Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Kerklidmaatschap of kerkloosheid

Berichtdoor Origenes » 26 okt 2019 22:04

Yoshi schreef:Zolang jij het niet normaal kan vragen zeer zeker niet nee.

Jij bent RK, lid van de wereldkerk en ik ben slechts kerkloos christen die het zonder heilsbemiddeling moet stellen.

Dan mag ik toch zeker wel van jou verwachten dat je kan uitleggen wat er met bepaalde zinsneden die bij mij stroperig overkomen wordt bedoeld?

Ook al vraag ik dat op een wat cynische manier, een methode die jou ook niet vreemd is?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 26 okt 2019 22:15

Origenes schreef:Jij bent RK, lid van de wereldkerk en ik ben slechts kerkloos christen die het zonder heilsbemiddeling moet stellen.

Dat is je eigen keuze. Meer dan smaken genoeg binnen het protestantisme waar je je aan kan sluiten. Lijkt me ook een bijbelse opdracht om je te voegen bij een gemeente.
Dan mag ik toch zeker wel van jou verwachten dat je kan uitleggen wat er met bepaalde zinsneden die bij mij stroperig overkomen wordt bedoeld?

Wat je allemaal wel en niet verwacht laat ik bij jou.
Als je een specifieke vraag hebt (welke zinsnede bijvoorbeeld) dan hoor ik het wel.
Ook al vraag ik dat op een wat cynische manier, een methode die jou ook niet vreemd is?

Er zijn maar weinig methoden die mij vreemd zijn.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 26 okt 2019 22:25

Yoshi schreef:Dat is je eigen keuze. Meer dan smaken genoeg binnen het protestantisme waar je je aan kan sluiten. Lijkt me ook een bijbelse opdracht om je te voegen bij een gemeente.

Inderdaad een bewuste keuze. En het is niet mijn bedoeling om me bij de RK, protestantse of evangelische denominatie aan te sluiten. Al is het alleen maar omdat ik helemaal geen behoefte heb aan een institutionele heilsbemiddeling. Maar ik ben wel benieuwd naar je bijbelse motivatie van de noodzaak die je veronderstelt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 26 okt 2019 22:44

Een van de essentiële zaken van een christen is om onderdeel te zijn van een christelijke geloofsgemeenschap. Dat kan je uit vele bijbelverhalen halen. Zelfs kluizenaars verbonden zich nog in een geloofsgemeenschap (bijvoorbeeld de karmelieten).

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 26 okt 2019 22:50

Yoshi schreef:Een van de essentiële zaken van een christen is om onderdeel te zijn van een christelijke geloofsgemeenschap. Dat kan je uit vele bijbelverhalen halen. Zelfs kluizenaars verbonden zich nog in een geloofsgemeenschap (bijvoorbeeld de karmelieten).

Ik ben dus zelfs geen kluizenaar en kan daarom in principe omgaan met iedereen. Het enige verschil met jou is dat er geen institutioneel hek omheen staat. Ik ben kind aan huis bij mijn hemelse Vader: ik mag binnen zonder kloppen!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 26 okt 2019 23:00

Het is het onderwerp niet, maar ik vraag me zeer af of je wel aan kan kloppen als je je zo afzijdig houdt van de geloofsgemeenschap. Dorpeling kan vast wel een artikel uit een van de protestantse belijdenis geschriften voor je halen. Daar laat ik het maar bij.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeLange » 26 okt 2019 23:53

Jongens, het is rustdag! Laten we in de vrede van de Heer opgaan. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2019 00:25

Prachtig antwoord bij dit onderwerp van Evangelist Jan v Dooijeweerd (bid voor hem, zie topic gebed gevraagd)

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... ergeboren/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 27 okt 2019 09:45

Yoshi schreef:Het is het onderwerp niet,

Het heeft er alles mee te maken. Jij bracht in dat de kerk nodig is (via de doop) om de wedergeboorte te bewerkstelligen. Dat is een kwestie van heilsbemiddeling. Ik denk dat ik hiermee de essentie van de stroperige zinsnede die je citeerde heel goed begrepen heb :wink:

Yoshi schreef:maar ik vraag me zeer af of je wel aan kan kloppen als je je zo afzijdig houdt van de geloofsgemeenschap.

Sterker zelfs, kinderen mogen altijd zonder kloppen binnen!
Als protestanten zo denken als jij dan vind ik dat inconsequent. Maar ik snap dat jij het als Rooms Katholiek zo ziet. Het is echter niet de realiteit waar ik in leef en geloof. Wedergeboren wordt je door het levende en blijvende Woord van God (1 Petrus 1:23), door de opstanding van Jezus Christus (1 Petrus 1:3). Daar komt geen pastoor of dominee aan te pas. Het is een realiteit die je kan aandoen door het geloof (Efeziërs 4:23-24).

Yoshi schreef:Dorpeling kan vast wel een artikel uit een van de protestantse belijdenis geschriften voor je halen.

Vast wel, en ik weet die passages ook wel zonder Dorpeling te vinden, maar je gelooft toch niet dat ik daar geestelijk gezag aan toeken? Als ik de RK heilsbemiddeling niet accepteer waarom zou ik dan de gereformeerde heilsbemiddeling wel accepteren?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 27 okt 2019 10:00

Origenes schreef:Het heeft er alles mee te maken. Jij bracht in dat de kerk nodig is (via de doop) om de wedergeboorte te bewerkstelligen.

Dat is jouw interpretatie van hetgeen ik plaatste. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een nooddoop, daar is geen kerk voor nodig.

En wat je als doe het zelf christen dan wel of niet gelooft is voor mij niet zo interresant om mee in gesprek te gaan. Het staat dusdanig ver van mijn eigen geloofsbeleving dat ik er helemaal niets mee kan of wil.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 27 okt 2019 10:08

Yoshi schreef:Dat is jouw interpretatie van hetgeen ik plaatste. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een nooddoop, daar is geen kerk voor nodig.

Moet je niet naar de kerk? :mrgreen:

De nooddoop is in feite niet meer dan de consequentie van de RK heilsbemiddeling: Als de doop zo noodzakelijk heet dan moet er ook een noodverordening zijn.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 27 okt 2019 10:12

Origenes schreef:Moet je niet naar de kerk? :mrgreen:

Ik moet niets. Maar als ik wil kan ik dagelijks naar de kerk.
Dus ook zaterdagavond, daarnaast begint de ochtendmis niet om 10:00 hier.
Maar buiten dat, dit weekend ga ik niet naar de kerk.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Origenes » 27 okt 2019 10:14

Yoshi schreef:Maar buiten dat, dit weekend ga ik niet naar de kerk.

Grappig!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 27 okt 2019 10:22

Origenes schreef:Grappig!

Aldus de doe t zelvert. :lol:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 27 okt 2019 11:10

Yoshi schreef:De doop wast de erfzonde weg. En op dat moment in de tijd ben je dus even vrij van zonden.
De doop, en daarmee je wedergeboorte is zeker een wonder en wellicht/waarschijnlijk essentieel voor je redding.
De doop is geen occult fenomeen.
naamloos schreef: "welke realiteit wordt er ontkent?"
Yoshi schreef:Zie mijn laatste alinea van de laatste reactie.
Nou, die reactie staat helemaal haaks op wat ik geloof en geschreven heb.
Ik kan je eigen woorden gebruiken: Dat is jouw interpretatie van hetgeen ik (en anderen) plaatste.
Yoshi schreef:Zoals je hierboven ziet is er een nuance. Die gaat overigens net zo hard op voor als je gelooft dat de wedergeboorte losgekoppeld is van de doop. Of geloof jij dat een ooit wedergeboren christen die weer tot ernstige zonde vervalt wel zalig is en dus garantie heeft om in de hemel te komen? Dat zou een mooie janboel worden zeg. Op moment x ben je ooit wedergeboren en daarna mag je overspel, moord en doodslag plegen tot in lengte van dagen zonder je daarvan te bekeren. Wedergeboorte is geen magisch moment in tijd waarin je een vrijbrief voor de rest van je leven krijgt. Het garandeert ook helemaal niet dat je daarna een goed en/of aangenaam mens bent.

En als je wil kunnen we hier wel tal van wedergeboren christenen aanhalen die net zoals jou geloven en die later toch tot zeer zware zonde zijn vervallen. Gaan deze mensen naar de hemel enkel omdat ze wedergeboren zijn en enige tijd daarna van God los waren? Ik geloof dat niet, het zou afbreuk doen aan Gods gerechtigheid.
Ik heb o.a. Efeze 4 aangehaald (of vindt je dat ook niet realistisch?), daar staat heel wat anders dan wat jij er van maakt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten