zondvloed wereldwijd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor remco2015 » 18 jan 2019 00:34

Was de zondvloed wel over de hele wereld?

Volgens de bijbel leefde alleen Noach en zijn familie nog. Dat waren dus 8 mensen. En dat speelde zich af rond 2500 voor Christus. Later in de bijbel lezen we dat Abraham naar Egypte gaat vanwege voedsel. Dat was ongeveer 2000 jaar voor Christus. Er tussen in ligt dus ongeveer 500 jaar. Abraham troef in Egypte een ontwikkeld volk aan en een grote dynastie. Hoe is dat mogelijk in 500 jaar ?

Is de bijbel wel goed vertaald betreffende de zondvloed?

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 18 jan 2019 06:56

De eerste vraag is of het verhaal wel een geschiedkundige gebeurtenis weergeeft. Ik denk van niet namelijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor StillAwake » 18 jan 2019 09:37

remco2015 schreef:Was de zondvloed wel over de hele wereld?

Volgens de bijbel leefde alleen Noach en zijn familie nog. Dat waren dus 8 mensen. En dat speelde zich af rond 2500 voor Christus. Later in de bijbel lezen we dat Abraham naar Egypte gaat vanwege voedsel. Dat was ongeveer 2000 jaar voor Christus. Er tussen in ligt dus ongeveer 500 jaar. Abraham troef in Egypte een ontwikkeld volk aan en een grote dynastie. Hoe is dat mogelijk in 500 jaar ?

Is de bijbel wel goed vertaald betreffende de zondvloed?

Wellicht moet je de Bijbel niet als rekenboek zien?
De Egyptische dynastieen (maar ook de Chinese) gaan tot ver voor de datering die jij nu aan de zondvloed hangt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor remco2015 » 19 jan 2019 00:55

StillAwake schreef:Wellicht moet je de Bijbel niet als rekenboek zien?
De Egyptische dynastieen (maar ook de Chinese) gaan tot ver voor de datering die jij nu aan de zondvloed hangt.


Ik neem de bijbel vrij letterlijk en de leeftijden etc zijn er niet voor niks ingezet. Daarnaast toen Adam op aarde was als eerste mens waren er al andere figuren op aarde die eruit zagen als mensen, en niet alleen Reuzen die giganten werden genoemd.

Ook de periode van zondvloed en de toren van Babel zit kort op elkaar.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 19 jan 2019 19:02

remco2015 schreef:Ik neem de bijbel vrij letterlijk en de leeftijden etc zijn er niet voor niks ingezet. Daarnaast toen Adam op aarde was als eerste mens waren er al andere figuren op aarde die eruit zagen als mensen, en niet alleen Reuzen die giganten werden genoemd.

Ook de periode van zondvloed en de toren van Babel zit kort op elkaar.


Als de zondvloed niet wereldwijd geweest zou zijn, waarom moest Noach dan een ark bouwen? Hij kon dan simpel verhuizen. De farao's en de datering van de zondvloed sluiten prima op elkaar aan. Het ligt er maar aan wat je autoriteit geeft: de Bijbel of de vermeende wetenschap? Egyptologen zijn het bijvoorbeeld niet over de datering van de eerste dynastie eens. De Mizar-Kochab-methode is niet perfect en berust op zeer dunne aannames. De 12e Dynastie wordt gedateerd op ca. 1976 - 1793 v. Chr. Eerdere dynastieën kunnen niet of lastig bepaald worden! De zondvloed vond plaats rond 2450 v. Chr.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 19 jan 2019 19:19

remco2015 schreef:Ik neem de bijbel vrij letterlijk

Dat gaat je nog heel veel geestelijke worstelingen opleveren in je leven. Sterkte daarmee.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 19 jan 2019 19:29

Yoshi schreef:Dat gaat je nog heel veel geestelijke worstelingen opleveren in je leven. Sterkte daarmee.


Waarom? Heb je voorbeelden?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 19 jan 2019 20:22

krid schreef:Waarom? Heb je voorbeelden?

Als je alles in de bijbel letterlijk neemt dan krijg je vroeg of laat conflicten. Dat begint vaak al met de twee scheppingsverhalen. Als je die letterlijk neemt dan komen ze niet overeen. Het verhaal van Jona in de vis. Adam en Eva die met zijn tweeën de bron zijn voor een wereldpopulatie van miljarden, dat zou wetenschappelijk gezien niet kunnen gezien de beperkte genenpoel. Sowieso bots je dan heel veel met wetenschap.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor coby6 » 19 jan 2019 21:03

remco2015 schreef:Was de zondvloed wel over de hele wereld?

Volgens de bijbel leefde alleen Noach en zijn familie nog. Dat waren dus 8 mensen. En dat speelde zich af rond 2500 voor Christus. Later in de bijbel lezen we dat Abraham naar Egypte gaat vanwege voedsel. Dat was ongeveer 2000 jaar voor Christus. Er tussen in ligt dus ongeveer 500 jaar. Abraham troef in Egypte een ontwikkeld volk aan en een grote dynastie. Hoe is dat mogelijk in 500 jaar ?

Is de bijbel wel goed vertaald betreffende de zondvloed?

Nee er zijn 1tjes weggelaten in de Masoretische tekst bij al die leeftijden.

https://m.youtube.com/watch?v=VI1yRTC6kGE

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 10:33

Yoshi schreef:Als je alles in de bijbel letterlijk neemt dan krijg je vroeg of laat conflicten. Dat begint vaak al met de twee scheppingsverhalen. Als je die letterlijk neemt dan komen ze niet overeen. Het verhaal van Jona in de vis. Adam en Eva die met zijn tweeën de bron zijn voor een wereldpopulatie van miljarden, dat zou wetenschappelijk gezien niet kunnen gezien de beperkte genenpoel. Sowieso bots je dan heel veel met wetenschap.


Ze komen wel degelijk overeen. Er zijn hooguit schijnbare tegenstrijdigheden. Wat klopt er niet aan het verhaal van Jona? En, Adam en Eva als bron voor een wereldpopulatie is toch wel wetenschappelijk waarschijnlijker dan een steen als bron, denk je niet?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 20 jan 2019 10:42

krid schreef:Ze komen wel degelijk overeen. Er zijn hooguit schijnbare tegenstrijdigheden.

Dat mag je jezelf gerust voorhouden hoor. Als christen slik ik dat niet, nooit gedaan ook.
Wat klopt er niet aan het verhaal van Jona?

Door de zuren in de vis ga je vrij snel dood. Slik maar eens een levende insect door, die blijft echt geen 3 dagen leven in je maag.
En, Adam en Eva als bron voor een wereldpopulatie is toch wel wetenschappelijk waarschijnlijker dan een steen als bron, denk je niet?

Valse tegenstelling. De big bang als je dat soms bedoeld is geen verklaring voor het ontstaan van de mensheid. En dat is het verhaal vaan Adam en Eva ook niet.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 12:23

Yoshi schreef:Dat mag je jezelf gerust voorhouden hoor. Als christen slik ik dat niet, nooit gedaan ook.


Zwaktebod.

Yoshi schreef:Door de zuren in de vis ga je vrij snel dood. Slik maar eens een levende insect door, die blijft echt geen 3 dagen leven in je maag.


Tja, als je Gods logica wil "narekenen" of "beredeneren" zal je zeker problemen ervaren. God is de Wetgever, in alle opzichten. Geloof je wel dat Jezus uit de dood opgestaan is?

Yoshi schreef:Valse tegenstelling. De big bang als je dat soms bedoeld is geen verklaring voor het ontstaan van de mensheid. En dat is het verhaal vaan Adam en Eva ook niet.


Waar noem ik de big bang? Ga maar eens rekenen, Yoshi! Als twee mensen gemiddeld 10 tot 20 nakomelingen krijgen (ik denk dat Adam en Eva er VEEL meer kregen), hoeveel mensen heb je dan na 1 generatie? En na 2? En na 10? Hoeveel mensen waren er in het jaar 1900? Als ik me niet vergis waren dat er ongeveer 1,5 miljard. In 2000 ca. 6 miljard, factor 4. Nu kan je terugrekenen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 20 jan 2019 13:01

krid schreef:Zwaktebod.

Dat mag je gerust vinden. /care
Tja, als je Gods logica wil "narekenen" of "beredeneren" zal je zeker problemen ervaren. God is de Wetgever, in alle opzichten. Geloof je wel dat Jezus uit de dood opgestaan is?

Wil je jouw standpunt hierin niet 1 op 1 zetten met Gods logica? Dank je vriendelijk.
En ja, ik geloof wel in de opstanding van Jezus Christus. Jona is echter God niet. Althans ondanks dat ik kennis heb gemaakt met vele christelijke sekten heb ik nog nooit van een vier-eenheid met Jona gehoord. Maar niets verbaasd mij meer.
Waar noem ik de big bang? Ga maar eens rekenen, Yoshi! Als twee mensen gemiddeld 10 tot 20 nakomelingen krijgen (ik denk dat Adam en Eva er VEEL meer kregen), hoeveel mensen heb je dan na 1 generatie? En na 2? En na 10? Hoeveel mensen waren er in het jaar 1900? Als ik me niet vergis waren dat er ongeveer 1,5 miljard. In 2000 ca. 6 miljard, factor 4. Nu kan je terugrekenen.

O please. Ga eens lekker kijken op/in Urk wat een kleine genenpool doet met de populatie qua ziekten. Misschien moet je even buiten je kadertjes denken en het hele plaatje zien.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 13:52

Yoshi schreef:En ja, ik geloof wel in de opstanding van Jezus Christus. Jona is echter God niet.


Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt, heeft Jona gered. Dezelfde Geest leeft trouwens ook in ons. Wat je doet is selectief geloven. Is de Bijbel een sprookjesboek met een aantal waarheden? Of is de Bijbel waar, van kaft tot kaft? Ik weet zeker dat de Bijbel waar is, van kaft tot kaft.

Yoshi schreef:O please. Ga eens lekker kijken op/in Urk wat een kleine genenpool doet met de populatie qua ziekten. Misschien moet je even buiten je kadertjes denken en het hele plaatje zien.


Tja, dan maak je een grote denkfout, Yoshi. In den beginne schiep God... dat leert de Bijbel ons, dus is het ook zo. Adam en Eva waren de eerste mensen. Uit deze mensen is inderdaad de hele mensheid voortgekomen. De genenpool is niet vergelijkbaar met de huidige genenpool. En, zelfs als je een dergelijke visie onderschrijft, dan moet je over een zeer groot geloof beschikken om te geloven dat de mensheid afkomstig is van een steen. Hoeveel genetisch materiaal is er in dat fabeltje? Antwoord: nul.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 20 jan 2019 13:56

Helemaal prima hoor. Maar met jouw geloof was ik al lang en breed atheïst. Wat jij geloofd is simpelweg anno 2019 niet vol te houden zonder oogkleppen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten