naamloos schreef: Waarom zou je anders deel willen nemen?
Wat staat er in Johannes 6:66 bijvoorbeeld? Mattheus 7:27?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
naamloos schreef: Waarom zou je anders deel willen nemen?
Heel goed zelfs. In het avondmaal zien we Christus ook niet direct (wat je vraag beantwoordt: we zien Hem niet maar geloven toch), maar we zien wel de tekenen die Hij gegeven heeft. Daartoe worden ook onze zintuigen ingeschakeld.naamloos schreef:Zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Hoe past dat in jouw theologie?
Aangezien het avondmaal zichtbare Woordverkondiging is ("Neemt, eet, dit (d.w.z. kijk!) is Mijn lichaam", "Deze (d.w.z. kijk!) drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed"), is dit ook door Christus gegeven voedsel.naamloos schreef:De Bijbel leert duidelijk dat het woord het voedsel is. Zie Korinte, Petrus, Hebreeën.
Vertel eens hoe je herdenkt en gelooft zonder je hart, je gevoel en je zintuigen? Als dat kan, kan een baksteen ook herdenken. Maar dat kan natuurlijk niet. We ontmoeten in het avondmaal Christus en daarbij zijn we helemaal betrokken.naamloos schreef:In eenheid met de Gemeente Christus herdenken bij het H.A. gaat over het offer dat hij gebracht heeft, niet om je eigen gevoel en zintuigen.
Beide uiteraard, dat heb ik uitgelegd. Gedenken en versterken van het geloof zijn onafscheidelijk. Wie op de juiste wijze Christus offer gedenkt, diens geloof wordt ook versterkt/onderhouden.naamloos schreef:Geloven is dat je de betekenende zaak gelooft.Nogmaals, het H.A. is bedoelt tot Zijn gedachtenis. Eerder gaf je zelf ook aan dat dát het doel is, en versterking noemde je het effect, maar nu zeg je opeens dat het bedoelt is om ons te oefenen en versterken. Wat bedoel je nou echt?.
Dat komt denk ik omdat jouw uitleg van "gedenken" niet uitgekristalliseerd is, om het maar voorzichtig te zeggen. Gelovig overdenken van wat het avondmaal betekent, omvat veel meer dan alleen tegen jezelf zeggen dat het om gedenken van wat Jezus gedaan heeft gaat. Natuurlijk gaat het daar over. Maar wat is de inhoud daarvan? Wat betekent het? Het feit dat het avondmaal een maaltijd is, betekent ook iets, namelijk voedsel voor je ziel. Het feit dat het brood gebroken wordt, wijst naar het lichaam van Christus dat gebroken is voor ons. Het inschenken van de beker, wijst ons naar het vergoten bloed van Christus. Het feit dat het avondmaal voortborduurt op het joodse Pascha, zegt ook iets, nl. dat het gaat om bloedstorting van het Lam omdat we anders verloren zouden gaan in het oordeel. Het betekent verder dat dit bloed ons beschermt tegen het verderf, omdat dit bloed aan de deurposten van ons oude slavenhuis is gesmeerd en we uit dat slavenhuis vertrokken zijn. De maaltijd verwijst ons bovendien naar de bruiloft van het Lam, waar we eens aan mogen zitten.naamloos schreef:Dat mag je vinden hoor, alleen staat jouw antwoord niet in de Bijbel.
Wat het laatste betreft heb je gelijk: het geloof gaat soms tegen ons gevoel in. Ik ben dan ook geen aanhanger van gevoelsgeloof, waarbij ons gevoel leidend is. Dat bedoel ik dan ook niet.Chaya schreef:Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet van je.
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Hebr. 11.
Geloven gaat vaak juist tegen het gevoel in toch? Het is toch juist de moderne christen die ervaring en gevoel wil beleven?
Johan100 schreef:Wat staat er in Johannes 6:66 bijvoorbeeld? Mattheus 7:27?
Chaya schreef:Het heeft er ALLES mee te maken.
En ik lees dus nu van jezelf hoe jij als het ware meegegleden bent, omdat er geen Tafel meer werd neergezet. Dat ga je dan gewoon vinden.
Ik citeer een stukje uit het hertaalde Formulier:
"Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet, of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf, en ete alzo van het brood, en drinke van de drinkbeker. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.’"
Ja ik weet dan al wat je gaat zeggen, dat gaat over doodslagers, dronkelappen, dieven....
Nee hoor, niet alleen zij.
Als je je in de banken begeeft degradeer je de Heiligheid van het H.A.
Het is geen kwestie van gevoel, maar wel aan gewenning, want dat zeg jij dus hier.
Ik ben ook niet geïndoctrineerd door gewoonten en tradities, maar die hebben hun nut al eeuwen bewezen.
De eredienst dient in orde te geschieden, beseffen we dit wel?
Ik begrijp niet waarom er geen ruimte vooraan de kerk is gehouden. Is de kerk zo nieuw en vond men het toen niet meer nodig?
Sowieso moet je toch een bepaalde lege plaats voorin hebben, anders zitten de mensen op de voorste banken met stijve nekken naar boven te kijken. En voor een doopvont dan?
elbert schreef:Wat het laatste betreft heb je gelijk: het geloof gaat soms tegen ons gevoel in. Ik ben dan ook geen aanhanger van gevoelsgeloof, waarbij ons gevoel leidend is. Dat bedoel ik dan ook niet.
Toch is het zo dat het bij het avondmaal ook gaat om zintuiglijke ervaring, waardoor de Heere ons geloof wil versterken.
Je ziet het brood en de wijn, je proeft het, je eet en drinkt het.
Door deze zintuiglijke ervaring wil God ons geloof versterken.
Zo zeker als ik het brood eet en de wijn drink, zo zeker is Christus voor mij gestorven.
Dat is hoe het avondmaal bedoeld is: we horen het niet alleen, we kunnen ook iets zien, iets voelen en iets proeven. Zo dicht komt God ons in het avondmaal nabij.
elbert schreef:Aangezien het avondmaal zichtbare Woordverkondiging is ("Neemt, eet, dit (d.w.z. kijk!) is Mijn lichaam", "Deze (d.w.z. kijk!) drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed"), is dit ook door Christus gegeven voedsel.
Probeer je nu echt te zeggen dat je aan een maaltijd deelneemt, waarbij het er jou niet om gaat dat je (geestelijk) gevoed wordt?
Ga je normaal ook aan tafel om niet gevoed te worden?
Ontgaat je de symboliek van het avondmaal nu niet?
naamloos schreef:In eenheid met de Gemeente Christus herdenken bij het H.A. gaat over het offer dat hij gebracht heeft, niet om je eigen gevoel en zintuigen.
elbert schreef:Vertel eens hoe je herdenkt en gelooft zonder je hart, je gevoel en je zintuigen? Als dat kan, kan een baksteen ook herdenken. Maar dat kan natuurlijk niet. We ontmoeten in het avondmaal Christus en daarbij zijn we helemaal betrokken.
Dat is me allemaal bekent door het Woord. Ik heb de korte versie van de uitbeelding gegeven.elbert schreef:Dat komt denk ik omdat jouw uitleg van "gedenken" niet uitgekristalliseerd is, om het maar voorzichtig te zeggen. Gelovig overdenken van wat het avondmaal betekent, omvat veel meer dan alleen tegen jezelf zeggen dat het om gedenken van wat Jezus gedaan heeft gaat. Natuurlijk gaat het daar over. Maar wat is de inhoud daarvan? Wat betekent het? Het feit dat het avondmaal een maaltijd is, betekent ook iets, namelijk voedsel voor je ziel. Het feit dat het brood gebroken wordt, wijst naar het lichaam van Christus dat gebroken is voor ons. Het inschenken van de beker, wijst ons naar het vergoten bloed van Christus. Het feit dat het avondmaal voortborduurt op het joodse Pascha, zegt ook iets, nl. dat het gaat om bloedstorting van het Lam omdat we anders verloren zouden gaan in het oordeel. Het betekent verder dat dit bloed ons beschermt tegen het verderf, omdat dit bloed aan de deurposten van ons oude slavenhuis is gesmeerd en we uit dat slavenhuis vertrokken zijn. De maaltijd verwijst ons bovendien naar de bruiloft van het Lam, waar we eens aan mogen zitten.
Enz. enz.
De beelden buitelen over elkaar heen als je erover na gaat denken. Wat een rijkdom!
Ik ben nou al heel wat jaren een kind van God, maar ben hier nog lang niet over uitgedacht.
Vera888 schreef:In het klassieke formulier 'om het Heilig Avondmaal te houden' staat precies wie eraan mag deelnemen en waarvoor het bedoeld is.
Om te mogen deelnemen moet je diep beseffen hoe slecht je bent èn tegelijk heel zeker weten dat je zonden je om Jezus' wil vergeven zijn en Zijn gerechtigheid jouw deel is. Van die twee dingen moet je zó zeker zijn, alsof je zèlf voor al je zonden hebt betaald en zèlf alle gerechtigheid hebt volbracht.
Vera888 schreef:Maar hoe komt het dan dat er zo weinig 'gelovigen' zijn die, als je vraagt of ze er zeker van zijn dat Jezus voor hen stierf, het niet zeker weten?
Is de Heilige Geest niet machtig genoeg om, net als in de tijd toen dit formulier opgesteld werd, die geloofszekerheid te geven?
En heeft Jezus niet beloofd dat God, op het gebed, de Heilige Geest geeft aan ieder die Hem nodig heeft? Nog veel zekerder dan een vader zijn kind brood geeft, als dat kind hem erom vraagt?
mohamed schreef:Dat alleen de hoorders van Christus wet hard zouden vallen.
mohamed schreef:Dat alleen de hoorders van Christus wet hard zouden vallen.
DeLange schreef:Nee, dat staat er niet hoor. Zij die niet geloofden dropen af.
Yoshi schreef:Wat een twijfel klinkt er in deze woorden. Spijtig dat sommige mensen er zo in staan.
mohamed schreef:Nee? Ik citeer Mattheus 7:
26 En een iegelijk die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft; (Vgl. Ez. 13:11. Rom. 2:13. Jak. 1:23.)
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
Als dat er niet staat heb ik voor jou nog een citaat:
'Hoe leest gij?' (Luk 10,26b)
Teus schreef:Avondmaal gaat niet om zondebesef, Jezus zegt “doe dat tot Mijn gedachtenis” Welke gedachtenis? Dat Hij zijn leven gegeven heeft zodat je een Koningskind geworden bent. Het gaat om Hem, wat Hij gedaan heeft niet om ons. Avondmaal is een feest tot eer en Glorie van Hem.
Oprecht zondebesef is nodig wanneer je je bekeerd.
Ieder kind van God krijgt de zekerheid, een bevestiging dat Jezus zijn of haar Heiland en Verlosser is. Satan probeert je wijs te maken dat het niet voor je is, dat het je jezelf ingebeeld hebt of zo.
Als je dan niet terug valt op Gods belofte kan het je ook aan het twijfelen brengen, helemaal als er hel en verdoemenis gepreekt wordt.
DeLange schreef:Ik las het gedeelte voor Johannes 6:66 waar staat waarom mensen Jezus verlieten, namelijk omdat ze geen geloof hebben. Maar ook op basis van deze door jou genoemde tekst uit Matteüs begrijp ik jouw conclusie niet.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten