Marnix schreef:Ik vind het wel complexe materie dus ik schrijf met enige voorzichtigheid. Daarnaast is er denk ik ook niet één gereformeerde leer maar wordt er binnen de gereformeerde kerken ook wel verschillend over gedacht.
Ik geloof niet dat mensen door de doop bij het verbond komEn. De doop is een teken van iets wat er op dat moment al is. God sluit een verbond met Abraham en zijn nakomelingen en in Gal 3 lees je dat wie geloven nakomelingen van Abraham zijn. Het dopen van kinderen door niet-gelovigen uit gewoonte of bijgeloof is dus zinloos. Dat geloof een voorwaarde is klopt volgens mij bijbels gezien dus wel ja.
Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen het fysieke en geestelijk, en dat hebben alle gereformeerde "leren" wel gemeen dacht ik.
Het verbond met Abraham geldt zijn fysieke kinderen, en kent een fysiek teken (besnijdenis) en fysieke beloften (Land, nakomelingen)
In Galaten 3 gaat het over de
geestelijke kinderen van Abraham: U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn.
Paulus noemt zichzelf ook een geestelijke vader van gelovigen: mijn kinderen, ter wille van wie ik opnieuw weeën doorsta, totdat Christus in u gestalte verkregen heeft - Aan Timotheüs, mijn oprechte zoon in het geloof.....
De Bijbel spreekt alleen van
geestelijke kinderen van Abraham i.v.m. geloof, en gelovigen gelden gelden
geestelijke zegeningen en beloften.
Gereformeerden vergeestelijken de fysieke beloften. Het fysieke land Kanaän wordt het hemelse Kanaän, en het teken van het verbond met Abraham vervangen ze met ehh .... je weet wel (iets waar we het hier even niet over willen hebben)
In de Bijbel wordt Abraham, in een bepaalde context, als stijlfiguur voor gelovigen gebruikt. Gereformeerden gaan daarin verder dan de Bijbel.
Ter vergelijking: het zou toch vreemd zijn als geleerd wordt dat de geestelijke kinderen van Paulus ook delen in de fysieke dingen die God hem voorzegd had. Geestelijke kinderen van Abraham (alle gelovigen, zowel zijn fysieke nakomelingen als de heidenen) delen in het nieuwe verbond.
Maar dat nieuwe verbond is een ander verbond dan het verbond met Abraham, kent andere beloftes, partners en heeft een ander teken: de beker.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)