Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 27 okt 2019 18:56

naamloos schreef:Ik heb o.a. Efeze 4 aangehaald

Ik ook, naast 1 Petrus 1:3 en 23. En dan is het inderdaad merkwaardig dat Yoshi dat onbeantwoord laat.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 27 okt 2019 18:59

Zo merkwaardig is dat niet. Zoals de meeste wel bekend is zie ik de bijbel als geheel en pas ik ervoor om er naar hartenlust in te knippen en plakken om een punt te willen scoren. Losse stukjes bijbel zeggen mij nou eenmaal niet zoveel en zeker niet als ze niet in de tijd en cultuur worden geplaatst waarin ze geschreven zijn.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 27 okt 2019 23:58

Yoshi schreef:Zo merkwaardig is dat niet. Zoals de meeste wel bekend is zie ik de bijbel als geheel en pas ik ervoor om er naar hartenlust in te knippen en plakken om een punt te willen scoren. Losse stukjes bijbel zeggen mij nou eenmaal niet zoveel en zeker niet als ze niet in de tijd en cultuur worden geplaatst waarin ze geschreven zijn.

Met de losse teksten die ik genoemd heb toon ik toch aan dat ik de bijbel ook zie als een eenheid. Ik begrijp dus niet waarom je zo krampachtig met de bijbel omgaat. Ik concludeer dat je met de RK traditie veel minder moeite hebt. Misschien wil je dat verschil eens uitleggen?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 28 okt 2019 08:57

Origenes schreef: Ik begrijp dus niet waarom je zo krampachtig met de bijbel omgaat. Ik concludeer dat je met de RK traditie veel minder moeite hebt. Misschien wil je dat verschil eens uitleggen?
Daarbij, als de catechismus van de Katholieke Kerk losse bijbelteksten aanhaalt is het blijkbaar geen probleem.

De christelijke leer zegt het anders, alinea 556 van de catechismus van de Katholieke Kerk omschrijft het als:

Op de drempel van zijn openbare leven: het doopsel; op de drempel van Pasen: de gedaanteverandering. Door het doopsel van Jezus "werd het mysterie van onze eerste wedergeboorte geopenbaard": ons doopsel; de gedaanteverandering "is het sacrament van de tweede wedergeboorte": onze eigen verrijzenis. Voortaan hebben wij deel aan de verrijzenis van de Heer door de heilige Geest die werkzaam is in de sacramenten van het Lichaam van Christus. De gedaanteverandering geeft ons een voorproef van de komst in heerlijkheid van Christus "die ons armzalig lichaam zal herscheppen en het gelijkvormig zal maken aan zijn verheerlijkt lichaam" (Fil. 3, 21). Maar zij herinnert ons ook eraan dat "wij door vele kwellingen het rijk Gods moeten binnengaan" (Hand. 14, 22)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 28 okt 2019 17:04

Origenes schreef:Met de losse teksten die ik genoemd heb toon ik toch aan dat ik de bijbel ook zie als een eenheid.

d:)b
Ik begrijp dus niet waarom je zo krampachtig met de bijbel omgaat.

Dat is jouw interpretatie, die laat ik even bij jou.
Ik concludeer dat je met de RK traditie veel minder moeite hebt. Misschien wil je dat verschil eens uitleggen?

Constatering is juist. Ik heb al eens recentelijk hier mijn overwegingen uitgelegd, weinig behoefte aan om dat nogmaals te doen.

naamloos schreef:Daarbij, als de catechismus van de Katholieke Kerk losse bijbelteksten aanhaalt is het blijkbaar geen probleem.

Bij theologische zware documenten kan je aannemen dat er een grondige, consistente en gedegen onderbouwing achter zit. De CKK (maar ook de drie formulieren van enigheid bijvoorbeeld) is een samenvatting van eeuwen en eeuwen geloof in theorie en praktijk. Bij de doe t zelvert kan dat in sterke mate verschillen, vanzelfsprekend hecht ik er dan beduidend minder waarde aan.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 28 okt 2019 19:35

Tjonge, kan de Heilige Geest ons niet te hulp komen dan?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 28 okt 2019 20:26

Ik kan me het wel indenken. Als je eigen kerk je teleurstelt, maar je wilt ook geen lichtere kerk en tevens zit het er in dat je niet katholiek wilt worden en je denkt ook niet evangelisch, dan kan je in Nederland haast niks vinden toch?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 29 okt 2019 10:55

DeLange schreef:Ik kan me het wel indenken. Als je eigen kerk je teleurstelt, maar je wilt ook geen lichtere kerk en tevens zit het er in dat je niet katholiek wilt worden en je denkt ook niet evangelisch, dan kan je in Nederland haast niks vinden toch?


Dit klinkt als: Ik heb honger en zoek een goed eethuisje, maar ik wil geen rijst en geen pasta en aardappels geven mij een rare nasmaak. Vlees is eigenlijk het lekkerste maar dat hoort niet gegeten te worden tegenwoordig omdat het slecht zou zijn voor het milieu.
Nu weet ik wel een klein eethuisje die echt heel goed spul heeft maar daar ga ik niet heen want die eigenaar is niet van onze kerk

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 29 okt 2019 11:30

Yoshi schreef:De CKK (maar ook de drie formulieren van enigheid bijvoorbeeld) is een samenvatting van eeuwen en eeuwen geloof in theorie en praktijk.

De 3FvE zijn betrekkelijk kort na de Reformatie ontstaan en zijn als zodanig niet, en ook niet in zijn geheel, een samenvatting van eeuwen en eeuwen geloof. Wel is het geestelijke gehalte van deze teksten wat mij betreft boven alle twijfel verheven. Wat niet wil zeggen dat ik het met elk detail en elk inzicht eens ben. Het geloofsgehalte van de kerk van de Reformatie is er in de eeuwen die er op volgden, alleen maar minder op geworden. De tekst van de 3FvE er in stampen helpt niet. Dan ben je aan het imiteren. Je kan wel het eigen geloofsgehalte ijken aan die teksten.

Yoshi schreef:Bij de doe t zelvert kan dat in sterke mate verschillen, vanzelfsprekend hecht ik er dan beduidend minder waarde aan.

Dat kan, hoewel het niet uitgesloten is dat een kerkloos gelovige wel degelijk grondig te werk gaat, voor zover dat tot de mogelijkheden behoort. Die persoonlijke beperkingen hoeven dan geen belemmering te zijn want kerkgangers krijgen van de dominee of de pastoor niet zo heel veel te horen. Na de kerkdienst is het binnen een kwartiertje met de koffie weggespoeld. Wat dat betreft is het wel aan te bevelen om doe-het-zelver te worden. Ik durf wat dat betreft de stelling aan dat kerkgangers heel veel missen!

DeLange schreef:Ik kan me het wel indenken. Als je eigen kerk je teleurstelt, maar je wilt ook geen lichtere kerk en tevens zit het er in dat je niet katholiek wilt worden en je denkt ook niet evangelisch, dan kan je in Nederland haast niks vinden toch?

Het gaat wat mij betreft niet om 'licht' of 'zwaar'. Die termen worden doorgaans heel subjectief ingevuld en zijn als zodanig dus sterk aan erosie onderhevig.

Maar ik begrijp je bedoeling en kan die onderschrijven. De veelheid van kerken suggereert een veelheid aan alternatieven maar de werkelijkheid is alleen maar teleurstellend: veel kerken ontwikkelen zich maar in één richting en die kant wil ik niet op.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 29 okt 2019 11:54

Origenes schreef:Dat kan, hoewel het niet uitgesloten is dat een kerkloos gelovige wel degelijk grondig te werk gaat, voor zover dat tot de mogelijkheden behoort. Die persoonlijke beperkingen hoeven dan geen belemmering te zijn want kerkgangers krijgen van de dominee of de pastoor niet zo heel veel te horen. Na de kerkdienst is het binnen een kwartiertje met de koffie weggespoeld. Wat dat betreft is het wel aan te bevelen om doe-het-zelver te worden. Ik durf wat dat betreft de stelling aan dat kerkgangers heel veel missen!
Het hoeft geen of of te zijn, er bestaat ook nog zoiets als en en.
Daarbij is een kerkdienst niet uitsluitend bedoelt om te leren. Aanbidding en ontmoeting spelen ook een belangrijke rol.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 29 okt 2019 12:28

naamloos schreef:Het hoeft geen of of te zijn, er bestaat ook nog zoiets als en en.
Daarbij is een kerkdienst niet uitsluitend bedoelt om te leren. Aanbidding en ontmoeting spelen ook een belangrijke rol.

Als 'en en' zou kunnen... graag!
Maar ik was het gewoon zat om in een kerk te zitten waar ontmoeting gewoon een seculiere aangelegenheid is en aanbidding en leren een specialiteit is van alleen de dominee met hooguit de kerkenraad. Dat is niet bepaald mijn idee van het kerk zijn.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 29 okt 2019 13:13

Origenes schreef:Als 'en en' zou kunnen... graag!
Maar ik was het gewoon zat om in een kerk te zitten waar ontmoeting gewoon een seculiere aangelegenheid is en aanbidding en leren een specialiteit is van alleen de dominee met hooguit de kerkenraad. Dat is niet bepaald mijn idee van het kerk zijn.
Het kan ook nog een van beide zijn.
Voor wie al veel gestudeerd heeft is het niet vanzelfsprekend dat ie elke week nieuwe dingen hoort.
Ik heb niks tegen seculiere ontmoetingen, dat hoort er ook gewoon bij.
Soms loopt dat zo, soms ook niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 29 okt 2019 13:25

naamloos schreef:Het kan ook nog een van beide zijn.
Voor wie al veel gestudeerd heeft is het niet vanzelfsprekend dat ie elke week nieuwe dingen hoort.

Zou kunnen, ook al hoeft dat helemaal niet zo te zijn. En het is ook niet vanzelfsprekend als kerkgangers nooit iets nieuws willen horen. En dat iets nieuws horen ook 'gewoon niet kan'. (of beter gezegd: niet moet kunnen!)

naamloos schreef:Ik heb niks tegen seculiere ontmoetingen, dat hoort er ook gewoon bij.
Soms loopt dat zo, soms ook niet.

Voor seculiere ontmoetingen heb ik geen kerk nodig. Zeker als bij die ontmoetingen blijkt dat het nooit te serieus mag worden. In de kroeg kan je betere gesprekken hebben :wink:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 okt 2019 14:43

Veendam schreef:Dit klinkt als: Ik heb honger en zoek een goed eethuisje, maar ik wil geen rijst en geen pasta en aardappels geven mij een rare nasmaak. Vlees is eigenlijk het lekkerste maar dat hoort niet gegeten te worden tegenwoordig omdat het slecht zou zijn voor het milieu.
Nu weet ik wel een klein eethuisje die echt heel goed spul heeft maar daar ga ik niet heen want die eigenaar is niet van onze kerk

Ik zelf ben van de concessies doen, maar dat bevalt ook niet iedereen :D
Ga je trouwens alleen uit eten bij tenten met eigenaren van je eigen kerk?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor elbert » 29 okt 2019 16:32

Dit topic ging over wedergeboorte volgens mij, niet over kerkkeuze. off topique-smile
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten