elburger brengt in:
Mijn denken is, ongehoorzaamheid.
Hoe denken jullie over dit vraagstuk?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de eerste zonde het eten van de vrucht van de boom die in het midden des hofs staat.
Is dat juist? Let op een klein detail, waarschijnlijk onbeduidend iets. Onze grootouders verwonderden zich over wat de Eeuwige hen in bruikleen had gegeven. Van alle vruchten op de aarde mochten zij eten. Slechts een boom, die de kennis van goed en kwaad genoemd wordt mochten zij niet eten.
Dit is de boom van de Eeuwige, daar mag niet van gegeten worden. Dat wist ook Eva. De tegenstander van de Eeuwige bediend zich van een slang en spreekt Eva aan. De Eeuwige had maar een verbod gegeven niet van eten. Let op het antwoord van Eva wat zij geeft als de slang zijn eerste zin heeft uitgesproken. Direct voegt Eva een aanvullend gebod daaraan toe: je mag de boom niet eens aanraken. Met dit gegeven bracht zij zelf een gebod aan die de Eeuwige niet had opgelegd.
Wat leren wij hieruit? Zelf ingestelde regels kunnen de opmaat zijn voor een splijting. Moeten wij boos worden om wat oma heeft gedaan? Velen onder ons opperen wel eens: maar daar zou ik voor passen hoor. Dom dat oma dit heeft gedaan. De vraag van de moderne mens: waarom hebben zij daar geen hek omheen kunnen plaatsen?
Kijk eens verder en zie dat de Eeuwige door middel van die boom Zich manifesteert dat Hij heel dicht bij Zijn schepselen wil verkeren. Hij vraagt wel om enige privacy en een gepaste afstand. De boom kon wat dat betreft gerust aangeraakt worden, daar zat geen zonde of overtreding in.
Over enkele uren vangt Pesach aan, die begint met een seider viering. Wij denken dan uit de uittocht uit Egypte, weg van alle afgoden die in de tien plagen te kijk werden gezet. Daar groeiden wij als verdrukt volk op. Ook Yeshua vierde deze seider met Zijn getrouwen. De dood die in de wereld gekomen is werd op de 14e Nissan definitief verslagen. Waarom drie dagen in een graf? De opvatting in die tijd was: je bent echt dood en kan niet meer tot leven komen als je drie dagen en nachten in een graf hebt gelegen. Dat was een openbaar getuigenis en schijndood was daarmee geheel uitgesloten. Op de derde dag van Pesach wordt een beweegoffer gebracht, wat voorgeschreven is om de eersteling van de gersteoogst aan te bieden aan de Eeuwige.
Al wordt de lichamelijke opstanding van Yeshua door zeer velen als onmogelijk beschouwd heeft dat toch plaats gevonden. Als Martha bij het lege graf staat en diep bedroefd huilt om Yeshua, dan staat Hij ineens naast haar. Yeshua maakt zich bekend en Martha wil Hem omarmen laat Yeshua dat nog niet toe. Dat heeft zijn reden: Hij, als Eersteling opgestaan uit de doden moet wachten tot het moment dat in de tempel op het daarvoor bestemde tijdstip het beweegoffer wordt gebracht. Alle handelingen, die Yeshua doet zijn in overeenstemming met de vastgelegde voorschriften. Minutieus wordt alles vervuld. Mag de mens dan niet Yeshua aanraken? Mag hij die dan niet omarmen? Jazeker dat mag, maar alles op zijn tijd.
Wat heeft mijn uitleg te maken met het aanraken van de boom in de hof van Eden? De toevoeging die oma Eva gaf aan de tegenstander van de Eeuwige? Door haar toevoeging van het gebod moest ook Martha even wachten totdat alles vervuld zou zijn. Daarna is de weg vrij open naar de Eeuwige. Let maar eens op hoe intiem Thomas is op de 8e dag na de opstanding. Was dat een ongelovigheid van Thomas? Nee, Yeshua had deze Thomas beschikt voor een heel bijzondere taak. Op de 8e dag wordt de naam gegeven aan een zoon. De ouders zoeken die uit en het kind draagt dat als een erfenis mee. Wat is de naam die Thomas geeft? Mijn Heer en mijn G'd. Wie is waardig om deze Naam te dragen? Thomas je bent een voorbeeld voor velen. Nee, ik plaats je niet op een voetstuk. Maar ik stem wel met je in: mijn Here en mijn G'd.
En Martha? Volg haar impuls maar na en probeer in gedachte uw Verlosser, uw Overwinnaar te omarmen. Hij zal zich over u allen ontfermen.
חג שמח פסח