Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 19 mei 2019 13:59

Ereunao schreef:(Ik heb inmiddels ook van hst.5 en 6 een samenvattend overzicht gegeven. Als er niemand is die hier nog iets over te vragen en/of op te merken heeft hoop ik volgende week verder te gaan met hst.8,9 Want, zoals gezegd , hst 7 heb ik reeds op pag 1 behandeld)

Waarom die haast? Als het dan zo nodig is om dit forum te misbruiken als een podium voor je inzichten dan kan je het tempo waarop je dat laat plaatsvinden toch aanpassen aan het tempo van de andere forumdeeldemers?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 19 mei 2019 18:23

Maar dat doe ik toch ook, ik maak toch geen haast als ik eerst vraag op er nog iemand vragen en/of opmerkingen heeft n.a.v. hst. 5en6 ?

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 19 mei 2019 20:12

Ereunao schreef:Maar dat doe ik toch ook, ik maak toch geen haast als ik eerst vraag op er nog iemand vragen en/of opmerkingen heeft n.a.v. hst. 5en6 ?

OK! Maar het lijkt dan wel erg veel op een ultimatum als je aankondigt volgende week al verder te willen gaan met H8/9. De gedachtenwisseling gaat nog over H1-4. En het gaat nu eenmaal over een deel van de bijbel waar veel vragen en meningen over bestaan. Dat moet je ook rustig de tijd geven. Ook al is het volgens jou allemaal zo klaar als een klontje.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 19 mei 2019 20:21

Mona schreef:Verklaring StudieBijbel:
De bepaling ‘die voor Zijn troon zijn’ spreekt over de nabijheid en verbondenheid van de ‘zeven geesten’ met God en zegt ook dat zij in dienst staan van Zijn heerlijkheid. Bovendien worden deze ‘geesten’ in Op.3:1 en 5:6 nauw met Jezus Christus verbonden: het is de Geest van Jezus Christus. Met de ‘zeven geesten’ is de Heilige Geest in Zijn zevenvoudige volheid bedoeld.

Wat houdt de zevenvoudige volheid eigenlijk in volgens de StudieBijbel? Moet ik dan denken aan Jes. 11:2 > De Geest des HEREN [1], De Geest van wijsheid [2] en verstand [3], de Geest van raad [4] en sterkte [5] en de Geest van kennis [6] en vreze [7] des HEREN? Ik heb namelijk op grond van deze tekst ook wel eens in die richting gedacht.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Cathy » 20 mei 2019 11:21

ereunao schreef:Op zich is dit natuurlijk waar, maar het blijft de vraag of dit de juiste verklaring van de 4 dieren is. Want waarom zou hier zo met nadruk de aandacht op de heerlijkheid van de 4 evangelistenn gevestigd worden? En wij lezen nergens dat de evangelisten maar wel van de discipelen dat zij in de wedergeboorte op tronen zullen zitten en over Israël regeren zullen. Matt.19:28 en Luk.22:30.

Daar heb je inderdaad een punt.

Wat betreft die zeven geesten voor zijn troon:
Zijn dat niet de zeven aartsengelen?

20.1 Dit zijn de namen van de heilige engelen die waken.
20.2 Uriël, is een van de heilige engelen, die waakt over de hele wereld en over Tartarus.
20.3 Raphaël is een van de heilige engelen, die waakt over de geesten van de mensen.
20.4 Raguël is een van de heilige engelen, die de wreker is op de wereld, en op de lichten.
20.5 Michaël een van de heilige engelen, verantwoordelijk voor de leiding aan het beste deel van de mensheid, verantwoordelijk voor de volken.
20.6 Sariël is een van de heilige engelen, die belast is met de geest van de mannen die ervoor zorgen dat de geesten zondigen.
20.7 Gabriël is een van de heilige engelen, die belast is met het paradijs, en de Cherubijnen en de Serafijnen.
20.8 Rumiël is een van de heilige engelen, die God gesteld heeft over degenen die zullen opstijgen.

dit komt uit een vertaling van het boek van Henoch. Ja, dat is apocrief (Sorry :mrgreen: ) maar wellicht interessant om het wereldbeeld en de opvattingen van toen beter te begrijpen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 20 mei 2019 16:00

Cathy schreef:Wat betreft die zeven geesten voor zijn troon:
Zijn dat niet de zeven aartsengelen?

Is inderdaad ook een mogelijkheid. De zeven mannen in Ezech. 9:2 zijn waarschijnlijk de zeven aartsengelen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 20 mei 2019 16:48

Origenes citeert:

Is inderdaad ook een mogelijkheid. De zeven mannen in Ezech. 9:2 zijn waarschijnlijk de zeven aartsengelen.


Tijdens de rabbinale studie uit Ezechiël: de 7 geesten (eigenschappen) van de Eeuwige.
Dat zijn geen engelen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 20 mei 2019 17:13

Ereunao schreef:

Maar dat doe ik toch ook, ik maak toch geen haast als ik eerst vraag op er nog iemand vragen en/of opmerkingen heeft n.a.v. hst. 5en6 ?


Helaas ereunao, ik kon van uw opmerkingen echt niets maken.
Ellenlange zinnen met voldongen feiten volgens u. En omdat er geen reacties op komen denkt u dat het afgesloten is en wilt u doorgaan naar de volgende hoofdstukken. Prima, maar uw tempo is naar mijn inzicht: dicteren in plaats van vragen stellen. Daar is een forum niet voor bedoeld dacht ik.

Natuurlijk is het goed om tekst met tekst te vergelijken. Dat kan verrijkend zijn, maar als er geen enkele relatie bestaat tussen de feiten is dat ook geen context. Dan noem ik dat inlegkunde.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voor de leesbaarheid: probeert u eens om een witregel er in te zetten. Dan wordt het leesbaarder voor iedereen. Het helpt u ook om zaken onder woorden te brengen. Weet u, als alles aaneengesloten is lijkt het alsof het knippen en plakken is van bestaande teksten die op uw pc of tablet staan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 20 mei 2019 18:18

Cathy:
Wat betreft die zeven geesten voor zijn troon:
Zijn dat niet de zeven aartsengelen?

20.1 Dit zijn de namen van de heilige engelen die waken.
20.2 Uriël, is een van de heilige engelen, die waakt over de hele wereld en over Tartarus.
20.3 Raphaël is een van de heilige engelen, die waakt over de geesten van de mensen.
20.4 Raguël is een van de heilige engelen, die de wreker is op de wereld, en op de lichten.
20.5 Michaël een van de heilige engelen, verantwoordelijk voor de leiding aan het beste deel van de mensheid, verantwoordelijk voor de volken.
20.6 Sariël is een van de heilige engelen, die belast is met de geest van de mannen die ervoor zorgen dat de geesten zondigen.
20.7 Gabriël is een van de heilige engelen, die belast is met het paradijs, en de Cherubijnen en de Serafijnen.
20.8 Rumiël is een van de heilige engelen, die God gesteld heeft over degenen die zullen opstijgen.
dit komt uit een vertaling van het boek van Henoch. Ja, dat is apocrief maar wellicht interessant om het wereldbeeld en de opvattingen van toen beter te begrijpen..


Hier moet ik mijn onkunde belijden; ik weet zeer weinig van de engelenwereld. Wel weet ik uit de Bijbel dart met name Michaël eb Gabriël speciaal aan Israël verbonden zijn:
Daniël 8:16 En ik hoorde tussen Ulai eens mensen stem, die riep en zeide: Gabriël! geef dezen het gezicht te verstaan.
Daniël 9:21 Als ik nog sprak in het gebed, zo kwam de man Gabriël, dien ik in het begin in een gezicht gezien had, snellijk gevlogen, mij aanrakende, omtrent den tijd des avondoffers.
Lukas 1:19 En de engel antwoordde en zeide tot hem: Ik ben Gabriël, die voor God sta, en ben uitgezonden, om tot u te spreken, en u deze dingen te verkondigen.
Lukas 1:26 En in de zesde maand werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galiléa, genaamd Nazareth;
Daniël 10:13 Doch de vorst des koninkrijks van Perzie stond tegenover Mij een en twintig dagen; en ziet, Michaël, een van de eerste vorsten, kwam om Mij te helpen, en Ik werd aldaar gelaten bij de koningen van Perzie.
Daniël 10:21 Doch Ik zal u te kennen geven, hetgeen getekend is in het geschrift der waarheid; en er is niet een, die zich met Mij versterkt tegen dezen, dan uw vorst Michaël.
Daniël 12:1 En te dier tijd zal Michaël opstaan, die grote vorst, die voor de kinderen uws volks staat, als het zulk een tijd der benauwdheid zijn zal, als er niet geweest is, sinds dat er een volk geweest is, tot op dienzelven tijd toe; en te dier tijd zal uw volk verlost worden, al wie gevonden wordt geschreven te zijn in het boek.
Judas 1:9 Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!
Openbaring 12:7 En er werd krijg in den hemel: Michaël en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen.
Ook lees ik van een speciale waarschuwing voorzichtig te zijn en niet te veel te willen weten over deze dingen.:

Koll.2:1818 Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses; gr: ereunao

jesaja40:
Helaas ereunao, ik kon van uw opmerkingen echt niets maken.
Ellenlange zinnen met voldongen feiten volgens u. En omdat er geen reacties op komen denkt u dat het afgesloten is en wilt u doorgaan naar de volgende hoofdstukken. Prima, maar uw tempo is naar mijn inzicht: dicteren in plaats van vragen stellen. Daar is een forum niet voor bedoeld dacht ik.


Als dat zo overkomt spijt mij dat, het is echter niet mijn intentie, En voor vragen stellen moet ik een aanleiding vinden , anders is het vragen om te vragen. En het is ook niet mijn bedoeling om met het voortgaan het vorige definitief af te sluiten. Het staat ieder vrij om erop terug te koppelen. Wat mijn schrijfstijl betreft heb je misschien wel gelijk, zeker wat die witregels betreft. Ik zal erop letten.shalom ereunao

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 21 mei 2019 08:36

jesaja40;
Tijdens de rabbinale studie uit Ezechiël: de 7 geesten (eigenschappen) van de Eeuwige.
Dat zijn geen engelen..


Welke eigenschappen worden hier dan bedoeld? De Schrift kent tientallen namen of eigenschappen van de Eeuwige, En bij de moslims heeft Allah 99 namen.....

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 21 mei 2019 19:56

Jesaja40 schreef:Tijdens de rabbinale studie uit Ezechiël: de 7 geesten (eigenschappen) van de Eeuwige.
Dat zijn geen engelen..

Ik probeer het te begrijpen in het verband van de tekst: eigenschappen van God - Is het getal 7 daarbij een aanduiding van een begrensde volheid? Is het getal als zodanig meer als symbolisch getal bedoeld of juist letterlijk? Gaat het dan om eigenschappen die benoemd kunnen worden (bijvoorbeeld Jes 11:2) of zijn ze onuitsprekelijk?

Opb. 5:6 spreekt van de zeven geesten van God die over de hele wereld zijn uitgestuurd. Wat in de tekst een nadere verklaring is van de zeven horens en de zeven ogen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 21 mei 2019 20:20

Ik heb na rijp beraad besloten de bespreking van de Apoc voort te zetten met de Bijbellezingen die onze oud-predikant hier in de jaren 2006-2007 over gehouden heeft. Ik sta hier in geest en hoofdzaak volledig achter en ben er dus op aanspreekbaar . Maar ik wil eerst even zien wat deze discussie oplevert

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Hidden » 21 mei 2019 21:22

“En er stonden zeven vurige fakkels te branden vóór de troon. Dit zijn de zeven Geesten van God.” (HSV) Duidt dit niet op de aanwezigheid van de Heilige Geest voor de troon van God? Uit mijn aantekeningen van een bijbelstudie van Arie Kleine over Openbaringen. Is de Heilige Geest dan in de hemel? Kijken of ik nog meer aantekeningen heb.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 21 mei 2019 21:59

Hidden schreef:“En er stonden zeven vurige fakkels te branden vóór de troon. Dit zijn de zeven Geesten van God.” (HSV) Duidt dit niet op de aanwezigheid van de Heilige Geest voor de troon van God? Uit mijn aantekeningen van een bijbelstudie van Arie Kleine over Openbaringen. Is de Heilige Geest dan in de hemel? Kijken of ik nog meer aantekeningen heb.


De Heilige Geest heeft in principe dezelfde kenmerken als God de Vader, namelijk dat Hij alomtegenwoordig is.
De Heilige Geest kan dus in de Hemel zijn en tegelijk ook in elke individuele gelovige wonen.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 22 mei 2019 08:42

Veendam:
De Heilige Geest heeft in principe dezelfde kenmerken als God de Vader, namelijk dat Hij alomtegenwoordig is.
De Heilige Geest kan dus in de Hemel zijn en tegelijk ook in elke individuele gelovige wonen.


En dat geldt ook van de Vader en de Zoon:
Joh.3:1313: En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is. De Vader.de Zoon en de H.Geest hebben alle goddelijke eigenschappen met elkaar gemeen. Zij verschillen alleen in de personele gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten