Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 02 nov 2019 04:48

Origenes schreef:De symboliek van en in een klassiek kerkgbouw is niet zozeer pracht en praal maar bedoelt een verwijzing te zijn naar de goddelijke wereld. En bedoelt dus zeker geen stimulans te zijn tot werelds vermaak.
Maar het kan inderdaad ook afleiden: het 'grote kerk gevoel' waar hervormden nogal eens last van hebben. ( Maar hier spreekt wellicht mijn GG verleden waarin schuurkerken geen uitzondering waren. Ook genoeg afleiding hoor! :wink: ) Terwijl bij hervormden de afleiding veroorzaakt wordt door het prachtige kerkgebouw wat niet zelden veel meer bewondering oogst dan de grootsheid van het evangelie.
Daar moet je dan niet over beginnen want dan maakt men zich niet zelden heel snel uit de voeten.


Dat betwijfel ik. De saaiheid van de soberheid kan zo deprimerend zijn dat het ook gaat afleiden. Ook een kerkdienst in een schoolgebouw heeft zo zijn eigen afleidingsmogelijkheden. Evenzo een huiskamer etc.


Voor onze huidige gemeente zaten we in De Schuilplaats Ede. Met 1000 zitplaatsen de grootste kerk van Ede. Het is als zaal tegen de voormalige AOC school gebouwd, wat ook van de kerk is en deels verhuurd wordt aan andere partijen, zoals een kinderdag opvang. De zaal was echter eenvoudig.Er hing alleen een kruis. Geen glas in lood ramen. Een podium had je, maar het oogte niet bijzonder. Echter de gemeente zelf is erg mooi. Gebeurd veel mooie dingen daar.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Memmem » 02 nov 2019 07:26

DeLange schreef:ik heb het over het gebouw, ze kwamen toen meestal niet in een religieus gebouw samen. Ze bezochten elkaar thuis of op het strand. Maar de mensen bedachten al snel dat er religieuze gebouwen moesten komen. De katholieken wilden vervolgens ook hoge torens, dus kwamen er hoge torens, want zo wilden ze dichter bij God komen, net als de torenbouwers van Babel en de protestanten namen hun kerken over (of stolen die?) en nog steeds willen veel protestanten pronken met hoge torens en grote gebouwen. En dat is puur mensenwerk en geldverspilling.

De kerktoren had een belangrijke functie vroeger. Het was het alarm voor dreigingen, de klok voor mensen die geen tijd bij zich hadden, de waarschuwing voor als er brand was. De toren stond vaak midden in een dorp, net als de kerk. Ook ging vroeger bijna iedereen naar de kerk, al was het maar om er bij te horen.

Een kerk mag goed zichtbaar in een dorp zijn, geloven mag ook zichtbaar zijn. En weet je hoe mooi de tabernakel en later de tempel waren. Veel mooier versierd dan welke nieuw gebouwde kerk nu. Kosten nog moeiten wetden gespaard.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2019 08:48

Interessant artikel in het RD vanmorgen.

Een onderschat gegeven....

https://www.rd.nl/kerk-religie/website- ... -1.1606889
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 02 nov 2019 08:49

Memmem schreef:De kerktoren had een belangrijke functie vroeger. Het was het alarm voor dreigingen, de klok voor mensen die geen tijd bij zich hadden, de waarschuwing voor als er brand was. De toren stond vaak midden in een dorp, net als de kerk. Ook ging vroeger bijna iedereen naar de kerk, al was het maar om er bij te horen.

Een kerk mag goed zichtbaar in een dorp zijn, geloven mag ook zichtbaar zijn. En weet je hoe mooi de tabernakel en later de tempel waren. Veel mooier versierd dan welke nieuw gebouwde kerk nu. Kosten nog moeiten wetden gespaard.

In loop van de tijd speelde deze functies ook mee. In Hellendoorn hadden ze als eerste meende ik de toren, voor inderdaad een alarm als er brand was en werd er later de kerk er tegen aan gebouwd. De tabernakel mag inderdaad mooi zijn geweest, toch begonnen christenen bescheiden in huizen. De taken werden verdeeld over de leden en het was rijk aan de gaven van de Heilige Geest. De kerken die we nu kennen zijn voorgekomen uit het staatskerkmodel van het Romeinse Rijk en de staatsreligies die er uit voort kwamen. Volkskerken waarbij staat en religie een éénheid vormden. Iemand stelde in die tijd al eens de vraag: "als iedereen een christen is, wie is er dan nog een christen?"
In landen waar het christendom vervolgt wordt, en de kerk ondergronds moet, komen christenen ook samen op bescheiden plaatsen, maar groeit de kerk juist dwars tegen de verdrukking in.
Wat ik nu zie is dat mensen vaak rouwen om de sloop van kerkgebouwen, of de brand in de Notre Dame te Parijs! Maar wie rouwt er om de geestelijke armoede onder een seculariserende bevolking?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 02 nov 2019 09:15

DeLange schreef:Voor onze huidige gemeente zaten we in De Schuilplaats Ede. Met 1000 zitplaatsen de grootste kerk van Ede. Het is als zaal tegen de voormalige AOC school gebouwd, wat ook van de kerk is en deels verhuurd wordt aan andere partijen, zoals een kinderdag opvang. De zaal was echter eenvoudig.Er hing alleen een kruis. Geen glas in lood ramen. Een podium had je, maar het oogte niet bijzonder. Echter de gemeente zelf is erg mooi. Gebeurd veel mooie dingen daar.

Een evangelische gemeente is niet aan mij besteed. Ik heb het wel geprobeerd maar het is mijn allemaal te luidruchtig (bandje en/of luid zingende dame met microfoon die tegelijkertijd heel erg haar best doet om mooi te zijn). Niet zelden is de kerkzaal niet eens gebouwd op zoveel decibellen; het geluid kan niet weg en het resultaat is afschuwelijk. Het repertoire, dat vaak uitsluitend opwekkingsliederen omvat kan mij ook al niet bekoren, zowel tekstueel als muzikaal.

En daar is sinds Toronto 1990 ook heel veel charismatisch gedoe bij gekomen. Ook is in evangelische en baptistengemeenten een bepaalde eindtijdtheorie regel al beginnen velen er inmiddels aan te twijfelen of die wel zo bijbels solide is als wordt beweerd.

Wat dat betreft ben ik door de jaren heen, ondanks afwijkende opvattingen, veel meer calvinistisch gebleven. Wat dat betreft zou een bepaalde soberheid in de liturgie meer aan mij besteed zijn dan architectonische soberheid. Er zijn weinig nieuwbouwkerken die mij kunnen bekoren. Ik ben het met Memmem eens dat grote kerkgebouwen destijds ook een maatschappelijke functie hadden.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2019 09:30

DeLange schreef:Maar misschien loopt dit gesprek uit de hand.

Ik wilde alleen benadrukken dat de locatie waar het avondmaal gehouden wordt helemaal er niet toe doet. Destijds waren er geen kerkgebouwen. Waar de gemeente samen kwam kon het gehouden worden. Een bijbelkring lijkt me daar ook wel geschikt voor.

Zeker. Er wordt hier zoveel domheid geponeerd, uit zijn verband getrokken en de bekende termen zoals heersen komen ook weer voorbij.
Wat heeft dit nu met kerklidmaatschap te maken?? Juist, niets.

Werkelijk in elk topic zijn het dezelfden die hun negativiteit uiten.

Memmem schreef:De kerktoren had een belangrijke functie vroeger. Het was het alarm voor dreigingen, de klok voor mensen die geen tijd bij zich hadden, de waarschuwing voor als er brand was. De toren stond vaak midden in een dorp, net als de kerk. Ook ging vroeger bijna iedereen naar de kerk, al was het maar om er bij te horen.

Een kerk mag goed zichtbaar in een dorp zijn, geloven mag ook zichtbaar zijn. En weet je hoe mooi de tabernakel en later de tempel waren. Veel mooier versierd dan welke nieuw gebouwde kerk nu. Kosten nog moeiten wetden gespaard.

Precies!
In die tijd was de kerk er ook om de armen en behoeftigen te ondersteunen. Toen was CIZ en WMO en ROG niet nodig.
De kerk vervulde mede een maatschappelijke functie.

De kerkgang en lidmaatschappen lopen terug, mede omdat het te goed gaat in Nederland. Als er weer een ramp gebeurt, of er komt vervolging, heeft men de kerk weer hard nodig!!
Veel mensen menen God niet nodig te hebben en dus de kerk ook niet. Ze lossen het zelf wel op, hebben hun eigen leer en geloof ontwikkeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor benefietdiner » 02 nov 2019 10:33

Yoshi schreef:Maar goed, je geeft geen antwoord op de vraag; wat gaat er concreet veranderen nav dit zoveelste artikel? Als ik over 5 jaar een willekeurige protestantse kerk instap of de plaatselijke geloofsgemeenschap bekijk, wat is er dan anders?

Dat vraag ik mijzelf ook af.
Een mooi artikel vind ik deze: 'Waarom lopen de kerken leeg'.
https://npofocus.nl/artikel/7931/waarom ... erken-leeg
Toen ik mijn kerk GG verlaten hebt kwam er ruimte / vrijheid om niet in een stramien te zitten maar er zelf goed in vrijheid over na te denken. Toen ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat de kinderdoop een dwaling is en niet op de Bijbel gegrond.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 02 nov 2019 14:19

Chaya schreef:Zeker. Er wordt hier zoveel domheid geponeerd, uit zijn verband getrokken en de bekende termen zoals heersen komen ook weer voorbij.
Wat heeft dit nu met kerklidmaatschap te maken?? Juist, niets.

Werkelijk in elk topic zijn het dezelfden die hun negativiteit uiten.


Precies!
In die tijd was de kerk er ook om de armen en behoeftigen te ondersteunen. Toen was CIZ en WMO en ROG niet nodig.
De kerk vervulde mede een maatschappelijke functie.

De kerkgang en lidmaatschappen lopen terug, mede omdat het te goed gaat in Nederland. Als er weer een ramp gebeurt, of er komt vervolging, heeft men de kerk weer hard nodig!!
Veel mensen menen God niet nodig te hebben en dus de kerk ook niet. Ze lossen het zelf wel op, hebben hun eigen leer en geloof ontwikkeld.

Neem nu Iran. Er gebeurden vele wonderen in de kerken en mensen kwamen tot geloof, maar vervolgens werden alle kerken gesloten en moest de kerk ondergronds. Groepen van maximaal 5 a 7 personen werden alleen nog gedoogd. Zo dachten ze het christendom uit te roeien. Geen kerk staat nog open in het land, maar de ondergrondse kerk kent mogelijk de grootste opleving van de wereld. Niemand weet hoeveel het er nu zijn. Maar zelfs in de kleinste dorpjes kom je nu ondergrondse kerken tegen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor MoesTuin » 05 nov 2019 12:45

benefietdiner schreef:Een mooi artikel vind ik deze: 'Waarom lopen de kerken leeg'.
https://npofocus.nl/artikel/7931/waarom ... erken-leeg
Toen ik mijn kerk GG verlaten hebt kwam er ruimte / vrijheid om niet in een stramien te zitten maar er zelf goed in vrijheid over na te denken. Toen ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat de kinderdoop een dwaling is en niet op de Bijbel gegrond.


Precies en dat is een zeer belangrijk punt hierbij
100%...denk toch alsjeblieft goed na over de zaken die je gelooft, voor waar houdt, die je van huis uit meegekregen hebt
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
Die houding is er vaak niet of er is geen ruimte voor.

Maar kijk inderdaad eens naar Paulus en Silas, die komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken-en-wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn.... (Handelingen 17:11).
Dagelijks(!)
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).

Onderzoek de Schriften.
Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd? Niet: wat leert de traditie mij?
Dat is een totaal verkeerde houding.
Deze Joden hoorden Paulus aan en gingen ZELF op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Jesaja40 » 05 nov 2019 14:31

Chaya merkt op

Onjuist!
Het laatste Avondmaal vond plaats in de bovenzaal! Afgezonderd dus op een speciale plaats.
Wie een broodmaaltijd in huiselijke sfeer als H.A. viert, is onheilig bezig.


Oeps, dit was de gebruikelijke ceider maaltijd ter herinnering aan de uittocht uit Egypte. Geen gerezen brood werd daar gezien en het karakter van die avond was naast een herinnering ook een onderwijzing voor ons nageslacht.

Ieder gezin had haar eigen bijeenkomst. Hier zien wij een groep, die met Pesach niet even in huiselijke kring vertoeft: de discipelen van Yeshua.

Maak het niet zwaarder dan het is, heel Israël vierde Pesach en de term laatste avondmaal is een eigen leven gaan leiden in de kerken en heeft de allure gekregen van sacrament. Het waarom deze vormgeving van de kerken is mij nog steeds niet duidelijk.

Overigens is het zo dat elke vrijdagavond brood en wijn centraal staan in de Joodse families. Alleen met Pesach had het een bijzonder karakter en gebruikte men ongezuurde broden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2019 20:42

Jesaja40 schreef:Chaya merkt op



Oeps, dit was de gebruikelijke ceider maaltijd ter herinnering aan de uittocht uit Egypte. Geen gerezen brood werd daar gezien en het karakter van die avond was naast een herinnering ook een onderwijzing voor ons nageslacht.

Ieder gezin had haar eigen bijeenkomst. Hier zien wij een groep, die met Pesach niet even in huiselijke kring vertoeft: de discipelen van Yeshua.

Maak het niet zwaarder dan het is, heel Israël vierde Pesach en de term laatste avondmaal is een eigen leven gaan leiden in de kerken en heeft de allure gekregen van sacrament. Het waarom deze vormgeving van de kerken is mij nog steeds niet duidelijk.

Overigens is het zo dat elke vrijdagavond brood en wijn centraal staan in de Joodse families. Alleen met Pesach had het een bijzonder karakter en gebruikte men ongezuurde broden.

zie: 'Avondmaal houden tot opbouw van je geloof' viewtopic.php?f=33&t=28949&start=105#p2105776


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten