Geloofszekerheid en Avondmaal

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2019 10:15

elbert schreef:Het doel is inderdaad om dat tot Zijn gedachtenis te doen, maar het effect is dat het geloof erdoor versterkt wordt.
Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De Heere Jezus heeft het avondmaal ingesteld voor Zijn gemeente. Die wordt daardoor opgebouwd. Want waarom moeten we Zijn dood eigenlijk gedenken? Waarom moeten we ons daarop richten? Om opgebouwd te worden in het geloof! Want zo blijven we verbonden met Christus en wordt die band met Hem versterkt. Wie niet gedenkt, vergeet het offer van Christus en verachtert daardoor in het geloof. Wie het avondmaal viert tot Zijn gedachtenis, leert zich te richten op wat Hij gedaan heeft en wordt zo versterkt in het geloof. Dus de tegenstelling die je maakt (niet ter versterking van je geloof, maar tot Zijn gedachtenis) is er niet. Het is een en hetzelfde.


Ik maak geen tegenstelling en heb ook nergens beweerd dat je niet versterkt en opgebouwd kunt worden bij de viering van het H.A.
Ik stel alleen dat het doel (tot Zijn gedachtenis) niet noodzakelijk het effect van versterking en opbouw teweeg brengt.
Dat kun je wel bij elkaar concluderen, maar staat bij mijn weten nergens in de Bijbel.
Als je gesterkt en opgebouwd bent door het woord en je verwacht een plusje van het H.A. (wat precies hetzelfde zegt als wat je hebt gehoord en geloofd) dan kon je daarin wel eens teleurgesteld raken.
Ik hou gewoon de hoofdlijn uit de Bijbel maar vast: het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het woord Gods.
Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost.

elbert schreef:Ik ben het helemaal eens met je voorbeeld en toch denk ik dat je te gemakkelijk heen stapt over wat mensen kunnen ervaren in hun leven, waardoor ze het zicht op Christus en wat Hij gedaan heeft (de cheque in je voorbeeld) kwijtraken. Je zult je kind bijvoorbeeld maar verliezen, je huwelijk zien stranden, in een depressie belanden, van dichtbij een zelfmoord meemaken, uit land en haard verdreven worden enz. enz.
Dan kun je natuurlijk tegen zo iemand zeggen: "je gelooft meer dan er beloofd is" en dat is dan nog waar ook, maar is zo iemand daarmee geholpen? In de Bijbel zie je dat mensen daar echt mee worstelen (lees bijv. de psalmen, of ook het bijbelboek Job). Tegen hen zegt God ook niet: "je moet niet zo zeuren, heb Ik je soms een kalme reis beloofd?". Nee, deze gelovigen zitten in een worsteling en ze zijn niet geholpen met gemakkelijke antwoorden die dogmatisch lijken te kloppen (de vrienden van Job waren daar ook meesters in!), maar die daarmee nog niet gemakkelijk in hun leven passen. Daar gaat strijd overheen en juist in die strijd moet God dan gezocht en gevonden worden.
Tegen mensen die in zo'n worsteling zitten, zegt God niet: "je gelooft meer dan er beloofd is", maar Hij zegt:
"Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde." (Hebr. 4:15)
Dat geeft echte troost: een Hogepriester die met ons mee lijdt als wij lijden en erbij is als wij door diepe dalen gaan. Dan is het draagbaar.


Inderdaad benader ik deze kwestie hier (deels) bijbels-dogmatisch, we zitten ook in ''[Religie] - Bijbel en Dogmatiek."
Maar ik stap echt niet over de ervaringen van mensen heen, en wil ze ook zeker niet met makkelijke antwoorden afschepen.
Iemand die in de stormen van het leven verkeert, en vanwege dat feit denkt dat daarom zijn geloof in Jezus Christus als verlosser ook nooit echt is geweest, die kun je maar beter vertellen dat hij in dat opzicht meer gelooft dan beloofd is.
Als iemand bij alle ellende die hem overkomt ook nog eens het zicht op Jezus als zijn redder, God als zijn Vader kwijtraakt; dan is de duisternis pas echt compleet. Maak hem aan de hand van de Bijbel duidelijk welke beloftes bij welke situatie horen.
In de Bijbel staat genoeg wat aansluit op het verdriet, de moeite, de pijn en het lijden die mensen ervaren in het leven:
- Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
- En wij weten dat voor hen die God ​liefhebben, alle dingen meewerken ten goede.
- U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.
- Maar al moet u nog korte tijd lijden, God, de bron van alle ​genade, heeft u geroepen om in ​Christus​ Jezus deel te krijgen aan zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen.
- enz. enz. enz.

En zelfs deze teksten kunnen als een cliché ervaren worden en dan blijft er weinig anders over dan er gewoon voor hem te zijn.
Leef met elkaar mee zoals Paulus zegt in Romeinen 12: "... heb verdriet met wie verdriet heeft." En bidt voor elkaar.
Nee Elbert, ik zet ze niet weg als zeurpieten en ook zie ik mezelf ook niet als een supergelovige.
Het gaat mij om de Belover en de belofte. Mijn antwoord daarop nl. geloof maakt van mij geen supermens.
Ja in ben verlost door Jezus, rijk in Christus Jezus. Net zo rijk en verlost als elke andere gelovige.
Maar als iemand een denkfout maakt waardoor ie in nog grotere duisternis terecht komt, dan help je zoiemand het best door hem, aan de hand van de Bijbel, te laten zien waar het fout gaat.

Eén en hetzelfde overkomt allen als alle anderen: de rechtvaardige en de goddeloze, de goede en reine en de onreine, wie ​offert​ en wie niet ​offert, wie goed is vergaat het net als de zondaar, wie zweert net als wie bevreesd is een eed af te leggen. Dit is een kwaad bij alles wat er onder de zon plaatsvindt: dat allen een en hetzelfde overkomt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2019 10:49

Yoshi schreef:Natuurlijk aanbid ik een geconsacreerde hostie. Het is namelijk Jezus Christus.
Kan zijn dat jij dat niet geloofd, dat is prima maar ik vraag je het geloof van andere christenen wel te respecteren.


Er is een verschil tussen iets respecteren en iemand gelijk geven. Ik respecteer je standpunt maar daarom ben ik het er nog niet mee eens. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 02 okt 2019 11:00

naamloos schreef:Ik maak geen tegenstelling en heb ook nergens beweerd dat je niet versterkt en opgebouwd kunt worden bij de viering van het H.A.
Ik stel alleen dat het doel (tot Zijn gedachtenis) niet noodzakelijk het effect van versterking en opbouw teweeg brengt. Als je gesterkt en opgebouwd bent door het woord en je verwacht een plusje van het H.A. (wat precies hetzelfde zegt als wat je hebt gehoord en geloofd) dan kon je daarin wel eens teleurgesteld raken.
Wat is "het avondmaal vieren tot Zijn gedachtenis"? Dat je met heel je gedachten, gevoel, zintuigen betrokken bent op Christus. Dat is geloven! Wat anders? Het avondmaal is bedoeld om ons daarin te oefenen. Wie zich oefent wordt versterkt.
Dus je zegt: "dat het avondmaal is bedoeld tot versterking van het geloof staat nergens in de Bijbel". Maar mijn antwoord is: dat zit in het "doe dat tot Mijn gedachtenis" besloten. Want het avondmaal vieren is een kwestie van geloof en dat geloof wordt versterkt door het avondmaal.

Want het avondmaal is bovendien een maaltijd (je krijgt brood en wijn).
Een maaltijd is bedoeld tot voeding.
Dus tot versterking.
Wat wordt er dus gevoed? Ons geloof! Wat anders?
Wie gevoed wordt, wordt ook versterkt. Versterkt in het geloof.

Wat gebeurt er als je niet eet en drink? Dan verzwak je.
Wat gebeurt er als je wel eet en drinkt? Dan word je versterkt.
Je zegt eigenlijk: 'het gebruiken van een maaltijd zorgt er niet noodzakelijkerwijs voor dat je versterkt en opgebouwd wordt". Dat kan als je op een verkeerde manier (op onwaardige wijze) eet en drinkt, of niet eet en drinkt. Maar versterking (eten en drinken) is wel het doel van die maaltijd.
Dus verwacht ik een plusje van het avondmaal? Ja, dat verwacht ik zeker van deze maaltijd, waarbij Christus de Gastheer is en Hij ons met Zichzelf voedt en laaft.
naamloos schreef:Inderdaad benader ik deze kwestie hier (deels) bijbels-dogmatisch, we zitten ook in ''[Religie] - Bijbel en Dogmatiek."
Maar ik stap echt niet over de ervaringen van mensen heen, en wil ze ook zeker niet met makkelijke antwoorden afschepen.
Iemand die in de stormen van het leven verkeert, en vanwege dat feit denkt dat daarom zijn geloof in Jezus Christus als verlosser ook nooit echt is geweest, die kun je maar beter vertellen dat hij in dat opzicht meer gelooft dan beloofd is.
Dat is niet het eerste wat ik zo iemand zou vertellen, maar dat is misschien een verschil in benadering. Misschien moeten we het daarbij laten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Johan100 » 02 okt 2019 11:22

elbert schreef:
Een maaltijd is bedoeld tot voeding.
Dus tot versterking.

Dat hoeft mijns inziens niet hoor, elbert. Het kan ook dienen tot onderhouding. Ook niet verzwakte mensen moeten regelmatig blijven eten.
In eerste instantie is des Heeren avondmaal (zo genoemd in 1 Korinthe 11:20) bedoeld om te houden tot een gedachtenis.
Er staat in 1 Korinthe 11:34: Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt.
Ik zie het zelf als een stuk bijgelovigheid dat het geloof erdoor (gewerkt en) versterkt wordt. Het geloof is uit het gehoor/lezen van het Woord van God, gewerkt door de Heilige Geest. Of zie ik iets over het hoofd volgens jou?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 02 okt 2019 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Vera888 » 02 okt 2019 11:23

Marnix schreef:Er is een verschil tussen iets respecteren en iemand gelijk geven. Ik respecteer je standpunt maar daarom ben ik het er nog niet mee eens. ;-)


Daar sluit ik me graag bij aan.
Het is fijn dat er hier, met respect voor elkaar, standpunten uitgewisseld kunnen worden. We zijn allemaal nooit te oud om te leren. Als iedereen het met de ander eens was, konden we dit wel sluiten.
En het is het natuurlijk ook erg fijn om je beleving soms door anderen verwoord te zien.
Laatst gewijzigd door Vera888 op 02 okt 2019 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 02 okt 2019 11:25

Johan100 schreef:Dat hoeft mijns inziens niet hoor, elbert. Het kan ook dienen tot onderhouding. Ook niet verzwakte mensen moeten regelmatig blijven eten.
In eerste instantie is des Heeren avondmaal (zo genoemd in 1 Korinthe 11:20) bedoeld om te houden tot een gedachtenis.
Er staat in 1 Korinthe 11:34: Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt.
Onderhouding is goed, maar aangezien ons geloof in dit leven nooit volkomen is (1 Kor. 13), is versterking wel het doel. Ik denk dat ook in het geestelijk leven stilstand achteruitgang is.
Johan100 schreef:Ik zie het zelf als een stuk bijgelovigheid dat het geloof erdoor (gewerkt en) versterkt wordt. Het geloof is uit het gehoor/lezen van het Woord van God.
Ik geloof ook niet dat het avondmaal het geloof werkt, wel dat het bedoeld is om het te versterken (en ook onderhouden zoals je aangeeft). Daar wijst het avondmaal als maaltijd ook op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Johan100 » 02 okt 2019 11:31

Dank voor je reactie @elbert. Ik had de mijne nog iets aangepast trouwens.
(met bijgelovigheid bedoel ik letterlijk er iets bij geloven wat er niet staat)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2019 11:35

ARTIKEL 35
Het Heilig Avondmaal van onze Heere Jezus Christus

Wij geloven dat onze Zaligmaker het sacrament van het Heilig Avondmaal heeft ingesteld
en aan ons als opdracht heeft gegeven. a
Zo voedt en verzorgt Hij de wedergeboren gelovigen, die in Zijn gezin (de Kerk) zijn opgenomen. Allen die opnieuw geboren zijn, hebben twee soorten leven in zichzelf. b
Het eerste is lichamelijk en tijdelijk, is er vanaf hun geboorte en geldt voor alle mensen. Het tweede is geestelijk en hemels en wordt aan hen door de wedergeboorte gegeven,
door het Woord van het evangelie c en de gemeenschap met het lichaam van Christus.
Dit leven geldt niet voor alle mensen, maar wordt alleen aan Gods uitverkorenen gegeven. Om ons lichamelijke en aardse leven in stand te houden, heeft God aan iedereen gewoon brood gegeven, net als Hij het leven aan iedereen heeft gegeven. Om het geestelijke en hemelse leven van de gelovigen in stand te houden, heeft God Zijn Zoon gestuurd, het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is. (Joh. 6:51) d
Hij voedt en onderhoudt het geestelijke leven van de gelovigen, e als Hij gegeten wordt.
Dat betekent dat Hij door het geloof toegeëigend en ontvangen wordt. f

Om aan ons dit geestelijke en hemelse Brood uit te beelden,
heeft Christus een aards en zichtbaar brood voorgeschreven als symbool van Zijn lichaam. Als symbool van Zijn bloed heeft Hij wijn voorgeschreven. g
Zoals wij het sacrament ontvangen,
het in onze handen houden en het proeven met onze mond, zo zeker ontvangen wij door het geloof h
het echte lichaam en bloed van Christus in onze ziel. Om zo ons geestelijke leven in stand te houden. Want zoals onze mond en onze handen ons aardse leven in stand houden, zo is het geloof de hand en de mond van onze ziel.

Er is geen twijfel over mogelijk dat Jezus Christus
Zijn sacramenten niet voor niets aan ons heeft voorgeschreven.
Alles wat Hij door deze heilige tekens aan ons uitbeeldt, werkt Hij dan ook in ons.
De wijze waarop Hij dit doet, gaat ons verstand te boven. Net zoals de verborgen werking van de Heilige Geest voor ons niet te begrijpen is. i

Toch vergissen wij ons niet als wij zeggen dat wat door ons gegeten en gedronken wordt,
het eigen en natuurlijke lichaam en bloed van Christus is. Maar de wijze waarop wij deze nuttigen is niet met onze mond, maar geestelijk door het geloof. Want Jezus Christus blijft zitten aan de rechterhand van Zijn Vader, in de hemel. j
Toch deelt Hij Zichzelf aan ons mee door het geloof. Het Heilig Avondmaal is een geestelijke maaltijd waarbij Christus ons deel geeft aan Zichzelf en aan al Zijn gaven.
Ook laat Hij ons genieten van Zichzelf en van alles wat Hij door Zijn lijden en sterven verdiend heeft. k
Hij voedt, versterkt en troost onze arme, verslagen ziel door het eten van Zijn lichaam. Hij verfrist en vrolijkt onze ziel op door het drinken van Zijn bloed.

(Nederlandse Geloofsbelijdenis)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2019 11:53

Marnix schreef:Helemaal mee eens. Maar wat heeft dat hiermee te maken? Toen ik als jongen uit gewoonte belijdenis deed en aan het avondmaal aanging hadden we een tafel voorin de kerk. Het is niet zo dat een tafel dat soort dingen voorkomt.

Dat wil men helemaal niet doen geloven. De nodiging en afwijzing zijn nog steeds duidelijk.

Dat je vieren aan tafel heilig vindt en in de banken onheilig is puur gevoelsmatig. Omdat je het niet zo gewend bent. In de Bijbel brak men het brood gewoon in huiskamers en daar is niets onheilig aan. Ik vind het ook erg dat jij zo geïndoctrineerd lijkt te zijn door gewoonten en tradities.

Bij ons in de kerk hebben we niets eens de mogelijkheid om tafels neer te zetten. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. Mensen vooraan in de banken zou kunnen. Of banken uit de kerk slopen maar dan krijgen we weer een tekort aan zitplaatsen.

Het heeft er ALLES mee te maken.
En ik lees dus nu van jezelf hoe jij als het ware meegegleden bent, omdat er geen Tafel meer werd neergezet. Dat ga je dan gewoon vinden.
Ik citeer een stukje uit het hertaalde Formulier:

"Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet, of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf, en ete alzo van het brood, en drinke van de drinkbeker. Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.’"
Ja ik weet dan al wat je gaat zeggen, dat gaat over doodslagers, dronkelappen, dieven....
Nee hoor, niet alleen zij.
Als je je in de banken begeeft degradeer je de Heiligheid van het H.A.

Het is geen kwestie van gevoel, maar wel aan gewenning, want dat zeg jij dus hier.
Ik ben ook niet geïndoctrineerd door gewoonten en tradities, maar die hebben hun nut al eeuwen bewezen.
De eredienst dient in orde te geschieden, beseffen we dit wel?

Wat dat betreft kon ik me de verontwaardiging van Ereunao heel goed voorstellen, w.b. de camera die in zijn kerk opgehangen werd.

Ik begrijp niet waarom er geen ruimte vooraan de kerk is gehouden. Is de kerk zo nieuw en vond men het toen niet meer nodig?
Sowieso moet je toch een bepaalde lege plaats voorin hebben, anders zitten de mensen op de voorste banken met stijve nekken naar boven te kijken. En voor een doopvont dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2019 11:56

elbert schreef:Wat is "het avondmaal vieren tot Zijn gedachtenis"? Dat je met heel je gedachten, gevoel, zintuigen betrokken bent op Christus. Dat is geloven!

Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet van je. :-k
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Hebr. 11.
Geloven gaat vaak juist tegen het gevoel in toch? Het is toch juist de moderne christen die ervaring en gevoel wil beleven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2019 12:01

elbert schreef:Wat is "het avondmaal vieren tot Zijn gedachtenis"? Dat je met heel je gedachten, gevoel, zintuigen betrokken bent op Christus. Dat is geloven!
Zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Hoe past dat in jouw theologie?
De Bijbel leert duidelijk dat het woord het voedsel is. Zie Korinte, Petrus, Hebreeën.
In eenheid met de Gemeente Christus herdenken bij het H.A. gaat over het offer dat hij gebracht heeft, niet om je eigen gevoel en zintuigen.
Geloven is dat je de betekenende zaak gelooft.
elbert schreef:Het avondmaal is bedoeld om ons daarin te oefenen. Wie zich oefent wordt versterkt.
Nogmaals, het H.A. is bedoelt tot Zijn gedachtenis. Eerder gaf je zelf ook aan dat dát het doel is, en versterking noemde je het effect, maar nu zeg je opeens dat het bedoelt is om ons te oefenen en versterken. Wat bedoel je nou echt?.
elbert schreef:Dus je zegt: "dat het avondmaal is bedoeld tot versterking van het geloof staat nergens in de Bijbel". Maar mijn antwoord is: dat zit in het "doe dat tot Mijn gedachtenis" besloten. Want het avondmaal vieren is een kwestie van geloof en dat geloof wordt versterkt door het avondmaal.
Dat mag je vinden hoor, alleen staat jouw antwoord niet in de Bijbel.
Hoe mensen het ervaren daar blijf ik verder af want dat is persoonlijk. Zelf ervaar ik voornamelijk versterking door het Woord.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2019 12:05

Chaya schreef:De eredienst dient in orde te geschieden, beseffen we dit wel?
Juist omdat men het ordelijk wil houden wordt in grote of massale bijeenkomsten zoals Opwekking het brood en de wijn in de rijen doorgegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Johan100 » 02 okt 2019 12:21

DeLange schreef:Jezus eten, is Zijn brood eten. Is het Woord van God eten. Dat is zoals Jezus zegt heiligmakend. Jezus zei: "Je bent heilig door Het Woord dat Ik zeg."
We leven dus van Zijn Woord.

Vera888 schreef:Jezus is ook Zelf het Woord. Hij zegt: "Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij en Ik in hem. Want wie Mij eet, zal leven door Mij." (Joh.6:56 en 57)

Dan moet ik ook aan Romeinen 6(:5-9) denken, DeLange en Vera:
Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2019 12:28

naamloos schreef:Juist omdat men het ordelijk wil houden wordt in grote of massale bijeenkomsten zoals Opwekking het brood en de wijn in de rijen doorgegeven.

Het zal wel aan mij liggen, maar dan zie ik zo'n Amerikaanse setting voor me, met duizenden mensen op de tribune. :?
Zijn al die mensen dan opeens een wedergeboren kind van God?
Waarom zegt Jezus dan in Lukas 18: Zal ik nog geloof vinden als ik op de aarde terugkom?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2019 12:47

Chaya schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar dan zie ik zo'n Amerikaanse setting voor me, met duizenden mensen op de tribune.
Of gewoon een sporthal vol. Bij de VEZ heb je 2 identieke diensten achter elkaar. De eerste begint om 9.30 en de tweede om 11.30.
Als je iedereen om beurt naar voren nodigt dan is de eerste dienst nog langggg niet voorbij als de tweede dienst moet beginnen.
Het is gewoon heel praktisch en helemaal niet oneerbiedig. Ongeveer zoals @Vera beschreef.
Chaya schreef:Zijn al die mensen dan opeens een wedergeboren kind van God?
Waarom zou je anders deel willen nemen? En hoezo ''opeens?" De meesten gaan al jarenlang.
Zoals ik eerder al zei: er is geen team die iedereen controleert. Normaal is eigenlijk dat de samenkomst uit gelovigen bestaat.
Chaya schreef:Waarom zegt Jezus dan in Lukas 18: Zal ik nog geloof vinden als ik op de aarde terugkom?
De kerk groeit wereldwijd nog steeds. Hoe het ervoor staat als Jezus terug komt kan ik je niet vertellen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten