Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 okt 2019 17:56

Origenes schreef:
Het gaat wat mij betreft niet om 'licht' of 'zwaar'. Die termen worden doorgaans heel subjectief ingevuld en zijn als zodanig dus sterk aan erosie onderhevig.

Maar ik begrijp je bedoeling en kan die onderschrijven. De veelheid van kerken suggereert een veelheid aan alternatieven maar de werkelijkheid is alleen maar teleurstellend: veel kerken ontwikkelen zich maar in één richting en die kant wil ik niet op.

Je bedoelt dat het steeds minder en minder wordt?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 29 okt 2019 18:37

elbert schreef:Dit topic ging over wedergeboorte volgens mij, niet over kerkkeuze. off topique-smile

Ik pleit er voor om het laatste deel van dit onderwerp los te koppelen en te plaatsen onder de titel 'kerklidmaatschap' of 'kerkloosheid'. Met de tweede optie kan het natuurlijk breder getrokken worden en vallen de gereformeerde thuislezers er ook onder. Dan hangt er toch weer een vertrouwd refo-luchtje aan. :wink:

DeLange schreef:Je bedoelt dat het steeds minder en minder wordt?

Er wordt in veel kerken steeds meer ingeleverd op inhoud.
Voor veel kerkgangers is de zondagse kerkdienst het enige moment waarop ze de bijbel horen lezen. Thuis bijbel lezen is er vaak niet bij. Dat brengt met zich mee dat deze mensen de preken te moeilijk vinden of zoals het ook wel genoemd wordt: "zwaar". Dit werpt behoorlijk veel gewicht in de schaal. Door het ontstaan van wijkteams hebben deze mensen een stem gekregen en er wordt nog naar geluisterd ook.

Vertaald naar het onderwerp van deze draad: over de wedergeboorte ging het in de kerk nooit en nog geen 5% van de kerkgangers weet wat wedergeboorte inhoudt. De rest heeft er nog nooit van gehoord.

Als het om kerklidmaatschap gaat vind ik het doen van compromissen geen probleem. We zijn nu eenmaal mensen met verschillende opvattingen. Dat wordt trouwens wel een probleem als het altijd van één kant moet komen. Ik heb tientallen jaren lang mijn eigen standpunten weggecijferd of in elk geval op de tweede plaats gezet. Dat houdt natuurlijk een keer op als je merkt dat intussen wel de domheid gaat regeren. Daar wordt dus wel naar geluisterd. Daarom ben ik kerklidmaatschap gaan beschouwen als tijdverlies.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 29 okt 2019 23:09

Ik wacht wel de afsplitsing even af :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor naamloos » 30 okt 2019 10:01

naamloos schreef:Voor wie al veel gestudeerd heeft is het niet vanzelfsprekend dat ie elke week nieuwe dingen hoort.

Origenes schreef:Zou kunnen, ook al hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
De kans dat je iets hoort wat je nog niet wist is in ieder geval vele malen groter dan wanneer je het houdt bij bij wat je in de kerk hoort -vaak toch allemaal meer van hetzelfde als je altijd bij hetzelfde kerkgenootschap kerkt- en het (plichtmatige) Bijbellezen thuis; al dan niet aangevuld met boeken, vaak vanuit dezelfde kerkelijke richting.

Iemand die hoog opgeleid is voor een bepaald beroep heeft ook niet zoveel kans dat hij daar op MBO niveau iets nieuws over hoort.

Origenes schreef:En het is ook niet vanzelfsprekend als kerkgangers nooit iets nieuws willen horen. En dat iets nieuws horen ook 'gewoon niet kan'. (of beter gezegd: niet moet kunnen!)
Dat idee heb ik ook wel. Ze weten in ieder geval precies te vertellen of dominee het goed gepreekt heeft of niet.
Het lijkt erop dat ze willen horen wat ze toch al weten en geloven, klinkt zo lekker vertrouwd.

Origenes schreef:Voor seculiere ontmoetingen heb ik geen kerk nodig. Zeker als bij die ontmoetingen blijkt dat het nooit te serieus mag worden. In de kroeg kan je betere gesprekken hebben
Voor seculiere ontmoetingen heb je inderdaad geen kerk nodig.
Maar andersom is het wel raar als je met je eigen broeders en zusters niet kan/mag praten over niet-geestelijke dingen.
Hoe wil je anders Romeinen 12 in de praktijk brengen: Wees deelgenoot in de noden van de ​heiligen. Leg u toe op de gastvrijheid... Verblijd u met hen die blij zijn, en huil met hen die huilen. Dat kan in de kerk en buiten de kerk, maar doorgaans zie je elkaar het vaakst in de kerk.
Bij het koffiedrinken na de dienst heb je dan mooi de gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan.
Gaat het over geestelijke zaken, prima. Over serieuze niet-geestelijke onderwerpen, ook goed. Gewoon een luchtig praatje klets, niks op tegen.
Als het goed is ben je allelaal lid van het huisgezin van God.
Je hoeft niet altijd loodzware gesprekken te voeren, je mag ook gewoon van elkaar genieten en alledaagse dingen delen.

Goede of minder goede gesprekken kun je op elke plaats met gelovige en niet-gelovigen hebben.
Maar dat is voor mij helemaal geen reden om geen lid van een kerk te zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor benefietdiner » 30 okt 2019 11:53

elbert schreef:Dit topic ging over wedergeboorte volgens mij, niet over kerkkeuze. off topique-smile

Nee. Dit topic ging over 'Kerklidmaatschap of kerkloosheid'.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2019 12:18

Origenes schreef:
Maar ik begrijp je bedoeling en kan die onderschrijven. De veelheid van kerken suggereert een veelheid aan alternatieven maar de werkelijkheid is alleen maar teleurstellend: veel kerken ontwikkelen zich maar in één richting en die kant wil ik niet op.

Waarom geef je dan jezelf een nickname van kerkleraar??
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor elbert » 30 okt 2019 12:19

benefietdiner schreef:Nee. Dit topic ging over 'Kerklidmaatschap of kerkloosheid'.
Dit topic is afgesplitst van het wedergeboorte topic, dus daar sloeg mijn eerdere post op.
Nu dus hier verder over kerklidmaatschap of niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 30 okt 2019 15:30

Origenes schreef:Maar ik begrijp je bedoeling en kan die onderschrijven. De veelheid van kerken suggereert een veelheid aan alternatieven maar de werkelijkheid is alleen maar teleurstellend: veel kerken ontwikkelen zich maar in één richting en die kant wil ik niet op.

Chaya schreef:Waarom geef je dan jezelf een nickname van kerkleraar??

Ik ben niet principieel anti-kerk maar wel tegen de manier waarop het kerk-zijn functioneert.
De kerk zou bij wijze van spreken best een positieve bijdrage kunnen leveren in mijn geloof en denken. Ik kan me dus ook wel een situatie indenken waarbij ik wel lid van een kerk zou kunnen zijn. Daarom heb ik ook wel goed nagedacht over alternatieven maar binnen een redelijke straal vanaf mijn woonplaats is dat moeilijk te realiseren.

Ik kan me ook wel voorstellen dat het allemaal anders gegaan zou zijn in mijn leven als ik in een ander deel van het land zou hebben gewoond. Al denk ik dan niet per definitie aan de bijbel-belt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2019 15:46

Origenes schreef:Ik ben dus zelfs geen kluizenaar en kan daarom in principe omgaan met iedereen. Het enige verschil met jou is dat er geen institutioneel hek omheen staat. Ik ben kind aan huis bij mijn hemelse Vader: ik mag binnen zonder kloppen!


Hoe vier jij het H. Avondmaal?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor benefietdiner » 30 okt 2019 15:54

Het vieren van het Heilig Avondmaal is niet bedoeld voor heilige zuivere mensen en hoeft het ook niet gezegend te worden door een priester of een dominee.
Het Heilige Avondmaal is van oorsprong een joods feest en werd gevierd in de familie sfeer met familie en vrienden.
Jezus vierde dit feest ook met Zijn vrienden in een huislijke sfeer.
Jezus verlangt het Avondmaal met jou te vieren!

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 30 okt 2019 16:00

naamloos schreef:De kans dat je iets hoort wat je nog niet wist is in ieder geval vele malen groter dan wanneer je het houdt bij bij wat je in de kerk hoort -vaak toch allemaal meer van hetzelfde als je altijd bij hetzelfde kerkgenootschap kerkt- en het (plichtmatige) Bijbellezen thuis; al dan niet aangevuld met boeken, vaak vanuit dezelfde kerkelijke richting.

Eigenlijk is dat het probleem niet eens. Een benadering of visie waar ik het niet mee eens ben is wat mij betreft geen onoverkomelijke belemmering in het kerk-zijn. Maar ik zou wel graag zien dat het bespreekbaar is. Los ervan of ik bij een discussie wel of niet gelijk zou krijgen want dat is binnen een christelijke gemeenschap niet relevant.

Als ik naar een preek luister is dat vaak op een associatieve manier. Een tekst of een benadering kan aanleiding zijn om bepaalde verbindingen te leggen en dat vind ik winst.

Origenes schreef:En het is ook niet vanzelfsprekend als kerkgangers nooit iets nieuws willen horen. En dat iets nieuws horen ook 'gewoon niet kan'. (of beter gezegd: niet moet kunnen!)

naamloos schreef:Dat idee heb ik ook wel. Ze weten in ieder geval precies te vertellen of dominee het goed gepreekt heeft of niet.
Het lijkt erop dat ze willen horen wat ze toch al weten en geloven, klinkt zo lekker vertrouwd.

Inderdaad is dat het criterium bij veel kerkleden: klinkt het wel of niet vertrouwd?
Op die manier is er nooit ruimte voor een andere benadering. En dan maakt het niet eens uit of dat een benadering is van een gewoon gemeentelid of van een dominee. Veel dominees hebben zich er aan aangepast en wat dan resteert is heel erg saai.

naamloos schreef:Maar andersom is het wel raar als je met je eigen broeders en zusters niet kan/mag praten over niet-geestelijke dingen.

Dat is niet het probleem. Het probleem ligt juist andersom.

naamloos schreef:Je hoeft niet altijd loodzware gesprekken te voeren, je mag ook gewoon van elkaar genieten en alledaagse dingen delen.

Ik heb ook graag dat het op een natuurlijke manier gaat. Het risico dat het loodzwaar wordt is dan ook niet zo groot.

naamloos schreef:Goede of minder goede gesprekken kun je op elke plaats met gelovige en niet-gelovigen hebben.
Maar dat is voor mij helemaal geen reden om geen lid van een kerk te zijn.

Het probleem is veel meer een totale desinteresse. Maar natuurlijk sta ik open voor alternatieven.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 30 okt 2019 16:08

Optimatus schreef:Hoe vier jij het H. Avondmaal?

benefietdiner schreef:Het vieren van het Heilig Avondmaal is niet bedoeld voor heilige zuivere mensen en hoeft het ook niet gezegend te worden door een priester of een dominee.
Het Heilige Avondmaal is van oorsprong een joods feest en werd gevierd in de familie sfeer met familie en vrienden.
Jezus vierde dit feest ook met Zijn vrienden in een huislijke sfeer.
Jezus verlangt het Avondmaal met jou te vieren!

Ik ben het eens met benefietdiner. In het verleden heb ik avondmaal gevierd met een groep mensen ter gelegenheid van een bijbelstudiegroep. Dat gebeurde elke maand of om de twee weken. En daar was geen dominee bij betrokken. Op die manier zou ik ook avondmaal kunnen vieren thuis, samen met mijn vrouw. Dat hebben we lang geleden ook wel zo gedaan.

Het is ook niet zo dat ik het avondmaal zie als een middel tot versterking van het geloof. Dus niet dat ik er op dit moment iets aan zou moeten missen om die reden. Maar het is natuurlijk wel een opdracht en het houdt me ook wel weer bezig de laatste tijd. Voor de rest is het een onderwerp apart.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 30 okt 2019 16:22

Origenes aan Chaya schreef:Daarom heb ik ook wel goed nagedacht over alternatieven maar binnen een redelijke straal vanaf mijn woonplaats is dat moeilijk te realiseren.

Zelfs heb ik mijn licht op gestoken bij een degelijke gb-gemeente bij mij in de buurt. Heel aardige mensen waar ik best wel goed contact mee heb. Het probleem is echter dat ik in het beleidsplan van die gemeente las dat belijdende leden die zich hebben laten overdopen niet welkom zijn aan het avondmaal en van taken uitgesloten. Dat zou dan pas kunnen na schuldbelijdenis :? .

Veertig jaar geleden heb ik mij laten dopen hoewel ik als kind al gedoopt was en dat betekent dus dat ik op het punt van de doop een andere opvatting heb dan de kerk waar ik lid van zou kunnen zijn. Daar zou ik heel goed mee kunnen leven. Het is de twintig jaar dat ik aangesloten was bij een pkn-gemeente ook nooit een punt geweest. Dus aan mij zou het niet liggen.
Maar schuldbelijdenis doen? Nee, dan zou ik er toch eerst spijt van moeten hebben en dat is nu eenmaal niet het geval. En ik vind het ook niet nodig. :wink:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2019 17:13

Origenes schreef:Ik ben het eens met benefietdiner. In het verleden heb ik avondmaal gevierd met een groep mensen ter gelegenheid van een bijbelstudiegroep. Dat gebeurde elke maand of om de twee weken. En daar was geen dominee bij betrokken. Op die manier zou ik ook avondmaal kunnen vieren thuis, samen met mijn vrouw. Dat hebben we lang geleden ook wel zo gedaan.

Het is ook niet zo dat ik het avondmaal zie als een middel tot versterking van het geloof. Dus niet dat ik er op dit moment iets aan zou moeten missen om die reden. Maar het is natuurlijk wel een opdracht en het houdt me ook wel weer bezig de laatste tijd. Voor de rest is het een onderwerp apart.


Overigens was mijn vraag belangstellend bedoeld. :D Ik hoop dat je dat ook zo hebt opgevat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Yoshi » 30 okt 2019 18:04

benefietdiner schreef:Het vieren van het Heilig Avondmaal is niet bedoeld voor heilige zuivere mensen en hoeft het ook niet gezegend te worden door een priester of een dominee.

Een priester heeft sowieso niets van doen met het Heilig Avondmaal. En de Eucharistie kan enkel door een priester voltrokken worden.

Verder staan beiden voor de eenheid van de gemeente of kerk. Als je je willens en wetens onttrekt van de christelijke geloofsgemeenschap dan kan je nog zo'n leuk verhaal verzinnen, avondmaal kan je mijn inziens niet vieren. Het sacrament van het huwelijk zou dan wel weer kunnen omdat je die als man en vrouw bij elkaar toedient en de priester/dominee slechts getuige is namens de geloofsgemeenschap.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten