zondvloed wereldwijd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor gravo » 26 jan 2019 14:53

krid schreef:Als de zondvloed geen wereldwijde zondvloed was, is God een leugenaar, en kan de Bijbel de prullenbak in.

Hier zit naar mijn mening precies de denkfout van mensen die de Bijbel letterlijk interpreteren.
Ze gaan er vanuit dat wat de Bijbel vertelt en belooft over onze werkelijkheid gaat. Dat je in het hier en nu, of via historisch, archeologisch of ander wetenschappelijk onderzoek bewijzen zou moeten kunnen vinden voor wat in de Bijbel staat.
Maar volgens mij is dat een doodlopende weg. Alles wat de Bijbel zegt over vroeger, nu en de toekomst is geloofstaal.

Voor mij komt deze uitspraak op het volgende neer: in de Bijbel staat dat mensen genezen door wonderen, dat Jezus op het water heeft gelopen (Petrus ook, heel eventjes maar), dat Jezus uit de doden is opgestaan, enzovoorts, maar nu ik dat niet kan bewijzen, nu het in mijn eigen leven niet zo blijkt te zijn, nu ik dat na al mijn onderzoek wereldwijd helaas moet concluderen, nu is God een leugenaar en moet de Bijbel in de prullenbak.

Nee, natuurlijk. Naar zijn aard is de Bijbel een boek waarvan de boodschap moet worden geloofd. Het is heel normaal dat alles wat in de Bijbel beschreven staat met betrekking tot God niet zichtbaar is in deze wereld. Althans niet voor onze natuurlijke ogen. Zelfs Jezus werd niet herkend. Ook aan hem was geen gedaante of heerlijkheid. Hij kon ook alleen gekend worden door het geloof. Wat de mensen met hun natuurlijke ogen zagen leidde alleen maar naar het kruis. Weg met hem.

Zo is het met alles waar wij onze natuurlijke ogen voor gebruiken. Nooit zullen zij de werkelijkheid van God kunnen zien. Dat is namelijk een geestelijke werkelijkheid, verborgen voor de natuurlijke mens. Daarom geloof ik ook niet in de geestelijke werking van wetenschappelijk onderzoek. Ik ben er niet tegen, maar de kennis die we daarmee verwerven leidt niet tot God. Een letterlijke = wetenschappelijke lezing van de Bijbel vind ik daarom gevaarlijk.

Als uit onderzoek zou blijken dat de aarde inderdaad maar zo'n 6000 jaar zou bestaan, dan moet ik een stukje geloof inleveren ten gunste van de wetenschap. Dat hoeven we het niet meer te geloven, want het is nu bevestigd door menselijk speurwerk. De Bijbel verliest zijn geheim en elke andere betekenis die we vinden in de Scheppingsverhalen mag terzijde worden geschoven, omdat we inmiddels weten dat Genesis 1-3 alleen maar als natuurkundeparagraaf gelezen moest worden. De Bijbel wordt een checklist. Check, check, check. Een kloppend, maar oud natuurkundeboek.
Pak dus voortaan maar liever de laatste wetenschappelijke publicatie in plaats van de Bijbel, want dan ben je beter en eigentijdser geïnformeerd!

Zó hou je geen Bijbel meer over!

Maar gelukkig, de Bijbel weet haar geheimen, de geestelijke, goddelijke dingen, goed te bewaren voor de nieuwsgierigheid van de mensen die het instrument van het geloof willen inleveren voor het wetenschappelijke laboratorium. Daarom weet ik zeker dat God, Schepping, Opstanding en Eeuwig leven nooit zullen worden verklaard. Ze worden alleen zichtbaar en tastbaar door het geloof. Allen het vertrouwen dat ze waar zijn maakt ze ook waar. Buiten dit vertrouwen om is er niets te vinden, niets te onderzoeken, niets te verklaren. Niemand heeft ooit God gezien. Niks check, check, check. Er is maar één toegang. En dat is de weg van het onvoorwaardelijke vertrouwen. Van geloof.
De enge poort.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 26 jan 2019 16:14

gravo schreef:Hier zit naar mijn mening precies de denkfout van mensen die de Bijbel letterlijk interpreteren.
Ze gaan er vanuit dat wat de Bijbel vertelt en belooft over onze werkelijkheid gaat. Dat je in het hier en nu, of via historisch, archeologisch of ander wetenschappelijk onderzoek bewijzen zou moeten kunnen vinden voor wat in de Bijbel staat.
Maar volgens mij is dat een doodlopende weg. Alles wat de Bijbel zegt over vroeger, nu en de toekomst is geloofstaal.


Inderdaad, "zou moeten kunnen", dus niet "moeten". In feite gebeurt bij "evolutie" hetzelfde. Men denkt bewijzen te kunnen vinden, maar, het tegendeel is waar. Sterker nog, omdat men niks vindt, maakt men zelf maar wat, men bedenkt iets, of men bedondert de boel. Er is niks uit de Bijbel dat niet door serieus wetenschappelijk onderzoek weerlegd is. Het betekent dus niet dat alles (al) bewezen is, of beter geformuleerd: men aanvaardt bewijzen niet. De zondvloed is een wereldwijde vloed. Er zijn meer dan genoeg aanwijzingen die dit ondersteunen!

gravo schreef:Voor mij komt deze uitspraak op het volgende neer: in de Bijbel staat dat mensen genezen door wonderen, dat Jezus op het water heeft gelopen (Petrus ook, heel eventjes maar), dat Jezus uit de doden is opgestaan, enzovoorts, maar nu ik dat niet kan bewijzen, nu het in mijn eigen leven niet zo blijkt te zijn, nu ik dat na al mijn onderzoek wereldwijd helaas moet concluderen, nu is God een leugenaar en moet de Bijbel in de prullenbak.


Ook dit zijn inderdaad feiten. En, zeker kan men het bewijzen. Lees het boek van Lee Strobel eens (Bewijs genoeg). De opstanding van Jezus is bewezen. Het is bewezen dat Hij gestorven is, en na Zijn dood is Hij door honderden mensen gezien. Wonderen gebeuren nu nog steeds, dus inderdaad weer een bewijs. De Bijbel is ook op dit punt 100% waar.

gravo schreef:Als uit onderzoek zou blijken dat de aarde inderdaad maar zo'n 6000 jaar zou bestaan, dan moet ik een stukje geloof inleveren ten gunste van de wetenschap. Dat hoeven we het niet meer te geloven, want het is nu bevestigd door menselijk speurwerk. De Bijbel verliest zijn geheim en elke andere betekenis die we vinden in de Scheppingsverhalen mag terzijde worden geschoven, omdat we inmiddels weten dat Genesis 1-3 alleen maar als natuurkundeparagraaf gelezen moest worden. De Bijbel wordt een checklist. Check, check, check. Een kloppend, maar oud natuurkundeboek. Pak dus voortaan maar liever de laatste wetenschappelijke publicatie in plaats van de Bijbel, want dan ben je beter en eigentijdser geïnformeerd!

Zó hou je geen Bijbel meer over!


Nee, zo is het niet. Wanneer men bewijst dat iets waar is (zoals wonderen, een jonge aarde of de opstanding van Jezus), dan geloven sommigen het nog niet. Dat heet geestelijke blindheid.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor gravo » 26 jan 2019 17:44

Jammer, krid, je snapt mijn punt niet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 26 jan 2019 18:30

gravo schreef:Jammer, krid, je snapt mijn punt niet.


Iik heb ook geen behoefte om jouw punt te 'begrijpen'. De Bijbel is duidelijk genoeg, gravo. Je kunt het als waarheid aannemen of afwijzen, die keuze mag je zelf maken.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 26 jan 2019 18:38

En nog zo'n godsdienstwaanzinnige die denkt dat zijn mening of visie 1 op 1 gelijk staat met die van God en dat een ieder die zijn mening of visie niet volgt God afwijst. Lol.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor gravo » 26 jan 2019 22:40

krid schreef:Iik heb ook geen behoefte om jouw punt te 'begrijpen'. De Bijbel is duidelijk genoeg, gravo. Je kunt het als waarheid aannemen of afwijzen, die keuze mag je zelf maken.

Jammer weer. Ik bedoelde niet dat je me niet wilde begrijpen, maar ik bedoelde dat je niet in staat was om me te begrijpen. Daar kunnen we dus beiden niets aan doen.
Overigens neem ik de Bijbel voor waar aan, om ook dit misverstand even weg te nemen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Pcrtje » 27 jan 2019 09:12

krid schreef: Er is niks uit de Bijbel dat niet door serieus wetenschappelijk onderzoek weerlegd is.
Een opvallende conclusie die je gehele standpunt tegenspreekt. :mrgreen:
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 28 jan 2019 13:42

Pcrtje schreef:Een opvallende conclusie die je gehele standpunt tegenspreekt. :mrgreen:


Fijn dat er oplettende lezers zijn. De juiste conclusie is natuurlijk: 'Er is niks uit de Bijbel dat door serieus wetenschappelijk onderzoek weerlegd is', en, ik hoop van harte dat je dit inziet.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor coby6 » 29 jan 2019 01:50

Bijna elke cultuur heeft dat verhaal. Heel toevallig.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2019 10:08

coby6 schreef:Bijna elke cultuur heeft dat verhaal. Heel toevallig.

Wellicht omdat alle verhalen dezelfde bron hebben?
Persoonlijk geloof ik dat de zondvloed plaats heeft gevonden.
Ik heb alleen wel wat moeite met de verhalen die in christelijke kringen over de ark gehouden worden. De ark zou bijvoorbeeld stabieler zijn dan de kubus van Gilgamesh, of de kayak-achtige structuur die in de indiaanse verhalen terugkomt.
Ik hoorde althans ooit in een preek verteld worden dat de stabiliteit van de ark zo groot was, en dat moderne schepen dezelfde verhoudingen aanhouden.
Absolute onzin (vanuit de Bijbel kennen we de scheepsvorm niet), maar het werd voor zoete koek geslikt.
Jammer, want als die zeepbel dan doorgeprikt wordt loop je het risico dat het hele zondvloedverhaal op losse schroeven komt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor hans0166 » 29 jan 2019 10:09

coby6 schreef:Bijna elke cultuur heeft dat verhaal. Heel toevallig.


detail: iedere cultuur uit het Midden Oosten volgens mij.
Het oerverhaal is te vinden in het Gilgamesj epos dacht ik, maar ook daar zijn oude en nieuwere stukken aan toegevoegd in de loop der eeuwen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2019 10:11

hans0166 schreef:detail: iedere cultuur uit het Midden Oosten volgens mij.
Het oerverhaal is te vinden in het Gilgamesj epos volgens mij, maar ook daar zijn oude en nieuwere stukken aan toegevoegd in de loop der eeuwen.

Fout.
Ook in de inheemse culturen van Amerika en van Australie komen we deze vehalen tegen.
Wellicht ook op andere plekken, maar daar ben ik niet zeker van.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor coby6 » 29 jan 2019 11:28

StillAwake schreef:Fout.
Ook in de inheemse culturen van Amerika en van Australie komen we deze vehalen tegen.
Wellicht ook op andere plekken, maar daar ben ik niet zeker van.

http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2019 11:39

coby6 schreef:http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html

Dat zijn er nogal wat inderdaad...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2019 11:52

krid schreef:Inderdaad, "zou moeten kunnen", dus niet "moeten". In feite gebeurt bij "evolutie" hetzelfde. Men denkt bewijzen te kunnen vinden, maar, het tegendeel is waar. Sterker nog, omdat men niks vindt, maakt men zelf maar wat, men bedenkt iets, of men bedondert de boel. Er is niks uit de Bijbel dat niet door serieus wetenschappelijk onderzoek weerlegd is. Het betekent dus niet dat alles (al) bewezen is, of beter geformuleerd: men aanvaardt bewijzen niet. De zondvloed is een wereldwijde vloed. Er zijn meer dan genoeg aanwijzingen die dit ondersteunen!

Kun je mij 1 voorbeeld geven van een "bedacht bewijs", een kwestie waarin "de wetenschap" BEWUST de zaak "bedonderd" (jouw woordkeuze) heeft of een geval waarin bewijs voor een andere hypothese verdonkeremaand is?
Ik ben met je eens dat de C14 methode discutabel is, maar deze wordt dan ook niet gebruikt om zaken te dateren die ouder zijn dan 62000 jaar (wat overigens in jouw optiek nog steeds ouder is dan onze planeet)
krid schreef:Wanneer men bewijst dat iets waar is (zoals wonderen, een jonge aarde of de opstanding van Jezus), dan geloven sommigen het nog niet. Dat heet geestelijke blindheid.

Wonderen uit het verleden zijn niet te bewijzen, omdat wonderen nu eenmaal buiten de natuurwetten vallen.
De opstanding is vooral een kwestie van geloof, en valt onder de categorie wonderen.
Bewijs van een jonge aarde: ik heb nog nooit een bewijs gezien van een jonge aarde. Ik ben razend benieuwd naar een sluitende bewijsvoering van de leeftijd van de aarde volgens jongeaarde creationisten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten