zondvloed wereldwijd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 14:55

Yoshi schreef:Helemaal prima hoor. Maar met jouw geloof was ik al lang en breed atheïst. Wat jij geloofd is simpelweg anno 2019 niet vol te houden zonder oogkleppen.


Wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 20 jan 2019 14:58

krid schreef:Wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen.

Ik ken vele oneliners om het eigen gedrag goed te praten. Deze is niet nieuw voor me.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 15:11

Yoshi schreef:Ik ken vele oneliners om het eigen gedrag goed te praten. Deze is niet nieuw voor me.


Het is een Bijbelse waarheid, Yoshi. Toch laat je een vraag liggen, dus ik stel deze dan maar op een andere manier: wat betekent de Bijbel voor je? Is het een sprookjesboek, met een kern van waarheid? Is het Gods Woord, waar van kaft tot kaft? Of .... ???
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 17:44

Zijn er (hier) uberhaupt nog mensen die de Bijbel als waarheid aanvaarden, inclusief de wonderen, de schepping, de zondvloed, het verblijf van Jona in een grote vis, enz. enz?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor gravo » 20 jan 2019 17:55

Even een vraag om welwillendheid.

Yoshi en krid zullen nooit tot elkaar komen, omdat ze beiden een kennelijk onopgeefbaar uitgangspunt hebben. Krid neemt de Bijbel in alle opzichten letterlijk. Yoshi doet dat beslist niet. Toch discussiëren ze door, hoewel het zinloos is. Men wil elkaar waarschijnlijk, ondanks alle stilstand, toch overtuigen. Mijn indruk is: dat gaat niet meer gebeuren.

Dan heb je twee opties:

- stop er maar mee (lijkt mij de beste optie)
- ga verder, maar doe het dan op deze manier:
Ieder probeert zich, tegen zijn eigen overtuiging in, een voorstelling te maken wat het betekent als hij het uitgangspunt van zijn tegenstander hanteert.
Yoshi gaat eens nadenken wat er zou gebeuren als hij toch eens uit zou gaan van een letterlijk te lezen Bijbel (ook al zou hij dat in de praktijk nooit doen). En hij deelt de conclusies die er dan uitkomen.
Andersom gaat krid eens uit van de idee dat de Bijbel metaforisch, symbolisch, in ieder geval niet letterlijk gelezen moet worden. Dat zou hij in werkelijkheid nooit doen, maar bij wijze van experiment. Tot welke conclusies leidt zo'n uitgangspunt dan bij hem?

Dit staat of valt bij de welwillendheid die men kan opbrengen.

Verplaats je eens in de uitgangspunten van een ander. Neem eens aan dat zo'n uitgangspunt een mogelijke start zou kunnen zijn en denk vervolgens door.
De interessante vraag is natuurlijk: kom je dan tot dezelfde conclusies?

Is er geen interesse? Dan maar stoppen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 18:02

gravo schreef:Andersom gaat krid eens uit van de idee dat de Bijbel metaforisch, symbolisch, in ieder geval niet letterlijk gelezen moet worden. Dat zou hij in werkelijkheid nooit doen, maar bij wijze van experiment. Tot welke conclusies leidt zo'n uitgangspunt dan bij hem?


Heb je mij dat gevraagd, gravo? Dan zou je niet zo stellig zijn. Zeker is de Bijbel wel eens metaforisch, symbolisch. Jezus sprak wel eens in gelijkenissen. Ik kan citaten genoeg bedenken die niet letterlijk zijn. Ik pak er eentje:

De hemel is Mijn troon, de aarde Mijn voetenbank.

Is de aarde een voetenbank of een bol? Ik geloof dat het een bol is. Liegt de Bijbel? Nee, natuurlijk niet. Spreuken staat vol metaforen.

Om nu de zondvloed symbolisch te zien, de schepping als metafoor (waarbij Adam en Eva niet de eerste mensen waren), enz. enz. gaat een stap te ver. Zeker als "de wetenschap" bewijst dat het niet mogelijk is. Immers, volgens "de wetenschap" kon Jezus ook niet uit de dood opstaan. De kunst is de Bijbel door de geest te lezen, alleen dan weten we wat beeldspraak is en wat niet. Zeker is dat de zondvloed GEEN beeldspraak is. De zondvloed is een waar gebeurd verhaal. Zou het anders zo uitgebreid in de Bijbel beschreven staan? Feit is dat de Bijbel waar is, van kaft tot kaft. Hoe iemand leest, is een tweede. Vanuit het gegeven dat de Bijbel waar is, van kaft tot kaft, wil ik ieder gesprek aan gaan. Twijfelen aan de autoriteit van de Bijbel is twijfelen aan God.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor hans0166 » 20 jan 2019 18:22

krid schreef: Feit is dat de Bijbel waar is, van kaft tot kaft. Twijfelen aan de autoriteit van de Bijbel is twijfelen aan God.


ook even meedoen... ik ben van mening dat het Woord waar is, maar de bijbel is niet van kaft tot kaft het Woord. Dit is onmogelijk na te gaan, omdat we geen enkel origineel geschrift hebben, en er aantoonbaar vele verschrijvingen, veranderingen en wat niet meer, in gewijzigd zijn.
Autoriteit van de bijbel is weer een heel ander onderwerp, dat hoeft in principe niet één op één samen te gaan met wat erin geschreven is. Het is zeker niet een twijfelen aan God.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 20 jan 2019 18:37

hans0166 schreef:ook even meedoen... ik ben van mening dat het Woord waar is, maar de bijbel is niet van kaft tot kaft het Woord. Dit is onmogelijk na te gaan, omdat we geen enkel origineel geschrift hebben, en er aantoonbaar vele verschrijvingen, veranderingen en wat niet meer, in gewijzigd zijn.


Je bedoelt dat het Woord ook buiten de Bijbel te vinden is, zoals in preken, visioenen, dromen, enz? Zo ja, kan een dergelijk woord in strijd zijn met de Bijbel? En, anders gevraagd: als iets in strijd is met de Bijbel, geef je de Bijbel dan de autoriteit?

hans0166 schreef:Autoriteit van de bijbel is weer een heel ander onderwerp, dat hoeft in principe niet één op één samen te gaan met wat erin geschreven is. Het is zeker niet een twijfelen aan God.


Hoe bedoel je dit precies? Zou de koran volgens jou ook Gods Woord kunnen zijn?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor Yoshi » 20 jan 2019 19:20

krid schreef:Het is een Bijbelse waarheid, Yoshi. Toch laat je een vraag liggen, dus ik stel deze dan maar op een andere manier: wat betekent de Bijbel voor je? Is het een sprookjesboek, met een kern van waarheid? Is het Gods Woord, waar van kaft tot kaft? Of .... ???

Je probeert me nu jouw interpretatie van de bijbel op te dringen. Dat gaat je niet lukken. God zij dank heb ik binnen mijn geloof en mijn Kerk behoorlijke vrijheid binnen kaders. De bijbel is van mij voor onschatbare waarde, ik buig ervoor en tijdens een evangelielezing ga ik staan uit eerbied. De bijbel is waar, de interpretatie van de verschillende verhalen kan echter verschillen. Gods Woord is er in te vinden, maar niet exclusief. Van kaft tot kaft, en mijn bijbel is een stuk uitgebreider dan de 66 boeken die jij hanteert.

krid schreef:Zijn er (hier) uberhaupt nog mensen die de Bijbel als waarheid aanvaarden, inclusief de wonderen, de schepping, de zondvloed, het verblijf van Jona in een grote vis, enz. enz?

Ik aanvaar de drie-enige God als Waarheid en de bijbel is daarbij een hulpmiddel. Geen doel op zichzelf. En ja, ik aanvaar de bijbel ook als waarheid, maar zeker niet de letterlijke lezing voor alles wat er in staat.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor hans0166 » 20 jan 2019 20:51

krid schreef:Je bedoelt dat het Woord ook buiten de Bijbel te vinden is, zoals in preken, visioenen, dromen, enz? Zo ja, kan een dergelijk woord in strijd zijn met de Bijbel?


niet noodzakelijk in preken, zeker niet in visioenen, en zoals het lied zegt: de meeste dromen zijn bedrog. Er zijn meerdere andere mogelijkheden, gewoon in mensen, gebeurtenissen, natuur... enz enz... En ja, het échte Woord kan in tegenspraak zijn met de bijbel.

krid schreef:En, anders gevraagd: als iets in strijd is met de Bijbel, geef je de Bijbel dan de autoriteit?


Dit is niet anders gevraagd, het is iets totaal anders. Het Woord heeft autoriteit, de bijbel niet. En net als Yoshi, mijn bijbel heeft wat meer boeken dan de jouwe en is gebaseerd op een andere grondtekst, dus qua inhoud op punten ook verschillend.

krid schreef:Hoe bedoel je dit precies? Zou de koran volgens jou ook Gods Woord kunnen zijn?


Oh ja zeker, er is in de koran ook Woord van God te vinden. Let wel... ik zeg niet dat de koran het Woord IS

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 08:58

hans0166 schreef:En ja, het échte Woord kan in tegenspraak zijn met de bijbel.


Dat geloof ik niet. Ik geloof dat de Bijbel altijd gelijk heeft.

hans0166 schreef:Oh ja zeker, er is in de koran ook Woord van God te vinden. Let wel... ik zeg niet dat de koran het Woord IS


Ik geloof dat in de koran het woord van satan te vinden is, en absoluut niet het Woord van God.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor hans0166 » 21 jan 2019 09:30

krid schreef:Dat geloof ik niet. Ik geloof dat de Bijbel altijd gelijk heeft.


dat kan niet, de bijbel geeft geen pasklare oplossingen voor 21e eeuwse zaken, alleen een richtlijn hoe het tot ongeveer 125 nC gedaan werd



krid schreef:Ik geloof dat in de koran het woord van satan te vinden is, en absoluut niet het Woord van God.


dat was wel duidelijk, je vraagt dat niet zonder reden. Maar voor mij heb je dus ongelijk.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 09:41

hans0166 schreef:dat kan niet, de bijbel geeft geen pasklare oplossingen voor 21e eeuwse zaken, alleen een richtlijn hoe het tot ongeveer 125 nC gedaan werd.


M.i. geeft de Bijbel voor alles een antwoord, direct of indirect, omdat de Heilige Geest door de Bijbel spreekt.

hans0166 schreef:dat was wel duidelijk, je vraagt dat niet zonder reden. Maar voor mij heb je dus ongelijk.


Ik had ook andere boeken kunnen noemen, het boek van mormon, of wat dan ook. Het is uitgesloten dat Gods Woord in de koran wordt geopenbaard, om de simpele reden dat de koran ontkent dat Jezus God is. Iedere geest die dat ontkent, is niet uit God. Dat betekent dat de koran een duivels boek is. Ik kan het niet anders formuleren.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor hans0166 » 21 jan 2019 11:49

krid schreef:M.i. geeft de Bijbel ............... Ik kan het niet anders formuleren.


Zoals Gravo al zei ... vrij nutteloos om het een wedstrijdje verplassen te maken, als je een sparringpartner voor welles nietes nodig hebt raad ik je aan dat niet op een forum te doen, is vrij zinloos.
Zowel jouw als mijn visie op de bijbel gaat niet veranderen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: zondvloed wereldwijd?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 13:05

hans0166 schreef:Zowel jouw als mijn visie op de bijbel gaat niet veranderen.


Dat is waar. Wat ook waar is, volgens mij, is dat de Bijbel juist een uitgangspunt in dit forum is, alszijnde waarheid. Of zie ik dat verkeerd???
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten