Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Het boek Openbaring

Berichtdoor cornelis » 29 apr 2019 19:38

Wie heeft het hele Bijbelboek Openbaring al eens
helemaal doorgelezen?
IK ben er nog mee bezig,en vind het een geweldig mooi Bijbelboek.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2019 19:50

cornelis schreef:Wie heeft het hele Bijbelboek Openbaring al eens
helemaal doorgelezen?
IK ben er nog mee bezig,en vind het een geweldig mooi Bijbelboek.

Ik was me net aan het verdiepen in hoofdstuk 7, bijzonder mooi hoofdstuk vind ik dat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 30 apr 2019 10:39

johan 100:
Ik was me net aan het verdiepen in hoofdstuk 7, bijzonder mooi hoofdstuk vind ik dat


Misschien kan ik je dan van dienst zijn met een toelichting op dat hoofdstuk:

Openbaring 7
De verzegelden uit Israël en de schare uit de grote verdrukking

Al stond de zaak van het koninkrijk er menselijk gezien nog zo wanhopig voor en scheen de satan oppermachtig te zijn, altijd heeft de Heere in Israël Zijn getuigen gehad die op een machtige wijze voor Hem optraden (1 Kon.19). Ook hier vult de Heere het vacuüm, ontstaan door het wegrukken van de gemeente, weer op en verzegelt 144000 dienstknechten uit al de geslachten der kinderen Israëls. Hier heeft de tekst een duidelijke letterlijke betekenis en is er geen enkele reden om het anders te lezen.
. De traditie ziet in deze 144000 natuurlijk de strijdende kerk, ondanks de categorische opsomming van de 12 stammen. Het valt hier natuurlijk direct op dat de stam van Dan ontbreekt. Veel bekwame uitleggers denken daarom dat de a-christ een Daniet zal zijn. Vast staat in ieder geval dat in Richteren de afgoderij in de stam van Dan begonnen is. Maar de schare uit de grote verdrukking zijn duidelijk uit de heidenen en worden hier gezien in een vooruitblik op hun overwinning die in hst 19 bij de komst van Christus na de overwinning op het rijk van het beest pas historische werkelijkheid wordt


De hele schrift getuigt dat de Heere in het laatste der dagen tot Israël zal wederkeren (Hos.3:4,5):'Want de kinderen Israels zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
5 Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.' om de vervallen hut van David weer op te richten. Opdat de overblijvende mensen de Heere zoeken (Hand.15:17). Deze dienstknechten zijn in geen enkel opzicht “christelijke” getuigen. Zij zijn onaantastbaar en hebben theocratische volmachten, zoals de kerk nooit bezeten heeft. Zij prediken het Evangelie des Koninkrijks (Math.24), want het Lam heeft de gestalte van de Leeuw aangenomen. Zij zien een vrucht op hun prediking en halen een oogst binnen die iedere zendeling zou doen watertanden (vs 9-17).
Laatst gewijzigd door ereunao op 30 apr 2019 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor mona » 30 apr 2019 10:58

cornelis schreef:Wie heeft het hele Bijbelboek Openbaring al eens
helemaal doorgelezen?
IK ben er nog mee bezig,en vind het een geweldig mooi Bijbelboek.


Ik ben er ook mee bezig. Stukje bij beetje, en ook in combinatie met het boek Daniel.
Daar staan zoveel overeenkomsten met het boek Openbaring.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2019 12:19

Ik neem toch aan dat zo'n beetje alle volwassen protestanten de gehele bijbel hebben gelezen. Dus ook dit boek. Zelf vind ik het een behoorlijk gecompliceerd boek waarvan ik me afvraag of ze bij het samenstellen van de bijbel wel de juiste keuze hebben gemaakt. Het is een boek wat een onuitputtelijke bron is voor christenen om elkaar en anderen mee te bestrijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2019 12:39

Het bijbelboek Openbaring, maar ook andere boeken trouwens, zoals Ezechiël en Hooglied bijvoorbeeld, zijn moeilijke gedeeltes die je gemakkelijk verkeerd kunt interpreteren.
In het Oude Testament zijn veel gebeurtenissen een voorafschaduwing van het Nieuwe, dus ook Openbaring.
Je hoort relatief weinig preken over de bijbelboeken en dat is jammer.
Op Prekenweb staan veel preken:

https://www.prekenweb.nl/nl/Zoeken?Boek ... stukId=539

O.m. van ds. Huisman @Johan100 :wink:
en wijlen ds. Schipaanboord (die ik heel graag beluister)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor gravo » 30 apr 2019 13:44

Yoshi schreef:Ik neem toch aan dat zo'n beetje alle volwassen protestanten de gehele bijbel hebben gelezen. Dus ook dit boek. Zelf vind ik het een behoorlijk gecompliceerd boek waarvan ik me afvraag of ze bij het samenstellen van de bijbel wel de juiste keuze hebben gemaakt. Het is een boek wat een onuitputtelijke bron is voor christenen om elkaar en anderen mee te bestrijden.


Voor veel christenen is de Bijbel niet veel dikker dan het boek Openbaring. Het genre (apocalyptiek) past prima in de tijd waarin het werd geschreven, maar de verleiding is groot om dit geschrift de eeuwen daarna steeds weer letterlijk te gaan opvatten voor de eigen tijd. Je kunt een lange lijst maken van personen, organisaties, bewegingen en fenomenen die in de loop der eeuwen in aanmerking zijn gekomen voor de vervulling van de beeldrijke visioenen uit het boek. Praktisch alles en iedereen is noodzakelijkerwijs ook weer van die lijst geschrapt uiteraard. Iets wat ik op grond van die ervaring ook weer verwacht voor de huidige invullingen voor de Antichrist, het Beest, het getal 666 enzovoorts.

Om de complotdenkers een dienst te doen: gooi het nu eens niet op de Islam, op Trump, op de VN, op het Vaticaan, op de Illuminati, op Rusland of op de Europese Unie....neem nu eens China, het klimaat, Internet, AI of de mazelen. Veel actueler. (geen dank).
Maar om echt flink boven de verbeeldingen van Hollywood uit te stijgen....dan zou ik lekker in de game-industrie gaan werken. Daar weten ze pas echt werk te maken van horror-scenario's. Kun je lekker zelf interactief op de Antichrist jagen. Mooi man.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 30 apr 2019 18:40

gravo:
Om de complotdenkers een dienst te doen: gooi het nu eens niet op de Islam, op Trump, op de VN, op het Vaticaan, op de Illuminati, op Rusland of op de Europese Unie....neem nu eens China, het klimaat, Internet, AI of de mazelen. Veel actueler. (geen dank).
Maar om echt flink boven de verbeeldingen van Hollywood uit te stijgen....dan zou ik lekker in de game-industrie gaan werken. Daar weten ze pas echt werk te maken van horror-scenario's. Kun je lekker zelf interactief op de Antichrist jagen. Mooi man.


Er is idd alle reden om voorzichtig te zijn en critisch te kijken naar alles wat over de Apocalyps geschreven en gezegd is en wordt en als de Bereeërs de Schrift te onderzoeken of deze dingen alzo zijn. Hand 17;11.Ik herinner mij de boeken van Hal Lindsay die in de jaren 60 als warme broodjes over de toonbank gingen maar nu reeds voor een groot deel door de geschiedenis achterhaald zijn. Maar zijn de geref. theologen ook altijd ontkomen aan de verleiding om hun eigen tijd in de Apoc. in te lezen? Voor vader Brakel en velen van zijn tijdgenoten stond het bij voorbaat vast dat de Paus de a-christ was. Hij vertaalde het getal 666 met Latijnos, de voertal van de RKK en daarmee was het bewijs geleverd! En de 7e bazuin was voor hem de ‘gezegende Reformatie’. En dat terwijl hier sprake is van de koninkrijken der wereld ( kosmos ) terwijl de grootste helft van het christendom altijd Rooms gebleven is! En dan heb ik het nog niet eens over de miljarden van de Islam en de hindoes entc.zie hiervoor vooral ook Zach. 14:9.’de ganse aarde’. Maar is dat een geldige reden om het boek maar helemaal gesloten te houden en niet serieus te nemen? Verbindt de verhoogde Zaligmaker dan niet zelf een zaligspreking aan het lezen en bewaren van de Apoc 1;3? Als je de sleutel van dit boek eenmaal ontdekt heb is het verder trouwens helemaal niet zo vreselijk, moeilijk meer:

Openbaring 1:19: ‘Schrijf hetgeen gij gezien hebt’, dat is het gezicht van de verheerlijkte Zoon des mensen tussen de zeven gouden kandelaren. ‘Hetgeen is’ een profetische overzicht van de kerkgeschiedenis tot aan Zijn wederkomst, waarbij de met name genoemde zeven gemeenten als profetische model staan. Dit is een karakteristieke eigenschap van de profetie, al de profeten van het Oude Testament namen hun uitgangspunt in de eigentijdse de situatie en trokken vandaar de lijnen door naar de eindtijd. Zie ook Matheus 24 : ‘Hetgeen na dezen geschieden moet’, dat is het eschaton van de eindtijd (Hst. 4-22).
Maar hier zit nu juist het probleem, in de traditionele theologie staat het bij voorbaat vast dat de hele Schrift als kerkgeschiedenis gelezen moet worden. En dan is er natuurlijk geen ruimte voor deze verdeling. Maar het accent van de Apoc. ligt niet bij de kerkgechiedenis, het is geschiedenis van de eindtijd, grote verdrukking zoals er niet geweest is en ook niet zijn zal sinds het begin der schepselen die God de geschapen heeft Matt.24:21,22.Mark.13:19. Het gaat over de strijd om de wereldheerschappij tussen de Messias en de door de satan geïnspireerde wereldmachten . Vandaar dat mona terecht opmerkt dat het een duidelijke relatie heeft met de profeet Daniël zie hiervoor Dan 2 en 7. Want de Apoc. sluit achterwaarts over deze bedeling aan op de profeten van Israël De tijd tussen de komst en de wederkomst is een interval in de profetie die door de profeten niet gezien is. Hier zal ik het maar weer even bij laten. gr: ereunao

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2019 21:26

ereunao schreef:Maar hier zit nu juist het probleem, in de traditionele theologie staat het bij voorbaat vast dat de hele Schrift als kerkgeschiedenis gelezen moet worden.

Dit noemen ze een stropopredenering.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 30 apr 2019 21:51

Yoshi:
Dit noemen ze een stropopredenering.


Helemaal niet, het is duidelijk te bewijzen dat zowel de reformatorische als de RKk. uitgaat van de alleen-zaligmakende Kerk van Adam-de voleinding als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods, de grenzen van Kerk en Koninkrijk vallen hier restloos samen.

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2019 22:09

ereunao schreef:Yoshi:


Helemaal niet, het is duidelijk te bewijzen dat zowel de reformatorische als de RKk. uitgaat van de alleen-zaligmakende Kerk van Adam-de voleinding als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods, de grenzen van Kerk en Koninkrijk vallen hier restloos samen.

Leugens. Iig de rkk theologie (alhoewel er natuurlijk meerdere theologische stromingen zijn binnen de rkk, maar weet jij veel) laat het behoorlijk vrij wat betreft een aantal bijbelboeken. Bijvoorbeeld Openbaring en Genesis hoeven niet als kerkgeschiedenis gelezen te worden (dat is wat jij beweerd). In het geval van Openbaring kan dat niet eens omdat het een profetisch boek is, toekomstig gericht dus.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 01 mei 2019 09:58

Yoshi:
Leugens. Iig de rkk theologie (alhoewel er natuurlijk meerdere theologische stromingen zijn binnen de rkk, maar weet jij veel) laat het behoorlijk vrij wat betreft een aantal bijbelboeken. Bijvoorbeeld Openbaring en Genesis hoeven niet als kerkgeschiedenis gelezen te worden (dat is wat jij beweerd). In het geval van Openbaring kan dat niet eens omdat het een profetisch boek is, toekomstig gericht dus.


Met als kerkgeschiedenis lezen bedoel ik dat men de symbolen en getallen op de kerkgeschiedenis toepast waarbij Israël geheel buiten beeld blijft. Zo is de vrouw in Openb. 12 natuurlijk Maria de Hemelkoningin . En den 1000-jarige Christusregering op aarde is in de RK uitleg natuurlijk de heerschappij van de paus met zijn kardinalen en bisschoppen. Maar hier hebben wij elkaar niets te verwijten en zijn Pilatus en Herodes altijd vrienden gebleven. Want ook Luther en Calvijn verhieven zich nooit tot het Goddelijke denkbeeld van de verborgenheid der gemeente, als het lichaam van Christus. De inhoud van de profetie begrepen ze niet, ze waren, althans op dit terrein, onbevoegd het woord der waarheid recht te snijden. Ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk ook bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig.!

Het staat historisch vast dat de Paus altijd gestreefd heeft naar zowel geestelijke als politieke wereldheerschappij.
In 1076 deed paus Gregorius VII keizer Hendrik IV in de ban, naar aanleiding van de Investituurstrijd. De positie van de keizer werd hierdoor onhoudbaar, en in 1077 zag de keizer zich genoodzaakt op zijn blote voeten drie dagen achtereen in de sneeuw voor het kasteel Canossa boete te doen, waarop de paus de excommunicatie weer ophief. Maar de Schrift leert ons dat de Gemeente de verborgen gestalte van het koninkrijk en met de gekruisigde Koning verbonden is. En dat zal zo blijven tot de Koning zelf geopenbaard wordt. Pas dan en niet eerder zal zij met Hem in zijn troon zitten en regeren. Apoc.3:21. Maar nu zien wij nog niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn. ( Hebr 2:8 )gr: ereunao







[/quote]

Yoshi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2019 10:00

Leuke draai aangevuld met nog meer bullshit.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 mei 2019 12:42

Yoshi schreef:Dit noemen ze een stropopredenering.

Ik zou niet graag ontkennen dat ereunao goed is in het uitdragen van redeneringen die er alleen maar voor bedoeld zijn om andersdenkenden verdacht te maken (hij is op dit forum zo ongeveer kampioen) maar jij kan er volgens mij ook wel wat van Yoshi :lol:

En dat Gravo er ook goed in is heeft hij een aantal bijdragen terug al bewezen.

Beste Cornelis, Johan100, Mona en Chaya, spaar jullie maar de moeite. Dit topic is alweer gekaapt...
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 01 mei 2019 12:48

Yoshi :
Leuke draai aangevuld met nog meer bullshit.


Jij kan je hier wel goedkoop vanaf maken door er een etiket op te plakken, maar ik verwacht van mijn opponenten degelijke en op de Schrift gegronde argumenten. En als jij hier formeel toestemt dat de Apoc. een profetisch boek is waarom vind ik daar noch in de Roomse noch in de Reformatorische exegese iets van terug en wordt alles kerk-historich ingevuld?

Maar de waarheid is dat toen in de 4e eeuw het christendom staatsgodsdienst werd met name Augustinus , misleid door de politieke overwinning van het christendom , aan de kerk en de hemelvaart verbonden heeft wat de Schrift duidelijk aan Israël en de wederkomst van de Messias verbindt zie o.a. Dan 7:13,14 en Zach. 14.Dit vooruitgrijpen van de kerk op de herstelde theocratie in het messiaanse rijk heeft aan duizenden, zo niet miljoenen het leven gekost. De Reformatie heeft wel de schandelijke weelde en heerszucht van het pausdom bestreden, maar de wortel laten zitten. In deze verdraaide theologie heeft het concrete volk en land van Israël geen enkele heilsfunctie meer, dat is allemaal overgegaan op ‘kerk’ Maar Gods beloften aan Israël passen alleen bij Israël en niet bij de kerk. En daarom moet de profetie met allerlei exegetische goocheltoeren van Israël en het beloofde land afgetrokken en pasklaar voor de kerk gemaakt worden. Feitelijk heeft Israël in deze theologie nooit een eigen identiteit gehad. Israël was slechts een pseudoniem, een voorlopige gestalte van de alleen-zaligmakende kerk die men bij Adam laat beginnen en er zal zijn tot de jongste dag zie art.XXVII N.G.B En toen met de pinksterdag de vlinder uit de rups kwam had die cocon natuurlijk geen enkele functie meer!
Luther en Calvijn hebben dan ook nooit geen raad geweten met de Apocalyps!h.gr: ereunao

( en ik heb helemaal deze topic niet gekaapt, ik heb het hier nog steeds over de verklaring van de Apocalyps waarin wij op Joodse bodem staan en het met name over de vervulling van de profeten van Israël gaat zie hst.10:7.)
Laatst gewijzigd door ereunao op 01 mei 2019 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron