Geloofszekerheid en Avondmaal

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2019 22:06

Vera888 schreef:Ik herken je frustratie, Teus, want die heb ik ook heel erg gehad. Het Avondmaal is niet een maaltijd om te laten zien dat je 'kennis van je zonden hebt', maar een getuigenis dat je Jezus kent en Hem ook in het openbaar wilt gedenken.
In veel reformatorische kringen kennen mensen Jezus alleen 'historisch'. En door de prediking worden ze ook niet gedwongen (zoals Jezus en Paulus deden) om in Hem te geloven, maar juist van Hem afgehouden.

Het is daarom ook, als je wèl in Jezus gelooft, belangrijk om 'je roeping en verkiezing vast te maken'. Dan brengen die mensen die bij jou 'de zondekennis missen' je niet meer van je stuk.



Ja, zo is het! Een prediking waar het geloof in Jezus niet wordt aangemoedigd, moet je laten voor wat het is en een Christocentrische prediking zoeken. Anders word je verhinderd om Hem aan te nemen en ga je voor eeuwig verloren.

Ik ben het dus in heel veel dingen hartelijk met je eens en dank je voor je bijdrage.
Maar één punt wil ik nog graag maken. Als ik het Avondmaal vier, bedenk ik ook altijd hoe ik op een moment aan mezelf vast wilde houden en me niet aan God wilde overgeven, hoeveel goeds ik ook al van God had ondervonden. Toen merkte ik hoe eigenzinnig ik ten diepste was en ook dat ik dat niet zelf kon veranderen. Daarom ben ik toen tegen-mezelf-in gaan bidden en gelukkig heeft Jezus, door de Heilige Geest, die 'zelfliefde' teniet gedaan en kon ik tenslotte goedkeuren 'wat God me aandeed'.
Daarvoor ben ik zo dankbaar en tegelijk besef ik dat die 'oude mens' er nog steeds is en telkens weer moet sterven. Goddank gebeurt dat dan ook telkens weer (en steeds makkelijker).
Zo vier ik altijd vol blijdschap over Gods genade en het werk van de Heilige Geest in mijn hart, de gedachtenis van Jezus!


Dat mag. Wat niet wil zeggen dat het verkeerd is om je zondigheid te beseffen. Of je nou wil of niet, je wordt er met het avondmaal soms mee geconfronteerd. We gedenken bij het avondmaal Jezus’ offer voor onze zonden dus je mag ook wel weten (en voelen) dat het echt nodig was. En tegelijkertijd mag (en moet) er dan ook dankbaarheid zijn. Kennis van je eigen gebrekkigheid en zonde en dankbaarheid om de verlossing kunnen hand in hand gaan. Juist omdat je weet waar je vandaan komt, wie je was en waar je dankzij God mag zijn en wie je in Christus voor Hem bent, ben je blij en dankbaar. Je denkt aan wat Jezus voor je deed tot een volkomen verzoening van al onze zonden. En niet voor niets eindigt te viering dan met lof- en dankzegging. Loof de Heer, mijn ziel. Die uw ongerechtigheden vergeeft, die uw zwakheden geneest, die uw leven verlost van het graf. Niet altijd zal hij toornen, niet eeuwig blijft Hij twisten, hij doet ons niet naar onze zonden. Zo ver het oosten van het westen is, zo ver doet Hij de zonden weg van ons.

Je kan dan met schroom luisteren naar het begin en denken: ik ben een slecht mens. Ik verdien het niet om hier te zitten. En toch word je als je in Hem gelooft geroepen: Ik heb je zonden op me genomen, ik stierf voor je en ik leef en jij mag daarom met mij leven, je zonden zijn vergeven. En dan kan je toch niet anders dan blij en intens dankbaar zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 03 okt 2019 23:32

Marnix schreef:We gedenken bij het avondmaal Jezus’ offer voor onze zonden dus je mag ook wel weten (en voelen) dat het echt nodig was. En tegelijkertijd mag (en moet) er dan ook dankbaarheid zijn. Kennis van je eigen gebrekkigheid en zonde en dankbaarheid om de verlossing kunnen hand in hand gaan. Juist omdat je weet waar je vandaan komt, wie je was en waar je dankzij God mag zijn en wie je in Christus voor Hem bent, ben je blij en dankbaar. Je denkt aan wat Jezus voor je deed tot een volkomen verzoening van al onze zonden. En niet voor niets eindigt te viering dan met lof- en dankzegging. Loof de Heer, mijn ziel. Die uw ongerechtigheden vergeeft, die uw zwakheden geneest, die uw leven verlost van het graf. Niet altijd zal hij toornen, niet eeuwig blijft Hij twisten, hij doet ons niet naar onze zonden. Zo ver het oosten van het westen is, zo ver doet Hij de zonden weg van ons.

Je kan dan met schroom luisteren naar het begin en denken: ik ben een slecht mens. Ik verdien het niet om hier te zitten. En toch word je als je in Hem gelooft geroepen: Ik heb je zonden op me genomen, ik stierf voor je en ik leef en jij mag daarom met mij leven, je zonden zijn vergeven. En dan kan je toch niet anders dan blij en intens dankbaar zijn?


Fijn om te lezen, Marnix!
Onze identiteit is dat we een kind van God zijn, door het offer dat Jezus voor ons bracht.
Maar in dit aardse leven raken we onze zondige aard nooit helemaal kwijt. Ook daarvoor hebben Jezus nodig. Hij heeft voor ons alle gerechtigheid volbracht. Heerlijk om dat steeds weer te kunnen vieren!
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor DeLange » 04 okt 2019 03:08

coby6 schreef:Hoezo niet? Johan vroeg wat er in 2 teksten stond. De dwaze man hoorde maar deed niet. (net zoals de dwaze maagden) De lui van Joh 66:6 wilden wel gratis eten, maar niet met Hem sterven. Deze rede is hard. Wie kan haar aanhoren? Ze wilden niet gehoorzamen dus. Wel horen, niet doen.

Hij zei iets in de zin van: dat juist wie de wet van Christus wil volbrengen ten val komt, dus precies het tegen overgestelde. Echter in het gedeelte voor die vers staat dat ze geen geloof hadden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Teus » 04 okt 2019 12:12

Vera888 schreef:
Ik ben het dus in heel veel dingen hartelijk met je eens en dank je voor je bijdrage.
Maar één punt wil ik nog graag maken. Als ik het Avondmaal vier, bedenk ik ook altijd hoe ik op een moment aan mezelf vast wilde houden en me niet aan God wilde overgeven, hoeveel goeds ik ook al van God had ondervonden. Toen merkte ik hoe eigenzinnig ik ten diepste was en ook dat ik dat niet zelf kon veranderen. Daarom ben ik toen tegen-mezelf-in gaan bidden en gelukkig heeft Jezus, door de Heilige Geest, die 'zelfliefde' teniet gedaan en kon ik tenslotte goedkeuren 'wat God me aandeed'.
Daarvoor ben ik zo dankbaar en tegelijk besef ik dat die 'oude mens' er nog steeds is en telkens weer moet sterven. Goddank gebeurt dat dan ook telkens weer (en steeds makkelijker).
Zo vier ik altijd vol blijdschap over Gods genade en het werk van de Heilige Geest in mijn hart, de gedachtenis van Jezus!


Ik wil dit, wat je zegt, niet in de categorie “zondebesef” brengen, meer de categorie “Jezus' werk besef”. Je moet wel weten waarvoor Jezus je Heiland en Verlosser geworden is. Het gaat er mij om of je in de gedachte blijft dat je zo slecht was, Gods Liefde en Trouw overschaduwd dat toch wanneer je Hem de eer geeft?
Dagelijks verwonder ik me wat God en Jezus voor me gedaan hebben en nog steeds doen, (en ik zie er gigantisch naar uit wat Ze voor me voorbereid hebben).
Elke dag moet ik weer mijn fouten erkennen opdat ik weer vrij mag zijn. Dan wil ik er graag naar uitzien om het met Hem te vieren met brood en wijn.
Het is anders als je diep moet beseffen hoe slecht je bent voordat je aan het avondmaal gaat.
M.i. moet je diep beseffen hoe groot God is, dat Hij je vrij gemaakt heeft van zonden.
Ook vind ik het zeer belangrijk wat de preek daarvoor is, of je "aangemoedigd" wordt. Wordt er verteld wie je mag zijn in Christus en waarom. Of dat je eigenlijk een zondig mens was en nog wel ben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor mohamed » 04 okt 2019 12:16

coby6 schreef:Hoezo niet? Johan vroeg wat er in 2 teksten stond. De dwaze man hoorde maar deed niet. (net zoals de dwaze maagden) De lui van Joh 66:6 wilden wel gratis eten, maar niet met Hem sterven. Deze rede is hard. Wie kan haar aanhoren? Ze wilden niet gehoorzamen dus. Wel horen, niet doen.

Precies! d:)b

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 04 okt 2019 13:12

naamloos schreef:Het wordt een beetje saai, maar voor de zoveelste keer: ik vier het H.A. om Hem te gedenken.
Dat heb je inderdaad meerdere keren herhaald. Het zegt alleen op zichzelf helemaal niets: je hebt niet duidelijk gemaakt wat dat concreet inhoudt. Dat zou wel zo fijn zijn. Dat heb ik wel geprobeerd onder woorden te brengen, maar daarvan zeg je:
naamloos schreef:Feit blijft dat jouw antwoord niet in de Bijbel staat.
Dit is een mantra, want dat kun je bij elke uitleg zeggen als je dat niet uitkomt. Het slaat de discussie dood en ook elk gesprek. Jammer.
naamloos schreef:Verder kun je al deze dingen nooit uit de symboliek van het H.A. halen zonder het woord zelf.
Maar natuurlijk, ik heb ook nooit iets anders beweerd: de tekenen van het avondmaal beelden uit wat in het Woord staat. Dat is wat ik ook zeg. Alle symboliek uit het avondmaal heeft betekenis en wijst naar wat in het Woord tot ons komt. Wat dat concreet betekent wordt ook in het avondmaalsformulier verder uitgewerkt. Maar ook daarvan zul je zeggen dat het niet uit de Bijbel komt (dat is onjuist trouwens!), maar dan is mijn vraag: "hoe gedenk je Hem dan"?.
Het avondmaalsformulier heeft daar een heel inhoudelijk antwoord op, nl. dit:
Wij vertrouwen allereerst in ons hart ten volle, dat onze Heere Jezus Christus – volgens de beloften die vanaf het begin aan de vaderen in het Oude Testament gedaan zijn – door de Vader in deze wereld is gezonden. Hij heeft ons vlees en bloed aangenomen en de toorn van God, waaronder wij eeuwig hadden moeten wegzinken, vanaf het begin van Zijn menswording tot aan het einde van Zijn leven op aarde voor ons gedragen. Hij heeft voor ons alle gehoorzaamheid aan Gods wet en de gerechtigheid vervuld, in het bijzonder toen Hij onder de last van onze zonden en van Gods toorn in de hof van Gethsémané bloedig zweet heeft uitgeperst [Lucas 22:44]. Daar werd Hij gebonden opdat Hij ons zou ontbinden. Daarna heeft Hij onnoemelijk veel smaad geleden, opdat wij nooit meer te schande zouden worden. Hij is onschuldig ter dood veroordeeld, opdat wij in Gods gericht vrijgesproken zouden worden. Hij heeft zelfs Zijn gezegend lichaam aan het kruis laten vastspijkeren, opdat Hij de schuldbrief van onze zonden daaraan zou hechten[Kol. 2:14]. Zo heeft Hij de vervloeking van ons op Zich geladen, opdat Hij ons met Zijn zegen zou vervullen. Hij heeft zich met lichaam en ziel aan het kruishout vernederd tot in de allerdiepste smaad en angst der hel, toen Hij met luide stem riep: ‘Mijn God! mijn God! waarom hebt Gij mij verlaten?’ opdat wij door God aangenomen en nooit meer door Hem verlaten zouden worden [Matth. 27:46]. Ten slotte heeft Hij met Zijn dood en bloedstorting het nieuwe en eeuwige testament, het verbond der genade en verzoening, bevestigd, toen Hij zei: ‘Het is volbracht’ [Joh. 19:30].

Opdat wij vast en zeker zouden geloven dat wij tot dit genadeverbond behoren, nam de Heere Jezus tijdens Zijn laatste Avondmaal het brood, dankte, brak het en gaf het Zijn discipelen en zei: ‘Neemt, eet, dat is Mijn lichaam dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.’ Evenzo nam Hij na het Avondmaal de drinkbeker, dankte, gaf hun die en zei: ‘Drinkt allen daaruit; deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed dat voor u en voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden; doe dat, zo dikwijls als gij die zult drinken, tot Mijn gedachtenis.’ Dat betekent: zo dikwijls als u van dit brood eet en uit deze beker drinkt, wordt u door dit betrouwbare teken en onderpand herinnerd aan en verzekerd van Mijn hartelijke liefde en trouw voor u, omdat u anders de eeuwige dood had moeten sterven. Met Mijn gekruisigd lichaam en vergoten bloed voed Ik uw hongerige en dorstige zielentot het eeuwige leven, even zeker als voor ieders oog dit brood wordt gebroken en deze beker hem wordt aangereikt en even zeker als u met de mond eet en drinkt tot Mijn gedachtenis.
Uit deze instelling van het Heilig Avondmaal door onze Heere Jezus Christus wordt ons duidelijk dat Hij ons geloof en vertrouwen richt op Zijn volkomen offer, dat eenmaal aan het kruis is geschied, want dit is het enige fundament voor onze zaligheid. Aan het kruis is Hij voor onze hongerige en dorstige zielen tot ware spijs en drank voor het eeuwige leven geworden. Immers, door Zijn dood heeft Hij de oorzaak van onze eeuwige honger en kommer, namelijk de zonde, weggenomen en ons de levendmakende Geest verworven. Zo hebben wij door die Geest -die woont in Christus, het Hoofd, en in ons, Zijn leden- met Hem waarachtige gemeenschap en krijgen wij deel aan al Zijn weldaden, het eeuwige leven, gerechtigheid en heerlijkheid.
Bovendien is het door die Geest dat wij als leden van één lichaam met elkaar in ware broederlijke liefde verbonden worden, zoals de heilige apostel spreekt: ‘Eén brood is het, zo zijn wij velen één lichaam, omdat wij allen één brood deelachtig zijn’ [1 Kor. 10:17]. Uit vele graankorrels wordt immers één en hetzelfde meel gemalen en één brood gebakken, en uit vele geperste druiven vloeit één en dezelfde wijn en drank die zich tot één geheel mengt. Zo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof in Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde samen één lichaam vormen, omwille van Christus, onze geliefde Zaligmaker, die ons tevoren zo bijzonder heeft liefgehad. Dit zullen wij niet alleen met woorden, maar ook met daden aan elkaar bewijzen. Daartoe helpe ons de almachtige en barmhartige God en Vader van onze Heere Jezus Christus, door Zijn Heilige Geest. Amen.
Ik heb zelf dit in mijn eigen woorden willen samenvatten, maar misschien is het ook goed om het formulier met de tekstverwijzingen hier te plaatsen. Niet dat dat de enig mogelijke manier is om het zo te verwoorden, maar het geeft wel de Bijbelse kern weer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 04 okt 2019 13:35

Teus schreef:Avondmaal gaat niet om zondebesef, Jezus zegt “doe dat tot Mijn gedachtenis” Welke gedachtenis? Dat Hij zijn leven gegeven heeft zodat je een Koningskind geworden bent. Het gaat om Hem, wat Hij gedaan heeft niet om ons. Avondmaal is een feest tot eer en Glorie van Hem.

Oprecht zondebesef is nodig wanneer je je bekeerd.
Tja, en als ik vraag "waarom heeft Jezus ook alweer zijn leven gegeven, waarom was dat nodig, kon dat niet anders, herinner me daar eens even aan" en je het dan niet over zonde en schuld hebt, hou je dan überhaupt wel een antwoord over?
Natuurlijk heb je ook zondebesef nodig (en dat blijf je in dit leven nodig hebben), omdat je anders helemaal niets hebt om verwonderd over te zijn.
Wie niets weet van zijn zonde en schuld, heeft ook niets om blij en dankbaar over te zijn als die zonde en schuld vergeven zijn.
Daarom zegt het de moderne mens ook helemaal niets, want die weet niets van schuld.
"Zonde? Dat is als je iets uit je handen laat vallen, verder niks", is de gedachte.
en een andere gedachte is: "als er dan toch een God is, is Hij er automatisch voor mij. Daar is geen offer voor nodig.".
Een christen hoort beter dan dat te weten: de zonde (mijn zonde!) heeft bloed gekost, het kostbare bloed van Christus om ons te verzoenen met God.
Veel mensen willen wel graag horen dat ze een Koningskind zijn, maar hoe dat zo gekomen is en wat het gekost heeft, daar willen ze het vooral niet over hebben. Maar dat kan niet. We moeten het daar wel over hebben, om te begrijpen wie God is en wie wijzelf zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 04 okt 2019 14:40

elbert schreef:Dat heb je inderdaad meerdere keren herhaald. Het zegt alleen op zichzelf helemaal niets: je hebt niet duidelijk gemaakt wat dat concreet inhoudt. Dat zou wel zo fijn zijn.

Jawel hoor, daar heb meerdere keren iets over gezegd, o.a: "In eenheid met de Gemeente Christus herdenken bij het H.A. gaat over het offer dat hij gebracht heeft" (korte versie).
Verder heb ik gezegd dat de symboliek van van het H.A. precies hetzelfde zegt als het woord.
Dus je herdenkt wat er over het offer van Jezus geschreven is.

Toch verwacht jij een plusje van het H.A. (@Elbert ''Dus verwacht ik een plusje van het avondmaal? Ja, dat verwacht ik zeker van deze maaltijd, waarbij Christus de Gastheer is en Hij ons met Zichzelf voedt en laaft.") terwijl dat precies hetzelfde zegt/bedoelt als het woord.
Waarom zou het uitmaken of je dezelfde voeding via woorden of via uitbeelding (oor of oog) binnen krijgt?
De Bijbel geeft duidelijk aan dat het Woord het voedsel is, nogmaals Korinte, Petrus, Hebreeën.
Ik denk wat we inhoudelijk weinig of niets verschillen, alleen ken jij meer waarde toe aan de vorm dan ik.

Ik zie het H.A. als het plaatje bij de woorden, de woorden van het offer van Jezus Christus. Een plaatje voegt inhoudelijk niks extra's toe.
En een plaatje bij het verhaal kan nooit het complete verhaal uitbeelden.
Ik ervaar dat ik gevoed en versterkt wordt door het woord, met of zonder H.A. (Bijkomend, zelf denk ik doorgaans in plaatjes)
Bij het 'plaatje' denk ik aan de woorden waarin ons verteld wordt over het offer van Jezus. Zo herdenk ik Hem.
En omdat ik al gevoed en versterkt ben door het horen van het woord (vol is vol) ervaar ik dat niet zo zeer in de uitbeelding.
Dus mis ik volgens jou het effect (of de bedoeling) van het H.A. omdat ik de versterking via een ander zintuig ervaar.
(maar jij ervaart een plusje: gefeliciteerd, jij bent een supergelovige :mrgreen: )
naamaloos schreef:Feit blijft dat jouw antwoord (ter versterking) niet in de Bijbel staat.
Dus als ik mijn voeding en versterking via het woord binnenkrijg ipv via uitbeelding kun je mij geen onbijbelsheid verwijten.
Het is helemaal mijn bedoeling niet een discussie dood te slaan omdat iets niet letterlijk in de Bijbel staat.
Maar wat ik zeg staat wel letterlijk in de Bijbel, en wat jij zegt leidt je er uit af. Niet dat het zo niet kan gaan, maar het is geen must!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Teus » 04 okt 2019 15:39

elbert schreef:Tja, en als ik vraag "waarom heeft Jezus ook alweer zijn leven gegeven, waarom was dat nodig, kon dat niet anders, herinner me daar eens even aan" en je het dan niet over zonde en schuld hebt, hou je dan überhaupt wel een antwoord over?
Natuurlijk heb je ook zondebesef nodig (en dat blijf je in dit leven nodig hebben), omdat je anders helemaal niets hebt om verwonderd over te zijn.
Wie niets weet van zijn zonde en schuld, heeft ook niets om blij en dankbaar over te zijn als die zonde en schuld vergeven zijn.
Daarom zegt het de moderne mens ook helemaal niets, want die weet niets van schuld.
"Zonde? Dat is als je iets uit je handen laat vallen, verder niks", is de gedachte.
en een andere gedachte is: "als er dan toch een God is, is Hij er automatisch voor mij. Daar is geen offer voor nodig.".
Een christen hoort beter dan dat te weten: de zonde (mijn zonde!) heeft bloed gekost, het kostbare bloed van Christus om ons te verzoenen met God.
Veel mensen willen wel graag horen dat ze een Koningskind zijn, maar hoe dat zo gekomen is en wat het gekost heeft, daar willen ze het vooral niet over hebben. Maar dat kan niet. We moeten het daar wel over hebben, om te begrijpen wie God is en wie wijzelf zijn.


Je hebt mijn laatste bericht denk ik niet gelezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 04 okt 2019 15:40

elbert schreef:Wat is "het avondmaal vieren tot Zijn gedachtenis"? Dat je met heel je gedachten, gevoel, zintuigen betrokken bent op Christus. Dat is geloven! Wat anders? Het avondmaal is bedoeld om ons daarin te oefenen. Wie zich oefent wordt versterkt.
Dus je zegt: "dat het avondmaal is bedoeld tot versterking van het geloof staat nergens in de Bijbel". Maar mijn antwoord is: dat zit in het "doe dat tot Mijn gedachtenis" besloten. Want het avondmaal vieren is een kwestie van geloof en dat geloof wordt versterkt door het avondmaal.

Want het avondmaal is bovendien een maaltijd (je krijgt brood en wijn).
Een maaltijd is bedoeld tot voeding.
Dus tot versterking.
Wat wordt er dus gevoed? Ons geloof! Wat anders?
Wie gevoed wordt, wordt ook versterkt. Versterkt in het geloof.

Wat gebeurt er als je niet eet en drink? Dan verzwak je.
Wat gebeurt er als je wel eet en drinkt? Dan word je versterkt.
Je zegt eigenlijk: 'het gebruiken van een maaltijd zorgt er niet noodzakelijkerwijs voor dat je versterkt en opgebouwd wordt". Dat kan als je op een verkeerde manier (op onwaardige wijze) eet en drinkt, of niet eet en drinkt. Maar versterking (eten en drinken) is wel het doel van die maaltijd.
Dus verwacht ik een plusje van het avondmaal? Ja, dat verwacht ik zeker van deze maaltijd, waarbij Christus de Gastheer is en Hij ons met Zichzelf voedt en laaft.

Hier druk je je m.i. te plastisch uit ten koste van de inhoud.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 04 okt 2019 16:48

Teus schreef:Ook vind ik het zeer belangrijk wat de preek daarvoor is, of je "aangemoedigd" wordt. Wordt er verteld wie je mag zijn in Christus en waarom. Of dat je eigenlijk een zondig mens was en nog wel ben.


Ja, dat is wel belangrijk, al kan je ook innerlijk, door de Heilige Geest, worden geroepen, terwijl de prediking en uitnodiging je er juist vanaf houden. Daarom is het zo goed om een formulier te hebben, waarin staat:

"We zullen gewis en zeker zijn, dat geen zonde noch zwakheid, die nog, tegen onze wil, in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat God ons niet in genade zou aannemen en zo deze hemelse spijs en drank deelachtig maken."
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2019 23:03

Vera888 schreef:Ja, dat is wel belangrijk, al kan je ook innerlijk, door de Heilige Geest, worden geroepen, terwijl de prediking en uitnodiging je er juist vanaf houden. Daarom is het zo goed om een formulier te hebben, waarin staat:

"We zullen gewis en zeker zijn, dat geen zonde noch zwakheid, die nog, tegen onze wil, in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat God ons niet in genade zou aannemen en zo deze hemelse spijs en drank deelachtig maken."


En als dat de reden is dat de gemeente massaal het avondmaal viert is dat mooi. Maar als mensen massaal blijven zitren omdat ze zondig zijn gaat er iets niet goed. Als mensen aangaan uit gewoonte of bijgeloof of blijven zitten omdat ze niet geloven in het offer van Christus voor hen is het een ander verhaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 05 okt 2019 04:58

Marnix schreef:En als dat de reden is dat de gemeente massaal het avondmaal viert is dat mooi. Maar als mensen massaal blijven zitren omdat ze zondig zijn gaat er iets niet goed. Als mensen aangaan uit gewoonte of bijgeloof of blijven zitten omdat ze niet geloven in het offer van Christus voor hen is het een ander verhaal.


Het is goed dat je dat er nog aan toevoegt, Marnix. Niet geloven in Jezus is zonde!

Dat heb ik zelf ook diep ervaren en er verdriet over gehad. En ik kon ook niet uit mezelf wèl in Hem geloven, terwijl ik dat toch zo graag wilde. Dan blijft alleen een aanhoudend, dringend gebed om de Heilige Geest over, waarbij je pleiten kan op de belofte, dat Hij je zeker gegeven zal worden.
En wat een blijdschap als dat dan gebeurt! Een prediking waarin Jezus wordt 'weg geschonken' en Zijn woorden van vergeving worden uitgesproken is dan ook letterlijk van levensbelang.

Het is zoals je eerder schreef: dan vier je het Avondmaal in grote verwondering en dankbaarheid: "Dank, HERE, dat ik, die het niet verdiende, hier zitten mag!", "Dank, Here Jezus, voor Uw liefde! Ik hou ook heel veel van U!" en "Dank, Heilige Geest, dat U mij het geloof gaf!".

Met heel mijn hart 'zing' ik dan Psalm 103 mee!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 07 okt 2019 11:10

Teus schreef:Je hebt mijn laatste bericht denk ik niet gelezen.
Klopt. Toch zou ik er (na dit gelezen te hebben) een aantal citaten van Luther tegenaan willen houden:

"Daar onze Heere en Meester, Jezus Christus zegt: ,Doet boete',enz. Math 4:17 eist Hij, dat het gehele leven van Zijn gelovigen op aarde, een gestadige en gedurige boete zij!" (Stelling 1 van de 95 stellingen van Luther)

"Iedere Christen, die waarlijk berouw en boete over zijn zonden gevoelt, heeft volle vergeving van pijn en schuld, welke hem ook zonder aflaatbrieven is toegezegd." (Stelling 36)

"Een christen is tegelijkertijd een rechtvaardige en een zondaar" (simul justus et peccator)

"Wij zijn bedelaars, dat is waar" (Luther, kort voor zijn dood)

Dus waar jij zegt: "het belangrijkste is dat mensen weten dat ze een Koningskind zijn en aan zondebesef en berouw moet je minder aandacht besteden", zegt Luther: "het is allebei waar: een christen is zowel een Koningskind als een zondaar. Het is van belang dat een christen beide goed beseft". Waarom zou hij dat zo zeggen? Omdat berouw bij een echt christenleven hoort. Een niet-christen heeft geen berouw. De enigen die dat wel hebben, zijn christenen. Berouw is een levensveranderend proces en dat is niet beperkt tot 1 gebed (in evangelische kringen wordt dat het "zondaarsgebed" genoemd), maar is een kwestie van ons hele leven. Want die levensverandering, daar zijn we niet in 1 keertje mee klaar, maar is iets wat bij ons hoort, tot die verandering volkomen is bij onze opstanding.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Origenes » 07 okt 2019 13:56

Elbert schreef:Een niet-christen heeft geen berouw. De enigen die dat wel hebben, zijn christenen.

Is dat zo? Het zal zo zijn dat er een groot verschil is tussen spijt en berouw. Spijt kan oppervlakkig zijn en veroorzaakt door de gevolgen. Maar ik zou de stelling in de quote niet zomaar voor mijn rekening willen nemen.

Hoewel er in dat stadium nog niet gesproken kan worden van christenen denk ik dat hier het voorbeeld van Judas en Petrus op zijn plaats is.
Over het berouw van Judas (Matth 27:3) wordt vaak geringschattend gedaan alsof het geen oprecht berouw kan zijn geweest. Dit in tegenstelling tot het berouw van Petrus (Matth. 26:75), dat volgens de gangbare christelijke opvatting wel echt moet zijn geweest. Het is dan wel vreemd dat er bij Judas letterlijk sprake is van berouw terwijl er van Petrus alleen staat dat hij bitter weende.

[Misschien is dit off-topic, in dat geval zou dit iets kunnen zijn voor een nieuw topic]
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten