Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 mei 2019 21:25

jesaja40:
U noemt het dat de gelovigen uit de heidenen kampen met een intensere duisternis. Hoe komt het dan, dat zoveel kerken zich beroemen dat zij de ware zijn? Hoe komt het dan dat zij tot op het bot verdeeld zijn. Zou dat opgelost worden als zij het Ware Licht gaan zien? Verkondigt niet iedere kerk haar eigen waarheid? Hoe komen zij daar dan aan?


Dat komt omdar zij menen rijkt en verrijkt te zijn en net als de Joden blind.Apoc.3:17 en Joh.9:40.41

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 13 mei 2019 21:25

Jesaja40 schreef:U noemt het dat de gelovigen uit de heidenen kampen met een intensere duisternis. Hoe komt het dan, dat zoveel kerken zich beroemen dat zij de ware zijn?

Ik hoor het eigenlijk nooit meer: zich beroemen de ware te zijn. In plaats daarvan steeds meer roep om eenheid. Juist bij de kerken die leeglopen.

Jesaja40 schreef:Hoe komt het dan dat zij tot op het bot verdeeld zijn.

Daar praten degenen die de eenheid hoog in het vaandel hebben het liefst niet over: "laten we het vooral hebben over de zaken waar wij het over eens zijn". Dat is natuurlijk enorm saai. Maar tot nog toe slikt een groot deel van het kerkvolk deze onzin. Behalve dan nog gemeenten bij de Gereformeerde Bond in de PKN die hun rug recht houden en andere kerken ter rechter zijde. Juist daar is er nog aandacht voor het Joodse volk al leeft dat m.i. niet breed.

Jesaja40 schreef:Zou dat opgelost worden als zij het Ware Licht gaan zien? Verkondigt niet iedere kerk haar eigen waarheid? Hoe komen zij daar dan aan?

In elk geval spreekt Rom 11:15 over een leven uit de doden. Dan moet iemand die dat niet opmerkt toch wel stekeblind zijn.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 13 mei 2019 21:36

ereunao merkt op:

Dat komt omdar zij menen rijkt en verrijkt te zijn en net als de Joden blind.Apoc.3:17 en Joh.9:40.41


Hoera, een citaat uit Openbaring. Was daar niet sprake van een eenheid?

Wat is uw taak en wat zijn uw mogelijkheden om in uw eigen gemeente dit bovenaan op de agenda te plaatsen? Begint daar niet de zo door u en vele anderen gewenste opwekking? U heeft een sleutel in uw hand gekregen om deuren te openen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 13 mei 2019 21:47

Origenes brengt in:

In elk geval spreekt Rom 11:15 over een leven uit de doden. Dan moet iemand die dat niet opmerkt toch wel stekeblind zijn.


Ik weet dat in veel kerken over een leven uit de doden wordt gesproken. Maar gebeurt dat ook vanuit de gehele context uit Romeinen 11? Eerder denk ik dat het een citaat is wat aangehaald wordt die past bij een heel andere tekst.

Het zwaartepunt ligt niet bij de hoorder maar bij de verkondiger. Hij/zij moet daar grondig op studeren en dat begint om bij elke zin van de preek een vraag te stellen: waarom staat het daar, wat is de intentie, wat is de boodschap.

Ook de prediker moet zijn geschreven tekst kritisch bekijken. Wie ben ik en wat is mijn positie. Ben ik wel een goede herder van mijn toehoorders. Als ik iets uitleg, begrijpen zij mij dan? Veel predikanten duiken na de dienst direct de consistorie in. Slechts weinigen staan bij de deur om de kerkgangers te begroeten. Daar krijg je respons op wat je naar voren hebt gebracht.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 mei 2019 21:50

jesaja40:
Hoera, een citaat uit Openbaring. Was daar niet sprake van een eenheid?

Wat is uw taak en wat zijn uw mogelijkheden om in uw eigen gemeente dit bovenaan op de agenda te plaatsen? Begint daar niet de zo door u en vele anderen gewenste opwekking? U heeft een sleutel in uw hand gekregen om deuren te openen.


Die sleutel heb ik helaas niet meer, . ik kan in mijn gemeente geen goed meer doen, ze zijn mijn waarschuwingen en bezwaren meer dan zat, ik ben zelfs onder censuur gezet!

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 13 mei 2019 22:32

Jesaja40 schreef:Ik weet dat in veel kerken over een leven uit de doden wordt gesproken. Maar gebeurt dat ook vanuit de gehele context uit Romeinen 11? Eerder denk ik dat het een citaat is wat aangehaald wordt die past bij een heel andere tekst.

Meestal zoekt een dominee er iets passends bij en dan wordt er op de klank af iets over gezegd - afgepast aan wat de mensen er van zouden kunnen begrijpen.

Het is heel lang geleden dat ik een preek heb gehoord over Romeinen 9-11. Uit de brieven van Paulus werd in de PKN kerk waar ik lid van was zelden gepreekt. En over het leven uit de dood als belofte voor de toekomst en in relatie met Israël daar ging het al helemaal niet over.

Behalve dan in de periode toen ik de diensten bezocht van ds. A.A. Leenhouts in Amsterdam Krasnapolsky. Dat waren fijne diensten. Maar ja, hij was ook een uitgeworpene uit de kerk.

En inmiddels is wel duidelijk dat de uitgeworpenen uit de kerk ook elkaar de tent uitvechten. In elk geval gebeurt dat op dit forum!
Laatst gewijzigd door Origenes op 13 mei 2019 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor gravo » 13 mei 2019 22:41

Jesaja40 schreef:(...)Het geestelijk herstel van Israël is gaande en ontwikkelt zich in een zeer rap tempo. Vele orthodoxe Joden consulteren Messiasbelijdende Joden.(...)

Zo'n uitspraak zou wel wat beter beargumenteerd mogen worden. Meestal komen stellige uitspraken, waarin superlatieven voorkomen als "zeer rap" en "vele orthodoxe Joden" meer voort uit het verlangen dat het waar is dan uit bewijzen dat het waar is.
De wens is de vader van de gedachte, zeggen we dan.
Mij is althans persoonlijk niets bekend van het feit dat vele orthodoxe Joden Messiasbelijdende Joden consulteren of dat een geestelijk herstel van Israël gaande is en zich in zeer rap tempo ontwikkelt.

Wat echt het geval is weten we alleen wanneer goed onderzoek is gedaan onder vooral veel representatieve orthodoxe Joden.
Als we de uitkomsten daarvan hebben, weten we meer en zouden we ons eventueel in verwondering, verbazing of katzwijm aan deze opmerkelijke mededeling over kunnen geven. Eerder niet.

Bij gebrek aan gegronde aanwijzingen voor de vermeende werkelijkheden uit het citaat moet ik deze uitspraak daarom vooralsnog als wensdenken beoordelen. Ik heb nu geen reden om aan te nemen dat het waar is.

Mocht de verontwaardiging over mijn onwelwillende houding nu krachtig opschieten, weet dan dat er een eenvoudige methode is om mij toch te overtuigen van het gewaagde standpunt. Overhandig mij de overtuigende bewijzen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor benefietdiner » 14 mei 2019 07:56

ereunao schreef:Die sleutel heb ik helaas niet meer, . ik kan in mijn gemeente geen goed meer doen, ze zijn mijn waarschuwingen en bezwaren meer dan zat, ik ben zelfs onder censuur gezet!
ereunao schreef:Dat komt omdat zij menen rijkt en verrijkt te zijn en net als de Joden blind.Apoc.3:17 en Joh.9:40.41
Misschien is het begenadigd het woordje ‘zij’ om te draaien voor enkelvoud ‘ik’.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor hans0166 » 14 mei 2019 08:54

ereunao schreef: ik kan in mijn gemeente geen goed meer doen, ze zijn mijn waarschuwingen en bezwaren meer dan zat, ik ben zelfs onder censuur gezet!


hoe verwonderend, en je ogen gaan nog steeds niet open?

En als dit gehakketak met teksten smijten, maakt dit je nou echt een beter gelovige? ... het doet en betekent voor mij namelijk allemaal helemaal niets voor mijn relatie met de Ene.

Christus had een vrij duidelijke mening over de schriftgeleerden, maar blijkt ook een beetje aan je buitengewoon opmerkzaam inzicht voorbij te gaan.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 mei 2019 09:05

Jesaja40 schreef:Het geestelijk herstel van Israël is gaande en ontwikkelt zich in een zeer rap tempo. Vele orthodoxe Joden consulteren Messiasbelijdende Joden.

Ik wist dit niet maar zij hoeven dat nu eenmaal ook niet aan mij te vertellen.

Ereunao schreef:Dat komt omdar zij menen rijkt en verrijkt te zijn - Apoc.3:17

De bijbelse profeet Jesaja formuleerde het anders: "Wij tasten als blinden langs de wand, als wie geen ogen hebben, tasten wij; wij struikelen op de middag als in de schemering, wij zijn in de kracht van ons leven aan doden gelijk (Jes. 59:10)".

Ik ben het eens met benefietdiner dat het niet verstandig is om in dit opzicht iets over anderen te zeggen zonder jezelf er bij in te sluiten.

Ereunao schreef:en net als de Joden blind. Joh.9:40.41

Ik vraag me af of je deze tekst uit Johannes, waarin Jezus tegen sommige Farizeeën sprak, kan gebruiken om hetzelfde te zeggen over het huidige Jodendom. Je kan toch niet een hele groep gelijkschakelen met behulp van zomaar een Bijbeltekst met een beperkt adres? En er zit nota bene 2000 jaar tussen!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 14 mei 2019 09:09

Gravo merkt op:

Bij gebrek aan gegronde aanwijzingen voor de vermeende werkelijkheden uit het citaat moet ik deze uitspraak daarom vooralsnog als wensdenken beoordelen. Ik heb nu geen reden om aan te nemen dat het waar is.


Ik heb dat persoonlijk gehoord van een betrouwbare rabbijn uit Israël. U weet heel goed dat de orthodoxe weerstand zeer groot is en Messiasbelijdende Joden daar de dupe van zijn.

Hoe was het ook al weer in het boek Openbaring? Staat er niet geschreven dat de mensen elkaar niet meer verdragen. Waarom houdt u het dan op een wensdenken? Voor mij is het een realiteit, waarvoor ik de Eeuwige dankbaar ben.

Ik neem aan dat ook u uw Bijbel leest aangaande een opwekking die zal komen. Het deksel wat op het Huis van Israël is gelegd is een dunne sluier. Zou het zo kunnen zijn dat de Eeuwige een sluier over de kerken aan het leggen is. Zij lezen wel in de Bijbel maar doorgronden het niet. O, nu schop ik misschien tegen heilige huisjes aan. Dat is niet mijn bedoeling; maar het opschudden, het wakker roepen is ook een opwekking.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 14 mei 2019 09:17

Hans0166 merkt op:

Christus had een vrij duidelijke mening over de schriftgeleerden, maar blijkt ook een beetje aan je buitengewoon opmerkzaam inzicht voorbij te gaan.


Waar bestond dat verschil van mening dan uit? Was dat niet hoe men de Thora las en vervolgens daar een eigen invulling aan gaf. De Ene foutloze Christus was in staat om te corrigeren. Dat was een schop tegen de gevestigde orde, die zelf bepaalde wat er moest gebeuren.

Wie gaf de Thora? Dat was de Eeuwige, daar zaten geen fouten in. Fouten worden door mensen gemaakt, niet door de Eeuwige of Zijn Zoon Yeshua.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 14 mei 2019 09:38

ereunao citeert:

Die sleutel heb ik helaas niet meer, . ik kan in mijn gemeente geen goed meer doen, ze zijn mijn waarschuwingen en bezwaren meer dan zat, ik ben zelfs onder censuur gezet!


Het: ik maak bezwaar tegen "dit en dat" (en dan volgt er een waslijstje) is nooit productief. Wel de vraag: kunt u mij uitleggen waarom dat daar staat, ik probeer het te doorgronden. Dan stelt u zich coöperatief op en krijgt u meer antwoorden. Zij die bezwaard zijn uiten dat naar mijn mening te snel tegen "dit en dat".

Aan de andere kant weet u heel goed hoe het onder predikanten gaat. Zij houden zich meestal op de vlakte en kiezen altijd het midden en hebben oog voor de grote gemene deler. Nog sterker is het als een kerkgenootschap een eigen predikantenopleiding organiseert. Zij zijn dan wel een universiteit maar hun kerkelijke klankkleur blijft behouden. Voor predikanten is er maar een sanctie: ex pastorie en ex emeritaat. Wellicht is er nog een kans om over te gaan naar een ander kerkgenootschap. En anders omscholen en bijstanduitkering.

Dus ja, waar kiest een predikant dan voor? De veilige weg, die naarmate de tijd verstrijkt steeds smaller gaat worden. Zeg beste dominee, ik vond je preek van een uur wel erg lang hoor. Kan het niet wat korter? Ook dit is een fase van de eindtijd die in Openbaring aangaande de kilte wordt aangehaald. Het is geen toekomstgebeuren maar een geleidelijk proces waarin wij allen deel van uit maken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 mei 2019 10:07

jesaja40:
Het: ik maak bezwaar tegen "dit en dat" (en dan volgt er een waslijstje) is nooit productief. Wel de vraag: kunt u mij uitleggen waarom dat daar staat, ik probeer het te doorgronden. Dan stelt u zich coöperatief op en krijgt u meer antwoorden. Zij die bezwaard zijn uiten dat naar mijn mening te snel tegen "dit en dat".


De directe aanleiding voor die censuur was ook niet niet over dit of dat, maar met name over een bepaald geval dat absoluut niet dor de beugel kan en de spuigaten uitloopt Maar om redenen van privacy van de gemeente kan ik dat hier niet concreet aangeven. Ik ga hier de vuile was van de gemeente niet buiten hangen

Israëls aanneming zal idd. het leven uit de doden voor de wereld zijn. Maar dat begint wel bij het Huis van Israël.Eerst de Jood en dan de Griek, dat is de Goddelijke werkwijze. En dan denk ik met name aan het visioen van Ezech.37. Want die zijn het Huis van Israël, ja dat geheel vs 13.
En wat dat consulteren van messiaanse joden door orthodoxe Joden betreft, onze laatste wijkpredikant nam nog geregeld les bij een rabbijn, omgekeerd kan het dus ook!

(dat is flauw van je benefiet, als ik inhaak op het ‘zij’en ‘hun’ van jesaja40 kan ik daar toch niet met ‘ik’ op reageren? Dat zou wel zeer hoogmoedig overkomen !

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 mei 2019 17:13

Laten wij nu maar verder gaan wij met hst.5, anders haakt cornelis af als hij dat al niet gedaan heeft.Want van al dt gekissebis wordt hij ook niets wijzer. Maar ja, het roept vanzelf irritaties op als iemand hier de grofste ongerijmdheden spuit met een beroep op het recht op een eigen mening!

Gods werk in de verlossing van mens en wereld bestaat in 2 delen, namelijk: de losprijs door het bloed van het Lam en de dadelijke verlossing door Zijn almachtige hand. Voor de losprijs, zie Ex.12, voor de verlossing Ex.14.Ook in Openbaringen 5 zien wij hetzelfde: het Lam neemt het boek uit de rechterhand Desgene Die op de troon zit. Dit is de lossers akte Jer.32:12-15: En ik gaf den koopbrief aan Baruch, den zoon van Nerija, den zoon van Machseja, voor de ogen van Hanameel, mijns ooms zoon, en voor de ogen der getuigen die den koopbrief hadden onderschreven; voor de ogen van al de Joden, die in het voorhof der bewaring zaten.
13 En ik beval Baruch voor hun ogen, zeggende:
14 Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Neem deze brieven, dezen koopbrief, zo den verzegelden als dezen open brief, en doe ze in een aarden vat, opdat zij vele dagen mogen bestaan.
15 Want zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Er zullen nog huizen, en velden, en wijngaarden in dit land gekocht worden.

Christus gaf zichzelf als losprijs voor de zonden der gehele wereld. Daarom is alleen het Lam waardig om dat boek te nemen en zijn zeven zegels te verbreken. Hier treedt Hij op als de Losser (Goël) en gaat door het wereldgericht dat volgt Israël en de ganse schepping ook daadwerkelijk verlossen van het geweld en de heerschappij des satans. Want Israël is Zijn eerstgeboren Zoon; de verkiezing van Israël is nooit doel in zichzelf geweest maar ten bate van alle volken. Gen.12:3: 3 En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden.

Deze strijd zal eindigen met de persoonlijke wederkomst des Heeren 2Thess.2:8: En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst;

Met Zijn heiligen Zach.14:5: Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen (want deze vallei der bergen zal reiken tot Azal), en gij zult vlieden, gelijk als gij vloodt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, den koning van Juda; dan zal de HEERE, mijn God, komen, en al de heiligen met U, o HEERE!

Openb.19:14,15: En de heirlegers in den hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed met wit en rein fijn lijnwaad.
15 En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods.

En de overwinning op het rijk van het beest en de valse profeet hoofdstuk. 19:20: En ik zag het beest, en de koningen der aarde, en hun heirlegers vergaderd, om krijg te voeren tegen Hem, Die op het paard zat, en tegen Zijn heirlegers.
En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt. Daarna wordt satan gebonden en in de afgrond geworpen en het Koninkrijk opgericht waar Jezus ons om leert bidden in het Onze Vader gr:ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 20 gasten