Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor Boanerges » 24 dec 2019 23:53

Ik heb mij als kind altijd al afgevraagd hoe de herders nu precies wisten waar ze naar de geboren Heer Jezus moesten zoeken. Ik stelde mij dan voor dat ze alle deuren langs gingen om te vragen of ze in de stal mochten kijken. Naar mate ik ouder werd bevredigde dat antwoord steeds minder.

Ik ging op onderzoek uit en stuitte op het volgende:

Zoals je weet ligt Bethlehem op een steenworp afstand van Jerusalem. In het OT wordt Bethlehem meer dan eens als geboorteplaats van de Heer Jezus genoemd. Vaak ik relatie tot zijn voorvader David. Tóch blijken de papieren voor Bethlehem (het veld van Efrata) nog ouder te zijn.

Eerst even wat voorgeschiedenis. Wanneer je in Naftali of Zebulon (in het noorden van Israël) woonde en je ging voor de offerdienst naar Jerusalem dan liep je een flink risico als je een offerdier van huis meenam. De reis was lang en de wegen waren slecht. De kans dat het offerdier kreupel werd - en daarmee waardeloos - was groot. Om dat te voorkomen werd het offerdier dichtbij Jerusalem gekocht. Deze dieren werden gehouden in “de velden van Efrata” Daar werden de kuddes gehouden door “tempelherders” Herders die dus de hele dag bezig waren met de tempeldienst. Mannen die de wet van God en Zijn beloften minutieus kenden.

De geschiedenis van Bethlehem wordt voor het eerst genoemd bij de geboorte Vance tweede zoon van Jacob en Rachel. Rachel sterft bij zijn geboorte en noemt hem Ben-Oni (de King James vertaling vertaalt zijn naam als “Son of sorrow”) Jacob noemt hem Benjamin dat dezelfde vertaling vertaalt met “Son of my right hand”. Opmerkelijk hè dat deze namen dáár al klinken!
De plaats van de geboorte van Benjamin wordt heel precies genoemd. Genesis 35:21. Jacob sloeg zijn tent op voorbij de Migdal-Eder. Deze aanduiding betekent “De toren van de wacht” deze toren was een uitkijkplaats vanwaar de herders een perfecte uitkijk hadden over de kuddes.
Van David wordt gedacht dat hij een (ceremoniële) Tempelherder was. Daar wijzen meerdere psalmen op wanneer hij zegt “in de nacht overdenk ik uw wet bij het waken over de kudde”

In Micha 5 wordt geprofeteerd over Bethlehem. Daar blijkt de aanduiding “Migdal-Eder in de vertaling te zijn vervallen.

Wanneer de engelen de herders bekend maken met de geboorte van de Heiland dan weten de herders precies waar ze moeten zoeken. De plaats waar de Heer Jezus geboren is is namelijk de Migdal-Eder! Naar deze toren brachten de herders de zwangere ooien die bevallen moesten. Ze hielpen bij de bevalling en wikkelden de lammetjes direct in doeken om te voorkomen dat ze gewond raakten en daarmee voor de offerdienst onbruikbaar werden. HET Paaslam wordt geboren tussen de slachtschapen. Hoe kon het ook anders!

De herders gaan direct op pad en vinden feilloos de Heiland.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor DeLange » 25 dec 2019 23:08

Bijzonder :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor Jesaja40 » 27 dec 2019 14:23

Boanergens citeert:

De herders gaan direct op pad en vinden feilloos de Heiland.


De herders krijgen van de engel een uniek teken hoe zij de geboren Messias zullen vinden. De kerkelijke geboortedatum is niet juist. Zoveel rekenwerk zit daar echt niet bij als de Hebreeuwse kalender gehanteerd wordt. Een aantal aanwijzingen staan er in Lucas 1, die uiterst zorgvuldig is in zijn evangelie. Voor velen van u zal het verrassend zijn als de geboorte van de Messias plaats vindt ten tijde van het Loofhuttenfeest. Iedereen verkeert dan in de familie loofhut die op hun erf gedurende 7 dagen hun verblijfplaats is. U krijgt nog een aanwijzing van Lucas: er was geen plaats in de herberg. Niet omdat die overvol was, maar vanwege het loofhuttenfeest gewoon dicht was.

Nog een aanwijzing krijgt u die gebruikelijk was in die dagen. Voor het Loofhuttenfeest trof men voorbereidingen voor het eten en drinken gedurende die dagen. In grote manden (ook wel kribben genoemd) werd brood in doeken gewikkeld om zo beschermd te worden tegen de insecten en bederf. Het was ook een periode van rust en dankbaarheid aan de Eeuwige van wat het land had opgebracht bij de gerstenoogst, de tarweoogst en de overige vruchtenoogst in dat jaar.

Tijdens het Loofhuttenfeest was tevens bekend hoe groot je bezit was. De slimme, inhalige keizer Augustus besefte maar al tegoed dat hij dan de maximale belasting kon opleggen. Bovendien had hij ook nog eens stevig de grip erop dat niemand kon zeggen: maar dit is mijn bezit niet. Dat gegeven is tevens een ijkpunt van het geboortejaar van de Messias.

Hoe komt de kerk erbij om 25 december aan te wijzen als de geboortedag van de Messias? Ook daar is een zeer goede reden voor die duidt op kerkelijke plagiaat van het Chanoekafeest dat op 25 Kislev begint. In de westerse kalender valt het Chanoekafeest in de maand december. Het is het feest van het wonder van het ene oliekruikje dat voldoende licht gaf voor 8 dagen in de gereinigde tempel. De ''ingegeven gedachte van de kerk" het feest van het licht associëren wij aan de Messias. Zij wisten dat dit fout was en vele gelovigen aanvaarden dit als een voldongen feit.

Terugkomend op de vindplaats door de herders is het nodig te weten dat ten tijde van het loofhuttenfeest het maanlicht optimaal is. Het klimaat tijdens het Loofhuttenfeest is uiterst aangenaam; op de dag tegen de 40 graden en in de nacht net even de 30 graden afkoeling zonder enig werk te verrichten is prima uit te houden voor jong en oud. De westerse verhalen en liederen spreken over sneeuw en koude. Het tegendeel is waar. De herders kunnen heel gemakkelijk in het maanlicht zoeken naar een broodmand waarin een kind ligt.

Gewonden in doeken betekent gewoon: het erkennen van het kind door Jozef. Er zijn in de evangeliën meer aanwijzingen: Bethlehem betekend in het Hebreeuws gewoon: broodhuis. Als de Messias zegt: Ik ben het brood des levens dan verwijst Hij direct naar het feit dat Hij in een broodmand heeft gelegen. Het brood voedsel is voor het aardse leven verwijst ook naar de Messias die het Brood des levens is. Met Pesach geeft Yeshua zich over om de zondelast van de gehele mensheid op Zich te nemen en die te dragen. Ook dan krijgt men aanschouwelijk onderwijs: de harde droge matse wordt dan in stukken gebroken. Eigenlijk is dat een vorm van verbrijzelen, die ook terug te vinden is vanuit Jesaja 53. Het Levende Brood heeft onmiskenbare functie in het verstaan van de schriften.

Natuurlijk mag de kerk het geboortefeit van de Messias herdenken al is dat op een heel andere tijd van het jaar. Daar doe ik niets van af. Vanuit het bestuderen van de schriften en onze Hebreeuwse voorschriften ontdoe ik de romantiek die daaraan verbonden is. Klimatologisch is er op 25 december zomer in het zuidelijke halfrond en winter op het noordelijke deel van het halfrond van de aarde. De geromantiseerde kerstliederen over koude en sneeuw passen dan echt niet op het zuidelijker halfrond. Het leert ons dat wij de romantiek los moeten laten. Het zorgvuldig bestuderen van de Bijbel geeft ons een veel betere informatie. Daarmee leren wij onze plaats te bepalen voor de gekomen Messias. Nog een ander klein detail wil ik daaraan toevoegen. De herders wisten alleen dat het Kind wat zij bezochten de Messias was. Zij wisten dat niet mochten vragen hoe dit Kind zou heten. Iedere jongen kreeg op de 8e dag zijn naam. Velen kijken achteraf naar het verhaal en kennen de uitkomst van horen zeggen. Voor de herders was alles nieuw. Bovendien waren zij de leverancier van allerlei varianten van offerdieren ten behoeve van de tempel.

Raar vind ik de opmerking dat herders een lam in doeken gewikkeld werd en ik zie dat ook als een kronkel en inlegkunde. Het komt mij te profaan over en gaat in tegen de traditie. Dan de associatie met een stal vanwege het woordgebruik kribbe. Het gebod op reinheid in Israël is zeer sterk. Het is ondenkbaar dat Jozef en Mirjam hun pasgeboren Kind in een onreine plaats ter wereld laat komen. Er is ook een troost voor hen beiden: het Kind wordt in de nacht geboren. Dat is een geschenk van de Eeuwige naar Jozef en Mirjam om de nieuwsgierige blikken van omstanders tegen te gaan. Iedere loofhut is open en toegankelijk voor iedereen en privacy is er gelukkig alleen maar in de nacht te vinden. Bovendien: zwanger maar niet gehuwd is ook zichtbaar aan de sieraden die Mirjam niet droeg. Dat maakte het alleen maar pijnlijker voor haar en Jozef.

Hoe heeft de naaste familie daarop gereageerd? In Israël neemt men beslist geen blad voor de mond als er iets schandelijks voorkomt in de familie. Probeer het maar om "even uit te leggen dat je zwanger bent geworden door de kracht van G'ds Geest". Je wordt niet voor vol aangezien en je komt op een lijn te staan met de herders die hun uiterst verantwoorden werk deden en ook niet voor vol werden aangezien.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2020 00:31

Waarom zouden de herders lang hebben moeten zoeken? Betlehem was toen maar een kleine plaats, de stal of het buitenverblijf of wat het ook was zal vast bij een herberg gehoord hebben en in een klein dorp weet als er wat gebeurt binnen de kortste keren het hele dorp het. Dus als de herders komen vragen waar net een kind is geboren (de engel zegt ze immers dat het net is gebeurd (u is heden de Heiland geboren)) zal het niet lang geduurd hebben voor iemand ze kon vertellen waar dat dan was.

(Lijkt me logischer dan een enorme theologische verklaring met de conclusie dat de herders het daarom vast wisten waar ze moesten zijn. Het waren herders, geen theologen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor Jesaja40 » 05 jan 2020 10:29

Marnix citeert:

Waarom zouden de herders lang hebben moeten zoeken? Betlehem was toen maar een kleine plaats, de stal of het buitenverblijf of wat het ook was zal vast bij een herberg gehoord hebben en in een klein dorp weet als er wat gebeurt binnen de kortste keren het hele dorp het. Dus als de herders komen vragen waar net een kind is geboren (de engel zegt ze immers dat het net is gebeurd (u is heden de Heiland geboren)) zal het niet lang geduurd hebben voor iemand ze kon vertellen waar dat dan was.

(Lijkt me logischer dan een enorme theologische verklaring met de conclusie dat de herders het daarom vast wisten waar ze moesten zijn. Het waren herders, geen theologen.


Bethlehem is zeer klein. Echter het eerste bericht ging uit naar de herders voordat het dag werd, er staat immers dat zij met haast gingen. Hadden theologen maar die kennis van de herders, zij kenden exact iedere situatie als er om een specifiek offerdier werd gevraagd of bij hen gekocht. En wist het hele dorp er van? Ja, natuurlijk, het kind wat geboren was werd als een bastaard beschouwd omdat Jozef en Mirjam nog niet gehuwd waren ten tijde van de bevalling. Die last hebben zij ook moeten dragen tot aan het bezoek van (3?) wijze mannen uit het oosten die het Kind hulden kwamen brengen. Met de opbrengst van dit geschenk was dat voldoende om als acute vluchtelingen in Egypte (=duisternis) te verkeren. Zij hoefden zich niet te verhuren als slaven in Egypte gedurende de tijd dat de moordende Herodus nog leefde.

De geboren Messias was waar velen naar uitzagen. Het verhaal van de herders raakte de bewoners van Bethlehem niet. Zij kenden inmiddels Jozef en Mirjam en beschouwden hun Kind Yeshua als een bastaard. Ook dat is een realiteit waar velen aan voorbij gaan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor Yoshi » 05 jan 2020 13:54

Jesaja40 schreef:Ook dat is een realiteit waar velen aan voorbij gaan.

Nee hoor, er wordt simpelweg geen waarde aan gegeven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 22:05

Jesaja40 schreef:Marnix citeert:



Bethlehem is zeer klein. Echter het eerste bericht ging uit naar de herders voordat het dag werd, er staat immers dat zij met haast gingen. Hadden theologen maar die kennis van de herders, zij kenden exact iedere situatie als er om een specifiek offerdier werd gevraagd of bij hen gekocht. En wist het hele dorp er van? Ja, natuurlijk, het kind wat geboren was werd als een bastaard beschouwd omdat Jozef en Mirjam nog niet gehuwd waren ten tijde van de bevalling. Die last hebben zij ook moeten dragen tot aan het bezoek van (3?) wijze mannen uit het oosten die het Kind hulden kwamen brengen. Met de opbrengst van dit geschenk was dat voldoende om als acute vluchtelingen in Egypte (=duisternis) te verkeren. Zij hoefden zich niet te verhuren als slaven in Egypte gedurende de tijd dat de moordende Herodus nog leefde.

De geboren Messias was waar velen naar uitzagen. Het verhaal van de herders raakte de bewoners van Bethlehem niet. Zij kenden inmiddels Jozef en Mirjam en beschouwden hun Kind Yeshua als een bastaard. Ook dat is een realiteit waar velen aan voorbij gaan.


- Het was nacht maar hoe laat precies? Hoe laat kwamen de herders in Betlehem? Allicht op tijd genoeg om iemand te vinden die wakker was en ze kon vertellen waar er net een baby geboren was.

- kende men in Betlehem Jozef en Maria? Ze moesten naar de stad van hun voorouders, Jozef naar Betlehem omdat hij van de stam van David was. Maar of hij daar een bekende was? Hij woonde in Nazareth, was daar mogelijk ook geboren, was mogelijk nog jong. Hadden ze een heel sociaal netwerk in Betlehem? Ik weet het niet. En werd het kind dan gezien als een bastaard? De evangeliën verschillen van mening of ze toen nog niet getrouwd waren. Lucas heeft het over Maria als ondertrouwde vrouw van Jozef, Mattheus zegt dat Jozef nadat een engel aan hem verscheen, Maria tot vrouw nam maar geen gemeenschap met haar had totdat Jezus geboren was. Mogelijk waren ze getrouwd en werden in Betlehem gewoon als een jong getrouwd stel waarvan de vrouw zwanger was, gezien? Sowieso wist daar niemand dat Jozef niet de echte vader was vermoed ik?

- Ik lees dat de mensen die het horen, verbaasd staan om wat de herders over het kind vertellen. Of dat altijd blijde verbazing is of meer kritische verbazing weet ik niet maar dat het verhaal de bewoners van Betlehem niet raakt betwijfel ik wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe wisten de herders waar ze zoeken moesten?

Berichtdoor Jesaja40 » 05 jan 2020 23:55

Marnix merkt op:

- Het was nacht maar hoe laat precies? Hoe laat kwamen de herders in Betlehem? Allicht op tijd genoeg om iemand te vinden die wakker was en ze kon vertellen waar er net een baby geboren was.

