Ik heb inmiddels gezien dat die link niet werkt, weet niet hoe dat komt. Ik heb hem gekopiëerd uit mijn bestand en niet rechtstreeks uit de adresbalk. , het is een initiatief van de ouderling-kerkvoogd die die Bijbellezingen op onze site geplaatst heeft. Maar niet dan nadat de dominee verklaard had het voor 90% met mij eens te zijn. En toen heb ik gezegd dat ik erg blij was met die overige 10% ‘Want zodra wij het voor 100% eens zijn kunt u er wel zeker van zijn dat wij er allebei naast zitten’.ereunao
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9334,d.ZWU
Hoofdstuk 9 - De komende Koning
Er gaan oordelen vooraf aan Zijn komst.
7 zegels, 7 bazuinen, 7 fiolen, schalen gaan er aan vooraf. Vlak voor de wederkomst gaat het steeds verder naar beneden. De zegels hebben we gehad. We zijn nu bezig met de bazuinen. Openb 8 benoemt de eerste vierde bazuinen. De 1e zijn de oordelen over de aarde, 2e over zee, 3e over de rivieren, 4e over de lucht.
Nu de 5e (het eerste wee, de sprinkhanen uit de afgrond, 9:1-12) en 6e (het tweede wee, leger bij de Eufraat, 9:13-19) bazuin in Openbaring 9. Ten derde nog over de bekering in 9:20-21, een toepassing.
Een tijd die nog komen gaat. Heel belangrijk – een aantal jaren zal het duren. De tijd van grimmigheid. God doet dat, om de goddelozen wakker te schudden, in de wereld en in Zijn volk Israël. Het zal zijn als in de tijd van Achab. Het oordeel van God rustte op de aarde – 3,5 jaar. Ook toen waren er 7.000 die hun knieën voor de Baäl niet gebogen hadden.
Het is een moeilijk hoofdstuk. Er wordt weinig over gepreekt of gemediteerd. In Openbaring 8 gaat het nog over de natuur e.d. maar nu treft het heel direct de mensen. Een acute fase. Er zouden drie weeën komen – dat is de zevende bazuin – dat luidt de zeven schalen in.
Tussen weeën en weeën zit verschil. Openb 6 is het begin – dat zegt de Heere Jezus ook: 'dat is nog maar het begin'. Maar nu zijn we bij de "pers"-weeën. Vlak voor de komst van de Koning.
de vijfde bazuin, het eerste wee.
Wilhelmus à Brakel en de Kantekenaren zeggen: die ster is de Paus. Brakel: de sprinkhanen zijn monniken, hebben net zulke kappen op. En de zesde is de islam. Of het bezijden de waarheid is of niet – probleem is, dat ze het weer terug lezen in het verleden. Maar ik denk dat deze in de nabije toekomst liggen. Letterlijk een ster een sleutel geven kan niet, dus het heeft een figuurlijke betekenis. Komt die ster meer voor? Openb 1: de zeven sterren daar, zijn de zeven engelen van de gemeenten. Leiders, boodschappers. Een Leider in de kerk, een dwaalster. De antichrist in de toekomst. De bevoegdheid over de put van de afgrond. Abyssos, een diepe schacht van de onderwereld naar de aarde. Het domein van de Abaddon. Het beest stijgt er uit op (Openb 13) en satan zal er voor 1000 jaar gebonden worden (Openb 20). Wat zit er in die schacht? Sommigen zeggen water, anderen vuur, de engelse vertaling heeft 'bottomless pit', bodemloze put.
De bezeten man 'Legio' – de duivelen gaan eruit en ze smeken Jezus hen niet in de afgrond te werpen – hetzelfde woord. Kennelijk zijn er demonen in die afgrond, en er zijn er ook die er (nog) niet in zitten.
Is het de hel? Je hebt twee woorden – Gehenna is de hel – het komt van 'het dal van Hinnom' "Ge Hinnom". Daar werd het vuil verbrand van Jeruzalem. Dat is de eigenlijke hel. Terwijl in de Abyssos de duivel 1000 jaar gebonden zal zijn. Weer een ander woord is Hades – een algemeen woord voor 'dodenrijk'. De verzamelplaats voor doden, zonder de specifiek negatieve betekenis.
De put zal dus worden geopend. Spurgeon kwam bij zijn opa, toen hij klein was. Opa vertelde wat zijn gedachten waren over de bodemloze put. Dat maakte een diepe indruk. Een diepe afgrond, de ziel valt snel naar beneden, de laatste lichtstraal verdwijnt, altijd dieper en dieper, 1000 jaar en nog val je, immer voort. Na miljoenen jaren nog niet op de bodem, zonder hoop dat er ooit een einde aan komt. Aangrijpend. Ik zeg niet dat je dat tegen je kinderen of kleinkinderen moet vertellen, maar als je er nu altijd over zwijgt? Je ziet wat een indruk het maakt, als je het alleen al langzaam leest. Dat mag best een keer – maar je moet wel zorgen, dat er ALTIJD een lampje brandt bij de nooduitgang. Het evangelie mag verkondigd worden. Het evangelie wordt echter pas een blijde boodschap, als je weet waarvan je gered mag worden. Daarvan wil de Heere Jezus mij redden.
[2] Er komt rook uit de put. Als de rook van Sodom en Gomorra. Zie ook Openb 14:11. Rook uit de afrond is het tegenovergestelde van vuur uit de hemel. Demonische geesten, tegenover vuur en de Heilige Geest op de Pinksterdag uit de hemel. De rook verduistert, het licht van het evangelie. Een geestelijke duisternis. Het verstikt. Duisternis en dwaling vanuit de afgrond-machten over de mensheid. Daar zien we nu al een voorproefje van. Ik denk aan de wetenschap. Bekend voorbeeld: de evolutietheorie, een geest van dwaling, waardoor de machtige Schepper aan de kant werd gezet en wij moesten allemaal geloven dat we afstamden van apen. Geesten van mensen werden beïnvloed.
Rook
Ook in de theologie, de inspiratie van het woord, de wonderen, maagdelijke geboorte, de opstanding van Jezus worden geloochend. In de muziekwereld. – U wilt niet weten hoe de satan die hele muziekwereld heeft bezet. Bij popconcerten: wat zie je? Rook. TV, media. Speelgoed – u kunt een heksentas voor uw kind bestellen, zwarte nagels, een kunstkin, neus en toverhoed. En zo gaat het – ziet u die 'rook'? Monsters – de rook.
Er kwamen sprinkhanen uit de rook – doet me denken aan de plagen in Egypte. Hier kunnen we niet kiezen voor een letterlijke betekenis, alleen al omdat de sprinkhanen uit de afgrond komen. Ze beschadigen bomen en groen niet – dan doen echte sprinkhanen juist wel. Het gaat hier om demonen, sprinkhanen hebben ook geen koning.
Ze worden beperkt, ze mogen de verzegelden niet aantasten. De 144.000, uit de Joden, waren verzegeld. De antichrist treedt met name in Israël op. God staat erboven: Ze mogen niet doden, en een beperkte werktijd. 5 maanden. Een antichrist zal een persoon zijn met heel veel macht, die niet in Rome, maar in Jeruzalem zal zijn, en vooral een godsdienstig leider zal zijn. De sprinkhanen benevelen de mensen daarom ook. Sprinkhanen eten alles kaal. De grootste plaag, nog altijd, in het Midden-Oosten.
Je ziet dat in onze tijd ook. Ik denk aan die paranormale beurs hier in Rotterdam onlangs, waar openlijk geesten worden aangeroepen; maar mensen zomaar in aanraking kunnen komen met die boze machten. De Kaalvreter, hij vreet de normen en waarden aan. Een kaalslag heeft er in Rotterdam plaatsgevonden! Is er voor ons een bescherming? Ja, er is maar één Naam waar de satan bang voor is. De naam van de Heere Jezus. Wie schuilt achter die naam – daar kan geen boze macht bij. Ik heb een aantal keren in mijn ambtelijk leven te maken gehad met demonische machten. Mensen die bezet waren, eng en griezelig. Dat voel je. Er is maar één ding: dat je het bloed van de Heere Jezus over je afroept. Bescherm mij! Daar kan de duivel nooit achter. En: de wapenrusting van God, die Hij gegeven heeft.