MoesTuin schreef:In de bijbel wordt er over maar één doop gesproken.
Begrijp me goed, ik heb verder niets tegen de kinderdoop, zolang dit maar gezien wordt als teken / beeld.
Groter moet je het niet maken.
Ik zou graag van iemand antwoord willen op de volgende vragen van mij.
1) waar in de bijbel kan ik iets lezen over de kinderdoop?
2) De Heere Jezus doopte ook met de heilige Geest en vuur, hier hoor je bijna nooit iets over.
Wat houdt deze doop precies in?
In de Bijbel wordt gesproken over dat er maar 1 doop is en 1 Heer en 1 geloof, maar dat is in een andere context.
Als je goed de Bijbel leest dan zal je merken dat er 7 verschillende dopen zijn.
Maar waarom staat er dan in dat ene Bijbelgedeelte dat er maar 1 doop is ?
Dat is nu net het punt dat je ook dat in de juiste context plaatst, omdat juist die doop een doop is zonder mensenhanden.
Die ene doop waarover zo gesproken wordt is ook een doop zonder water. Het is namelijk een uitdrukking die aangeeft dat je ondergegaan bent in Christus, je bent NIET in Zijn Naam gedoopt maar IN HEM, je werd 1 met Hem, dat is de wedergeboorte dus, toen hield je oude leven op te bestaan en werd je een nieuwe schepping.
Als je spreekt over de doop met vuur dan is de reaktie van veel mensen dat ze gelijk terugdeinzen en met de vinger gaan wijzen naar de charismatische broeders en zusters. En op zich is dat wel terecht omdat ze over het algemeen veel meer weten over de Persoon en de werking van de Heilige Geest dan de refo's, welke op hun beurt over het algemeen weer meer weten over verbonden en verbondssluitingen dan de charismatische broeders en zusters. Dat is op zich niet erg, zo kan iedereen wat van elkaar leren als men dat tenminste wil.
Als eerste stel ik dat Jezus niet gekomen is om te oordelen, dat zegt Hij Zelf.
Jezus kwam om te volbrengen en te behouden, te redden en te bewaren.
Hij was de Messias van Israel maar het volk riep: Weg met Hem, laat zijn bloed maar over ons komen en onze kinderen, dus houdt ons maar verantwoordelijk voor het feit dat Hij gekruisigd gaat worden. Dan zie je in het jaar 70 dat het oordeel inderdaad over die generatie en hun kinderen komt, met vuur. De hele tempel platgebrand en alles weg. Dat was het oordelen vuur voor die generatie.
Dan is er nog met Pinksteren de tongen van vuur die zich zetten op allen die in de bovenzaal aanwezig waren.
Tongen verwijzen altijd in de Bijbel naar spreken, en zo zie je dat ook gelijk bij deze discipelen, ze beginnen vrijuit te spreken over alle grote daden van God. Dat is het vuur van de Heilige Geest dat de gelovigen heeft geactiveerd.
Eerst zei Jezus dat Hij het Licht der Wereld was, maar daarna is het: GIJ zijt het licht der wereld, laat zo uw licht schijnen in de wereld.
Licht was toen ook vuur.
Om vuur te laten branden is er iets nodig wat opgebrand kan worden dus zorgt voor de energie voor het vuur zal ik maar zeggen. Bij het vuur dat de gelovige aktief maakt is het de liefde naar Jezus die zorgt dat het vuur hevig blijft branden.
Verder heb je nog de oogst die binnengehaald wordt, waar "naamloos" al wat naar verwijst.
Het onkruid is niet de oogst, dat kan in bossen bij elkaar gebonden worden om verbrand te worden.
Het kaf is niet de oogst, ook dat kan verbrand worden, dus alleen de korrel van het graan is de oogst.
De rest zal gedoopt worden met vuur door Jezus.
Beste Moestuin, ik hoop dat je wat meer duidelijkheid hebt nu hierover.