- kende men in Betlehem Jozef en Maria? Ze moesten naar de stad van hun voorouders, Jozef naar Betlehem omdat hij van de stam van David was. Maar of hij daar een bekende was? Hij woonde in Nazareth, was daar mogelijk ook geboren, was mogelijk nog jong. Hadden ze een heel sociaal netwerk in Betlehem? Ik weet het niet. En werd het kind dan gezien als een bastaard? De evangeliën verschillen van mening of ze toen nog niet getrouwd waren. Lucas heeft het over Maria als ondertrouwde vrouw van Jozef, Mattheus zegt dat Jozef nadat een engel aan hem verscheen, Maria tot vrouw nam maar geen gemeenschap met haar had totdat Jezus geboren was. Mogelijk waren ze getrouwd en werden in Betlehem gewoon als een jong getrouwd stel waarvan de vrouw zwanger was, gezien? Sowieso wist daar niemand dat Jozef niet de echte vader was vermoed ik?

- Ik lees dat de mensen die het horen, verbaasd staan om wat de herders over het kind vertellen. Of dat altijd blijde verbazing is of meer kritische verbazing weet ik niet maar dat het verhaal de bewoners van Betlehem niet raakt betwijfel ik wel.


In Israël treed even over 6 uur de duisternis in, daar is geen schemering zoals wij die hier wat noordelijker gelegen kennen. Die duisternis verbleekt in de morgen om rond een uur of 6.

Heel Israël is een mispoche en op de hoge feesten reist men heel veel en is er voldoende tijd om familiebanden aan te trekken. Zeer zorgvuldig wordt de geslachtslijn en familieverbanden doorgegeven door alle eeuwen heen. Het sociale netwerk Drie keer per jaar hoort men de opgangspsalmen zingen als men op weg gaat naar Jeruzalem. Ook de wekelijkse Sjabbat en de nieuwe maan viering is een sociaal netwerk.

Als ik in Israël kom dan is de eerste vraag waar kom je vandaan? Van wie ben je er een, moet uitgelegd worden tot welke stam en familiegroep behoor jij? Als Jozef en Mirjam beiden in Bethlehem aankomen is hun reactie gewoon: David is onze voorvader, het sociale netwerk gaat dan direct in werking. Men wijst hen de weg naar het wettelijke bezit van vader David.

Er staat dat beiden in ondertrouw waren, dat betekent gewoon: de Hebreeuwse ceremonie heeft nog niet plaats gevonden. Daar worden door de wederzijdse families hoge eisen en voorwaarden aan gesteld. De oorsprong daarvan is dat het bezit niet over mag gaan van de ene stam naar de andere stam.

Lucas en Mattheus zijn niet in tegenspraak met elkaar. Lucas beschrijft de status tussen Jozef en Mirjam. Mattheus beschrijf de status van Jozef die de ondertrouw niet breekt en Mirjam in de steek laat. Beiden schrijven vanuit hun gezichtspunt en mogen niet tegen elkaar worden uitgespeeld.

De herders werden niet voor vol aangezien. Kijk maar naar David, die even niet op het offerfeest uitgenodigd was. De intensieve omgang met de dieren is dat je ook niet meer zo fris ruikt. Dan moet je net bij het Huis van Israël zijn die erop hamert reinheid en veelvuldige wassingen. Wat dat betreft zijn wij onderling niet lief tegen elkaar. Maar o wee, al;s wij een offerdier moeten kopen dan zijn wij ineens wel aardig tegen elkaar.

Het tijdstip van de geboorte is niet zo belangrijk maar men maakt er een hele hype van zoals 1 januari 00:00 uur. Dit was iets wat de Eeuwige verborgen wil houden net zoals de terugkeer van Yeshua naar deze aarde. Het feit is ruim voldoende en de moderne mens wil het op een miljoenste van een seconde weten. De herders kregen op tijd de boodschap van de engel. Zij hoefden niet ver te zoeken en ook zij wisten dat de Messias in Bethlehem geboren zou worden. De profeet Micha heeft het er al over gehad.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten