Geloofszekerheid en Avondmaal

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor elbert » 07 okt 2019 14:58

Origenes schreef:Is dat zo? Het zal zo zijn dat er een groot verschil is tussen spijt en berouw. Spijt kan oppervlakkig zijn en veroorzaakt door de gevolgen. Maar ik zou de stelling in de quote niet zomaar voor mijn rekening willen nemen.]
Misschien is dit iets voor een nieuw topic, maar zelf geloof ik dat chistelijk berouw zich richt op God, terwijl spijt (of zo je wilt niet-christelijk berouw) zich richt op de persoon zelf. Daarom is christelijk berouw nooit zonder hoop (!), want een christen richt zich er mee tot God. Daarom was het berouw van Judas vruchteloos: hij zag geen uitweg meer en verhing zich. Van het berouw van David kun je zeggen dat hij zich ermee tot God wendde (o.a. Psalm 51) en vergeving ontving. Bij Petrus hebben we het gesprek tussen Jezus en Petrus aan het meer van Tiberias, waar Petrus bedroefd uitriep: "Heer u weet alle dingen, u weet dat ik van u houd". Dus enige kwalificatie van berouw is wel nodig: zonder relatie met God is berouw vruchteloos.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geloofszekerheid en Avondmaal

Berichtdoor Teus » 11 okt 2019 07:39

elbert schreef:Klopt. Toch zou ik er (na dit gelezen te hebben) een aantal citaten van Luther tegenaan willen houden:

"Daar onze Heere en Meester, Jezus Christus zegt: ,Doet boete',enz. Math 4:17 eist Hij, dat het gehele leven van Zijn gelovigen op aarde, een gestadige en gedurige boete zij!" (Stelling 1 van de 95 stellingen van Luther)

"Iedere Christen, die waarlijk berouw en boete over zijn zonden gevoelt, heeft volle vergeving van pijn en schuld, welke hem ook zonder aflaatbrieven is toegezegd." (Stelling 36)

"Een christen is tegelijkertijd een rechtvaardige en een zondaar" (simul justus et peccator)

"Wij zijn bedelaars, dat is waar" (Luther, kort voor zijn dood)

Dus waar jij zegt: "het belangrijkste is dat mensen weten dat ze een Koningskind zijn en aan zondebesef en berouw moet je minder aandacht besteden", zegt Luther: "het is allebei waar: een christen is zowel een Koningskind als een zondaar. Het is van belang dat een christen beide goed beseft". Waarom zou hij dat zo zeggen? Omdat berouw bij een echt christenleven hoort. Een niet-christen heeft geen berouw. De enigen die dat wel hebben, zijn christenen. Berouw is een levensveranderend proces en dat is niet beperkt tot 1 gebed (in evangelische kringen wordt dat het "zondaarsgebed" genoemd), maar is een kwestie van ons hele leven. Want die levensverandering, daar zijn we niet in 1 keertje mee klaar, maar is iets wat bij ons hoort, tot die verandering volkomen is bij onze opstanding.

Daar ben ik het helemaal mee eens maar het doel van het avondmaal is m.i. een getuigenis hiervan, niet een beleving.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten