goede werken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mark2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2023 11:30

Re: goede werken

Berichtdoor Mark2 » 31 jan 2023 09:22

Naamloos geeft zijn vrijzinnige mening.
Ik geef mijn gereformeerde mening, maar ik lees hem de les en stel me boven hem volgens jou.
Hebreeën 11:6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.
Uit het historisch geloof komt het toeëigenend geloof voort.
De natuurlijke vrucht daarvan is dankbaarheid van waar uit de goede werken komen.
Dat bewaard de mensen om zich op hun werken te beroemen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: goede werken

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2023 15:13

Mark2 schreef:Naamloos geeft zijn vrijzinnige mening.
Ik geef mijn gereformeerde mening, maar ik lees hem de les en stel me boven hem volgens jou.
Hebreeën 11:6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.
Uit het historisch geloof komt het toeëigenend geloof voort.
De natuurlijke vrucht daarvan is dankbaarheid van waar uit de goede werken komen.
Dat bewaard de mensen om zich op hun werken te beroemen.


Mijn punt is dat als twee mensen alleen hun mening geven en daarbij totaal niet naar de ander luisteren en erop ingaan, krijg je nooit een normaal gesprek en heeft het allemaal weinig zin. Ps. Naamloos is een vrouw. Verdiep je eens in de ander ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2023 10:46

Mark2 schreef:Wie echt in God geloofd geloofd alles wat Hij zegt in Zijn Woord.
Maar ons hart is zo slecht dat het vaak tegen spreekt en eigen wegen gaat.
Dat is de natuurlijke vrucht van ons hart. Ook van christenen want die hebben nog veel te strijden tegen de oude mens.
Als eerste moeten we onszelf verliezen en Hem in alles geloven en pas dan vallen historisch geloof en toeëigenend geloof samen.
Daarna kunnen we in beginsel door de Heere Jezus Gode aangename vruchten van goede werken voort brengen.

Pfft.... =;
Mark2 schreef:Naamloos geeft zijn vrijzinnige mening.
Ik geef mijn gereformeerde mening, maar ik lees hem de les en stel me boven hem volgens jou.
Hebreeën 11:6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.
Uit het historisch geloof komt het toeëigenend geloof voort.
De natuurlijke vrucht daarvan is dankbaarheid van waar uit de goede werken komen.
Dat bewaard de mensen om zich op hun werken te beroemen.

Bedoel je nou te zeggen dat iemand die goede dingen doet vanuit een ander motief dan dankbaarheid zich op zijn/haar werken beroemt?
Wie zich gewoon op zijn naaste richt en de behoeftigen eten, drinken, kleding, onderdak en gezelschap geeft doet dat niet om zich daarop te beroemen maar gewoon uit naastenliefde.
Er zullen best wel mensen zijn die dergelijke dingen doen om voor zichzelf een goede naam op te bouwen, maar die hebben de forcus op zichzelf.
Trouwens, je kunt je evengoed beroemen op je dankbaarheid, 'ik heb tenminste 'het' goede motief voor m'n goede daden', maar daarmee heb je toevallig ook de focus op jezelf i.p.v. op je naaste.

Ik hou het wel voor gezien verder, op deze manier krijg je inderdaad nooit een normale discussie. =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: goede werken

Berichtdoor Jesaja40 » 02 feb 2023 18:09

Mark2 citeert

Goede werken komen voort uit dankbaarheid dat de Heere Jezus Christus voor de gelovigen plaatsvervangend is gestorven.


Jammer beste Mark, dit is helaas een kerkelijk dogma geworden.

De samenvatting van de wet is: je naaste liefhebben als jezelf. Zie Leviticus 19:34 Een beknopt gedeelte van goede werken dus, die niets met dankbaarheid hebben te maken. Eerder het diepe respect voor elkaar en de naaste.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 04 feb 2023 16:18

Laat maar..
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron