Misschien moet je het zien in het licht van bijvoorbeeld Matteus 23, wat Jezus daar tegen ze zegt. Jezus lag nogal vaak in de clinch met de farizeeers en schriftgeleerden die misschien met de beste bedoelingen regels hadden bedacht, maar het waren niet Gods regels en ze pasten dezen toe naar de letter van de wet. Iedere keer komen ze weer naar Jezus toe met hun regels: U mag niet werken op de sabbat dus ook geen zieken genezen. Dit mag niet, dat mag niet. En zo blokkeerden ze voor mensen de toegang tot het koninkrijk. Ze verzonnen er allerlei regels bij, maakten Gods geboden veel zwaarder voor mensen, ja tot een zware last. Daaar doelde Veendam op als hij zo'n menselijke verscherping van Gods regels "farizees" noemt. Waarbij niet wordt gezegd dat iedere farizeeer zo was. Het was alleen wel een tendens in die tijd in die groepering. Jezus gaat daar ook kritisch tegenin.
Natuurlijk ken ik ook deze context en uitleg over de farizeeërs. Die wordt gelukkig ook in onze synagoge uitgelegd. Het is dus niet alleen de letter van de wet maar ook het handelen naar de geest van de wet. Yeshua is heel radicaal juist naar hen, die handelen naar de geest van de wet.
Yeshua heeft meer gesprekken met de farizeeën om hun leerstellingen en de toepassingen. In veel gevallen moet zelfs het Sjabbatsgebod op werken worden verbroken. Dat weten de farizeeën ook heel goed. Het opreden van Yeshua is meer naar de geest van de wet, alhoewel Hij ook de letter van de wet niet terzijde schuift. Dit valt gewoon op bij de leiders van het volk en daardoor zijn er veel van die gesprekken vastgelegd door de evangelisten. Het lijkt voor de buitenstaander vaak een twistgesprek en wordt ook zo vertaald. Het is eerder een scherpstellen van een vraag en een mening. De evangelisten waren ervan overtuigd om zaken te benoemen en vast te leggen om weerbaar te zijn en te blijven tegenover een te starre leer die beslist niet de opmaat is naar het hemelse Koninkrijk.
Vanuit mijn Joodse achtergrond is dat eerder een aanscherping van: "hoe leer leer je dingen" en "hoe onderwijs je dingen". Dan kan het er fel aan toe gaan en lang niet alle neuzen staan daarbij een kant uit.
Dat is mijn context waarin ik leer hoe de farizeeën hun uiterste best doen om het goede te zoeken voor mijn volksgenoten. Aan de andere kant leer ik daar ook uit dat veel zaken doorgeschoten zijn en zeker gecorrigeerd moet worden. Gelukkig zijn er zeer veel farizeeën tot dat inzicht gekomen en was de correctie van Yeshua een zegen voor hen. Evangelisten noemen zelfs belangrijke vooraanstaande farizeeën. We moeten heel goed opletten dat dit in een bepaald tijdsbestek naar voren komt en dat het een feit is waar de evangelisten tegenaan liepen bij hun verkondiging en uitleg van de Schriften. Ook zij leefden volledig uit de Thora en er was nog niets door de evangelisten op schrift gesteld. Een verhaal is altijd tijdsgebonden en moet altijd vanuit die context worden belicht. Daarom is het goed om dit door te geven voor alle generaties die daarop volgen.