Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Veendam » 01 nov 2019 00:32

Chaya schreef:Ik beheers de grondtaal van de Bijbel ook niet. Maar dat hij op die manier uit zijn verband wordt gerukt, is gewoon een feit.

Omdat zij niet overal al een kerkgebouw hadden!
Houd nu eens bij hoe de situatie toen was en hoe hij nu is, is dat nu zo moeilijk?

En we raken hierdoor weer off topic. Het is zeker een excuus voor kerkloosheid. Nou, dat is het niet hoor.

Het is helemaal niet nodig om allemaal in 1 gebouw te zitten 1 dag van de week.
Dat kan net zo goed op andere plaatsen dan in 1 groot gebouw.

Het samenkomen in huizen en zalen is helemaal geen excuus voor eventuele kerkloosheid, omdat de 5 voudige bediening er is tot opbouw van alle gelovigen en daarom moeten alle 5 delen van de 5 voudige bediening ook in elke plaatselijke kerk of gemeente aanwezig zijn.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor MoesTuin » 01 nov 2019 07:31

benefietdiner schreef:Het is vandaag 31 oktober DeLange.

Verlost van de katholieken leer.

Reformatie.

Maar ach ach anno 2019 zijn we als reformatorische gezindte een veelal in onszelf gekeerde kerk geworden. We hebben de muren van onze kerken veel te hoog opgetrokken en zijn te veel bezig om ‘bekeerd’ te worden. Dit zegt Conny Luchtenburg-van Cappellen. In een open brief aan alle reformatorische kerken in Nederland wil zij duidelijk maken waarom in haar ogen een nieuwe reformatie nodig is.

Dit zouden mijn woorden kunnen zijn Conny, helemaal met je eens.
https://www.rd.nl/opinie/laat-de-bijbel ... -1.1544616


Sinds gisteren is er zelfs een deel 2

https://cip.nl/cip+/76225-open-brief-aa ... ken-deel-2

Heel realistisch en een groot probleem wat alleen maar groter wordt.

Reformeren is niet stilstaan maar doorgaan, juist nu in deze tijd

Gereformeerd....verstaat men de betekenis van dit (werkwoord) nog wel?

Ge -re -for- meerd

Re -for -me -ren

Niets blijft het zelfde, alles gaat door en ontwikkeld door...
Muren om laag
Gods Geest is wars van al die muren er waait en zo doorheen.
Wat God is en blijft als enige dezelfde nu en voor Eeuwig, Één Gemeente in Hem!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Yoshi » 01 nov 2019 07:49

In mijn belevenis komt er wel jaarlijks een soortgelijk artikel. Maar wat gaat er concreet veranderen? Ik denk niets.

Benamingen als gereformeerd en hervormd geven ook aan dat het proces reeds voltooid is.

Anders zou bijvoorbeeld "Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband" moeten zijn "Reformerende Kerken in Hersteld Verband" moeten heten. Dan is het namelijk een lopend of voortdurend proces.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor benefietdiner » 01 nov 2019 11:26

Yoshi schreef:In mijn belevenis komt er wel jaarlijks een soortgelijk artikel. Maar wat gaat er concreet veranderen? Ik denk niets..
Volgens rooms-katholieke theologen is de Bijbel mooi, maar heb je de traditie van de kerk nodig om die uit te leggen en aan te vullen.
Gaandeweg kreeg de traditie meer invloed op het geloof en het kerkelijk leven.
Zo werd de stem van God in de Bijbel overstemd door de stem van theologen, pausen en kerkvergaderingen.

Luther wilde de traditie niet helemaal aan de kant zetten.
Hij wilde dat de traditie niet zou heersen over de Bijbel.
Luther verlangde een terugkeer naar de Bijbel. Om je daardoor te laten leiden.
Deze woorden zijn van ds. De Wilde de Sommelsdijker predikant in het RD.

zeker mee eens.

Yoshi

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Yoshi » 01 nov 2019 11:35

benefietdiner schreef:Volgens rooms-katholieke theologen is de Bijbel mooi, maar heb je de traditie van de kerk nodig om die uit te leggen en aan te vullen.

Het gaat wel even iets dieper. Oa dat de bijbel zelf ook onderdeel is van de traditie, er uit ontstaan. Dat ontkennen is simpelweg niet van de ontstaansgeschiedenis van de bijbel weten of willen weten.
Gaandeweg kreeg de traditie meer invloed op het geloof en het kerkelijk leven.
Zo werd de stem van God in de Bijbel overstemd door de stem van theologen, pausen en kerkvergaderingen.

Dat is de interpretatie van De Wilde.
Luther wilde de traditie niet helemaal aan de kant zetten.
Hij wilde dat de traditie niet zou heersen over de Bijbel.
Luther verlangde een terugkeer naar de Bijbel. Om je daardoor te laten leiden.
Deze woorden zijn van ds. De Wilde de Sommelsdijker predikant in het RD.

zeker mee eens.

Luther wilde van alles en nog wat, en Calvijn ging nog een stapje verder. Maar als we beide reformatoren nu zouden loslaten in de verschillende protestantse kerken zouden ze zich de ogen uit hun hoofd schamen.

Maar goed, je geeft geen antwoord op de vraag; wat gaat er concreet veranderen nav dit zoveelste artikel? Als ik over 5 jaar een willekeurige protestantse kerk instap of de plaatselijke geloofsgemeenschap bekijk, wat is er dan anders?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2019 13:35

DeLange schreef:het houden in een kerk is een puur menselijke invulling.

Niet waar!
Toen de eerste christenen bekeerd waren, zochten ze elkaar op en vormden samen een gemeente.
DeLange schreef:Dus een kerklid die nooit naar de kerk gaat kan prima een christen zijn

Waarom is iemand kerklid terwijl hij nooit naar de kerk gaat?
En verder heb ik het nooit over de belangrijkheid van een gebouw als zodanig gehad.
Ik heb in de meest vreemdsoortige gebouwen een dienst bijgewoond.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 01 nov 2019 14:16

Chaya schreef:Niet waar!
Toen de eerste christenen bekeerd waren, zochten ze elkaar op en vormden samen een gemeente.
ik heb het over het gebouw, ze kwamen toen meestal niet in een religieus gebouw samen. Ze bezochten elkaar thuis of op het strand. Maar de mensen bedachten al snel dat er religieuze gebouwen moesten komen. De katholieken wilden vervolgens ook hoge torens, dus kwamen er hoge torens, want zo wilden ze dichter bij God komen, net als de torenbouwers van Babel en de protestanten namen hun kerken over (of stolen die?) en nog steeds willen veel protestanten pronken met hoge torens en grote gebouwen. En dat is puur mensenwerk en geldverspilling.

Waarom is iemand kerklid terwijl hij nooit naar de kerk gaat?
En verder heb ik het nooit over de belangrijkheid van een gebouw als zodanig gehad.
Ik heb in de meest vreemdsoortige gebouwen een dienst bijgewoond.


Oké. Waarom iemand lid blijft is denk ik vooral vanwege doop, huwelijk en begrafenis. Maar ik heb het idee dat anderen het uit gemak zo laten.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2019 15:26

DeLange schreef:ik heb het over het gebouw, ze kwamen toen meestal niet in een religieus gebouw samen. Ze bezochten elkaar thuis of op het strand. Maar de mensen bedachten al snel dat er religieuze gebouwen moesten komen. De katholieken wilden vervolgens ook hoge torens, dus kwamen er hoge torens, want zo wilden ze dichter bij God komen, net als de torenbouwers van Babel en de protestanten namen hun kerken over (of stolen die?) en nog steeds willen veel protestanten pronken met hoge torens en grote gebouwen. En dat is puur mensenwerk en geldverspilling.

Je overdrijft weer eens behoorlijk, zoals wel vaker.
Je vergeet even voor het gemak dat de gemeente regels stelt als een kerk gebouwd gaat worden.
Ik kerk zelf in een heel eenvoudig kerkgebouw, niks poespas, we hebben geen kerkklok.
E.e.a. was wel gedateerd bleek tijdens de laatste gemeentevergadering, dus de leden spannen zich nu gezamenlijk in om de muren van een nieuw fris kleurtje te voorzien en het is de bedoeling dat er nieuwe gordijnen komen.
Maar alles low budget.
Zoals ik dat ook in veel andere kerken zie.
Bouwen is nu eenmaal duur, en een toren op een kerk is een symbool.
Je kunt overal wel negatief over doen zeg.
Kijk uit dat je niet geinfecteerd wordt door sommige kerkverlaters hier.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 01 nov 2019 17:30

Chaya schreef:Je overdrijft weer eens behoorlijk, zoals wel vaker.
Je vergeet even voor het gemak dat de gemeente regels stelt als een kerk gebouwd gaat worden.
Ik kerk zelf in een heel eenvoudig kerkgebouw, niks poespas, we hebben geen kerkklok.
E.e.a. was wel gedateerd bleek tijdens de laatste gemeentevergadering, dus de leden spannen zich nu gezamenlijk in om de muren van een nieuw fris kleurtje te voorzien en het is de bedoeling dat er nieuwe gordijnen komen.
Maar alles low budget.
Zoals ik dat ook in veel andere kerken zie.
Bouwen is nu eenmaal duur, en een toren op een kerk is een symbool.
Je kunt overal wel negatief over doen zeg.
Kijk uit dat je niet geinfecteerd wordt door sommige kerkverlaters hier.

Moderne gebouwen zijn verschillend. Kijk je naar de Ger Gem in Opheusden, dan vind ik dat niet bescheiden, net als de Ger Gem kerken van Rijssen. Maar er zijn bescheiden kerken. Een kerktoren is puur vanuit zoals ik het bekijk, uit menselijke fantasie ontstaan. In de Katholieke Kerk bouwden ze het om zo dicht mogelijk bij de hemel te komen, las ik ergens. Met ook enge monstertjes en stekels op de torens om daarmee de demonen weg te jagen. :? Wees nu eerlijk, middel eeuwse kerken zijn wel degelijk pronkstukken met een hoop poes pas, wat overbodig is.

Dat oudere gereformeerd gezinde kerken vaak geen kerktorens hebben, komt omdat er geen geld voor was.

God vroeg nooit om hoge torens en kerkhallen en nog steeds niet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 01 nov 2019 18:16

Al hoe wel, die van Opheusden heeft geen echte kerktoren. Het is gewoon groot.
Ik zelf denk dat iets kleinere kerken over het algemeen wat onderlinger betrokken zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 01 nov 2019 19:03

Maar misschien loopt dit gesprek uit de hand.

Ik wilde alleen benadrukken dat de locatie waar het avondmaal gehouden wordt helemaal er niet toe doet. Destijds waren er geen kerkgebouwen. Waar de gemeente samen kwam kon het gehouden worden. Een bijbelkring lijkt me daar ook wel geschikt voor.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 01 nov 2019 20:56

Chaya schreef:Kijk uit dat je niet geinfecteerd wordt door sommige kerkverlaters hier.

Ja hoor, daar moet je voor uitkijken, die kerkverlaters ook... :? :mrgreen:

Ik weet niet over wie Chaya het heeft maar ik ben helemaal niet zo negatief over kathedralen en kerken met torens. Ik pleit in dat opzicht voor historisch en cultureel besef. Als er in deze prachtige gebouwen nog kerkdiensten worden gehouden die er toe doen dan is dat winst.

Mijn kerkloosheid cq kerkverlating heeft vooral te maken met de manier waarop kerken kunnen functioneren. Dat heb ik ook duidelijk benoemd en dan gaat het niet het minst over uitholling van het evangelie, kleuterschoolgehalte van kerkdiensten en ook over bestuurlijke domheid waar plaatselijke kerkelijke gemeenten zich schuldig aan kunnen maken. Om misverstanden te voorkomen; geen kwaad woord over kindermomenten, maar het is zonder meer een feit dat een toenemend aantal plaatselijke kerkelijke gemeente helemaal niet meer bijdragen aan de geestelijke groei en geestelijke volwassenheid van hun leden.

Maar ik zal de dag prijzen waarop ik me weer kan aansluiten bij een christelijke gemeente in mijn directe omgeving. Als Chaya dat niet uit mijn woorden heeft kunnen opmaken dan heeft ze mij verkeerd begrepen.

DeLange heeft m.i. gelijk dat grote kerkgebouwen niets toevoegen aan de basale functie van de christelijke gemeente. En bijbels gezien kan je net zo goed avondmaal vieren in een kleine huiskamer als in een kathedraal kerkgebouw. Ik stoor me er ook aan als een pkn dominee neerbuigend spreekt over een baptistengemeente in zijn directe omgeving en aanduidt als 'groepje' alleen maar omdat hij denkt dat hij er concurrentie van te duchten heeft. Maar tegelijkertijd geen enkel alternatief wil bieden voor kerkleden met een afwijkende doopopvatting, om maar een voorbeeld te noemen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 01 nov 2019 21:36

PKN dominees die neerbuigend doen over baptisten. Herkenbaar. Ik kon met een dominee van alles over de mail delen en bevragen. Kreeg altijd antwoord. Maar als ik het het over de eindtijd, gaven van de Geest en ervaringen van mensen er mee in mijn omgeving, blijft het bij hem stil. Ik ben nu duidelijk een stadium verder.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor DeLange » 01 nov 2019 21:39

Origenes schreef:Ja hoor, daar moet je voor uitkijken, die kerkverlaters ook... :? :mrgreen:

Ik weet niet over wie Chaya het heeft maar ik ben helemaal niet zo negatief over kathedralen en kerken met torens. Ik pleit in dat opzicht voor historisch en cultureel besef. Als er in deze prachtige gebouwen nog kerkdiensten worden gehouden die er toe doen dan is dat winst.

Pracht en praal in de kerk leidt de mens af van het geestelijke naar het wereldse. Een kerk kan het beste sober zijn. Dat is mijn opvatting.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 01 nov 2019 22:09

DeLange schreef:Pracht en praal in de kerk leidt de mens af van het geestelijke naar het wereldse.

De symboliek van en in een klassiek kerkgbouw is niet zozeer pracht en praal maar bedoelt een verwijzing te zijn naar de goddelijke wereld. En bedoelt dus zeker geen stimulans te zijn tot werelds vermaak.
Maar het kan inderdaad ook afleiden: het 'grote kerk gevoel' waar hervormden nogal eens last van hebben. ( Maar hier spreekt wellicht mijn GG verleden waarin schuurkerken geen uitzondering waren. Ook genoeg afleiding hoor! :wink: ) Terwijl bij hervormden de afleiding veroorzaakt wordt door het prachtige kerkgebouw wat niet zelden veel meer bewondering oogst dan de grootsheid van het evangelie.
Daar moet je dan niet over beginnen want dan maakt men zich niet zelden heel snel uit de voeten.

DeLange schreef:Een kerk kan het beste sober zijn. Dat is mijn opvatting.

Dat betwijfel ik. De saaiheid van de soberheid kan zo deprimerend zijn dat het ook gaat afleiden. Ook een kerkdienst in een schoolgebouw heeft zo zijn eigen afleidingsmogelijkheden. Evenzo een huiskamer etc.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten