Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 05 mei 2019 23:47

Veendam schreef:Wat is er eigenlijk te bespreken over Openbaringen als je het niet over de eindtijd mag hebben ?
Wat kunnen we leren uit de stukjes aan de 7 Gemeenten?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 06 mei 2019 08:37

Johan100 schreef:Wat kunnen we leren uit de stukjes aan de 7 Gemeenten?


In de beginhoofdstukken van Openbaringen staan meteen al een aantal uitdrukkingen die vragen oproepen. Het lijstje hier onder kan voorlopig dienst doen als voorbeeld van onderwerpen die besproken kunnen worden. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom maar laten we ons voorlopig beperken tot de eerste drie hoofdstukken. Dat is een afgerond geheel.

Er kan ongetwijfeld nog meer genoemd worden, zoals bijvoorbeeld de merkwaardige uitdrukking in 1:12 waar het gaat over het ‘zien van een stem’. Een uitdrukking die trouwens ook voor komt in de Septuaginta tekst van Ex. 20:18 > ‘en al het volk zag de stem’ en ook in Daniël 7:11.

• Wat betekent het dat Johannes in geestvervoering kwam op de dag des Heren (1:9)?
• Wat wordt er bedoeld met ‘de engelen van de zeven gemeenten’ [1:20; 2:1,8,12,18; 3:1,7,14] die ook worden aangeduid als ‘de zeven sterren in zijn rechterhand’ [1:16,20; 2:1, 3:1])? Hebben gemeenten engelen?
• De zeven gemeenten worden aangeduid als ‘zeven gouden kandelaren’ [1:12, 1:20, 2:1]. In het midden van de kandelaren staat ‘iemand als een mensenzoon’. En nog meer bijzonderheden worden genoemd. [1:13-16]. Wat wil dit allemaal zeggen? Ook kan een kandelaar worden verwijderd [2:5] als bekering uitblijft. Wat zou dit kunnen betekenen met het oog op de huidige christenheid?
• Wat wordt er bedoeld met: ‘Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk’ [1:18] (vgl: ‘de sleutels van het koninkrijk der hemelen’ [Matt 16:19] en ‘de sleutel van David’ [3:7]?
• Wat wordt bedoeld met ‘de werken van de Nikolaïeten [2:6,15]?
• Wat wordt er bedoeld met de boom des levens in het paradijs van God [2:7]?
• Wat wordt er bedoeld met ‘de synagoge van Satan’ [2:8; 3:9] – ‘zij die zeggen dat zij Joden zijn maar het niet zijn’?
• Wat wordt er bedoeld met ‘de leer van Bileam’ [2:14]?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 06 mei 2019 10:14

Origenas:
Openbaringen begint natuurlijk bij H1. We zijn dus nog lang niet toe aan de passages waar de eigen stelsels ruis kunnen veroorzaken. We kunnen dus beginnen met oefenen. Om dit te laten slagen moeten degenen die een stelsel zijn toegedaan - en daar hoor ik zelf ook bij - proberen om dat buiten beschouwing te laten. En vooral niet stiekem gaan denken dat uiteindelijk het eigen stelsel toch wel als het ware schema uit de bus gaat rollen. Daar gaat het in deze discussie niet over. Ik doe wat dat betreft een beroep op ieders creativiteit om het onderling goed te houden.



Ik vind het al een winstpunt dat je hier toegeeft dat je zelf ook een stelsel bent toegedaan! Dat ben ik dus ook, het verschil is alleen dat ik mijn stelsel klip en klaar uit de Schrift bewijs en jij dat niet kunt. Want.om maar een voorbeeld te noemen, als na de val van Babylon in de hemel eerst de bruiloft van het Lam gevierd wordt en Hij pas daarna met Zijn hemelse heirlegers op aarde neerdaalt voor de laatste, beslissende strijd dan is het toch duidelijk dat die heiligen ( zie ook Zach 14:9) dan eerst in de hemel moeten zijn zijn opgenomen? En daarom stellen die 24 ouderlingen in hst.4 de Gemeente voor. De opname wordt dus in 4:1 niet expliciet vermeld, maar er wordt wel stilzwijgend van uitgegaan. Ook zie ik in het ‘kom hierop’ een hint naar deze opname. Hier ligt een keerpunt in de heilsgeschiedenis.In hst.3:21 sluit Christus de kerkgeschiedenis op aarde af en opent in hst.4 het eschaton van de eindtijd.Wat nu de 1e 3 hoofdstukken betreft, die leveren weinig problemen op, omdat deze inderdaad kerkgeschiedenis bevatten. Hiervan zijn ook door de gereformeerde theologen uitstekende verklaringen en bijbellezingen uitgegeven. En wij behoeven niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden. De vierde brief aan Thyatira wijst mijns inziens duidelijke naar de Rooms-katholieke kerk, terwijl Sardis de uit haar voortgekomen Protestantse kerken voorstelt. Want ook de Reformatie is helaas reeds spoedig verzand in een dood protestantisme. “Gij hebt de naam dat gij leeft, maar gij zijt dood” (Openb.3:1). De laatste vier brieven bevatten allen een verwijzing naar en een belofte van Zijn spoedige komst, wat erop wijst dat de Heere alle vier deze kerktypes tot aan het einde in stand zal houden en er Zijn getrouwen in bewaren. Hier blijf ik dus niet hangen in mijn eigen stelsel, maar bewijs het uit Gods Woord. Gr:ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 06 mei 2019 10:19

Ereunao, ga je nu akkoord met mijn voorstel of ga je nu toch weer op de oude voet voort? Stop met die onzin. Ik heb nooit ontkend dat ik een stelsel aanhang. Discussie daarover vind ik zinloos. Ik doe een dringend beroep op je om dit te respecteren! Als je niet met dit initiatief mee wil doen open dan een topic met de zoveelste discussie over jouw schema. Dan kan iedereen die daar op wil posten zijn of haar gang gaan.

Het spijt me Cornelis, Johan100, Mona, Chaya en Hans0166,
Ik heb een serieuze poging gedaan om het gesprek in een positieve richting om te buigen. Maar ik vrees dat het niet gaat lukken. Hoe het ook zij, dat gaat vandaag wel definitief blijken. Als het niet zo mag zijn dan heb ik nuttiger dingen te doen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2019 13:21

Origenes schreef:
Het spijt me Cornelis, Johan100, Mona, Chaya en Hans0166,
Ik heb een serieuze poging gedaan om het gesprek in een positieve richting om te buigen. Maar ik vrees dat het niet gaat lukken. Hoe het ook zij, dat gaat vandaag wel definitief blijken. Als het niet zo mag zijn dan heb ik nuttiger dingen te doen.

Ja ik las het en ik word zo moe van dit ingewikkelde theologisch gewirwar, ik moet sommige postings 3 x lezen en dan begrijp ik ze nog niet.
Zal wel aan mij liggen...
Gisteren twee preken gehoord, met een tekst uit Openbaring.
En wat horen wij hier te weinig uit preken, omdat veel predikanten het kennelijk niet aandurven.

Het is zo'n rijk boek. De apostel Johannes was al oud toen hij het schreef. Hij heeft het langste geleefd, de anderen waren toen al overleden.
Wat een rijk visioen moet hij hebben gehad.
En er toch nog woorden voor hebben weten te vinden.

Ik besefte weer eens temeer dat wij God nooit zouden kunnen naderen.
Het boek Openbaring is geen voorspellingsboek, zo van: nu gebeurt dit en dan gaat dat gebeuren.
Dat doen de Jeh. Get., laten wij daar als christenen toch verre van blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 06 mei 2019 14:07

origenes:
Ereunao, ga je nu akkoord met mijn voorstel of ga je nu toch weer op de oude voet voort? Stop met die onzin. Ik heb nooit ontkend dat ik een stelsel aanhang. Discussie daarover vind ik zinloos. Ik doe een dringend beroep op je om dit te respecteren! Als je niet met dit initiatief mee wil doen open dan een topic met de zoveelste discussie over jouw schema. Dan kan iedereen die daar op wil posten zijn of haar gang gaan.


Maar dat is het nu juist ik wil ook geen discussie die in een stelsel blijft hangen, ik wil dat Gods Woord aan het woord komt. En dat mis ik in jouw berichten. Want als jij volgens je eigen stelsel beweert dat het scharnierpunt van de Apoc. in hst 10 en niet in hst.19 ligt kan je dat op geen enkele manier bewijzen en zet je de hele door de zegelen, de bazuinen en de toornschalen bepaalde chronologie op zijn kop.Maar als ik zeg dat die chronologie daardoor bepaald wordt dan is dat geen aan mijn stelsel ontleende.maar een algemeen bekende logica dat 7 op 6 en 5 altijd op 4 volgt! Nog een voorbeeld: Wij lezen in Apoc. 20:4 eerst ‘ik zag tronen en zij zaten daarop’ Die heiligen worden eerst apart genoemd en behoren dus niet bij de martelaren uit de grote verdr waarvan wij een gedeelte onder het 5e zegel, onder het altaar zien en de rest wordt aangeduid met ‘hun mededienstknechten en broeders die gedood zouden worden gelijk als zij’ . Die op tronen zitten zijn dus dezelfde als de heiligen die Hem volgen op witte paarden en dus hun opstandingslichaam reeds ontvangen hadden. Dat zijn dus die van de belofte in Luk.22:30 en Matt.19:28 en de discipelen mogen toch zeker wel tot de Gemeente gerekend worden!.Zo komt dus het Woord aan het woord i.p.v onze stelsels gr:ereunao

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Cathy » 06 mei 2019 15:00

Origenes schreef:In de beginhoofdstukken van Openbaringen staan meteen al een aantal uitdrukkingen die vragen oproepen. Het lijstje hier onder kan voorlopig dienst doen als voorbeeld van onderwerpen die besproken kunnen worden. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom maar laten we ons voorlopig beperken tot de eerste drie hoofdstukken. Dat is een afgerond geheel.

Er kan ongetwijfeld nog meer genoemd worden, zoals bijvoorbeeld de merkwaardige uitdrukking in 1:12 waar het gaat over het ‘zien van een stem’. Een uitdrukking die trouwens ook voor komt in de Septuaginta tekst van Ex. 20:18 > ‘en al het volk zag de stem’ en ook in Daniël 7:11.

• Wat betekent het dat Johannes in geestvervoering kwam op de dag des Heren (1:9)?
• Wat wordt er bedoeld met ‘de engelen van de zeven gemeenten’ [1:20; 2:1,8,12,18; 3:1,7,14] die ook worden aangeduid als ‘de zeven sterren in zijn rechterhand’ [1:16,20; 2:1, 3:1])? Hebben gemeenten engelen?
• De zeven gemeenten worden aangeduid als ‘zeven gouden kandelaren’ [1:12, 1:20, 2:1]. In het midden van de kandelaren staat ‘iemand als een mensenzoon’. En nog meer bijzonderheden worden genoemd. [1:13-16]. Wat wil dit allemaal zeggen? Ook kan een kandelaar worden verwijderd [2:5] als bekering uitblijft. Wat zou dit kunnen betekenen met het oog op de huidige christenheid?
• Wat wordt er bedoeld met: ‘Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk’ [1:18] (vgl: ‘de sleutels van het koninkrijk der hemelen’ [Matt 16:19] en ‘de sleutel van David’ [3:7]?
• Wat wordt bedoeld met ‘de werken van de Nikolaïeten [2:6,15]?
• Wat wordt er bedoeld met de boom des levens in het paradijs van God [2:7]?
• Wat wordt er bedoeld met ‘de synagoge van Satan’ [2:8; 3:9] – ‘zij die zeggen dat zij Joden zijn maar het niet zijn’?
• Wat wordt er bedoeld met ‘de leer van Bileam’ [2:14]?


Dank voor je lijstje boeken Origenes.
Wat dit lijstje betreft een schot voor de boeg:

1. In geestvervoering raken; visioenen zien. Op ‘de dag van de Heer’ is op de zondag. De Griekse vertaling heeft hier volgens kenners (Didache) iets anders staan dan wanneer het over de oordeelsdag gaat.
Maar misschien kun je ook wel terug redeneren: omdat God tot Johannes kwam op een bepaalde dag heeft hij die dag ‘de dag van de Heer’ genoemd en moeten we daar niet teveel achter zoeken.

2. De engelen van de zeven gemeenten. Alle gemeenten hebben kennelijk een eigen engel toegewezen gekregen. Na de geschiedenis van het gouden kalf kreeg het volk Israël een engel toegewezen zie Ex 32: 34 en 33:2. Waarschijnlijk Michaël, zie Dan 10:12 en 21 waar het koninkrijk van Perzië ook een ‘eigen’ engel heeft.
In Dan 12:1 wordt Michaël genoemd als eerste vorst voor Israël.
Ik denk ook dat het aantal zeven staat voor de volheid van Gods gemeenten. Dus achter de letterlijke gemeenten, lees ik het geheel van Gods volk. Juist vanwege dat getal zeven.
De rechterhand is de ‘goede’ hand.
Sterren verwijzen inderdaad naar die engelen. De Mensenzoon (Jezus, die Zichzelf vooral zag als Mensenzoon) heeft hen in de hand, zij blijven onder de Goddelijke controle.

3. Kandelaren zijn bedoeld om licht te verspreiden. De menora had/heeft zeven armen. Weer dat getal zeven van de Goddelijke volheid.
En om precies te zijn: een kandelaar wordt niet verwijderd maar van zijn plaats genomen. En kan dan een andere plaats toebedeeld krijgen.
Een gemeente kan terugvallen in ‘belangrijkheid’ denk ik dan. Verwijderen zonder meer klinkt te rigoureus, zeker wanneer het toch gaat om ware gelovigen.

4. Sleutels.
De sleutel van (het huis van) David verwijst terug naar Jes. 22:22
Wie de sleutel heeft, heeft de macht. De Mensenzoon heeft de macht over het dodenrijk en de dood zelf.
De sleutels van het koninkrijk der hemelen zijn aan Petrus gegeven in Matt 16. De RK kerk heeft die overgenomen zoals bekend. :wink:

5.Nikolaieten: ketters volgens wiki. Bekend om hun bandeloos leven en het eten van offervlees. Maar waarom nu juist zij genoemd worden….. geen idee. Mogelijk de meest bekende ketters van die tijd?

6. De Boom des levens. Ik denk dat het voor God altijd ‘nu’ is want Hij woont buiten de tijd. Die Boom is er nog maar voor ons is het beeldspraak.
Paradise lost, maar via Jezus blijven wij, als mensenkinderen, alleen (geestelijk) in leven wanneer we verbonden blijven met Hem.

7. In Joh 8 staat die vreemde geschiedenis van dat ‘zaad van Abraham’. Daar zeggen Schriftgeleerden: “Wij zijn Abrahams zaad en wij hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden?”.
Het is mogelijk dat deze Schriftgeleerden geen ‘echte’ joden/ Israëlieten waren maar Edomieten, afstammelingen van Ezau. Dat verzwijgen ze echter en beroepen zich op Abraham.
Want de nakomelingen van Jakob/ Israël zijn allemaal in de slavernij van Egypte geweest.
Deze ‘Joden’ zijn door Hyrcanus (Flavius Josephus noemt hem zo in de hoofdstukken 8 -10, boek XIII van ‘de oude geschiedenis van de joden’) aan het volk toegevoegd door Idumea (Edom) en Medeba (Moab) te annexeren.
Hij dwong die vazalstaten zich te bekeren tot het jodendom.
Zo werden o.a. de Edomieten opeens officieel joden. ‘Van die tijd af zijn ze steeds Joden gebleven’. (Gelijkenis van tarwe en onkruid door elkaar enzo…)
Mogelijk worden die hier ook bedoeld.

Behalve punt 7, wat ik eens heb uitgezocht denk ik maar een beetje ‘hardop’ :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2019 16:43

@ereunao, een vraag, lees je op dezelfde wijze dan ook Genesis 1?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2019 17:17

Cathy schreef:
1. In geestvervoering raken; visioenen zien. Op ‘de dag van de Heer’ is op de zondag. De Griekse vertaling heeft hier volgens kenners (Didache) iets anders staan dan wanneer het over de oordeelsdag gaat.

Dat is een aanname die je doet. Dat ga ik straks waarschijnlijk ook doen.

De Joden gebruikten de naam 'zondag' helemaal niet denk ik. Al de namen van de dagen die wij kennen vinden hun oorsprong bij de Grieken en Romeinen die de namen van de dagen vernoemden naar hun goden en/of hemellichamen. De Joden spraken volgens mij over 3e dag, 7e dag, 1e dag, etc.

In het Grieks staat in Op.1:10 'des Heeren dag' , en dat is inderdaad anders dan hoe dat meestal gebruikt wordt in de Bijbel voor oordeelsdag 'dag des Heeren'. Dat kun je controleren door verschillende Grieks-Nederlandse vertalingen naast elkaar te leggen die online staan. scripture4all is er één van.

In Openbaring 1:10 staat in het Grieks Kuriaki hemera, dat wordt vertaald met 'des Heeren dag'.

Andere keren wordt er 'hemera tou kuriou' gebruikt, dat wordt vertaald met 'dag des Heeren' .
Of in het O.T. yom Yawheh.
Deze laatste twee in verband met 'oordeelsdag'.

Ik sluit niet uit dat het in Op.1:10 over de opstandingsdag van Jezus gaat, maar ik vind het niet sterk. Ik vind het wel een hele mooie gedachte, maar ik denk eerder dat het er over gaat dat Johannes meegenomen wordt naar de oordeelsdag. Misschien was dat wel op de eerste dag van de week. Zou kunnen hoor.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 06 mei 2019 17:48

Cathy schreef:Dank voor je lijstje boeken Origenes.

Graag gedaan! In de loop van de gedachtenwisseling zal ik nog wel wat titels noemen waar ik e.e.a. aan ontleen.

Origenes schreef:In de beginhoofdstukken van Openbaringen staan meteen al een aantal uitdrukkingen die vragen oproepen. Het lijstje hier onder kan voorlopig dienst doen als voorbeeld van onderwerpen die besproken kunnen worden. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom maar laten we ons voorlopig beperken tot de eerste drie hoofdstukken. Dat is een afgerond geheel.

Er kan ongetwijfeld nog meer genoemd worden, zoals bijvoorbeeld de merkwaardige uitdrukking in 1:12 waar het gaat over het ‘zien van een stem’. Een uitdrukking die trouwens ook voor komt in de Septuaginta tekst van Ex. 20:18 > ‘en al het volk zag de stem’ en ook in Daniël 7:11.

1) Wat betekent het dat Johannes in geestvervoering kwam op de dag des Heren (1:9)?
2) Wat wordt er bedoeld met ‘de engelen van de zeven gemeenten’ [1:20; 2:1,8,12,18; 3:1,7,14] die ook worden aangeduid als ‘de zeven sterren in zijn rechterhand’ [1:16,20; 2:1, 3:1])? Hebben gemeenten engelen?
3) De zeven gemeenten worden aangeduid als ‘zeven gouden kandelaren’ [1:12, 1:20, 2:1]. In het midden van de kandelaren staat ‘iemand als een mensenzoon’. En nog meer bijzonderheden worden genoemd. [1:13-16]. Wat wil dit allemaal zeggen? Ook kan een kandelaar worden verwijderd [2:5] als bekering uitblijft. Wat zou dit kunnen betekenen met het oog op de huidige christenheid?
4) Wat wordt er bedoeld met: ‘Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk’ [1:18] (vgl: ‘de sleutels van het koninkrijk der hemelen’ [Matt 16:19] en ‘de sleutel van David’ [3:7]?
5) Wat wordt bedoeld met ‘de werken van de Nikolaïeten [2:6,15]?
6) Wat wordt er bedoeld met de boom des levens in het paradijs van God [2:7]?
7) Wat wordt er bedoeld met ‘de synagoge van Satan’ [2:8; 3:9] – ‘zij die zeggen dat zij Joden zijn maar het niet zijn’?
8 ) Wat wordt er bedoeld met ‘de leer van Bileam’ [2:14]?

Cathy schreef:Wat dit lijstje betreft een schot voor de boeg:

Dank voor je beantwoording. Goed om te zien dat de discussie op gang komt. Ik zal vanavond nog een reactie geven op 5) De Nikolaïeten.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2019 17:54

Johan100 schreef:Wat kunnen we leren uit de stukjes aan de 7 Gemeenten?


Origenes schreef:• De zeven gemeenten worden aangeduid als ‘zeven gouden kandelaren’ [1:12, 1:20, 2:1]. In het midden van de kandelaren staat ‘iemand als een mensenzoon’. En nog meer bijzonderheden worden genoemd. [1:13-16]. Wat wil dit allemaal zeggen? Ook kan een kandelaar worden verwijderd [2:5] als bekering uitblijft. Wat zou dit kunnen betekenen met het oog op de huidige christenheid?

Bedankt Dies! En ook voor je andere punten.
Ik hoop me er in te verdiepen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 06 mei 2019 20:10

Cathy schreef:5.Nikolaieten: ketters volgens wiki. Bekend om hun bandeloos leven en het eten van offervlees. Maar waarom nu juist zij genoemd worden….. geen idee. Mogelijk de meest bekende ketters van die tijd?

Dit is inderdaad een opvatting over de Nikolaïeten. Maar er is nog een andere mogelijkheid. Sinds Irenaeus (Adversus Haeresis - Tegen de ketterijen) en Hippolytus worden de Nikolaïeten geïdentificeerd als de volgelingen van Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. De Nikolaïeten pretendeerden dat dat Nikolaüs één van de zeven helpers van de apostelen (Hand. 6:5) hun leermeester is. De meeste commentaren menen dat dit alleen berust op naamsovereenkomst. Anderen zien de bewering van Irenaeus als historisch juist. De kerkvader Origenes (Omnium Haeresium Refutatio VII 36) ontleende aan Hippolytus de mededeling dat Nikolaüs leerde dat de opstanding reeds had plaatsgevonden. In 2 Tim. 2:17-18 wordt dezelfde dwaalleer benoemt. Het is dus niet ondenkbaar dat de vermelding van Irenaeus historisch juist is. In 2:14-15 worden de Nikolaieten in één adem genoemd met hen die aan de leer van Bileam vasthouden. In dat kader wordt gesproken over afgodenoffer en hoererij. De Nikolaïeten zouden het eten van afgodenoffers gepropageerd hebben wat in bijbelse termen gelijk staat aan hoererij. (vgl ook 2:20)
Bronnen: R.H. Charles, The international critical commentary, Revelation I, p52-53 / Dr. H.R. v.d. Kamp, Openbaring - profetie vanaf Patmos. p98-99.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Cathy » 06 mei 2019 20:13

Johan100 schreef:In het Grieks staat in Op.1:10 'des Heeren dag' , en dat is inderdaad anders dan hoe dat meestal gebruikt wordt in de Bijbel voor oordeelsdag 'dag des Heeren'. Dat kun je controleren door verschillende Grieks-Nederlandse vertalingen naast elkaar te leggen die online staan. scripture4all is er één van.

In Openbaring 1:10 staat in het Grieks Kuriaki hemera, dat wordt vertaald met 'des Heeren dag'.

Andere keren wordt er 'hemera tou kuriou' gebruikt, dat wordt vertaald met 'dag des Heeren' .
Of in het O.T. yom Yawheh.
Deze laatste twee in verband met 'oordeelsdag'.

Ik sluit niet uit dat het in Op.1:10 over de opstandingsdag van Jezus gaat, maar ik vind het niet sterk. Ik vind het wel een hele mooie gedachte, maar ik denk eerder dat het er over gaat dat Johannes meegenomen wordt naar de oordeelsdag. Misschien was dat wel op de eerste dag van de week. Zou kunnen hoor.


Ik begrijp je niet. Wanneer je erkent dat in Openbaringen andere Griekse woorden worden gebruikt dan 'normaal' wanneer het gaat over de oordeelsdag vind je het geen sterk argument om het te vertalen als de eerste dag van de week i.p.v. oordeelsdag?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Cathy » 06 mei 2019 20:44

Origenes schreef: De kerkvader Origenes (Omnium Haeresium Refutatio VII 36) ontleende aan Hippolytus de mededeling dat Nikolaüs leerde dat de opstanding reeds had plaatsgevonden. In 2 Tim. 2:17-18 wordt dezelfde dwaalleer benoemt. Het is dus niet ondenkbaar dat de vermelding van Irenaeus historisch juist is. In 2:14-15 worden de Nikolaieten in één adem genoemd met hen die aan de leer van Bileam vasthouden. In dat kader wordt gesproken over afgodenoffer en hoererij. De Nikolaïeten zouden het eten van afgodenoffers gepropageerd hebben wat in bijbelse termen gelijk staat aan hoererij. (vgl ook 2:20)
Bronnen: R.H. Charles, The international critical commentary, Revelation I, p52-53 / Dr. H.R. v.d. Kamp, Openbaring - profetie vanaf Patmos. p98-99.

Klinkt plausibel. Jammer dat we niet weten met welke argumenten die dwaalleer de ronde deed dat de opstanding al had plaatsgevonden. Het moet nogal impact gehad hebben anders zou hij niet genoemd worden.
Maar de aandacht gaat meer uit naar hoererij en het eten van offervlees.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2019 21:02

Cathy schreef:Ik begrijp je niet. Wanneer je erkent dat in Openbaringen andere Griekse woorden worden gebruikt dan 'normaal' wanneer het gaat over de oordeelsdag vind je het geen sterk argument om het te vertalen als de eerste dag van de week i.p.v. oordeelsdag?

Ben toch vrij duidelijk? Waarom zou je het vertalen als de eerste dag der week? Waar komt dat vandaan?
Dat vind ik geen sterk argument, zeer zwak zelfs. Dat is toch pure inlegkunde?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten

cron