraag oproept dat het ingaan in Gods koninkrijk zonder Jezus zou zijn? Dat volgt daar toch helemaal niet uit! (cursivering van Nina)

Geloofsvertrouwen en geloofswerken (lees goede werken vanuit je hart, omdat je daarin gelooft) verdienen de zaligheid niet, dat is een genadegift. Het is God die uit genade zalig maakt, niet het geloof en ook niet de goede werken.

Meestal wordt en direct 'nee' geroepen als ik Romeinen 2 aanhaal. Wat het volgens hen dan wel betekent ....? Dat Bijbelgedeelte wordt gewoon genegeerd. Die heidenen waren gewoon mensen met een andere religie, iedereen had in die tijd wel een één of andere religie.


Inhakend op het gecursiveerde deel: Jezus zei zelf "Wie niet voor Mij is, is tegen Mij" Ja, het is van groot belang dat we doen wat God zegt, als het goed is verlangen we dat te doen uit dankbaarheid naar God, voor wat Hij voor ons heeft gedaan. Geloof zonder goede werken is dood, maar met goede werken en zonder geloof kunnen we niet binnen gaan in het Koninkrijk der Hemelen.

Mensen, die van nature doen wat de wet zegt, zijn zichzelf tot wet. Helaas is er geen mens die de wet volkomen kan houden, en als we ook maar op één punt struikelen, staan die schuldig voor God. Ieder mens heeft de Bemiddelaar nodig, anders zijn we reddeloos verloren.

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Hodia » 14 apr 2020 09:13

Gravo schreef

Maar nu je zo de wil benadrukt, denk ik dat het toch anders ligt.


Woorden, geschreven en gesproken komen soms zo verkeerd over.
Als men de wil maar heeft....met betrekking op een kind Gods te zijn.
Ik heb het geld niet om ieder mens in Nederland 10 euro te geven die geen kind van God wil zijn.
Daar zijn er zeer velen van, in die context moet men het dan ook lezen.

naamloos schreef
'zaligmakend geloof' klopt niet eens want geloof maakt niet zalig. Het is God die zalig maakt.




Zaligmakend geloof wordt ook wel genoemd, rechtvaardigsmakend geloof, maar uiteraard klopt hetgeen jij schrijft. Het is God die zaligmaakt.
Lees Hand 16 vs 31: "....geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden......
Zaligmakend geloof is dus een geoorloofd woord.
Of men nu zaligmakend geloof schrijft of oprecht geloof of waarachtig geloof........
Het geloof is een vertrouwen van het hart op Christus, en door Hem op God, om gerechtvaardigd, geheiligd en verheerlijkt te worden, op Zijn vrijwillige aanbieding en beloften van het geloof. dat Hij doen zal aan een ieder die Hem daartoe aanneemt en zich volkomen op Hem verlaat.
Dit geldt enkel en alleen voor hem die een waarachtig-/zaligmakend geloof .

Wil ik hierbij nog even duidelijk optekenen dat een geloof niet alleen bestaat uit geloven hetgeen het Woord Gods is, maar ook uit de werken dewelke opgetekend staan in de 10 geboden.

Chaya schreef

Het ware geloof is nl. een Genadegift! "Want uit Genade bent u zalig geworden". Dus niet omdat je netjes leeft, intelligent genoeg bent om je aan de Wet te houden.


Wat een heerlijke omschrijving.
Geloven is niet alleen wettisch, ( zie hierboven )
Een gelovige hebbende, verzegeld zijnde in de sacramenten, dat alle goederen van het genade verbond de zijne/hare zijn, wordt verblijd en erkend en prijst God om zijne barmhartigheid en goedheid. Geeft God de eer omdat alles door Hem en uit Hem is, en als mens/zondaar niets hebbende om God te vergelden voor al zijne weldaden, dan God te danken met hart en mond en werken! ( oprechte werken des geloofs )

Ik heb er eens een paar boeken op na geslagen om te zien of ik een mooie omschrijving voor het woord, genade verbond
Een verbond is een verbintenis tussen 2 of meer personen, die elkaar onder enige voorwaarden elkaar iets beloven.
Tussen God en de mens spreekt men dus van een genade verbond welke is een heilige, heerlijke, welgeordineerde en eeuwigdurende overkomst tussen de Almachtige, Rechtvaardige, Getrouwe en Onveranderlijke God aan de ene zijde; en tussen de uitverkorenen anderzijds, die in de natuur zondig en verdoemelijk zijn. Door welke God beloofd de verlossing van alle kwaad, en schenken van zaligheid aan allen uit GENADE, door Jezus Christus, onze Middelaar; en in welke de mens met heel zijn hart en vol vreugde om in bezit te mogen/kunnen komen toestemt in het Woord , deze aanneemt en zich daartoe overgeeft in het Verbond met God, hetgeen God tot verzekering van het bondgenootschap door de Sacramenten verzegeld, alles tot verheerlijking van de vrije en ondoorgrondelijke genade van God.
Dus uit vrije wil.
God richtte Zijn verbond met Abram op Gen. 17: 7
En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.


zie van het verbeterde verbond Hebr 22: 7
Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden.


Tenslotte nog even dit.
Sommigen menende dat ik een ( laat ik het netjes ) een wijsneus ben, dat ik hier wel even een ieder kom te vertellen hoe het geloof nu echt in elkaar steekt ben ik verheugd om te zien dat er serieus over dit onderwerp wordt nagedacht.
Natuurlijk krijg ik weerstand, maar zonder weerstand geen vast geloof.
Het is een beproeving, ook al zal menigeen dat helemaal anders zien.

Mijn volgende topic ben ik al aan het voorbereiden, benieuwd welke weerstand/ gedachten een ieder daarover heeft.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2020 15:12

Hodia schreef:Zaligmakend geloof wordt ook wel genoemd, rechtvaardigsmakend geloof, maar uiteraard klopt hetgeen jij schrijft. Het is God die zaligmaakt.
Lees Hand 16 vs 31: "....geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden......
Zaligmakend geloof is dus een geoorloofd woord.
Of men nu zaligmakend geloof schrijft of oprecht geloof of waarachtig geloof........
Het was niet bedoelt om spijkers op laag water te zoeken hoor, maar om het 'geloven' niet zo zwaar beladen te maken.
Als er 'oprecht' of 'zaligmakend' voor staat dan wordt de focus verschoven van wát er gelooft wordt naar het geloof zelf.
En dat vind ik niet zo'n goed idee want dat wordt navelstaren, dat terwijl mensen normaal gesproken helemaal niet zulke problemen ervaren als ze vertellen waarin en in wie ze geloven.
Nina schreef:Inhakend op het gecursiveerde deel: Jezus zei zelf "Wie niet voor Mij is, is tegen Mij"
Goed, maar die geweldige humanistische mensen waar je het over had zijn toch helemaal niet tegen Jezus?
Die tekst staat trouwens in de context van duiveluitdrijving, dat heeft toch niets met de daden van die heel aardige en geweldige humanisten te maken? Het tegendeel lijkt mij!
Nina schreef:Ja, het is van groot belang dat we doen wat God zegt, als het goed is verlangen we dat te doen uit dankbaarheid naar God, voor wat Hij voor ons heeft gedaan.
Als het goed is doe je dat vanuit je hart, omdat God zijn wetten in het hart geschreven heeft.
De heidenen waar het in Romeinen 2 over gaat kennen Jezus niet en kunnen daarom niet dankbaar zijn, maar ze kunnen wel de wet van God in hun hart hebben en daarnaar leven. Hij stort zijn Geest uit op alle vlees ...
Nina schreef:Geloof zonder goede werken is dood, maar met goede werken en zonder geloof kunnen we niet binnen gaan in het Koninkrijk der Hemelen.
Goede werken vanuit je hart omdat je gelooft in liefde, mededogen, vergeving, vriendelijkheid, behulpzaamheid .... dat is een onderdeel van het geloof. En nogmaals: Jezus zegt dat wie de wil van de Vader doet zal ingaan in het koninkrijk der hemelen.
Nina schreef:Mensen, die van nature doen wat de wet zegt, zijn zichzelf tot wet. Helaas is er geen mens die de wet volkomen kan houden, en als we ook maar op één punt struikelen, staan die schuldig voor God. Ieder mens heeft de Bemiddelaar nodig, anders zijn we reddeloos verloren.
Toch staat er in de Bijbel over Zacharias en Elizabeth: Zij waren beiden ​rechtvaardig​ voor God en leefden naar alle geboden en eisen des Heren, onberispelijk.
Paulus zegt dat hij naar de rechtvaardigheid die in de wet is een onberiselijk leven leidde.
En dit: De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.

Dat betekent niet dat je nooit een fout maakt. Paulus was naar zijn ijver een vervolger, en ook Zacharias en Elisabeth zullen wel eens een fout gemaakt hebben. Niet alles wordt heel letterlijk bedoelt, daar zijn heel wat voorbeelden van.

Nogmaals, wat ik gezegd heb daar volgt niet uit dat we Jezus niet nodig hebben. Maar Hij is het Lam God dat de zonde der wereld wegneemt, en Hij is het die verzoening brengt voor onze ​zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de ​zonden​ van de hele wereld.
Dus daar vallen de mensen die in Romeinen 2 beschreven worden ook gewoon onder.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Gtn » 16 apr 2020 12:03

naamloos schreef:
Meestal wordt en direct 'nee' geroepen als ik Romeinen 2 aanhaal. Wat het volgens hen dan wel betekent ....? Dat Bijbelgedeelte wordt gewoon genegeerd.


Beste Naamloos, ik heb je in diverse topics Romeinen 2 zien noemen, met jouw visie hierop. Inderdaad wordt hier meestal ontkennend op geantwoord, maar met een andere uitleg komt er niemand.

Om eerlijk te zijn: ik weet ook niet goed hoe ik dit moet zien. Vanuit de traditie waarin ik ben opgegroeid ben ik ook geneigd om ontkennend te antwoorden, maar dat berust dus vooral op een gevoel.

Ik hoop dat iemand er eens serieus op in wil gaan met een duidelijke uitleg.

Daarom hieronder alvast Romeinen 2 met kanttekeningen (SV) :


1 Paulus wederlegt een tegenwerping dergenen die meenden daardoor rechtvaardig te zijn, omdat zij zulke gruwelijke zonden openbaarlijk niet bedreven, maar dezelve in anderen veroordeelden. 3 En die meenden dat zij in de genade Gods stonden, omdat Hij hun in deze wereld goeddeed en zegende. 5 Verklaart daarentegen, dat God zonder aanzien van personen alle mensen zal oordelen, niet naar hun uitwendige gelaat of staat, maar naar hun werken, zowel inwendige als uitwendige. 12 En dat zowel de Joden, die de wet hadden, als de heidenen, die de geschreven wet niet hadden. 17 Hij beneemt den Joden het gevoelen, dat zij door de kennis der wet en onderrichting van anderen in dezelve, zouden rechtvaardig worden. 25 Of door de besnijdenis en andere uiterlijke voordelen die de Joden hadden boven de heidenen. 28 Lerende welke de rechte Joden en de rechte besnijdenis zijn.

Gods oordeel ook over de Joden
1 DAAROM1 zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, 2die anderen oordeelt; awant waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, 3doet dezelfde dingen.
1 Namelijk dewijl gij Gods recht weet, Rom. 1:32. verwijsteksten
2 Dat is, berispt, bestraft, of ook straft. Hierdoor verstaat de apostel zodanigen onder de heidenen, die rechters onder hen waren, of die een ingetogener leven leidden, gelijk sommige filosofen, en daarmede het doen van anderen schenen te veroordelen; daar zij nochtans inwendig vol waren van haat, nijd, opgeblazenheid, enz., en in het heimelijk dezelfde zonden bedreven, wanneer zij die voor de mensen konden verbergen, gelijk ook de farizeeën onder de Joden.
a 2 Sam. 12:5. Matth. 7:1. 1 Kor. 4:5. verwijsteksten
3 Namelijk inwendiglijk of bedektelijk.

2 En 4wij weten dat het oordeel Gods 5naar waarheid is over degenen die zulke dingen doen.
4 Dat is, het is kennelijk, zelfs naar het gemeen gevoelen van alle mensen.
5 Dat is, oprecht, niet naar den uitwendigen schijn, maar naar dat de zaak inderdaad is.

3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt degenen die zulke dingen doen, en 6dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?
6 Namelijk al is het dat gij ze bedektelijk doet, of zo onbeschaamdelijk niet als anderen.

4 Of veracht gij 7den rijkdom Zijner 8goedertierenheid en 9verdraagzaamheid en b10lankmoedigheid, cniet wetende dat de goedertierenheid Gods u 11tot bekering leidt?
7 Dat is, de grootheid en menigvuldigheid. Hier wederlegt hij degenen die meenden dat hun zaken bij God niet kwalijk stonden, omdat God hun goeddeed en hen zegende naar de wereld, gelijk Hij de Romeinen in dien tijd bijzonderlijk deed.
8 Dit is een eigenschap Gods, waardoor Hij zegent en weldoet, ook zelfs degenen die kwaad zijn, Matth. 5:45. verwijsteksten
9 Namelijk waardoor Hij de zonden der mensen met oogluiking overziet voor een tijd, of zij zich nog zouden bekeren, Luk. 3:7, 8. verwijsteksten
b 2 Petr. 3:15. verwijsteksten
10 Namelijk waardoor Hij de straf die zij verdienen, uitstelt, totdat de maat derzelve vervuld is, Rom. 9:22. verwijsteksten
c Jes. 30:18. verwijsteksten
11 Dat is, tijd en redenen geeft om te bekeren.

5 Maar naar uw 12hardigheid en onbekeerlijk hart d13vergadert gij uzelven toorn als een schat 14in den dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods,
12 Dat is, verharding in uw zonden.
d Rom. 9:22. verwijsteksten
13 Dat is, verwekt meer en meer den toorn en de straf Gods, als een schat waar men dagelijks altijd meer toedoet.
14 Dat is, tegen den uitersten dag, wanneer God de zonden der mensen, zelfs die bedekt zijn, voor een ieder zal openbaar maken en straffen, vers 16. 2 Thess. 1:7. Openb. 20:12, 13. verwijsteksten

6 eWelke een iegelijk 15vergelden zal naar zijn werken:
e Ps. 62:13. Jer. 17:10; 32:19. Matth. 16:27. Rom. 14:12. 1 Kor. 3:8. 2 Kor. 5:10. Gal. 6:5. Openb. 2:23; 22:12. verwijsteksten
15 Hij spreekt hier van de vergeldingen naar de beloften en dreigementen der wet, die den heidenen ook uit de natuur bekend waren, vers 15, want van de rechtvaardigmaking uit het geloof begint hij eerst te spreken Rom. 3:21. Hoewel dit ook wel gepast kan worden op de vergelding naar de beloften en dreigementen des Evangelies, gelijk 2 Kor. 5:10 het alzo in het gemeen gezegd wordt; overmits ook de goede werken als vruchten des geloofs, uit genade, om Christus’ wil, zullen vergolden worden. verwijsteksten

7 Dengenen wel, die, met 16volharding 17in goed doen, heerlijkheid en eer en 18onverderfelijkheid zoeken, het eeuwige leven;
16 Het Griekse woord betekent ook geduldigheid; maar wordt hier bekwamelijker voor volharding of volstandigheid genomen, gelijk Matth. 10:22. Luk. 8:15. verwijsteksten
17 Gr. van het goede werk.
18 Dat is, de zalige onsterfelijkheid.

8 fMaar dengenen 19die twistgierig zijn, en die 20der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en 21toorn vergolden worden;
f 2 Thess. 1:8. verwijsteksten
19 Gr. uit twisting, dat is, twistig of twistgierig; gelijk uit het geloof, Rom. 3:26, dat is, gelovigen, en uit de besnijdenis, Rom. 4:12, dat is, besnedenen. verwijsteksten
20 Namelijk die hun van God door de natuur bekend is gemaakt, Rom. 1:19. verwijsteksten
21 Namelijk Gods, die rechtvaardiglijk over de zonde tot straf is ontstoken.

9 22Verdrukking en benauwdheid over alle ziel des mensen die het kwade werkt, eerst van den Jood, en ook van den Griek;
22 Dat is, helse pijnen en smarten, die door Gods rechtvaardigen toorn hun zullen toegezonden worden.

10 Maar 23heerlijkheid en eer en vrede een iegelijk die het goede werkt, eerst den Jood, en ook den Griek.
23 Dat is, de eeuwige zaligheid, die zij in hun leven gezocht hebben, zal hun gegeven worden, vss. 7, 27. verwijsteksten

11 gWant er is geen aanneming 24des persoons bij God.
g Deut. 10:17. 2 Kron. 19:7. Job 34:19. Hand. 10:34. Gal. 2:6. Ef. 6:9. Kol. 3:25. 1 Petr. 1:17. verwijsteksten
24 Gr. des aangezichts. Van deze wijze van spreken zie breder de aantt. op Matth. 22:16 en Hand. 10:34. verwijsteksten

12 Want zovelen als er 25zonder wet gezondigd hebben, zullen ook 26zonder wet verloren gaan; en zovelen als er 27onder de wet gezondigd hebben, zullen 28door de wet geoordeeld worden;
25 Dat is, de heidenen, die de geschreven wet van Mozes niet hadden.
26 Dat is, veroordeeld worden uit de getuigenis van hun eigen consciëntie, vers 15. verwijsteksten
27 Dat is, de Joden, aan welke de wet door Mozes was gegeven. Gr. in de wet.
28 Dat is, zullen naar de dreigementen van de wet geoordeeld, dat is, veroordeeld worden.

13 (hWant 29de hoorders der wet 30zijn niet rechtvaardig voor God, maar 31de daders der wet zullen 32gerechtvaardigd worden.
h Matth. 7:21. Jak. 1:22. 1 Joh. 3:7. verwijsteksten
29 Dat is, die de wet alleen weten, en daarvan roemen.
30 Dat is, worden niet in Gods oordeel voor rechtvaardigen erkend, noch voor zulken verklaard, Ps. 143:2. Matth. 12:37. Rom. 8:33. verwijsteksten
31 Dat is, volbrengers der wet, Gal. 3:10. Jak. 2:10. verwijsteksten
32 Namelijk door de wet, of naar de beloften der wet, Rom. 10:5. Doch alzo niemand de wet volkomenlijk onderhoudt, vanwege de verdorvenheid die in den mens is, Rom. 8:3. Gal. 3:10, zo wordt niemand uit de wet of door zijn werken gerechtvaardigd, maar alleen door de gerechtigheid van Christus, door het geloof ons toegerekend, Rom. 3:20, 21, 22. verwijsteksten

14 Want wanneer de heidenen, die 33de wet niet hebben, van nature 34de dingen doen die der wet zijn, dezen de wet niet hebbende, 35zijn zichzelven een wet;
33 Namelijk de geschreven wet.
34 Dat is, enige dingen voorschrijven en volgen die God in Zijn wet heeft bevolen.
35 Namelijk in het gebieden of verbieden van hetgeen Gods wet gebiedt of verbiedt, of ook in enige delen van hun leven.

15 Als die 36betonen 37het werk der wet geschreven in hun harten, hun consciëntie medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen 38beschuldigende of ook 39ontschuldigende.)
36 Namelijk door hun wetten, en ook somwijlen door een uitwendige onderhouding van dezelve.
37 Dat is, een deel van den inhoud der wet Gods.
38 Namelijk wanneer zij tegen hun gemoed het kwaad doen.
39 Namelijk wanneer zij volgens hun consciëntie het goed doen.

16 i40In den dag wanneer God de verborgen dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, 41naar mijn Evangelie.
i Matth. 25:31. verwijsteksten
40 Die woorden moeten gevoegd worden met het 12de vers; doch kunnen ook volgen op het 15de vers, zo men het overzet tegen dien dag, want alsdan zullen de getuigenissen van de consciënties der mensen, ook over hun verborgen zonden, dienen om het oordeel van Christus voor de gehele wereld te billijken, ook zelfs voor degenen dien het Evangelie nooit is gepredikt, Openb. 20:12. verwijsteksten
41 Namelijk hetwelk betuigt dat Christus hierna een Rechter zal zijn over alle mensen, ook over degenen dien het Evangelie niet is gepredikt, vers 12.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2020 10:51

Gtn schreef:Om eerlijk te zijn: ik weet ook niet goed hoe ik dit moet zien. Vanuit de traditie waarin ik ben opgegroeid ben ik ook geneigd om ontkennend te antwoorden, maar dat berust dus vooral op een gevoel.
Ik zat bij de E.G. en daar werd Rom. 2 ook vrijwel altijd overgeslagen.
Het was heel erg denken vanuit 'alleen geloof' maar dan vallen de vroeg gestorven kinderen er ook buiten want die kunnen nog niet geloven.
Toch is er volgens mij (behalve de rode lijn dat God een God is van ons en onze kinderen) maar 1 tekst om de kleintjes erbij te rekenen 1 Kor. 7:14. Dus waarom dan Romeien 2 niet ook gewoon volgen?
(Zelf denk ik trouwens veel ruimer over vroeg gestorven kinderen, en met mijn Bijbel-interpretatie kan ik dat onderbouwen)
Het komt het Godsbeeld ook ten goede want het is acceptabel voor ons rechtvaardigheidsgevoel (de mens is geworden als wij, kennende het goed en kwaad). God vraagt van ons geen 'kadaverdiscipline' maar ons hele 'zijn': hart, ziel, verstand.
Dus heb ik mijn 'theologische gevoel' genegeerd, en neem mijn wezenlijke onaangeleerde gevoel tesamen met mijn verstand en hart wel mee in mijn overwegingen en conclusies.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor DeLange » 19 apr 2020 11:20

Gtn schreef:Beste Naamloos, ik heb je in diverse topics Romeinen 2 zien noemen, met jouw visie hierop. Inderdaad wordt hier meestal ontkennend op geantwoord, maar met een andere uitleg komt er niemand.

Om eerlijk te zijn: ik weet ook niet goed hoe ik dit moet zien. Vanuit de traditie waarin ik ben opgegroeid ben ik ook geneigd om ontkennend te antwoorden, maar dat berust dus vooral op een gevoel.

Ik hoop dat iemand er eens serieus op in wil gaan met een duidelijke uitleg.

Daarom hieronder alvast Romeinen 2 met kanttekeningen (SV) :


1 Paulus wederlegt een tegenwerping dergenen die meenden daardoor rechtvaardig te zijn, omdat zij zulke gruwelijke zonden openbaarlijk niet bedreven, maar dezelve in anderen veroordeelden. 3 En die meenden dat zij in de genade Gods stonden, omdat Hij hun in deze wereld goeddeed en zegende. 5 Verklaart daarentegen, dat God zonder aanzien van personen alle mensen zal oordelen, niet naar hun uitwendige gelaat of staat, maar naar hun werken, zowel inwendige als uitwendige. 12 En dat zowel de Joden, die de wet hadden, als de heidenen, die de geschreven wet niet hadden. 17 Hij beneemt den Joden het gevoelen, dat zij door de kennis der wet en onderrichting van anderen in dezelve, zouden rechtvaardig worden. 25 Of door de besnijdenis en andere uiterlijke voordelen die de Joden hadden boven de heidenen. 28 Lerende welke de rechte Joden en de rechte besnijdenis zijn.

Gods oordeel ook over de Joden
1 DAAROM1 zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, 2die anderen oordeelt; awant waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, 3doet dezelfde dingen.
1 Namelijk dewijl gij Gods recht weet, Rom. 1:32. verwijsteksten
2 Dat is, berispt, bestraft, of ook straft. Hierdoor verstaat de apostel zodanigen onder de heidenen, die rechters onder hen waren, of die een ingetogener leven leidden, gelijk sommige filosofen, en daarmede het doen van anderen schenen te veroordelen; daar zij nochtans inwendig vol waren van haat, nijd, opgeblazenheid, enz., en in het heimelijk dezelfde zonden bedreven, wanneer zij die voor de mensen konden verbergen, gelijk ook de farizeeën onder de Joden.
a 2 Sam. 12:5. Matth. 7:1. 1 Kor. 4:5. verwijsteksten
3 Namelijk inwendiglijk of bedektelijk.

2 En 4wij weten dat het oordeel Gods 5naar waarheid is over degenen die zulke dingen doen.
4 Dat is, het is kennelijk, zelfs naar het gemeen gevoelen van alle mensen.
5 Dat is, oprecht, niet naar den uitwendigen schijn, maar naar dat de zaak inderdaad is.

3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt degenen die zulke dingen doen, en 6dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?
6 Namelijk al is het dat gij ze bedektelijk doet, of zo onbeschaamdelijk niet als anderen.

4 Of veracht gij 7den rijkdom Zijner 8goedertierenheid en 9verdraagzaamheid en b10lankmoedigheid, cniet wetende dat de goedertierenheid Gods u 11tot bekering leidt?
7 Dat is, de grootheid en menigvuldigheid. Hier wederlegt hij degenen die meenden dat hun zaken bij God niet kwalijk stonden, omdat God hun goeddeed en hen zegende naar de wereld, gelijk Hij de Romeinen in dien tijd bijzonderlijk deed.
8 Dit is een eigenschap Gods, waardoor Hij zegent en weldoet, ook zelfs degenen die kwaad zijn, Matth. 5:45. verwijsteksten
9 Namelijk waardoor Hij de zonden der mensen met oogluiking overziet voor een tijd, of zij zich nog zouden bekeren, Luk. 3:7, 8. verwijsteksten
b 2 Petr. 3:15. verwijsteksten
10 Namelijk waardoor Hij de straf die zij verdienen, uitstelt, totdat de maat derzelve vervuld is, Rom. 9:22. verwijsteksten
c Jes. 30:18. verwijsteksten
11 Dat is, tijd en redenen geeft om te bekeren.

5 Maar naar uw 12hardigheid en onbekeerlijk hart d13vergadert gij uzelven toorn als een schat 14in den dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods,
12 Dat is, verharding in uw zonden.
d Rom. 9:22. verwijsteksten
13 Dat is, verwekt meer en meer den toorn en de straf Gods, als een schat waar men dagelijks altijd meer toedoet.
14 Dat is, tegen den uitersten dag, wanneer God de zonden der mensen, zelfs die bedekt zijn, voor een ieder zal openbaar maken en straffen, vers 16. 2 Thess. 1:7. Openb. 20:12, 13. verwijsteksten

6 eWelke een iegelijk 15vergelden zal naar zijn werken:
e Ps. 62:13. Jer. 17:10; 32:19. Matth. 16:27. Rom. 14:12. 1 Kor. 3:8. 2 Kor. 5:10. Gal. 6:5. Openb. 2:23; 22:12. verwijsteksten
15 Hij spreekt hier van de vergeldingen naar de beloften en dreigementen der wet, die den heidenen ook uit de natuur bekend waren, vers 15, want van de rechtvaardigmaking uit het geloof begint hij eerst te spreken Rom. 3:21. Hoewel dit ook wel gepast kan worden op de vergelding naar de beloften en dreigementen des Evangelies, gelijk 2 Kor. 5:10 het alzo in het gemeen gezegd wordt; overmits ook de goede werken als vruchten des geloofs, uit genade, om Christus’ wil, zullen vergolden worden. verwijsteksten

7 Dengenen wel, die, met 16volharding 17in goed doen, heerlijkheid en eer en 18onverderfelijkheid zoeken, het eeuwige leven;
16 Het Griekse woord betekent ook geduldigheid; maar wordt hier bekwamelijker voor volharding of volstandigheid genomen, gelijk Matth. 10:22. Luk. 8:15. verwijsteksten
17 Gr. van het goede werk.
18 Dat is, de zalige onsterfelijkheid.

8 fMaar dengenen 19die twistgierig zijn, en die 20der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en 21toorn vergolden worden;
f 2 Thess. 1:8. verwijsteksten
19 Gr. uit twisting, dat is, twistig of twistgierig; gelijk uit het geloof, Rom. 3:26, dat is, gelovigen, en uit de besnijdenis, Rom. 4:12, dat is, besnedenen. verwijsteksten
20 Namelijk die hun van God door de natuur bekend is gemaakt, Rom. 1:19. verwijsteksten
21 Namelijk Gods, die rechtvaardiglijk over de zonde tot straf is ontstoken.

9 22Verdrukking en benauwdheid over alle ziel des mensen die het kwade werkt, eerst van den Jood, en ook van den Griek;
22 Dat is, helse pijnen en smarten, die door Gods rechtvaardigen toorn hun zullen toegezonden worden.

10 Maar 23heerlijkheid en eer en vrede een iegelijk die het goede werkt, eerst den Jood, en ook den Griek.
23 Dat is, de eeuwige zaligheid, die zij in hun leven gezocht hebben, zal hun gegeven worden, vss. 7, 27. verwijsteksten

11 gWant er is geen aanneming 24des persoons bij God.
g Deut. 10:17. 2 Kron. 19:7. Job 34:19. Hand. 10:34. Gal. 2:6. Ef. 6:9. Kol. 3:25. 1 Petr. 1:17. verwijsteksten
24 Gr. des aangezichts. Van deze wijze van spreken zie breder de aantt. op Matth. 22:16 en Hand. 10:34. verwijsteksten

12 Want zovelen als er 25zonder wet gezondigd hebben, zullen ook 26zonder wet verloren gaan; en zovelen als er 27onder de wet gezondigd hebben, zullen 28door de wet geoordeeld worden;
25 Dat is, de heidenen, die de geschreven wet van Mozes niet hadden.
26 Dat is, veroordeeld worden uit de getuigenis van hun eigen consciëntie, vers 15. verwijsteksten
27 Dat is, de Joden, aan welke de wet door Mozes was gegeven. Gr. in de wet.
28 Dat is, zullen naar de dreigementen van de wet geoordeeld, dat is, veroordeeld worden.

13 (hWant 29de hoorders der wet 30zijn niet rechtvaardig voor God, maar 31de daders der wet zullen 32gerechtvaardigd worden.
h Matth. 7:21. Jak. 1:22. 1 Joh. 3:7. verwijsteksten
29 Dat is, die de wet alleen weten, en daarvan roemen.
30 Dat is, worden niet in Gods oordeel voor rechtvaardigen erkend, noch voor zulken verklaard, Ps. 143:2. Matth. 12:37. Rom. 8:33. verwijsteksten
31 Dat is, volbrengers der wet, Gal. 3:10. Jak. 2:10. verwijsteksten
32 Namelijk door de wet, of naar de beloften der wet, Rom. 10:5. Doch alzo niemand de wet volkomenlijk onderhoudt, vanwege de verdorvenheid die in den mens is, Rom. 8:3. Gal. 3:10, zo wordt niemand uit de wet of door zijn werken gerechtvaardigd, maar alleen door de gerechtigheid van Christus, door het geloof ons toegerekend, Rom. 3:20, 21, 22. verwijsteksten

14 Want wanneer de heidenen, die 33de wet niet hebben, van nature 34de dingen doen die der wet zijn, dezen de wet niet hebbende, 35zijn zichzelven een wet;
33 Namelijk de geschreven wet.
34 Dat is, enige dingen voorschrijven en volgen die God in Zijn wet heeft bevolen.
35 Namelijk in het gebieden of verbieden van hetgeen Gods wet gebiedt of verbiedt, of ook in enige delen van hun leven.

15 Als die 36betonen 37het werk der wet geschreven in hun harten, hun consciëntie medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen 38beschuldigende of ook 39ontschuldigende.)
36 Namelijk door hun wetten, en ook somwijlen door een uitwendige onderhouding van dezelve.
37 Dat is, een deel van den inhoud der wet Gods.
38 Namelijk wanneer zij tegen hun gemoed het kwaad doen.
39 Namelijk wanneer zij volgens hun consciëntie het goed doen.

16 i40In den dag wanneer God de verborgen dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, 41naar mijn Evangelie.
i Matth. 25:31. verwijsteksten
40 Die woorden moeten gevoegd worden met het 12de vers; doch kunnen ook volgen op het 15de vers, zo men het overzet tegen dien dag, want alsdan zullen de getuigenissen van de consciënties der mensen, ook over hun verborgen zonden, dienen om het oordeel van Christus voor de gehele wereld te billijken, ook zelfs voor degenen dien het Evangelie nooit is gepredikt, Openb. 20:12. verwijsteksten
41 Namelijk hetwelk betuigt dat Christus hierna een Rechter zal zijn over alle mensen, ook over degenen dien het Evangelie niet is gepredikt, vers 12.


Romeinen 2 is helemaal niet zo moeilijk. God kijkt altijd of jouw geloof vrucht draagt. Wie echt op Jezus vertrouwt (geloof gaat hand in hand met vertrouwen in Hem hebben, zoals je in jouw vrienden en partner gelooft) gaat ook handelen vanuit de Heilige Geest, met liefde. Mensen helpen waar nodig en vriendelijk zijn hoort daar vanzelf bij.

Iemand die er geen kennis van heeft, omdat het evangelie hem niet bereikt heeft zal terecht door God daar niet ten onrechte op afgerekend worden. Zo iemand kan vanuit het onderbewust zijn Gods wil doen, door zonder Hem te kennen toch door God zijn hart te laten aanspreken. Dat al deze mensen ook zondigen, maakt God die genen ook door hun geweten duidelijk. Ze breken vanuit dat geweten met deze zonden en leren door ervaringen. Zo kan een Samaritaan ook barmhartig zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor DeLange » 19 apr 2020 11:35

rotterdam schreef:Op de een of andere manier ben jij een gelovige jongen dus mijn broeder.

Ik ga je een mooi verhaaltje vertellen Teus

Er was een klein dorpje met 3 kerken, een Rooms Katholieke kerk, een PKN kerk, en een Evangelische gemeente.
De pastoor heeft een mooi klein bootje en hij nodigt zijn 2 collega's uit om een dagje met hem te gaan vissen.
Aangekomen bij het meertje stappen de 3 eerwaarde heren in het bootje en varen 10 meter uit de wal, leggen het bootje voor anker en gaan vissen.
Na een half uurtje zegt de dominee "ik zou best een pilsje lusten" - "geen probleem" zegt de pastoor, "dat haal ik voor je",
Pastoor stapt uit het bootje en loopt over het water naar de auto en komt terug met 3 biertjes.
"lekker hoor" zegt de pastoor "maar een stukje kaas en worst erbij zou niet misstaan"
Dominee stapt uit de boot en loopt over het water naar de auto en komt terug met een heerlijke stukjes kaas en worst.
De evangelische voorganger begint een beetje neurveus te worden, want, zo denkt hij, nu is het mijn beurt.
En ja hoor, de pastoor zegt "en nu nog een lekkere sigaar erbij en het is leven perfect"
De evengelische voorganger stapt uit het bootje en .....................plons ................. kopje onder.
"kijk" zegt die dominee " geloof heeft hij genoeg maar het ontbreekt hem aan kennis, en zullen we hem nu maar vertellen waar de paaltjes staan?"

Haast alles wat je zegt over de R.K.K. komt uit denkbeelden vanuit de 16e eeuw of hebben nog nooit geklopt.

Je illustreert het beeld van een dorp waarin de dominee en de pastoor niet meer in een God van wonderen geloofd. Hun kerken zijn leeg. Er is wel een levendige evangelische gemeente met jeugd, waar door deze dominee en pastoor op neer gekeken wordt, maar hun jeugd zitten nu wel in deze evangelische gemeente van deze oprechte Oudste.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Jesaja40 » 22 apr 2020 21:33

Hodia brengt onder onze aandacht:

Ik schrijf uit ondervinding, ik schrijf uit studie, ik schrijf met mijn hart.


Hier kan ik wat mee, meer als met de titel waarin drie gradaties van geloof worden weergegeven. Ik heb het niet op al die benoemde stadia van geloof. Het doet mij sterk denken aan het volgende: door een sleutelgat komt een hemels lichtglans binnen. Wat graag willen mensen door dat sleutelgat kijken om een glimp op te vangen. Omstanders zeggen: maar dat lichtstraaltje is nog niet voor jou bestemd hoor, je bent er nog niet klaar voor die fase is nog veel te ver weg. De zondagse donderpreken gaan gewoon door en dat ene lichtstraaltje, waar velen naar snakken, is ontoegankelijk.

De somberheid en de verdorvenheid en de zondigheid van de mens staat meer centraal. Het och kon het maar eens gebeuren wordt toch regelmatig gehoord onder de ouderen. De genade komt niet door een sleutelgat, die deur dient wijd open te staan. Genade is niet goedkoop, daarvoor heeft mijn Messias geleden en mijn schuld betaald. Naar mijn inzicht is het niet juist om de kerkelijke onderscheidingen van geloof te volgen. Nog steeds gelden de woorden van onze Messias: bidden en werken. Het bidden is onze relatie met de Eeuwige, het werken is de opdracht van de Eeuwige aan ons.

Sterker nog: de mens wordt geoordeeld door de Eeuwige naar zijn/haar werken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Jesaja40 » 22 apr 2020 21:53

Gtn merkt op:

Beste Naamloos, ik heb je in diverse topics Romeinen 2 zien noemen, met jouw visie hierop. Inderdaad wordt hier meestal ontkennend op geantwoord, maar met een andere uitleg komt er niemand.

Om eerlijk te zijn: ik weet ook niet goed hoe ik dit moet zien. Vanuit de traditie waarin ik ben opgegroeid ben ik ook geneigd om ontkennend te antwoorden, maar dat berust dus vooral op een gevoel.

Ik hoop dat iemand er eens serieus op in wil gaan met een duidelijke uitleg.


Gtn,
Voor de goede orde: de brief aan de Romeinen is primair gericht aan de Messiasbelijdende Joden die in Rome wonen. Zij vormden het merendeel van de jonge gemeente en hebben heel wat last ondervonden van de orthodoxe Joden die ook in Rome zich hadden gehuisvest. Dat is de adressering en in de eerste hoofdstukken richt Sja'oel (Paulus) zich naar zijn eigen volksgenoten. In de eerste hoofdstukken krijgen wij Joden verbaal op onze huid. En volkomen terecht, want er zijn (door de toegetreden heidenen) nieuwe meningen bijgekomen die niet meer in overeenstemming zijn met de Joodse traditie. Sja'oel zet dat heel scherp neer en zijn schriftelijke correctie komt hard aan. Daar blijft het niet bij, ook de toegetreden heidenen, die deel uitmaken van de jonge gemeenschap krijgen in zijn brief ook het nodige voor hun kiezen. Wat u dus leest is een historisch verslag die gelezen en geïnterpreteerd dient te worden in die tijd.

Dat neemt het feit niet weg, dat Sja'oel, geïnspireerd door de Eeuwige, niet alleen rake dingen zegt, maar ook een perspectief voorhoud. Romeinen 11 is lastig te duiden, maar niet als je kruipt in de context van die tijd. Het door ons vertaalde "geheel Israël zal behouden worden" dient gelezen te worden: het houden van de geboden en de inzettingen is de wijze waarop Israël wordt behouden. Dus niet een collectief, maar de levenswijze is de sleutel tot behoud.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor DeLange » 26 apr 2020 21:44

Jesaja40 schreef:Gtn merkt op:



Gtn,
Voor de goede orde: de brief aan de Romeinen is primair gericht aan de Messiasbelijdende Joden die in Rome wonen. Zij vormden het merendeel van de jonge gemeente en hebben heel wat last ondervonden van de orthodoxe Joden die ook in Rome zich hadden gehuisvest. Dat is de adressering en in de eerste hoofdstukken richt Sja'oel (Paulus) zich naar zijn eigen volksgenoten. In de eerste hoofdstukken krijgen wij Joden verbaal op onze huid. En volkomen terecht, want er zijn (door de toegetreden heidenen) nieuwe meningen bijgekomen die niet meer in overeenstemming zijn met de Joodse traditie. Sja'oel zet dat heel scherp neer en zijn schriftelijke correctie komt hard aan. Daar blijft het niet bij, ook de toegetreden heidenen, die deel uitmaken van de jonge gemeenschap krijgen in zijn brief ook het nodige voor hun kiezen. Wat u dus leest is een historisch verslag die gelezen en geïnterpreteerd dient te worden in die tijd.

Dat neemt het feit niet weg, dat Sja'oel, geïnspireerd door de Eeuwige, niet alleen rake dingen zegt, maar ook een perspectief voorhoud. Romeinen 11 is lastig te duiden, maar niet als je kruipt in de context van die tijd. Het door ons vertaalde "geheel Israël zal behouden worden" dient gelezen te worden: het houden van de geboden en de inzettingen is de wijze waarop Israël wordt behouden. Dus niet een collectief, maar de levenswijze is de sleutel tot behoud.


Maar dan volgt vers 33: "Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"

Ik lees dat weer meer in de lijn met Wijsheid 11
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Historisch geloof, tijdgeloof, zaligmakend geloof.

Berichtdoor Jesaja40 » 27 apr 2020 00:20

DeLange citeert:

Maar dan volgt vers 33: "Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"


Ik lees deze tekst in de volledige context uit de Complete Jewish Bible Romeinen 11:25-36

Want, broeders, ik wil dat u deze waarheid begrijpt die God vroeger verborgen hield maar nu heeft geopenbaard, zodat u zich niet zult voorstellen dat u meer weet dan u werkelijk doet. Het is tot op zekere hoogte dat een versteende ziel op Israël is gekomen, totdat de heiden wereld in zijn volheid binnenkomt; en dat het op deze manier is dat alle Israël worden gered. Zoals de Tenach zegt: "Uit Tzion zal de Verlosser komen; hij zal goddeloosheid van Ya'akov afwenden en dit zal mijn verbond met hen zijn,. . . als ik hun zonden wegneem. ' Met betrekking tot het goede nieuws worden ze voor u gehaat. Maar omdat ze gekozen zijn, zijn ze geliefd omwille van de patriarchen, want Gods gratis gaven en zijn roeping zijn onherroepelijk. Net zoals u zelf eerder ongehoorzaam aan God was, maar nu genade hebt ontvangen vanwege Israël's ongehoorzaamheid; dus ook Israël is nu ongehoorzaam geweest, zodat door jouw dezelfde genade te tonen die God jou heeft getoond, zij nu ook Gods genade kunnen ontvangen. Want God heeft de hele mensheid in ongehoorzaamheid tezamen gesloten, opdat Hij allen barmhartigheid zou betonen. O de diepte van de rijkdom en de wijsheid en kennis van God! Hoe ondoorgrondelijk zijn zijn oordelen! Hoe ondoorgrondelijk zijn zijn wegen! Want: 'Wie kent de zin van de Heer? Wie is zijn raadsman geweest? Of: 'Wie heeft hem iets gegeven en hem het terugbetaald?' Want van hem en door hem en tot hem zijn alle dingen. Voor hem is de glorie voor altijd! Amen.


Vanuit de Hebreeuwse context ziet u dat een iets ander woordgebruik duidelijker overkomt. En ja, een deel van mijn volksgenoten zijn door de Eeuwige onder de bedekking geplaatst. Maar dat had ook een doel die zo hoog gaat dat Sja'oel het uitroept in de laatste verzen en poogt om ons de diepte van die rijkdom te laten zien.

Kijk naar de farao in Egypte: in eerste instantie verharde hij zichzelf en later voegt de Eeuwige aan die verharding toe. 90% van het sanhedrin was verhard en daardoor werd het mogelijk om onze Messias te veroordelen en te laten berechten. Deze verharding was een bittere noodzaak. De Eeuwige offert als het ware in Zijn soevereiniteit het sanhedrin op. Anders zouden zij er alles aan gedaan hebben om de lijdensweg van de Messias te verhinderen. Die schuld ligt slechts op een zeer klein deel, die zich volkomen had vervreemd van de Eeuwige. Zij gaan verloren opdat er anderen gered worden. Wie is de raadsman van de Eeuwige geweest? Paulus doorziet het en kan niets anders doen dan juichen. De voortdurende verstarring is tot zegen van u, de heiden geworden.

Barmhartigheid wordt gegeven aan een ieder die oprecht om vergeving vraagt maar ook kan uitdelen aan anderen. De schuld is groot en het beroep op barmhartigheid vindt u terug in Mattheus 18:23-35.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten